مذاکره دو جانبه ایران و آمریکا در حال تبدیل شدن به یک معادله چند مجهولی است. چرا که اخیرا شاهد اظهارنظرهای متنوعی در این رابطه هستیم.

یاسرفاتحی: اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان راجع به «تصمیم ایران برای عدم مذاکره دو جانبه با آمریکا» و تاکید علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه سابق کشورمان بر «آمادگی ایران برای گفت وگوی هسته ای با آمریکا» دو خبری بود که روز سه شنبه رسانه های کشورمان مخابره کردند.

ایران بنا ندارد وارد مذاکرات دو جانبه شود
آنچه که رامین مهمانپرست را وادار به واکنش کرد، سوالی معطوف به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص آمادگی برای «گفت و گو با ایران» بود. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان طبق معمول ساعت ده صبح روز سه شنبه در نشست خبری هفتگی حاضر شد تا به سوالات و ابهامات خبرنگاران در خصوص مسایل هفته گذشته پاسخ گوید. مهمانپرست در پاسخ به سومین سوالی که مربوط به «مذاکره و گفت و گو» با آمریکا بود، جمله تازه ای بر زبان آورد. وی در خصوص پیش شرط ایران برای مذاکره با آمریکا گفت: ما بنا نداریم وارد مذاکره دو جانبه با آمریکا شویم و کسی هم تا کنون چنین موضوعی را اعلام نکرده است.

شاید جمله دوم مهمانپرست اشاره به سخنرانی جنجالی رییس جمهور در همایش ایرانیان خارج از کشور بود. چرا که محمود احمدی نژاد در حاشیه این مراسم با اعلام آمادگی خود بر نوعی «مناظره» با باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده آمریکا گفته بود: «ما آماده‌ایم که با اوباما در سفری که برای شرکت در سازمان ملل خواهیم داشت گفت‌وگو کنیم و هر کس هر منطقی که داشت روی میز گذاشته تا ببینیم راه‌حل چه کسی بهتر است».

دستیار ویژه وزیر خارجه کشورمان در ادامه پاسخ خود، بررسی ریشه ها و منطق ایران برای حل «بحران های بین المللی» و «مشکلات جهان» را مباحثی دانست که می توان در هر فرصتی آن را به اطلاع همه ملت ها رساند. وی با اشاره  به اینکه رویکرد آمریکایی ها و برخی کشورهای غربی باعث پدید آمدن این بحران ها شد، تصریح کرد: اگر کسی معتقد است که می‌تواند از سیاست‌های خود و عملکردش دفاع کند و برای این کار منطق قوی دارد آمادگی داریم در حضور همه ملت‌های جهان منطق خود را مطرح کنیم و ببینیم کدام منطق غلبه خواهد کرد.

مهمانپرست در ابتدای سخنانش در واکنش به اظهارات روز قبل هیلاری کلینتون مبنی بر آمادگی آمریکا برای گفت وگو با ایران، به عدم تطابق این دست اظهارنظرها و رفتار مقامات آمریکایی تاکید کرد و گفت: مباحثی که از طرف مقامات آمریکایی برای مذاکره مطرح می‌شود با نوع رفتارشان تناقض دارد و به نظر می‌آید سیاست‌های اشتباه گذشته نو محافظه‌کاران هم‌چنان توسط مقامات فعلی در حال دنبال شدن است. سخنگوی دستگاه سیاست خارجی تصریح کرد: ما اهل گفت و گو و منطق هستیم و همواره آن را نشان داده ایم. وی همچنین به منطق قوی ایران برای دفاع از کشور و حقوق ملت اشاره کرد و گفت: آماده دفاع از کشور و حقوق ملت مان هستیم. مهمان‌پرست ادامه داد: باید دید این شعارهایی که از طرف مقامات آمریکایی دنبال می‌شود و سیاست‌های غلطی که دنبال می‌کنند چه میزان می‌تواند معنادار باشد. در شرایط هم‌زمانی ادامه سیاست‌های غلط گذشته و دادن این گونه شعارها و ابراز تمایل‌ها به نظر نمی‌رسد با نیات صادقانه این حرف‌ها زده شود. ما رویه ثابتی داریم. ما در عمل همواره در جهت صلح و ثبات منطقه و حل بحران‌های بین‌المللی قدم برداشته‌ایم. ما از حقوق ملت‌مان دفاع می‌کنیم و به هیچ وجه حاضر نیستیم از این حقوق عقب‌نشینی کنیم و برای تامین حقوق ملت آمادگی داریم منطق‌مان را در حضور مردم و رسانه‌های مختلف دنیا مطرح کنیم و از آن دفاع کنیم.

آماده مذاکره هسته ای با آمریکا هستیم
پیش از آنکه مهمانپرست در جمع نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی تاکید کند «ایران بنای ورود به مذاکره دو جانبه با آمریکارا ندارد»، دکتر علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل نظر دیگری را در کنفرانس خبری سفارت ایران در دمشق مطرح کرده بود.

وزیر امور خارجه اسبق کشورمان در یک نشست خبری در سفارت ایران در سوریه خاطرنشان کرد: به ‌رغم این‌که اعتقادی به دولت آمریکا نداریم، آماده هستیم با این کشور درباره برنامه هسته‌ای گفت‌وگو کنیم. ولایتی همچنین با تاکید بر گفت وگو با گروه 1+5 اذعان کرد: ایران ملاحظاتی درباره ترکیب گروه 1+5 دارد ولی همچنان به حل مسئله هسته‌ای از طریق گفت‌وگو متعهد است.

در واکنش به اظهارات ولایتی، علاء الدین بروجردی در گفت وگو با خبرآنلاین ضمن اینکه تغییر استراتژی مذاکره ایران با آمریکا را رد کرد، خاطرنشان کرد: برداشت من از اظهارت آقای دکتر ولایتی این است که ایران آماده گفت و گو با آمریکا در قالب گروه وین است. وی با اشاره به اعضای «وین» که آمریکا نیز یکی از اعضای آن است خاطرنشان کرد: همانطور که مطلع هستید ما پیش از این نیز اعلام کرده ایم که برای تامین سوخت مورد نیاز راکتور تهران حاضر به گفت وگو با گروه «وین» هستیم.

وی ادامه داد: برای مذاکره با وین آمادگی داشته و حتی یک بار نیز این کار را انجام دادیم. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح داشت که در این زمینه ایران برنامه ای برای مذاکره جداگانه با هیچ کشوری ندارد. وی در خصوص شرایط مذاکره با آمریکا خاطرنشان کرد: به نظر من مذاکره با آمریکا بستگی به تغییر سیاست های این کشور دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه آمریکا تا کنون چهره قابل مذاکره ای از خود ارایه نکرده است خاطرنشان کرد: آمریکا عامل اساسی صدور قطع نامه سیاسی و ظالمانه 1929 و همچنین تحریم های یک جانبه خود آمریکا و اتحادیه اروپا است. هر چند این تحریم ها با شکست زودهنگام مواجه شده است ولی نگاه آمریکا ستیزه جویانه است. بروجردی ادامه داد: بنابراین هر گونه تغییر شرایط در این زمینه بستگی به این دارد که آمریکا تصمیم دارد در چه شرایطی سیاست های خود در قبال کشورمان را نتظیم کند. وی با تاکید بر اینکه رییس جمهور دمکرات آمریکا بر خلاف شعار خود هیچ گونه تغییری در سیاست های اشتباه گذشته به وجود نیاورد، گفت: بنابراین همه چیز به آمریکا و بحث تصحیح اشتباهات گذشته اش در قبال کشورمان باز می گردد.

