۰ نفر
۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۵

کاظم جلالی

 

در چند هفته اخیر،‌ مردم ایران شاهد حرکات و اقداماتی از سوی مسئولان عربستان سعودی بوده‌اند که به جز توهین، هیچ نکته دیگری در آن وجود نداشته است.

سعودی‌ها در این یک‌ماه اخیر نه تنها تمام تعهدات بین‌المللی خود را زیر پا گذاشته‌اند، بلکه فراتر از آن و جهت مخالف آن نیز عمل کرده‌اند.

انگشت‌نگاری از حجاج ایرانی و گذاشتن شرط برای زنان ایرانی مبنی بر اینکه بدون محرم نمی‌توانند وارد مکه و مدینه شوند، تمامی این‌ها نشانگر رفتار بد و دور از رفتار مسلمانانه‌ای است که مسئولان عربستان ادعای آن را دارند.

این برخورد از سوی دولت عربستان جای تعجب دارد و شاید بهتر است مسئولان ایرانی از سوی دستگاه دیپلماسی به برخی کشورهای عربی هشدار بدهند که خود را در مظان اتهام قرار ندهند،‌ زیرا مردم ایران در این جهت عکس‌العمل نشان خواهند داد.

از طرف دیگر، تعجب بیشتر از مسئولان سازمان حج و زیارت وجود دارد که چرا در مقابل این برخوردها اقدام جدی انجام نمی‌دهند.

در این مورد باید گفت قسمتی از این رفتارها را باید از چشم سیاست‌های خارجی رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی در منطقه دانست، چرا که ما شاهدیم در چند سال اخیر پروژه جدید ایران‌گریزی و ایران‌ستیزی به عنوان اصلی‌ترین راهبرد سیاست خارجی این چند کشور شده است.

اما از طرف دیگر بعضی از مسئولان داخلی، از تحریم حج سخن به میان آورده‌اند و معتقدند در این شرایط و هنگامی که شاهد اقدام جدی‌ای از سوی مسئولان ایرانی برای برخورد با این اقدامات توهین‌آمیز نیستیم، بهتر است از راه جلوگیری‌کننده‌ای مانند تحریم حج از سوی ایرانی‌ها استفاده کرد تا شاید بتوان از طریق فشار اقتصادی بر این کشور، مشکلات پیش‌آمده را حل کرد.

در این مورد باید گفت کلمه تحریم، کلمه مناسبی در این مورد به نظر نمی‌رسد و به نظر من می‌تواند حتی مسئله را بدتر از این که هست بکند.

درست است که اگر قرار باشد عزت ایرانی و مسلمانان ایرانی در خانه خدا که حریم امن الهی است، به خطر بیفتد، باید کاری کرد که جلوگیری لازم از آن به عمل بیاید و با جدیت تمام با آن برخورد کرد اما باز هم تحریم حج، راه‌حل مناسبی به نظر نمی‌رسد؛ بلکه بهتر است در این مورد تجدیدنظرهایی را در مورد روابط دو کشور ایران وعربستان در نظر گرفت و به صورتی عمل کرد که خود مسئولان عربستانی از رفتار خود پشیمان شوند و تجدیدنظرهایی را در این مورد اعمال کنند.

بنابراین یکی از راهکارهای احتمالی که در این مورد به نظر می‌رسد، محدود کردن سفر حجاج به این کشور برای مدت محدودی است نه اساساً تحریم حج، چرا که شاید همین استفاده از راهکار‌ تحریم، عکس‌العمل‌های منفی‌ای را از عربستان و یا شاید خود مردم داخل ایران به وجود آورد.

بهتر است مسئولان ایرانی از سوی دستگاه دیپلماسی به برخی کشورهای عربی هشدار بدهند که خود را در مظان اتهام قرار ندهند،‌ زیرا مردم ایران در این جهت عکس‌العمل نشان خواهند داد. تعجب بیشتر از مسئولان سازمان حج و زیارت وجود دارد که چرا در مقابل این برخوردها اقدام جدی انجام نمی‌دهند.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه روز به روز برخوردهای مسئولان عربستانی با حجاج ایرانی شدت بیشتری به خود می‌گیرد و توهین‌آمیزتر می‌شود، دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی باید فعال‌تر شود و راه‌های مؤثرتری را پیش‌ بگیرد که ایرانی‌های مسلمان نیز حس کنند در داخل کشور افراد و مسئولانی هستند که از آنها دفاع کنند و نگذارند عزت ملی‌شان لکه‌دار شود.

مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =