۰ نفر
۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳

محمدعلی افشانی، شهردار تهران یک گام دیگر به رفتن از ساختمان خیابان بهشت نزدیک شد. اینطور که مجلس امروز تصمیم گرفت، بررسی استثنا شدن شهردار تهران از قانون منع به کارگیری بازنشستگان، فوریتی ندارد و باید در روند عادی مجلس که بعضا تا یک سال به طول می انجامد، بررسی شود، در حالی که افشانی تا بازنشستگی اجباری به خاطر قانون مزبور حدود 20 روز بیشتر فاصله ندارد.

امید سلیمی بنی: قانون، همانطور که باعث شده بود محمدعلی افشانی در کمال گمنامی به شهرداری تهران برسد، این بار از شهرداری تهران، منفک شده و بازنشستگی مجدد را آغاز کند. امروز مجلس تصمیم گرفت طرحی که باعث می شد شهردار تهران از قانون منع به کارگیری بازنشستگان، استثنا شود، به صورت عادی بررسی شود و نیاز به بررسی آن با قید فوریت آن نیست. با این حساب در صورتی که طراحان اصرار به بررسی این طرح در مجلس داشته باشند، باید بین 10 تا 18 ماه صبر کنند تا نوبت آنها برسد.

ولی افشانی، شهردار تهران شاید اصلا در پایتخت نبود تا مذاکرات مجلس را از نزدیک مشاهده کند، او که اعلام شده برای سرکشی از خدمات شهرداری تهران به عتبات می رود، ممکن است در راه زائران اربعین باشد و شاید البته آنچه این روزها درباره او بر زبان افتاده هم چندان دور از ذهن نیست: تقدیم استعفا به شورای شهر.
حرف و حدیث استعفای شهردار تهران از زمانی جدی تر شنیده شد که معاونت تنقیح قوانین مجلس و معاون حقوقی رئیس جمهور اعلام کرد شهرداری تهران، استثنایی بر قانون منع بازنشستگی نیست و در نتیجه افشانی باید هر چه زودتر، پست خود را ترک کند. افشانی پیش از این به دلیل بازخرید بودن، مدتی خانه نشین بود و هم اکنون مشمول مقررات مربوط به قانون منع به کارگیری بازنشستگان است.

در مجلس چه گذشت؟
برخی ناظران، اقدام افشانی و تلاش برای گرفتن استفساریه درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان یا اصلاح آن را آخرین راه حلی می دانستند که شهردار تهران در صورتی که اصرار بر ماندن در ساختمان خیابان بهشت دارد باید در پیش گیرد.
افشانی البته ترجیح داد تمام راهها را برود، از دیدار پرحاشیه با رئیس مجلس و رایزنی با تعداد زیادی از نمایندگان، ولی زمانی که آخرین درها را به روی خود بسته دید، اقدامی دیگر را در پیش گرفت.
آنطور که احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده اهل خراسان رضوی اعلام کرده، برخی نمایندگان عضو لیست امید در دفتر شهردار تهران حضور پیدا کردند و با تلفن زدن به یکایک نمایندگان مجلس از آنها خواستند از ماندن افشانی در شهرداری حمایت کند. نتیجه این رایزنی گسترده منجر به طرح استفساریه درباره قانون منع اشتغال مجدد بازنشستگان شد که یکی از طراحان آن گفته بود تا 140 امضای موافق نمایندگان را گرفته است.
بالاخره امروز صبح فوریت این طرح در مجلس عنوان شد و موافقان و مخالفان سعی کردند استدلالهای خود را بگویند تا بلکه مجلس را با خود همراه کنند.

