به شما «خسته نباشید» نمی‌گوییم، خانم مولاوردی!

شهیندخت مولاوردی توانست با عملکرد مثبت خود، حاشیه‌ها و انتقادها را پس بزند اما برخی اعتقاد دارند، باگ قانون جدید، او را از دولت گرفت. به شهیندخت مولاوردی اما «خسته نباشید» نباید گفت. کار او تمام نشده است. چرا که تجربه مدیریت‌ش در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نشان داد سال‌ها می‌توان از تجربیات و توانایی‌های مدیریتی‌ش در سایر نهادهای اجتماعی و مردمی بهره برد.

به گزارش خبرآنلاین، قانون جدید منع به‌کارگیری بازنشستگان و اجرا شدن آن، اگرچه با اقبال عمومی مواجه شد و فضایی را برای نیروهای جوان‌تر فراهم کرد اما افرادی را کنار گذاشت که گزارش مثبت عملکردشان، افکار عمومی را برای رفتن آنها قانع نمی‌کرد. یکی از این افراد شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری در امور شهروندی بود که به‌واسطه همین قانون، از سمت خود کناره‌گیری کرد. مسئولی که عملکرد او در معاونت زنان و خانواده، با استقبال عمومی همراه بود و گام‌های موثری را در این حوزه برداشت و دغدغه توجه به مسائل زنان را در دولت ایجاد کرد و با فعالان زنان و ان‌جی‌اوها همراه شد. با این حال او شامل این قانون شد و در نامه‌ای از سمت خود استعفا کرد. مولاوردی که پیش از این یک‌بار خود را در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد بازخرید کرده بود، در این نامه از استثنا قائل‌نشدن برای بازخریدشدگان در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان انتقاد کرده و این تفسیر را رویه‌ای غلط دانسته است؛ رویه‌ای که به گفته او، پایه‌های آن از مجلس نهم گذاشته شد و در همراهی با این تفسیر برخی نهادها گوی سبقت را از یکدیگر ربوده‌اند.

حالا این قانون شامل حال یکی از کلیدی‌ترین نیروهای دولت شده و باید با او خداحافظی کند. مسئولی که در دوره ریاستش بر معاونت زنان و همچنین معاون رئیس‌جمهور در امور شهروندی، اقدامات موثری مانند فراهم‌کردن پیش‌زمینه‌های لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، حمایت از زنان سرپرست خانوار، در نظر گرفتن سهم ۳۰ درصدی زنان از مدیریت در دولت و تدوین و شروع اجرای منشور حقوق شهروندی و ... داشته است. زمانی که او از معاونت زنان کنار گذاشته شد، نقدهای زیادی به دولت سرازیر شد که چرا با وجود اقدامات مثبت و تلاش‌های زیاد مولاوردی، سمت او باید تغییر کند؛ اما با این حال گروهی هم معتقد بودند که او مدیر خوبی است و در سمت دستیاری حقوق شهروندی هم می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد و توانست منشور حقوق شهروندی را تدوین و اجرایی کند. او با تکیه بر همین حقوق شهروندی توانست در بسیاری از پرونده‌های سیاسی منجی و کمک‌حال دولت باشد. این در حالی است که در دوران کاری او، برخی جریان‌های سیاسی به‌دنبال پرونده‌سازی‌ و فشار برای کنارگیری او بودند. با وجود این، مولاوردی نشان داد با برخورد منطقی می‌توان شرایط سخت را بدون توجه به حاشیه‌سازی‌ها طی کرد.

چرا رفتن مولاوردی خبر خوبی نبود؟

این قانون مسئولان زیادی را از دولت خارج کرد؛ مسئولیتی که رفتنشان با واکنش مثبت افکار عمومی مواجه بود و امید به فعالیت نیروهای کارآمدتر و جوان‌تر را در دل مردم زنده می‌کرد اما در این بین رفتن مولاوردی چندان مردم و دیگر مسئولان را راضی نکرد؛ زیرا مولاوردی از مدیرانی بود که بیشترین عملکرد را در دوره خود داشت. مهم‌ترین اقدامات او در ابتدا، حمایت از زنان شاغل بود. پیشنهاد درمورد جلوگیری از جمع‌آوری مهدکودک‌ها و افزایش تعرفه متناسب، پیشنهادات حوزه استخدامی زنان شاغل جهت لحاظ در لایحه اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری و پیشنهاد الحاق یک تبصره به ماده 42 مبنی بر افزودن 3 سال به حداکثر سن استخدام زنان شاغل. علاوه بر این لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات او بود. اصلاح قانون گذرنامه و خروج زنان از کشور، ازدواج فرزندخوانده با سرپرست، گفتمان‌سازی درباره مسائل اجتماعی زنان، سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه زنان، پیگیری بازنگری برخی از مواد قانون کار در حمایت از زنان کارگر، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، بیمه زنان خانه‌دار، مرخصی زایمان زنان، تابعیت فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی و .. از دیگر اقداماتی است که او در معاونت زنان و حقوق شهروندی آنها را اجرایی کرد و عملکرد مثبتی از خود به‌جای گذاشت.

حاشیه‌هایی که مولاوردی را هدف گرفتند

در این بین مولاوردی از حاشیه‌ها هم در امان نبود؛ اولین مورد آن مربوط به ادبیات تند روزنامه یالثارات بود که مولاوردی از این روزنامه شکایت کرد. مورد بعدی، جمله‌هایی بود که به نقل از شهیندخت مولاوردی درباره عقیم‌سازی زنان کارتن‌خواب و مبتلا به اعتیاد مطرح شد و انتقادهای زیادی را به وجود آورد. هرچند او بعدها بارها تاکید کرد که چنین عقیده‌ای ندارد. مولاوردی در گفت‌وگویی درباره این موضوع گفت: گفتم باید راه حل‌های ریشه‌ای برای حل این معضل ارائه شود و برداشت اشتباه کردند که منظور من آن است که عقیم‌سازی کنیم و ریشه این مسئله را اینگونه حل کنیم، در حالی که منظور من آن بود زن معتاد و کارتن خواب نداشته باشیم تا بعدا کودک معتاد و مبتلا به ایدز و ... به دنیا بیاورد. در ادامه این حاشیه‌ها، فاطمه آلیا ادعاهایی مبنی بر ارائه لیستی از سوی معاونت امور زنان به سازمان ملل برای اعزام زنان مطلقه کشورمان به آنتالیا مطرح کرد که شهیندخت مولاوردی در کانال تلگرامی‌اش نسبت به این سخنان واکنش نشان داد و با توضیحات و مستنداتی، گفته‌های او را خلاف واقع نشان داد.

حواشی پیرامون نشست کارگران جنسی نیز یکی دیگر از حاشیه‌ها بود که در پی برگزاری یک نشست تخصصی با موضوع سلامت زنان و رفتارهای پرخطر با تمرکز بر تن فروشی، انتقادهای زیادی نسبت به معاونت امور زنان وارد شد. مولاوردی در توضیحاتی درباره این هجمه‌ها توضیح داد: هدف ما سلامت این زنان بود در مقابل رفتارهای پرخطری که اتفاق می افتد. ضمن اینکه همه نشست براساس آمار و اطلاعات ۸ سال پیش بود که آن زمان مقاله علمی این تحقیق منتشر شده بود و در دسترس همه قرار گرفته بود. ما اصلا به آمار جدید دسترسی نداشتیم. اما به ما انتقاد کردند که شما این آسیب را به رسمیت می شناسید و می خواهید کارت سلامت به زنان تن فروش داده شود. ادعای اختصاص میلیون‌ها دلار کمک از سوی سازمان ملل به معاونت امور زنان، شکایت دادگستری سیستان و بلوچستان از مولاوردی و .. مجموعه‌ای از حاشیه‌هایی بود که مولاوردی را نشانه گرفته بود. با این وجود، مولاوردی توانست با عملکرد مثبت خود، حاشیه‌ها و انتقادها را پس بزند اما باگ قانون جدید، او را از دولت گرفت.

نگاهی به عملکرد شهیندخت مولاوردی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که اوهمه توان خود را برای پیشبرد امور و حل مسائل زنان به کار گرفته است. سفرهای مختلف به واتیکان، نیویورک، برلین و ... ازجمله اقداماتی است که باید به دستاوردهای آن توجه داشت.

روشن است که این سفرها و ملاقات آن موجب می‌شود سطح معاون رئیس‌جمهور در امور زنان تا یک دیپلمات ارشد ارتقاء یابد و توانایی‌های زنانی ایرانی در تعاملات بین‌المللی مشخص شود.
او در سفرهای داخلی نیز همه مسائل و مشکلات موجود در حوزه زنان را پیگیری کرده است و حتی از ملاقات با قربانی اسیدپاشی در اصفهان غافل نشد؛ اما زنان مجلس نهم که خود اقدام مؤثری در حوزه حقوق زنان نداشته‌اند بی‌توجه به این اقدامات از نتیجه ندادن پیگیری‌ها مولاوردی گلایه می‌کنند و به رییس‌جمهور تذکر می‌دهند!

پیشنهاد رفع مشکلات فعلی افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه، پیشنهاد اصلاح پیش‌نویس سند ملی امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی به وزارت کشور، پیشنهاد رفع ابهام از تعریف زن سرپرست خانوار در قوانین، بازنشستگی پیش از موعد زنان، پیشنهادات اصلاحی در خصوص طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده، ارائه لایحه بیمه زنان خانه‌دار به هیئت دولت، پیشنهاد اصلاح مقررات عایله‌مندی و رفع خلأهای موجود در قانون ازجمله مسائل موردتوجه مولاوردی در این مدت بوده‌ است.

با این وجود، مولاوردی توانست با عملکرد مثبت خود، حاشیه‌ها و انتقادها را پس بزند اما باگ قانون جدید، او را از دولت گرفت. به شهیندخت مولاوردی اما خسته نباشید نباید گفت، چرا که تجربه مدیریت‌ش در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نشان داد هنوز می‌توان از تجربیات و توانایی‌های مدیریتی‌ش در سایر نهادهای اجتماعی و مردمی بهره برد

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 828291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =