۰ نفر
۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۳

حضور صادق زیباکلام در یک برنامه زنده تلویزیونی و اعلام مواضع او در عرصه سیاست خارجی ایران، حاشیه‌ساز شد.

 یک روز پس از اظهارات وی، جنبش دانشجویان جهان اسلام با صدور بیانیه‌ای سخنان وی را به منزله «زیر سؤال بردن عملکرد نظام طی 30 سال گذشته» خواند و دیروز هم یکی از نمایندگان نسبت به آن در صحن علنی مجلس تذکر داد. محمدعلی بزرگواری نماینده کهگیلویه در تذکری گفت: متأسفانه صدا و سیما در برنامه «رودررو» کسی را دعوت کرد که با تحلیل ناصحیح، مخالفت نظام جمهوری اسلامی با آمریکای جهانخوار را به حساب ناکارآمدی مسئولان نظام گذاشت و جنگ و دفاع مقدس پس از فتح خرمشهر را زیر سؤال برد و امام و شهدا را محکوم کرد.

 وی با بیان اینکه «احساس کردم اگر در برابر مجریان شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران سکوت کنم، به امام ره و خون پاک شهدا خیانت کرده‌ام»، ادامه داد: مگر می‌شود کسی نباشد که به سخنان وی جواب قانع کننده‌ای بدهد؟ مایه تأسف است چنین فردی در ملأ عام از طریق رسانه ملی ما از آمریکا دفاع می‌کند و دوران دفاع مقدس ما را زیر سؤال می‌برد. بزرگواری از هیأت رئیسه خواست تا تذکر جانانه‌ای به رسانه ملی بدهند. علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به وی گفت: از آقای ضرغامی می‌خواهیم دقت بیشتری کنند. این مسائل حساس و مهم است و باید با کمال دقت این مسائل مطرح شود.

 در برنامه «رودررو» چه گذشت؟
«رودررو» یک برنامه زنده تلویزیون است که جمعه شب (18 اردیبهشت ماه) از شبکه خبر پخش شد. در این برنامه که به بررسی عملکرد باراک اوباما پس از 100 روز از آغاز ریاست جمهوری وی اختصاص داشت، علاوه بر زیباکلام، امیر محبیان، حمیدرضا حاج‌بابایی و کیومرث اشتریان عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، نیز حضور داشتند. البته بیشتر وقت برنامه به گفت وگوهای رودرروی زیباکلام و حاجی بابایی گذشت که چندین بار مراد عنادی، مجری برنامه ناگزیر به قطع سخنان آنها و وارد کردن دیگر مهمانان به موضوع بحث شد.

نخستین اختلاف این دو نفر، در مورد اعمال «تغییر» در سیاست‌های آمریکا بود که حاجی بابایی عضو هیأت رئیسه مجلس معتقد بود تغییری ایجاد نشده اما زیباکلام، تعطیلی زندان گوانتانامو را نخستین «حکم حکومتی» اوباما از کاخ سفید خواند و با یادآوری دستور رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج نیروهای آمریکا از عراق، اتخاذ مواضع جدیدی در مورد افغانستان و تأکید بر عضویت اسرائیل در NPT، تمامی این موارد را نشانه تغییر در سیاست‌های آمریکا دانست. او سپس رو به حاجی بابایی ادامه داد: اگر آمریکا 6 دانگ سند کره زمین را نیز به نام ما می‌زد، شما باز هم می‌گفتید که تغییری ایجاد نشده است! دومین موضوع مورد اختلاف میان این دو نفر در مورد اموال بلوکه شده ایران در آمریکا بود. در حالی که حاجی بابایی معتقد بود که ایران، 11 تا 13 میلیارد موجودی در حساب بانکهای آمریکا دارد؛ زیباکلام عنوان کرد که ایران هیچ اموال مصادره شده‌ای در آمریکا ندارد. استناد وی به صدور احکام دادگاه لاهه به شکایات ایرانیان مقیم آمریکا بود که نسبت به مصادره اموالشان در ایران معترض بوده و این دادگاه اقدام به پرداخت غرامت خسارات آنان از محل موجودی ایران در بانک‌های آمریکا کرده است. به گفته وی با این اقدام خلاف عرف دیگر چیزی از اموال ایران باقی نمانده که مدعی عودت آن باشیم. وی همچنین در واکنش به بخشی از سخنان حاجی بابایی که موضع رئیس‌جمهور آمریکا در برابر لزوم عضویت اسرائیل در NPT را چندان مهم نمی‌دانست، اظهار کرد: دیدگاه شما در این باره نشأت گرفته از همان تصور غالب ایران درباره آمریکاست. تصوری که جهان را به دو قطب کشورهای در حال توسعه و کشورهای سرمایه‌دار که آمریکا در رأس آن است تقسیم می‌کند. او این تصور را برخاسته از تفکر مارکسیستی در دهه 80 دانست که تنها واژه «استکبار» را جایگزین واژه «امپریالیسم» نموده است. به گفته زیبا کلام آنچه فاجعه‌آمیز است آنکه بر اساس این تصور، بین نظام سلطه به رهبری آمریکا و کشورهای مستقل باید همواره نبردی تاریخی وجود داشته باشد و ایران هم پرچمدار این نبرد باشد. آخرین موضوع مورد اختلاف حاجی بابایی و زیباکلام در مورد جنگ تحمیلی بود که عضو هیأت رئیسه مجلس آغاز این جنگ را با تحریک صدام از سوی آمریکا می‌دانست اما زیباکلام معتقد بود که آمریکا در آغاز این جنگ نقشی نداشته است.

 نخستین واکنش
روز شنبه 19 اردیبهشت‌ماه جنبش دانشجویان جهان اسلام با صدور بیانیه‌ای به سخنان زیباکلام واکنش نشان داد. در این بیانیه برنامه «رودررو» به «محاکمه رسمی انقلاب اسلامی» تشبیه شده و آمده بود: زیباکلام به صورت علنی و بی‌پروا نه تنها عملکرد نظام اسلامی را زیر سؤال برد که به طور رسمی و علنی آن را دروغ‌پرداز و دارای تفکرات مارکسیستی دانست و در ادامه نیز فضای تفکر مکتبی و انقلابی را بارها و بارها به تمسخر گرفت. این حرکت مشکوک که متأسفانه در صداوسیمای جمهوری اسلامی اتفاق افتاد، خیانتی است آشکار به آرمان‌های نهضت جهانی اسلام و انقلاب رهایی‌بخش مستضعفین جهان که بارها از سوی بت‌شکن قرن بیستم و قلب تپنده مستضعفین عالم، امام‌خمینی ‌رضوان‌الله و ولی‌امر مسلمین جهان امام خامنه‌ای مورد تأکید قرار گرفته است. در پایان این بیانیه نوشته شده بود: جنبش دانشجویان جهان اسلام ضمن محکوم کردن شدید اظهارات گستاخانه صادق زیباکلام، مراتب انزجار شدید خود را از مدیریت بی‌کفایت سازمان صدا و سیما که هیچ برنامه مؤثری برای نظارت بر برنامه‌های تولیدی ندارد ابراز داشته و به‌طور جدی خواستار برخورد با مدیر مستقیم تهیه این برنامه است.

 دفاعیات زیباکلام
زیباکلام که از واکنش مجلس نسبت به اظهاراتش بی‌اطلاع بود در گفت‌وگو با «خبر»، گفت: اگر این برنامه با حوصله مورد بازبینی قرار گیرد، درمی‌یابیم که مواضعم به هیچ‌وجه علیه نظام و مسئولان نبوده است. وی با بیان اینکه نه جنگ تحمیلی را زیر سؤال برده و نه کارآمدی مسئولان نظام را، ادامه داد: سخنان من در آن برنامه، حرف جدیدی نبوده و بارها آن را در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایم حتی در صدا و سیما عنوان کرده بودم. وی افزود: در سه دهه گذشته هر مسئله نامیمونی از رشد مواد مخدر گرفته تا کاهش قیمت را به آمریکا نسبت داده‌ایم. در حالی که این صحیح نیست و ممکن است که برخی سوء‌مدیریت‌ها در داخل عامل به وجودآمدن برخی مشکلات باشد. وی همچنین در مورد اظهاراتش درباره جنگ تحمیلی گفت: بنده معتقدم که آغاز جنگ تحمیلی در 31 شهریورماه سال 59 به تصمیم شخص صدام‌حسین بود همانطور که جنگ کویت را نیز او آغاز کرد و آمریکا با هدف سرنگونی نظام جمهوری اسلامی چنین دستوری به عراق نداده بود. البته بعدها آمریکا با ارائه کمک‌های اطلاعاتی به صدام، در مقام حمایت از عراق برآمد. این استاد دانشگاه تهران در خصوص آنکه تفکرات ضد استکباری در ایران را نشأت گرفته از دیدگاههای مارکسیستی خوانده بود نیز گفت: از نظر من انقلاب اسلامی ایران از ابتدا ماهیت آمریکاستیزی نداشت اما پس از انقلاب به دلیل ندانم‌کاری برخی مسئولان وقت آمریکا از یکسو و تفکر سیاسی و انقلابی موجود در ایران، ماهیت آمریکاستیزی یافت. این تفکر برگرفته از تفکر مارکسیستی‌ای بود که در دهه 20 توسط حزب توده وارد ایران شد و در دهه‌های 40 و 50، جریانات اسلام‌گرا و اسلام‌خواه را نیز تحت تأثیر قرار داد. وی تأکید کرد که آمریکاستیزی را به صلاح منافع ملی ایران نمی‌داند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۲۳:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۰
    2 0
    این بحث ها اگه در رسانه ملی مطرح نشود پس در کجا مطرح شود؟ نه این مناظره ها مستهجن است، نه الحادی نه توهین آمیز!
  • مسعود IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
    1 0
    حق با آقاي زيبا كلام است. ايجاد دشمن فرضي براي پيشبرد اهداف حزبي در داخل است.
  • آرش IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
    1 0
    سلام چه اشکالی دارد مناظره هایی جهت روشن شدن افکار عمومی انجام شود؟
  • علي IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
    1 0
    دلم براي آقاي زيبا کلام مي‌سوزد. در برنامه صداي آمريکا آقاي چالنگي به کرات کلامش را قطع مي‌کند و ديگر شرکت کنندگان مي‌گويند عامل رژيم و شريک جرم آنها است و در ايران اينگونه با وي برخورد مي‌شود. من شخصا به سخنان ايشان و ادبياتي که بکار مي‌برند احترام مي‌گذارم و براساس "استمعوا قول فاتبعوا احسنه" عمل مي‌کنم
  • بی نام GB ۰۸:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
    1 0
    صحبت های جناب آقای دکتر زیباکلام قابل تامل است اما باید به این نکته توجه داشت که هماهنگی اندیشه های مختلف در ابتدای انقلاب و در کوتاه ترین زمان ممکن برای تصدی پست های اجرایی، کار ساده ای نبود و دوم اینکه درست نیست به همین راحتی 30 سال تلاش رجل سیاسی کشور را مورد انتقاد قرار دهیم. در این گونه مسائل سخنی که برای ملت مستند باشد سخن مقام معظم رهبری و یا برخی از خبرگان سیاسی کشور است و از آنجایی که جناب دکتر دارای مقام عالی اجرایی در آن زمان نبوده اند بهتر است در این زمینه بیشتر تامل کنند.
  • بی نام GB ۰۸:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
    0 0
    سازمان صداوسیما باید شان دعوت شدگان را در نظر بگیرد. اینکه یک استاد دانشگاه رو در روی عضوهیئت رئیسه مجلس برای صحبت درباره این مسائل حساس قرار می گیرد چندان متوازن نیست. اگر جناب حاجی بابایی نبودند این گونه انتقادات زیاد تازگی برای ملت نداشت و این همواره روح دستگاه نظام بوده است که مردم براحتی می توانند انتقادات خود را نسبت به برخی از مسائل اعلام کنند.
  • بی نام GB ۰۸:۲۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
    0 0
    من نمی دانم وقتی بسیج دانشجویی یا نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها داریم، جنبش دانشجویان جهان اسلام چیست؟ اصلا این جنبش کجاست؟ هیئت رئیسه و سخنگوی آن چه کسانی هستند؟ کدام دانشجوی مسلمان از کشورهای دیگر مثلا اندونزی از ریز مسائل سیاسی و تاریخ انقلاب ما آگاه است؟ از دوستان روزنامه خبر استدعا دارم حداقل مصاحبه ای در راستای شناخت این جنبش محترم برای مخاطبان خبرآنلاین انجام دهند.
  • بابک MY ۱۵:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
    0 0
    استاد زیبا کلام یکی از اساتید بلامنازع تاریخ تحولات ایران و از افتخارات دانشگاه تهران است .بنابراین هتاکی فرد یا افرادی که اطلاعاتشان از تاریخ معاصر ایران در حد کتاب تاریخ دوم راهنمایی است از ارزشهای این نخبه گرانقدر کم نمیکند.