صحن مجلس

مهرداد بائوج لاهوتی از جمله موافقان فوریت استفساریه بود که اینطور استدلال می کرد: شهرداری تهران به اندازه 3 تا 10 وزارتخانه اهمیت، ثروت و گستردگی دارد و او را باید بر اساس قانون همطراز وزیر در نظر گرفت. آنها می گفتند به فوریت "طرح اصلاح قانون اصلاح منع به کارگیری بازنشستگان" باید رای داده شود تا موضوع در کمیسیون تخصصی بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
مخالفان اما سمبه پرزورتری داشتند و با صدا زدن شواهد تاریخی، مجلس را از رای دادن به فوریت این طرح بر حذر کردند.
مقدسی نماینده مخالف اما تمام استدلال موافقان را با خطبه ای آتشین شست و کنار گذاشت. او گفت که مدتها معاون سازمان شهرداریها و دهیاریها در وزارت کشور و سه سال هم شهردار کلانشهر کرج بوده است. مقدسی درباره مخالفت خود را فوریت طرح اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: ما نمی توانیم برای یک فرد، قانون را اصلاح کنیم. قانون منع اشتغال بازنشستگان به کام مردم شیرین شده و افرادی که سن بالایی دارند را بازنشسته کرده تا از نیروهای جوان و نخبه و خلاق استفاده کنیم. ما قانون را برای فرد اصلاح نمی کنیم. از زمان قاجاریه تا امروز برای یک فرد، قانون را اصلاح نکرده اند!
سخنان او که با فریاد احسنت همکارانش پشتیبانی می شد، اثر خود را در مجلس گذاشت و پس از آنکه نتایج رای گیری اعلام شد، مشخص شد موافقان ماندن افشانی در شهرداری تهران تنها 94 بودند، این در حالی است که شب گذشته، نماینده طراح این طرح گفته بود بیش از 140 نفر از نمایندگان مجلس، طرح دوفوریتی را امضا کرده اند و تصویب آن در خانه ملت، شانس بالایی دارد.


افشانی و ماندن تا لحظه پایانی
شهردار تهران با عدم تصویب فوریت طرح مزبور عملا شانسی دیگر برای ماندن در شهرداری تهران ندارد. برخی منتقدان ماندن او می گویند با شهردار فعلی تهران مشکلی ندارند ولی عملکرد او برای یافتن هر گونه راه گریز از قانون را نمی پسندند و شهردار باید به قانون تمکین کرده و بلافاصله استعفا دهد.
افشانی اما کمتر از یک هفته پیش در پاسخ به این منتقدان گفته بود تا زمانی که حس کند تهران به خدمات او نیاز دارد، سنگر خدمت را رها نخواهد کرد. افشانی در جمع خبرنگاران و در حاشیه بازدید از یک پروژه شهرداری اعلام کرده بود تا دقیقه آخر در شهرداری به صورت قانونی خواهد ماند.
در این بین برخی از ناظران حوزه شهری معتقدند افشانی نه تنها فرصت زیادی برای کار کردن در شهرداری نداشت بلکه انتخابهای اشتباه او در اولویت بندی عملکردی و برنامه ای، ضربات زیادی به بدنه مدیریت شهری زد. آنها از تغییر پیاپی مدیران شهری گلایه کردند و گفتند نباید در برهه ای که شهرداری تهران دچار مشکلات زیادی است، "حذف متکدیان" از معابر به عنوان برنامه اول او طرح شود.
منتقدان افشانی می گویند او در عمل هیچ برنامه قابل دسترسی برای اداره شهر نداشت و با انتصاب مدیرانی که بوی قومیت گرایی داشت، باعث افزایش مشکلات مدیریت شهری شد. در مقابل، موافقان افشانی استدلال می کنند او یکی از قوی ترین و مقتدرترین مدیران شهری است که عملکرد او در استانداری فارس و معاونت وزارت کشور به خوبی نشان می دهد در صورتی که فرصت و ابزار کافی برایش فراهم بود می توانست منشا خدمات زیادی شود.
در این میان، چیزی که قطعی است رفتن افشانی از شهرداری تهران است، طبیعتا شورای شهر بار دیگر خود را در مقابل انتخاب یک مدیر ارشد شهری می بیند که این بار نباید "وابسته به جناح رقیب"، "بیمار" و "بازنشسته" باشد.
آنطور که محمدعلیخانی یک عضو شورای شهر که منتقد حضور افشانی در شهرداری است می گوید شورای شهر فرآیند انتخاب شهردار را آغاز کرده و نام برخی چهره ها مانند محسن هاشمی رئیس شورای شهر، پیروز حناچی معاون شهردار و مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان شانسهای اول تصدی شهرداری تهران شنیده می شود.


231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =