دانش آموزان میگویند: علیرغم اینکه این ناشران فروشگاههای کتاب در سطح شهر دارند اما بنهایی که در اختیار ما گذاشته شده فقط در نمایشگاه کتاب اعتبار دارد و ما ناچار هستیم از اینکه این شلوغی و ازدحام را تحمل کنیم. به نظر میرسد این کار جز بازارگرمی برخی از این ناشرین دلیل دیگری نمیتواند داشته باشد. نکته مهم نمایشگاه کتاب و آنچه که خصوصاً در روز اول برگزاری چشمگیر بود این است که اغلب نوجوانان و کودکانی که به همراه بزرگترها (حالا چه والدین و چه مسئولین مدارس) به نمایشگاه میآیند، یک راست سراغ غرفه کتابهای کمک آموزشی میروند و فرصتی اگر باقی بود به غرفههای دیگر هم سری میزنند.
این اتفاق در شرایطی میافتد که کارشناسان و مؤلفین کودک و نوجوان بارها به ضرورت ترغیب بچهها برای مطالعه کتابهای غیردرسی تأکید کردهاند. اگرچه همجواری سالن کتابهای کودک و نوجوان با سالن کتابهای کمک آموزشی باعث شده که مراجعان هرکدام به دیگری هم سری بزند اما این اتفاق خوشایندی نیست که میبینیم کتابهای غیردرسی در حاشیه قرار میگیرند و سبد خرید کتاب خانوادهها برای بچههایشان از کتابهای کمکآموزشی پر میشود و حتی فرصتی برای بازدید از کتابهای غیردرسی باقی نمیماند. به هر روی سالن کتابهای کمکآموزشی در ساعات صبح و نیمروز از رونق بیشتری نسبت به دیگر سالنها برخوردار هستند. شاید به این دلیل که در این ساعات مدارس بچهها را برای بازدید به نمایشگاه میآورند. صبحخیز معلم یک مدرسه راهنمایی در منطقه هفت تهران میگوید: ناشرین کتابهای کمکآموزشی در چند سال اخیر به دلایل متعددی نسبت به دیگر تولیدکنندگان محصولات عملی و فرهنگی متمولتر شدهاند و در این میان هرکدام هم که بیشتر تبلیغ میکنند موفقتر میشود.
در حالی که مطالعه کتابهای درسی در بسیاری مواقع برای کودکان کفایت میکند و واقعاً نیازی به خریداری این کتابها نیست ولی از طرفی حساسیت والدین به درس بچهها و از طرفی قصور برخی از همکاران من برای اینکه بچهها را ملزم به خریداری این کتابها میکنند باعث شده که خانوادهها بیشتر برای خرید این کتابها هزینه کنند و از مطالعات غیردرسی بچه غافل شوند. دانشآموزان یک دبیرستان پسرانه هم به نزدیکی امتحانات پایان سال اشاره میکنند و میگویند که ترجیح میدهند در این شرایط کتابهایی را تهیه کنند که تضمینکننده موفقیت آنها در امتحانات باشد. آنها میگویند به قصد خرید کتاب با تخفیف به نمایشگاه آمدهایم اما برخی از کتابها را بدون تخفیف به ما فروختند و اعتراض هم که کردیم میگویند این عناوین چون تازه تجدید چاپ شدهاند تخفیف ندارند اگر قرار بود کتاب بدون تخفیف بخریم چرا باید این همه راه تا نمایشگاه میآمدیم؟ در هر صورت هر سال در میان حاشیههای مختلفی که بر نمایشگاه وارد میشود به نظر میرسد که این ناشران کتابهای کمکآموزشی هستند که با کمترین دغدغه و شاید در کمترین بازرسی به رونق همیشگی خود میافزایند و به اصطلاح خوب میفروشند. این ناشرین البته بیشترین حجم تبلیغات میدانی نمایشگاه را به خود اختصاص دادهاند به طوری که بنرهای تبلیغات آنها در طول و عرضهای چند ده متری فضای نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را پر کرده است.
نظر شما