۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۴

گفت‌و‌گوی روزنامه خبر با جواد جهانگیرزاده؛ در واکنش به یک خبر انتخاباتی.

حمید رسایی نماینده تهران و از چهره‌های حامی دولت در مجلس، اخیراً در مطلبی با عنوان «بالاخره نظر انتخاباتی آقای لاریجانی چیه؟» در سایت رسمی خود، با اشاره به دیداری که اخیراً نمایندگان حامی دولت در اعتراض به گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه 86 با علی لاریجانی داشته‌اند، به نقل از رئیس مجلس نوشته است: «آقای لاریجانی تصریح کرد که نظرش مثل اصولگرایان دیگر کاندیدای واحد و گزینه‌اش هم علی رغم برخی اختلاف سلیقه‌ها احمدی‌نژاد است و البته به شیوه خاصی برای رقابت در این دور معتقد‌اند.»

در فضایی که رئیس مجلس تاکنون موضع انتخاباتی خود را به شکل شفاف له یا علیه کاندیدایی اعلام نکرده است، انتشار چنین مطلبی از سوی یکی از نمایندگان حامی دولت، گویای تمایل و رغبت زیاد آنها به حمایت رئیس مجلس از کاندیداتوری دوباره رئیس‌جمهور است. حال آنکه حسن زمانی مشاور لاریجانی صراحتاً اعلام کرده است که رئیس مجلس تاکنون هیچ موضع انتخاباتی‌ای اخذ نکرده است.

جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه با اشاره به دیداری که به زودی با لاریجانی خواهد داشت از بررسی صحت و سقم ادعای رسایی سخن گفت و افزود: با توجه به جایگاه حقیقی و حقوقی آقای لاریجانی می‌شد انتظار داشت که چنین تمایلی برای اعلام حمایت ایشان از رئیس‌جمهور مطرح شود.

نظرتان در مورد اظهارات اخیر آقای رسایی و اینکه از تمایل رئیس مجلس برای کاندیداتوری و حمایت از آقای احمدی‌نژاد سخن گفته‌اند، چیست؟ این موضوع چقدر صحت دارد؟

در مورد صحت این موضوع اطلاعی ندارم اما در دیداری که با آقای لاریجانی خواهم داشت این موضوع را جویا خواهم شد.

در جریان اصولگرا، آقای لاریجانی جزو تعیین‌کننده‌ترین افراد این طیف هستند که هم به لحاظ شخصیت حقیقی و هم به دلیل جایگاه حقوقی‌ای که دارند، بسیاری منتظر اعلام موضع نهایی ایشان هستند. چنین انتظاری حتی اگر از سوی حامیان دولت نیز مطرح شود، دور از انتظار نیست.

این نشان‌دهنده احترام این طیف از نمایندگان به جایگاه رئیس مجلس و شخص آقای لاریجانی است؟ اگر اینچنین است، پس چرا در موارد مشابه دیگری مثل اختلاف نظر دولت و مجلس در بررسی لایحه بودجه 88 و یا قرائت گزارش تفریغ بودجه، شاهد چنین احترامی به جایگاه رئیس مجلس نیستیم؟

اختلافاتی که به آنها اشاره کردید و بطورکلی هر نوع اختلافی در میان اصولگرایان، عمیق نیست و بیشتر نوعی اختلاف سلیقه و روش است. اینکه برخی افراد به تخریب جایگاه رئیس مجلس می‌پردازند صرفاً از جایگاه فردی‌اشان چنین مطالبی را مطرح می‌کنند که موجبات اعتماد و یا بدبینی افراد را ممکن است به دنبال داشته باشد.

با این حساب شما تمایل حامیان دولت برای جلب حمایت رئیس مجلس از رئیس‌جمهور را طبیعی می‌دانید؟

بله. در حال حاضر بسیاری از اصولگرایان، به دنبال ایجاد یک وفاق در انتخابات ریاست جمهوری دهم هستند. اگرچه ممکن است تعدد کاندیداهای اصولگرایان مشکلی برای پیروزی آنها در انتخابات بوجود نیاورد، اما مسئله اینجاست که علاوه بر امکان کسب رای، اصولگرایان باید به دنبال ایجاد انسجام و اتحاد داخلی خود نیز باشند. در چنین فضایی طبیعی است که حامیان دولت بخواهند از تمامی ظرفیت‌های موجود بویژه ظرفیت آقای لاریجانی استفاده کنند.

البته اصولگرایان معتقدند که امکان انتخابات ریاست جمهوری نباید مانع از انسجام بیشتر اصولگرایان شود و آبی بر آتش برخی مسائل گذشته ریخته شود.

منظورتان این است که در انتقاد به برخی عملکردهای دولت نهم، چنین مواضعی اتخاذ می‌شود تا پیشاپیش مانع از تکرار همین رخدادها در دولت آتی شوند؟

ببینید در دوره پیشین انتخابات ریاست جمهوری، 3،4 کاندیدای اصولگرا در عرصه حضور داشتند که در نهایت هم یکی از آنها رئیس‌جمهور شد اما به دلیل عدم اجماع میان آنها، شکافی میان برخی از طیف‌های اصولگرا ایجاد شد. برای پرهیز از تکرار این روند باید در عین حالی که تفاوت رفتارها را می‌پذیریم، کمک کنیم که جریان اصولگرا با قدرت و قوت بیشتری به پیش رود.

اظهارات اخیر دوستان نزدیک به دولت هم گویای آن است که آنها نیز دنبال چنین رویکردی هستند و طالب جلب حمایت لاریجانی از احمدی‌نژاد هستند.

نظر آقای لاریجانی در اجماع نهایی اصولگرایان چقدر می‌تواند تعیین‌کننده باشد؟

نظر ایشان برای اجماع اصولگرایان و توفیق آینده این طیف بسیار حائز اهمیت و تاثیرگذار است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =