روزنامه اطلاعات: ما را با چند نازک پیکر راضی کنید!

روزنامه اطلاعات نوشت:رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: «با توجه به ناکامی هواپیمای ایران۱۴۰، هواپیماهای ۸ تا۱۹ نفره می‌سازیم، که این طرح آغاز شده و پیش‌بینی شده که تا ۱۴۰۴ هواپیمای پهن پیکر ۱۰۰ تا۱۵۰ نفره را طراحی کنیم.» (خبرگزاری ایسنا، سه‌شنبه ۲۲ آبان)

‏گویند: مریدان شیخی غوغا کردند که: شیخنا وردی یافته، بر مرده می‌خواند زنده می‌شود. حکیمی شنید و گفت: شیخ را پیغام برید: عجالتاً از بهر خدای ذکری تعلیممان کن، تا بر زندگان بخوانیم، بلکه نمیرند!

‏چند سوال در همان عالَم عوامی خودم دارم که به بزرگی و عالِمی خود عفو خواهندکرد:

‏‏۱ـ آن هواپیماهای ایران۱۴۰ که دو فروندش به فاصله‌ی اندکی از بهره‌برداری در پرواز به مقصد نرسید و بیش ‌از۵۰ تن را با خود به زمین زد و باقیمانده‌شان بنا به دستور زمین‌گیر ماندند، چه مشکلی داشتند که حتماً و حکماً در طرح جدید تصحیح خواهند شد؟ می‌دانم این‌قدر این سوال عامیانه است که ارزش جواب دادن ندارد؛ حداکثر خواهند گفت: عموجان! دنیای صنعت، آن هم از نوع «های‌تک»، دنیای آزمون و خطاست. این‌قدر باید ساخت و زمین خورد و دوباره برپای ایستاد، که بالأخره جواب دهد! این طرفه‌ی حکیمانه را از قضا یاد دارم که یکی از نمایندگان مجلس نیز افاضه کرد.

‏‏۲ـ عوام هستم دیگر، تحمل کنید! : اگر در دنیای امروز به جای آن‌که خودمان ـ یعنی خودِ خودمان ـ هواپیما بسازیم‌، آن را از بازار رقابتی دنیا تهیه کنیم و کمی هم چانه بزنیم و لابی نماییم و در عوض، هواپیماهای مدرن «آزمون و خطا‌پس‌داده» را به حرمت جان مردم انتخاب کنیم چه می‌شود؟ می‌گویند ما وابسته‌ایم؟ می‌گویند واداده‌ایم، می‌گویند غربزده‌ایم؟ در عوض اگر فعلا خودروهای تولید داخلمان را قابل سوارشدن و راندن بسازیم، می‌گویند: چه بی‌کلاس‌هایی!؟ حتما باید «طیاره» بسازیم تا طیّ‌السماوات کنیم؟ نمی‌شود عجالتاً به یک طیّ‌الأرض سلامت و ایمن فکر کرد؟

‏‏۳ـ می‌دانید ما از جمله معدود کشورهایی هستیم که به نسبت وسعت و‌ جمعیتمان بیشترین فرودگاه‌ها را داریم؟ مثلا از کاشان تا اصفهان، از سمنان تا شاهرود، از شاهرود تا سبزوار، از سبزوار تا نیشابور، از همدان به بروجرد و از نقاط مختلف این میهن عزیز و‌ پهناور، به خطه‌ی مقدسه‌ی «خودمختارخوانده»، تا جابلقا و جابلسا علی‌برکةالله سابق! و اینها عمدتاً به برکت پیگیری‌ها و لابی‌ها(!)ی شبانه‌روزی نمایندگان این مناطق بوده، که داشتن فرودگاه را بر ساختن جاده‌های ایمن و سالم‌سازی آب آشامیدنی و سلامت محیط زیست مناطقشان در اولویت دیدند. شعار «هر شهر یک فرودگاه!»، به آنجا انجامیده که در کمبود و نارسایی سیستم ناوبری زمینی فرودگاه‌ها، گاه طیاره را با بسم‌الله بلند می‌کنند و با صلوات می‌نشانند؛ طیّب‌الله انفاسهم!

‏‏۴ـ اصلاً بی‌خیال این سیاه‌نمایی‌های! ما هواپیما می‌خواهیم، سالم‌ و ایمن و راحت و‌خوش‌رکابش را می‌خواهیم، ساخت داخلش را هم می‌خواهیم؛ به کسی ربطی دارد؟ اگر عرضه دارند دیگران هم هرکدام در کشورشان چند سوله‌ی هواپیماسازی عَلَم کنند و یاعلی‌گویان بسازند و بی‌عرضه‌گی‌شان را در این صنعت، با سرپوش لبنیات سالم و هوای تمیز و جاده‌ها و خودروهای ایمن مخفی نکنند. بسیار خوب؛ و اما به قول فلاسفه‌ی باستان (!)، مسألتُن:

اگر تاریخ ذکر شده در وعده‌ی خوبان، یعنی ۱۴۰۴، زبانم لال در یادمان ماند و در آن سررسید، نستجیربالله، فضولی کردیم و پرسیدیم: آقایان! چه شد؟ ما همچنان طبق وعده منتظر پهن‌پیکریم؛ آنگاه اگر پهنش آماده نشده ‌بود،آیا حاضرند با چند نازک پیکر باریک‌تر ما را راضی کنند!؟

1717

کد خبر 825100

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    5 0
    آلمان بزرگترین سرمایه گذاری برای حمل و نقل داخلی را برروی قطارهای سریع السیر نموده است. آیا کشوری با قدرت علمی و صنعتی مثل آلمان نمی توانست هواپیما تولید کند؟
  • من IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    1 0
    درسته که برای ساختن هواپیما باید ساخت و زمین خورد و یاد گرفت اما نگفتن که مسافر هم سوار کنید. مردم که نباید برای تحقیقات شما کشته شوند. بعدش هم حداکثر یک یا دو هواپیما را می توانید به زمین بکوبید. مردم که پولشان را از سر راه نیاورده اند.
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    1 0
    در اختراع دوباره چرخ یدطولایی داریم اصلا چرا بجای انتقال تکنولوژی و یا شراکت با یک کشور صاحب صنعت در ساخت هواپیما بخواهیم این راه را از ابتدا طی کنیم هواپیما که دیگه پراید نیست شادم برای اقایان همونه فرقی نمیبینن اینم مردمو به کشتن میده اونم به کشتن بده چه اشکالی داره چیزی که زیاده و بی ارزش در این ملک جان ادمهاست
  • محمدرضا IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    4 0
    مهم هواپیما نیست. مهم بودجه هاییه که به اسم این صنعت به جاهایی تعلق میگیره و عده ای خاص سهمشان را از آن برمیدارن. مثل همین پیامرسان ملی که معلوم نشد چه شد. اگر در 1404 هم بپرسی پس چی شد میگن که دولت به قدر کافی حمایت نکرد و نشد. خلاص
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    2 2
    وقتی از منابع دیگر مطلبی ذکر می کنید با مشخصات کامل ذکر کنید !!! کدام نویسنده این مطلب رو در روزنامه اطلاعات نوشته ؟؟!!! شما خودتون اهل رسانه اید ، باید حق تالیف یک اثر رسانه ای حفظ بشه و حداقلش ذکر نام نویسنده هست