۰ نفر
۲۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۳

نخست وزیر سوریه :‌ اگر اسرائیل برای رویارویی با سوریه تلاش کند، باید بداند که بهایی گزاف پرداخت خواهد کرد.

نخست وزیر سوریه اظهار داشت:‌ اگر اسرائیل برای رویارویی با سوریه تلاش کند، باید بداند که بهایی گزاف پرداخت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمد ناجی عطری، نخست وزیر سوریه در گفت‌وگو با مجله‌ یمنی 26 سپتامبر اظهار داشت:‌ دشمن اصلی امت عربی و اسلامی اسرائیل است و طرف‌های بین‌المللی برای تحقق طمع‌ورزی‌هایشان در منطقه با آن هم‌دست می‌باشند.

وی افزود:‌ با وجود ضعف کنونی عربی مذاکرات جاری فایده‌ای ندارد و تنها مقاومت مورد حمایت با مواضع قدرتمندانه عربی قادر به وادار کردن اسرائیل برای مذاکرات جدی است.

نخست وزیر سوریه تاکید کرد:‌ اسرائیل باید اعتراف کند که جولان حق سوریه است و جای چانه‌زنی ندارد. تنها میانجی‌گر بی‌طرف میان سوریه و اسرائیل ترکیه است ولی اسرائیل اخیرا آن را رد کرده است.

وی روابط سوریه و لبنان را مناسب ارزیابی کرد و افزود:‌ توطئه‌ای که لبنان از زمان ترور رفیق الحریری، نخست وزیر اسبق لبنان با آن مواجه و سوریه برای پنج سال در این قضیه متهم شد و قطعنامه‌ی 1559 و کسانی که پشت این موضوع قرار داشتند، اکنون سپری شده و رهبران لبنانی که در آن زمان با این رویکردها همگام بوده‌اند، امروز به راه درست بازگشتند.

وی افزود:‌ پیش از سال 2005 ما بر اساس یک تصمیم عربی در لبنان حضور داشتیم. نیروهای سوری قادر به تشکیل دولت و ارتش لبنان بودند ولی با این وجود، ارتش سوریه از لبنان عقب‌نشینی کرد و اکنون سوریه قدرتمندتر از قبل به لبنان بازگشته است، زیرا حقایق برای ملت لبنان آشکار شده است.

وی با بیان این‌که اسرائیل چه چیز را پنهان می‌کند، افزود:‌ تجاوز اخیر امتحان ارتش لبنان بود که به طور قاطع به آن پاسخ داد و در مقابله با اسرائیل شهدایی را تقدیم کرد. این تغییر، بیانگر انسجام ارتش‌، ملت و مقاومت است.

عطری خاطر نشان کرد:‌ اکنون هیچ مشکلی در روابط سوریه و لبنان وجود ندارد و دیدار بشار اسد، رئیس جمهور سوریه با ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در بیروت برای پایین کشیدن فتیله‌ی فتنه‌ای بود که برای روشن کردن آن در لبنان برنامه‌ریزی می‌کردند.

نخست وزیر سوریه هم‌چنین با بعید دانستن آغاز جنگ علیه ایران هشدار داد: واکنش تهران به این جنگ موجب انفجار منطقه خواهد شد.

نخست وزیر سوریه با بیان این‌که اسرائیل برای حمله به ایران نیاز به اجازه آمریکا دارد، تصریح کرد: تردید دارم که آمریکا چنین اجازه‌ای را بدهد زیرا واکنش ایران غیر قابل پیش‌بینی است و تمام منطقه را منفجر خواهد کرد.

وی با رد هرگونه اختلافی میان سوریه و ایران افزود: هماهنگی کاملی میان ما و برادران ایرانی وجود دارد و این هماهنگی دارای بعد استراتژیک است و علائم مرحله‌ی آینده میان ما و ایرانیان را ترسیم می‌کند.

وی در خصوص عراق نیز خاطر نشان کرد:‌ سوریه در خصوص همه مسائل مطرح در عرصه عراق بر بعد عربی بودن عراق تاکید دارد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 84349

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =