نخست‌وزیر دانمارک تصریح کرد که وی امیدوار است کشورش بتواند اکثر نیروهایش را تا سال 2015 یا زودتر از افغانستان خارج کند.

نخست‌وزیر دانمارک تصریح کرد که وی امیدوار است کشورش بتواند اکثر نیروهایش را تا سال 2015 یا زودتر از افغانستان خارج کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این اظهارات لارس لوکه راسموسن، نخست‌وزیر دانمارک در مورد خروج نیروهای دانمارکی از افغانستان در حالی منتشر شده است که به نظر می‌رسد دانمارک نیز به جمع کشورهایی که قصد دارند نیروهایشان را از افغانستان خارج کنند، بپیوندد که این امر بازتاب نارضایتی‌های داخلی نسبت به افزایش تلفات در جنگ افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ لارس لوکه راسموسن، در دیدار با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس گفت:‌ امیدوارم که بتوانیم اکثر نیروهایمان را از افغانستان در سال 2014 یا 2015 خارج کنیم. حتی امیدوارم که بتوانیم این نیروها را پیش از این زمان از افغانستان خارج کنیم. وی افزود: البته باید بگویم که این یک قول نیست بلکه ابراز امیدواری است. اگر به استراتژی‌مان پایبند باشیم، مطمئن هستم که به واقع می‌توانیم این اقدام را انجام بدهیم.

دانمارک 700 نیرو در افغانستان مستقر کرده است که این نیروها در استان هلمند در کنار 10 هزار نیروی انگلیسی مشغول به انجام وظیفه هستند.

دیوید کامرون نیز از زمان حضورش در سمت نخست‌وزیری انگلیس بارها اعلام کرده که انگلیس شمار گسترده‌ای از نیروهایش را در افغانستان تا سال 2015 نگه نخواهد داشت.

راسموسن پیشتر اعلام کرده بود که با هرگونه اعلام جدول زمانی برای خروج نیروها از افغانستان مخالف است.

به گفته وی تعیین هرگونه جدول زمانی باعث تشویق طالبان به انجام حملات علیه نیروهای ائتلاف خواهد شد.

راسموسن هم‌چنین پس از دیدار با دیوید کامرون در دفتر نخست وزیری انگلیس ابراز امیدواری کرد که طرح افزایش نیروها و یک تمرکز قوی بر افزایش توانایی نیروهای امنیتی افغانستان شرایط در استان هلمند را تغییر بدهد.

راسموسن گفت: زمان سختی در افغانستان است اما ما در حال حصول پیشرفت در این کشور هستیم. در این راستا باید صبور باشیم.

راسموسن در کشورش (دانمارک) با نارضایتی و ناامیدی عمومی نسبت به تلفات نیروهای دانمارکی در افغانستان مواجه است و شمار کشته شدگان نیروهای دانمارکی تاکنون 36 تن بوده است.

براساس نظر سنجی‌ها مشخص شده است که دولت ائتلافی راست میانه راسموسن احتمالا با یک چالش انتخاباتی سخت از سوی حزب مخالف به رهبری سوسیال دموکرات‌ها روبرو خواهد شد. حزب مخالف دانمارکی به رهبری سوسیال دموکرات‌ها بیشترین انتقادها را به حضور دانمارک در جنگ افغانستان داشته است.

هلند نیز اول اوت روند خروج نیروهایش از افغانستان را آغاز کرده است.

دیوید کامرون و نخست وزیر دانمارک هم‌چنین در این دیدار بر تحکیم روابط دو کشور تاکید کردند.

از جمله موضوعات مورد بحث میان نخست وزیران انگلیس و دانمارک بحران اقتصادی و کسری بودجه در اروپا و هم‌چنین بررسی تحولات مربوط به جنگ افغانستان بود.

دیوید کامرون در این دیدار گفت که دو کشور به طور کامل به تعهداتشان در قبال افزایش توانایی ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان با هدف پذیرفتن تمامی مسئولیت‌های امنیتی این کشور متعهد هستند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 83806

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =