۳ نفر
۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳

نگاهی به پنجمین دوره کتاب‌گردی

از درد دل با وزیر فرهنگ تا تغییر سرنوشت یک کتاب‌فروشی قدیمی

توضیحات صالحی درباره وضعیت کاغذ و بازار کتاب | احساس جای خالی مردم
از درد دل با وزیر فرهنگ تا تغییر سرنوشت یک کتاب‌فروشی قدیمی

جمع زیادی از اهالی فرهنگ و هنر روز پنج‌شنبه اول آذر با حضور در کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور ضمن شرکت در پویش کتاب‌گردی از وضعیت کتاب‌فروشان آگاه شدند.

مهدی درستی: پنجمین دوره آیین فرهنگی کتاب‌گردی با شعار «من هم می‌آیم» از صبح روز پنجشنبه اول آذر همزمان با پایان بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری در سراسر ایران برگزار شد.

سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمجتبی حسینی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، احمد مسجدجامعی (عضو شورای شهر تهران)، نیکنام حسین‌پور (مدیر خانه کتاب)، محمود آموزگار (رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان)، محسن هاشمی (رییس شورای شهر تهران)، امیرمسعود شهرام نیا (مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی) سیدرضا صالحی امیری (رییس کمیته ملی المپیک و وزیر سابق ارشاد) و جمعی از شهرداران مناطق تهران از جمله چهره های شاخص حاضر در کتاب‌گردی امسال بودند.

آغاز کتاب‌گردی با افتتاح دو مرکز فرهنگی

پنجمین آیین کتاب‌گردی از ساعات اولیه امروز با افتتاح خانه کتاب پیدایش با حضور احمد مسجدجامعی، نیکنام حسین پور و علیرضا حسینی شهردار منطقه چهار آغاز شد. در این بازدید محسن صائب صاحب امتیاز نشر پیدایش ضمن ارائه توضیحاتی درباره خانه کتاب پیدایش، تاکید کرد که ۱۲ هزار کتاب در این مرکز در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

مسجدجامعی نیز در این افتتاحیه، درباره مصوبه جدید شورای اسلامی شهر تهران درباره استفاده ناشران از واحدهای مسکونی برای کتاب‌فروشی توضیح داد. مقصد بعدی کتاب‌گردی نیز با افتتاحیه همراه بود و موسسه انتشارات کامران احمدی با حضور اهالی فرهنگ و هنر همزمان با آیین کتاب‌گردی گشوده شد.

کامران احمدی پس از افتتاح موسسه، از انتشار کتابچه‌هایی در حوزه سلامت برای آگاه‌سازی مردم خبر داد.

کتاب‌فروشی کمال الملک در خیابان سهروردی دیگر کتاب‌فروشی بود که کتاب‌گردان به آن سر زدند و مسجدجامعی در این بازدید از لزوم رسیدگی به وضعیت کتاب‌فروشان محلی گفت.

کتاب‌فروشی که دیگر واگذار نمی‌شود

آیین کتاب‌گردی سپس با بازدید از کتاب‌فروشی هوشیار و لارستان ادامه پیدا کرد و سپس مسجدجامعی و جمع همراهش به همراه سیدرضا صالحی امیری که به تازگی به این پویش فرهنگی پیوسته بود، راهی یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌فروشی‌های تهران با نام ایرانیان شدند. کتاب‌فروشی که در همان بدو ورود کتاب‌گردان را با کاغذی که روی شیشه اش زده بود، ناراحت کرد: «این مغاز واگذار می‌شود.»

شهردار منطقه ۱۲، نیز در این بازدید وعده داد که ضمن رسیدگی به وضعیت این کتاب‌فروشی و در نظر گرفتن اقداماتی برای معرفی آن به علاقه‌مندان، اطلس معرفی کتاب‌فروشی‌های منطقه را تهیه می‌کند.

سیداسماعیل شاداب نیا، صاحب پیشکسوت این کتاب‌فروشی نیز تنها دلخوشی‌اش را برای ادامه کسب وکار، ارتباطی که با برخی از اهالی فرهنگ دارد، دانست.

مسجدجامعی و شهردار منطقه نیز پس از بازدید از کتاب‌فروشی ایرانیان نوشته کاغذ را تغییر داده و زیر آن را امضا کردند و سپس راهی کتاب‌فروشی دیواری خیابان خیام که جلوه ای زیبا و سنتی به این خیابان قدیمی داده است شدند.

کتاب‌گردان در حالیکه کمی از ظهر گذشته بود، راهی خیابان کریم خان زند و کتاب‌فروشی‌های این منطقه از جمله کتاب‌فروشی انتشارات اساطیر، کتاب‌فروشی هنوز، کتاب‌فروشی زند، کتاب‌خانه عمومی امید صبا، کتاب‌فروشی انتشارات علمی فرهنگی، خانه فرهنگ و هنر گویا و انتشارات نگار شدند.