به دنبال مذاکره با آمریکا نیستیم
آمادگی ایران برای گفت و گوی هسته ای با آمریکا در حالی از زبان مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل بیان می شود که سیدمجتبی ثمره هاشمی که یک روز پیش از اظهارنظر ولایتی در حاشیه جلسه هیات دولت سخن می گفت در عین حال که تاکید کرد دولت بدنبال مذاکره با آمریکا نیست، ولی اقدام به طرح شروطی برای این موضوع کرد.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که همه مسئولان نظام نیز تاکید می‌کنند همه تعاملات سیاسی باید مبتنی بر عدالت و احترام متقابل باشد و هرگاه این دو مساله محقق شود راه برای ارتباطات بهتر و تامین منافع ملی باز می‌شود.

محمود احمدی نژاد بعد از اظهارنظر در خصوص مناظره رو در رو با اوباما در همایش ایرانیان خارج از کشور در گفت و گویی که با مجله نیویرکر داشت و روز سه شنبه منتشر شد ‌در پاسخ به اینکه در سال 2008 خوشبینی بسیاری برای تعامل میان ایران و آمریکا وجود داشت اما به نظر می‌‌آید روابط در یک ونیم سال گذشته سخت‌‌تر شده‌ است، خاطر‌نشان کرد: متاسفانه فضا همین طور است. البته ایران از این وضعیت استقبال نمی‌کند. بنده برای آقای اوباما پیام تبریک فرستادم که این اقدام بعد از سی سال اهمیت بسیاری دارد. رییس جمهور همچنین به فشارهایی اشاره کرد که بعد از این پیام به وی وارد شد و تصریح کرد: ایران با این‌ اقدامات‌ گام اول را برداشت و اعلام کرد اگر تغییرات واقعی باشد، ایران همکاری خواهد کرد، اما پاسخی دریافت نشد. سپس آمادگی خود را برای گفت وگوی آزاد و در برابر رسانه‌ها در جریان سفر نیویورک اعلام کردیم که این نشانه صداقت ایران بود اما باز هم پاسخی دریافت نشد

اظهارات احمدی نژاد مبنی بر مذاکره با مقامات آمریکایی در حالی بیان می شود که بسیاری از مسئولان تصمیم گیری در این رابطه را منوط به تایید مقام معظم رهبری کرده اند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از جمله مسئولانی است که بر این نکته تاکید دارد. علاء الدین بروجردی هفته گذشته در گفت و گویی که با خانه ملت داشت، جایگاه تصمیم گیری برای مذاکره با آمریکا را شورای عالی امنیت دانست و خاطرنشان کرد که درموضوعات حساس ابتدا باید بحث های کارشناسی انجام شود و سپس در شورای عالی امنیت ملی درباره آن موضوعات تصمیم گیری صورت گیرد.  وی با بیان اینکه هر تصمیم شورای عالی امنیت ملی هم بدون نظر مقام معظم رهبری قابل اجرا نیست، افزود: موضوع مذاکره با آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

کاظم جلالی سخنگوی کمییسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که دوشنبه طی گفت و گویی که با ایلنا کرد نسبت به این مسئله تاکید کرد و گفت: بحث مذاکره و تعامل با ایالت متحده آمریکا مقوله‌ای است که طبعا مقام معظم رهبری باید در رابطه با آن اظهارنظر کرده و خط و مشی آن را تعیین کند.

تاکید جلالی بر تعیین استراتژی مذاکره با آمریکا توسط مقام معظم رهبری در حالی صورت می گیرد که وی روز گذشته در گفت و گو با خبرآنلاین اظهارات مشاور مقام معظم رهبری در خصوص آمادگی ایران برای گفت وگو هسته ای با آمریکا را نیازمند بررسی بیشتر دانست.

با توجه به اظهارنظرهایی که در این جهت انجام شد به نظر می رسد سیاست های ایران در قبال مذاکره با آمریکا هیچ گونه تغییر نکرده و ایران آماده گفت و گو با آمریکا در قالب گروه «وین» یا 1+5 هست نه مذاکره و مناظره دو جانبه.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 83182

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =