مروری بر وقایع تاریخی یازدهم مرداد، سالروز مرگ بزرگانی چون مرتضی نی داود، فردریش هگل و شیخ فضل الله نوری را یادآوری می کند.

امروز در تاریخ چنین گذشت :

‏11امرداد ماه سال 1288هجری شمسی : «آیت‌الله حاج شیخ فضل‌الله نوری» عالم متعهد و مبارز و مرجع عالیقدر شیعه در میدان توپخانه تهران به دست عوامل استعمار و استبداد بدار آویخته و شهید شد. ایشان در دوم ذیحجه 1259قمری در منطقه کجور از توابع نوشهر متولد شد و تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش تمام کرد و سپس برای تکمیل دوره تحصیلی خود به نجف رفت، و از محضر استادانی چون میرزا حسین نوری و عالم جلیل‌القدرآیت‌الله میرزای شیرازی کسب فیض کرد او از مجتهدان طراز اول تهران بود.

‏11امرداد ماه سال 1369 هجری شمسی : مرتضی نی‌داود از موسیقیدانان بزرگ معاصر در نود سالگی بدرود حیات گفت. او از کودکی به موسیقی علاقه‌مند بود و با توجه و تشویق پدر به شاگردی نزد استاد غلامحسین درویش رفت و به مدد استعداد و ذوق فراگیری‏اش در مدتی کوتاه به یک موسیقیدان و موسیقی شناس مبرز مبدل شد. استاد نی داوود از بدو تأسیس رادیو با این مرکز همکاری نزدیک و صمیمانه داشت. همچنین مدرسه ای برای آموزش موسیقی دایر کرد و آن را به پاس احترام استاد خود مدرسه درویش نهاد. از معروفترین ساخته‌های این هنرمند وارسته و فروتن مرغ سحر را می‌توان نام برد.

11امرداد ماه سال 1369هجری شمسی: نیروهای نظامی عراق با ورود به خاک کویت این کشور را به اشغال کامل خود درآوردند. صدام حسین رئیس‌جمهور عراق در توجیه این یورش نظامی، اشغال کویت را پایان یافتن تقسیمات استعماری در جهان دانست. درهمان زمان دولت موقت کویت در بیانیه‌ای نظام کشور کویت را جمهوری اعلام کرد. همچنین صدام درپیامی به مقامات آمریکایی گفت: «فتح کویت پایان یافته و بازگشت ناپذیراست». اما پس ازچندی کویت از اشغال عراق خارج شد و مجدداً استقلال خود را بازیافت.

21شعبان سال 506هجری قمری: «ابوسعید عبدالکریم بن محمّد سَمعانی» ملقّب به تاجُ الاِسلام محدث و مورخ معروف قرن 6هجری قمری درمَروْ متولد شد. سمعانی برای کسب علم بیشترایام خود را درسفرگذراند از عالمان هرشهر و دیار بهره‌علمی برد. معروفترین اثرسمعانی کتاب اَلاَنْساب است که به اَنسابِ سَمعانی نیزشهرت دارد.

21شعبان سال 1345هجری قمری: حاج میرزا حسین قریب ملقّب به شَمسُ العُلَماء و متخلص به ربّانی عالم و شاعر گرانقدر معاصربدرود حیات گفت. قریب پس از تحصیل علوم عالی مذهبی و ادبی، مدت 10سال در هندوستان به تعلیم و تعلّم روزگار گذراند و سالها مدرّس دارالفنون تهران و دانشکده حقوق دانشگاه تهران بود. «اشعارحکیمانه، رساله منظوم درباره اصول، نورُ الحَدیقه، تاریخ خطاطان وتاریخ نقاشان معروف ایران» ازتألیفات شمس العلماء ربّانی بشمارمی‏‎روند.

دوم اوت سال1714میلادی: «دنیس پاپن» ازجمله مخترعان و مکتشفان فرانسوی در شصت و هفت سالگی درگذشت. پاپن نخستین بار درتاریخ صنایع از قوّه بخار برای ایجاد حرکت در موتور ماشین استفاده کرد. ماشین بخار پاپن اولین وسیله بخاری محسوب می‌شود که براساس آن بعدها اتومبیل و کشتی بخاری ساخته شد.‏

دوم اوت سال1831میلادی: فریدریش هِگِل فیلسوف آلمانی ازدنیا رفت. او در پایان تحصیلاتش به مطالعه فلسفه پرداخت و همزمان با آن در دانشگاههای هایدلبرگ و برلین تدریس می‌کرد. فلسفه هگل برسه اصل تز، آنتی تز و سنتز استوار است. او عقیده داشت که هستی براصل تضاد استوار است و هرچه درعالم خلقت می‌بینیم خودی درخود دارد که به آن دو، تزو آنتی تز و به ترکیب آنها سنتز می‌گویند. هِگل فلسفه خود را درآثارش همچون «نمود شناسی ذهن، علم و منطق، فلسفه حق و دایرةالمعارف علوم فلسفی» تشریح کرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 80821

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۱
    0 0
    ني داوود روحت شاد مرغ سحرت جاويدماند