خیابان انقلاب که به مرکز کتاب‌فروشی‌های تهران معروف است، مقصد بعدی کتاب‌گردی بود و محسن هاشمی نیز در این مسیر به جمع اهالی فرهنگ پیوست.

او همراه با مسجدجامعی و کتاب‌گردان از کتاب‌فروشی ترنجستان سروش، مرکز پخش ایثار، انتشارات مولی، انتشارات طوس، انتشارات بنیاد حکمت صدرا، انتشارات شباهنگ، انتشارات روزبهان، انتشارات علمی فرهنگی، کتاب‌سرای اندیشه، انتشارات خوارزمی، انتشارات جاویدان و طهوری بازدید کرد.

کتاب‌گردی وزیر فرهنگ با چاشنی درد دل نویسندگان

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز، از ساعاتی پس از ظهر به پویش کتاب‌گردی پیوست و در نخستین گام از کتاب‌فروشی مکتب تهران بازدید به عمل آورد. او در این دیدار ضمن دیدار با جلال تهرانی مدیر این کتاب‌فروشی با اعضای انجمن صفنی داستان نویسان گفت‌وگو کرد.

رسیدگی به وضعیت ممیزی کتاب، کپی رایت و دشواری نویسندگان داخلی برای رقابت با رقبای خارجی و حمایت از داستان نویسان ایرانی و مستقل از جمله درخواست های نمایندگان انجمن صنفی داستان نویسان از وزیر ارشاد بود.

صالحی نیز از ارسال لایحه کپی رایت به مجلس شورای اسلامی خبر داد و تاکید کرد که همواره در تلاش هستند تا مقوله ممیزی تنها از طریق مراجع ذیربط دنبال شود مگر در مسایل امنیتی.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درباره وضعیت کاغذ خبرهای خوشی برای فعالان حوزه نشر و مطبوعات داشت و با اعلام اینکه از بحران کاغذ خارج شدیم، گفت: «نمی‌گویم مشکلی در زمینه کاغذ نداریم اما از بحران خارج شدیم و تلاش می‌کنیم این موضوع را کنترل کنیم و مشکلات را به حداقل برسانیم.»

او همچنین از تلاش برای شفافیت در زمینه واردات کاغذ با ارز دولتی، رسیدگی به وضعیت کتاب‌فروشی های محلی خبر داد و تاکید کرد که برای بهبود وضعیت بازار کتاب نیازمند یک نهضت ملی هستیم.

حضور معاون هنری در غیاب معاون فرهنگی

سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز کتاب‌گردی را با حضور در کتاب‌فروشی دف آغاز کرد و پس از آن به کتاب‌فروشی‌های خیابان کریم‌خان زند از جمله کتاب‌فروشی انتشارات ثالث و اساطیر بازدید کرد.

نکته جالب توجه پنجمین دوره کتاب‌گردی، حضور نداشتن محسن جواد، معاون فرهنگی وزیر ارشاد است، او که به دلیل کسالت نتوانست در این رویداد فرهنگی شرکت کند، پیامی را منتشر کرد.

کتاب‌گردی که هنوز مردمی نشده است

آیین کتاب‌گردی نیز در عصر یک روز پاییزی در حالی به کار خود پایان داد تا این حرکت فرهنگی که به همت احمد مسجدجامعی آغاز شده بود، پنجمین سال اجرایش را نیز پشت سر بگذارد، اقدامی بسیار نیکو برای قدردانی از زحمات و رسیدگی به مشکلات کتاب‌فروشان که شاید در شرایط نه چندان مساعد و رو به راه بازار کتاب بتواند برای لحظاتی خستگی و ناراحتی را از جسم و روحشان بزداید و برای دقایقی هم که شده آن احساس خوشایندی که به سبب آن به کتاب‌فروشی روی آوردند را برایشان تداعی کند.

با تمام این تفاسیر، هنوز هم آیین بسیار با ارزش کتاب‌گردی، یک جای خالی را احساس می‌کند، جای خالی که اگر پر نشود می‌توان گفت تمام این تلاش‌ها بیهوده است و آن هم جای خالی مردمانی است که روزی کتاب‌فروشی‌ها پاتوق‌شان بود اما این روزها حتی از برگزاری چنین رویدادی بی‌خبرند. با این حال سهم اندک مردم از این آیین فرهنگی سوالی است که هنوز در طی این چند سال پاسخی برایش پیدا نشده است، اما می‌توان دلایل مختلفی از جمله اطلاع رسانی ضعیف، کمرنگ شدن جایگاه و اهمیت کتاب در جامعه، شرایط نامساعد اقتصادی و ... برای آن پیدا کرد.

باید منتظر ماند و نشست تا شاید در سال آینده و در ششمین دوره برگزاری پویش کتاب‌گردی، شاهد حضور گسترده‌تر مردم و علاقه مندان به کتاب و کتاب‌خوانی باشیم.

۲۴۱۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 827143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =