۰ نفر
۱۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۱

با مصرف روزانه مکمل‌های ویتامین D شما در روزهای شیوع سرماخوردگی و آنفولانزا کم‌تر به این بیماری دچار شوید.

ویتامین D موضوع بخش زیادی از تحقیقات اخیر بوده‌‌اند. در این تحقیقات مشخص شد که کمبود این ویتامین در بدن می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع اول و حملات شدید آسم را در کودکان و بزرگ‌سالان افزایش دهد. علاوه بر آن سرطان، بیماری‌های قلبی و افسردگی نیز از دیگر عوارض کمبود این ویتامین در بدن است.
اما این که آیا این ویتامین به طور مستقیم مسوول بروز این خطرات است و اینکه آیا مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌تواند در کاهش خطرات موثر باشد هنوز هم به طور قطع مشخص نشده است.
بدن انسان به طور طبیعی با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ویتامین D تولید می‌کند. اما در بخشی از کشورهای جهان به دلیل نبود نور خورشید کافی و هم‌چنین در فصل زمستان، این ویتامین به اندازه کافی در بدن ساخته نمی‌شود.
تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد کمبود این ویتامین می‌تواند انسان‌ها را با احتمال بیش‌تری در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت‌های ریوی قرار دارد. تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ویتامین D نقش بسیار مهمی در قدرت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌های عفونی و تنفسی دارد.
در آخرین تحقیقات که روی 164 نفر انجام شد، دانشمندان متوجه شدند افرادی که به طور معمول ویتامین D مصرف می‌کنند در دوران اوج شیوع بیماری‌های عفونی و تنفسی کم‌تر به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند.
در مطالعه دیگری که روی کودکان مدرسه‌ای ژاپنی انجام شده است، محققان متوجه شدند کودکانی که ویتامین D مصرف کرده‌اند با احتمال کم‌تری در فصول شیوع آنفولانزا به این بیماری دچار می‌شود.
البته با این حال دانشمندان این تحقیقات را کافی نمی‌دانند و معتقدند هنوز هم بررسی‌های بیش‌تری لازم است تا بتوان مصرف روزانه این ویتامین را برای کاهش احتمال ابتلا به عفونت‌های تنفسی و سرماخوردگی به دیگران توصیه کرد.
از منابع غذایی شامل ویتامین D می‌توان به شیر، آب پرتغال ، ماهی اشاره کرد. کارشناسان به افرادی که به اندازه کافی از طریق نور آفتاب یا مواد غذایی این ویتامین را دریافت نمی‌کنند توصیه می‌کنند از طریق خوردن مکمل‌های ویتامین D این کمبود را جبران کنند.
رویترز ، 5 آگوست

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 81872

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =