۰ نفر
۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۰
بازی پوپولیستی با قیمت خودرو

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:دولت خوب می‌داند خودروسازی به دلایل مختلف (از مشکلات تحریم گرفته تا سوءمدیریت)، محصولاتش را با زیان به تولید می‌رساند و در آستانه ورشکستگی قرار دارد، با این حال باز هم بر سرکوب قیمت اصرار می‌کند.

مجموعه رفتارهای پوپولیستی در بازار خودرو، حکم تزریق مسکن‌هایی برای کاهش درد بیمار دارد، در شرایطی که تزریق‌کننده می‌داند درد دوباره باز خواهد گشت و اگر درمان قطعی صورت نگیرد، بیماری تشدید می‌شود. سال‌هاست همه فهمیده‌اند مشکلات کمی و کیفی خودروسازی ایران، با قیمت‌گذاری دستوری رفع نمی‌شود و حتی بدتر هم شده است، با این حال چون رفتارهای پوپولیستی را پایانی نیست، این دور باطل همچنان ادامه دارد. وقتی خودروسازان به بورس اعلام کرده‌اند ۵/ ۵ هزار میلیارد تومان زیان دیده‌اند، دیگر جایی برای ادامه رفتارهای پوپولیستی باقی نمی‌ماند، چون افکار عمومی با مشاهده چنین زیان هنگفتی به خوبی متوجه می‌شود در صنعت خودروی کشور چه می‌گذرد.

اینکه دولت می‌خواهد مانع افزایش قیمت خودرو در راستای رفاه عموم شود، نیت خیری است و قابل تقدیر، اما به چه قیمتی؟ به قیمت پوشاندن حقایق تلخ صنعت خودرو و به نابودی کشاندن آن؟ اگر بناست دولت همچنان در راستای ایجاد رفاه کاذب برای مشتریان بازار خودرو، به سرکوب قیمتی ادامه دهد و زنجیره خودروسازی کماکان با هزاران میلیارد تومان زیان پیش برود، آیا بهتر نیست خودروسازی را تعطیل کنیم؟

نباید فراموش کرد که سرکوب قیمت خودرو در ظاهر و کوتاه‌مدت نفع مشتریان را به‌دنبال دارد، اما در نهایت آنچه نصیب‌شان خواهد شد و البته شده، افزایش شدید قیمت در بازار آزاد، کیفیت پایین محصولات، ضعف خدمات پس از فروش و سرگردانی در پیش‌فروش‌ها است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 824498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابک IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
    0 0
    واقعا یک عده دانشمند دور خودمون جمع کردیم عزیزم شما تعرفه واردات خودرو رو بردار بعد رو این لگنایی که ساخت داخلن قیمت بزار صنعتی که بسیار ضعیفتر و بسیار گرانتر از بازار جهانی به دست ما میرسه بودنش فقط ضرر و زیانه همون بهتر که خارجی وارد کنیم
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
    0 0
    سوء مدیریت - مقوله ای که خیلی راحت از کنارش رد می شویم . تحریم ها را هم بهش اضافه کنیم بهانه و جزع و فزع مدیران بیشتر می شود . درد بی درمان خودروسازان کشور تفرعن زشت مدیران این شرکت هاست که یکبار برای همیشه باید از شر این نامدیران خلاص شد .
  • RO ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
    0 0
    برید بابا شماهم که یه پوپولیسم یاد گرفتید بهانه کردید برا گرون کردن.
  • محمد IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
    0 0
    مشکل این است که فکر میکنند درمان درد خودروسازان در جیب مردم است .پس این چندسال به یکباره قیمتها را دوبرابر کردند و جیبهایشان را پر پول چه میکردند ..فکر زمستونشون نبود چرا باید همیشه مردم تاوان پس دهند چه زمانی که تحریم هست و چه زمانی که خبری از تحریم نیست..اگر ایطور است و هیچگاه به نفع مصرف کننده نیست پس بهتر است که کلا جمع شود یا اینکه همانطور که ذولت و مردم در شرایط عدم تحریم هوای خودروسازها را داشتند الانم خودرو سازها فکر طمع و کاسبی از تحریمها را کنار بگذارند
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
    0 0
    وقتی دولت قیمت ارز رو چند برابر میکنه چرا هیچکی مقاله نمینویسه که این یعنی ظلم به مردم؟ دولت از همون جایی که بابت افزایش قیمت ارز سود برده ضرر خودروسازها رو جبران کنه. آزادسازی اقتصاد مال جاییه که همه چیش آزاده
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
    0 0
    احیانا انتشار کنننده این خبر از عوامل خودروسازان نیستند....ما که باور کردیم .
  • aRyA IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
    0 0
    در اینکه صنعت خودروسازی ورشکسته است کسی شک نداره، چرا شما فکر میکنین خریداران خودرو با افزایش قیمت باید تاوان این مسئله را باید بدهند.
  • حسن IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
    0 0
    واقعا چقدر دولت میتونه درباره بیکاری میلیونها نفر تو صنعت خودرو سکوت کنه.تو این اوضاع بیکاری اگر صنعت خودرو و قطعه سازی هم ورشکست بشن واقعا نور علی نور میشه.