۰ نفر
۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۳:۵۶

فراکسیون اقلیت، اعلام کرده تا پایان هفته آینده منتظر اجماع موسوی و کروبی می‌ماند.

اگرچه محسن رضایی به عنوان آخرین کاندیدای مطرحی که برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دهم اعلام آمادگی کرد، پایگاه چندانی در مجلس ندارد اما محمود احمدی‌نژاد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، سه نامزدی هستند که با نزدیک شدن به روز برگزاری انتخابات، وزن خاص خود را در مجلس جست‌وجو می‌کنند. در میان این سه نفر، موسوی تنها کاندیدایی است که در هر دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرای مجلس پایگاه دارد هرچند که کفه حمایت از وی در فراکسیون خط امام (ره) بیشتر سنگینی می‌کند. اما برخی وزرای او این روزها در مجلس هشتم حضور دارند که همچنان به نیکی از مدیریت موسوی یاد می‌کنند و اگرچه علناً اعلام نمی‌کنند اما نسبت به نامزدی او بی‌تمایل نیستند. فراکسیون اقلیت، اعلام کرده تا پایان هفته آینده منتظر اجماع موسوی و کروبی خواهد شد اما چنانچه هیچ یک از این دو نفر به نفع دیگری کناره‌گیری نکند، این فراکسیون موضع انتخاباتی خود در حمایت از یکی از آنها را اعلام خواهد کرد. با توجه به اینکه تنها سه نفر از اعضای فراکسیون مذکور در شورای مرکزی اعتماد ملی به عنوان تنها حزب حامی کروبی عضویت دارند، پایگاه حامیان این کاندیدا در فراکسیون خط امام (ره) در اقلیت است. به عوض حامیان موسوی در اکثریتند و پیشاپیش می‌توان پیش‌بینی کرد که فراکسیون خط امام از نامزدی او حمایت خواهد کرد. 

اما محمود احمدی‌نژاد بیشترین پایگاه را در مجلس شورای اسلامی دارد. تا جایی که روح‌الله حسینیان از حمایت بیش از 200 نماینده از او سخن گفته و اسماعیل کوثری نیز وزن آرای وی را بیش از 80 درصد ارزیابی کرده است. با این حال تنها فراکسیونی که از احمدی‌نژاد اعلام حمایت کرده است، فراکسیون انقلاب اسلامی یا همان «رایحه خوش خدمت» است و دو فراکسیون «پیشرفت و عدالت» به دبیرکلی محمدرضا باهنر و «اصولگرایان» به ریاست علی لاریجانی تاکنون رسماً و علناً از نامزدی احمدی‌نژاد حمایت نکرده‌اند.

«حفظ شأن و جایگاه مستقل مجلس» و «پرهیز از حمایت یکپارچه حاکمیت از یک نامزد واحد» دو دلیل عمده مخالفان صدور بیانیه فراکسیون اصولگرایان با مصداق حمایت از نامزدی محمود احمدی‌نژاد است. این دو دلیل به محور سخنان نمایندگان موافق و مخالف صدور اینچنینی بیانیه فراکسیون اکثریت مجلس در جلسه صبح روز یکشنبه شورای مرکزی این فراکسیون بدل شد.

35 نفر از اعضای شورای مرکزی این فراکسیون پیش از آغاز جلسه علنی مجلس گرد هم جمع شده بودند تا در حضور علی لاریجانی به عنوان رئیس فراکسیون اصولگرایان، به بررسی موضع انتخاباتی این فراکسیون بپردازند. این پنجمین جلسه پیاپی اعضای شورای مرکزی این فراکسیون بود که طی آن راجع به نحوه ورودشان در انتخابات ریاست جمهوری دهم، بحث و بررسی می‌کردند. در جلسات گذشته، آنها در مورد صدور بیانیه‌ای انتخاباتی از سوی فراکسیون اصولگرایان مجلس به جمع‌بندی رسیده بودند، اما محتوای این بیانیه مورد توافق همه اعضا نبود. کما اینکه حامیان دولت و نزدیکان به رئیس‌جمهور خواستار صدور بیانیه‌ای در حمایت از احمدی‌نژاد بودند اما در مقابل برخی چهره‌های شورای مرکزی بویژه برخی اعضای هیأت رئیسه آن مخالف صدور اینچنینی بیانیه فراکسیون بودند و صدور بیانیه‌ای در تبیین مواضع اصولگرایی، برشماری ویژگی‌های کاندیدای مطلوب و دعوت از مردم برای حضور در انتخابات را کافی می‌دانستند.

این مباحث در جلسه روز یکشنبه فراکسیون نیز بار دیگر مطرح شد. از میان 16 نماینده‌ای که در این جلسه امکان سخن گفتن یافتند، سه نفر در مقام حمایت از صدور بیانیه‌ای بدون مصداق حمایتی سخن گفتند و مابقی بر لزوم صدور بیانیه‌ای در حمایت از نامزدی احمدی‌نژاد تأکید کردند. در ابتدای جلسه نمایندگان مخالف صحبت کردند. آنها معتقد بودند که در شأن مجلس نیست که به عنوان یک قوه مستقل، وارد موضوع انتخابات قوه دیگری شود. تأکید آنها بر حفظ استقلال قوا و جایگاه مجلس بود که می‌گفتند از آنجا که اکثر کرسی‌های مجلس در اختیار نمایندگان اصولگراست، حمایت نمایندگان اصولگرای مجلس از احمدی‌نژاد به منزله حمایت کلیت مجلس از وی خواهد بود و این به صلاح مجلس نیست. چرا که اگر نامزد مورد حمایت این فراکسیون پیروز شود، مجلس پیشاپیش خود را حامی دولت آینده معرفی کرده و امکان استفاده از ابزارهای نظارتی خود را کاهش می‌دهد و اگر این کاندیدا در انتخابات آتی شکست بخورد، مجلس خود را در تقابل با دولت آینده نشان داده و متهم به کارشکنی در مقابل مجلس خواهد شد. دلیل دیگر مخالفان حمایت از کاندیداتوری احمدی‌نژاد از سوی فراکسیون اصولگرایان این بود که حمایت همزمان اصولگرایان بیرون و درون مجلس از وی ممکن است بیش از آنکه به نفع او تمام شود، به ضرر وی باشد. آنها به تأثیر منفی این موضع در افکار عمومی اشاره داشته و می‌گفتند: به این ترتیب این تصور در مردم ایجاد می‌شود که ما به دنبال یکدست کردن حاکمیت هستیم و این به ضرر احمدی‌نژاد خواهد بود. علی لاریجانی، محمدرضا باهنر و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه سه نماینده‌ای بودند که در مخالفت با صدور بیانیه فراکسیون در حمایت از احمدی‌نژاد نطق کردند. ولی اسماعیلی با اعلام این خبر افزود: فلاحت‌پیشه و لاریجانی از موضع نخست یعنی حفظ هویت مستقل مجلس مخالف این موضوع بودند و باهنر از موضع دوم یعنی تأثیر منفی این حمایت بر افکار عمومی با صدور بیانیه‌ای در حمایت از احمدی‌نژاد مخالفت کرد. فلاحت پیشه با تأکید بر اینکه شأن مجلس برایم بسیار مهم است، به «خبر» گفت: در شأن مجلس نیست که از هیچ کاندیدایی حمایت کند، چه این کاندیدا موسوی باشد و چه احمدی‌نژاد. وی با تأکید بر اینکه مجلس نباید با تابلو و عنوان مجلس از کسی حمایت کند، افزود: مجلس نباید خود را فدای کاندیدایی کند. محمدرضا باهنر در پاسخ به اینکه «چرا حمایت فراکسیون اصولگرایان مجلس از احمدی‌نژاد را به نفع او نمی‌دانید؟ » به «خبر» گفت: این مسئله را در مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان بررسی می‌کنیم تا نتیجه در آنجا مشخص شود. وی با بیان اینکه الان هیچ پاسخی به اینگونه سؤالات ندارم، پاسخگویی در این مورد را به زمانی پس از برگزاری مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان واگذار کرد و گفت: انشاءالله مجمع عمومی فراکسیون تصمیم نهایی را اخذ خواهد کرد.

 یکشنبه موعود

اشاره باهنر به برگزاری مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان، جلسه‌ای است که عصر روز یکشنبه هفته آینده مصادف با سوم خرداد ماه در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. در این جلسه تمامی اعضای فراکسیون اصولگرایان دعوت می‌شوند تا نسبت به موضوع انتخابات ریاست جمهوری و نحوه ورود فراکسیون به این انتخابات تصمیم‌گیری کنند. ولی اسماعیلی به «خبر» گفت که در این جلسه بار دیگر موضوع صدور بیانیه‌ای در حمایت از احمدی‌نژاد مورد بررسی قرار خواهد گرفت اما تصمیم نهایی به جلسه بعدی شورای مرکزی فراکسیون سپرده می‌شود تا در تصمیم‌گیری میان اعضا، این موضوع خاتمه یابد. وی با بیان اینکه علاوه بر لاریجانی، باهنر و فلاحت‌پیشه که در جلسه روز یکشنبه در مخالفت با صدور بیانیه‌ای در حمایت از نامزدی احمدی‌نژاد نطق کردند، نمایندگان دیگری نیز در شورای مرکزی فراکسیون حضور دارند که علیرغم اعلام موضع رسمی، با این سه نماینده مخالف، همسو هستند، افزود: به نظر می‌رسد که 7، 8 نفر از اعضای شورای مرکزی و یا حداکثر 10 نفر از آنها چنین موضعی داشته باشند که در مجموع رأی یک چهارم کل شورای مرکزی را به خود اختصاص خواهند داد. نماینده گرمی از نطق موافق نمایندگانی چون علی‌اصغر زارعی، محمدرضا میرتاج‌الدینی، غلامعلی میگلی‌نژاد، جبار کوچکی‌نژاد، علی طاهری و. . . نمایندگان تهران، تبریز، بوشهر، رشت، گرگان و. . برای صدور بیانیه‌ای در حمایت از احمدی‌نژاد در جلسه روز یکشنبه خبر داد و افزود: اکثر اعضای شورای مرکزی و مجمع عمومی فراکسیون با موضع این نمایندگان موافق هستند. بنابر این قطعاً فراکسیون با صدور بیانیه‌ای از نامزدی احمدی‌نژاد حمایت خواهد کرد. به گفته وی استدلال نمایندگان موافق با صدور بیانیه‌ای در حمایت از احمدی‌نژاد در این است که هرچند مجلس یک نهاد مستقل بوده و شاید منطقاً اجازه ‌ورود به عرصه‌ انتخابات را نداشته باشد، اما فراکسیون نهایتاً یک نهاد سیاسی است و فلسفه‌ تأسیس فراکسیون اصولگرایان نیز حضور در صحنه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بوده است. به اعتقاد ما انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهمترین عرصه‌هایی است که فراکسیون اصولگرایان مجلس باید در آن حضور پیدا کند.

اسماعیلی به نقل از لاریجانی گفت او اعلام کرده که به رأی اکثریت نمایندگان پایبند است و از آن حمایت می‌کند، حتی اگر بر خلاف نظر شخصی وی باشد. البته او پیش از این در حاشیه بازدید از نمایشگاه شهدای مجلس شورای اسلامی و بزرگداشت شهید آیت‌الله شاه‌آبادی در جمع خبرنگاران، گفته بود: مصلحت نیست، رئیس مجلس و اصولاً قوه‌ مقننه در انتخابات و امور قوه‌ مجریه دخالت کند. وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که گفته می‌شود شما مانع حمایت از کاندیداتوری احمدی‌نژاد هستید، افزود: من اصلاً بنا ندارم به عنوان رئیس مجلس موضع خاصی را در انتخابات داشته باشم. البته از منظر شخصی نظری دارم، اما درست نمی‌دانم که به عنوان رئیس مجلس اعلام موضع کنم.

 فعالیت‌های آتی 

نمایندگان حامی دولت تنها به دنبال صدور بیانیه‌ای از سوی فراکسیون اصولگرایان برای حمایت از نامزدی احمدی‌نژاد نیستند. شاید این را بتوان نخستین گام آنها برای اعلام حمایت بهارستان از ساکنان کنونی پاستور دانست. دومین گام آنها که از هفته گذشته برداشته شده است، تشکیل ستادهایی در حمایت از احمدی‌نژاد است که در قالب ستادهای مردمی این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم فعالیت خواهند کرد. به گفته سلیمان جعفرزاده نماینده ماکو، در حال حاضر حدود 70 نفر از اعضای فراکسیون اصولگرایان در این ستادها عضویت دارند که با توجه به اعلام حمایت بیش از 180 نماینده مجلس از نامزدی احمدی‌نژاد، تعداد این افراد در آینده بیشتر هم خواهد شد. وی با بیان اینکه «ستاد مردمی همراهان احمدی‌نژاد» هفته گذشته اعلام موجودیت کرد، به «ایلنا» گفت: سایت‌های خبری نسیم، امید و فریاد عدالت نیز برای کمک به این ستادها راه‌اندازی شده‌اند. علی کریمی‌فیروزجایی عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز از احتمال ملاقات اعضای این فراکسیون با احمدی‌نژاد پیش از آغاز تعطیلات مجلس برای انتخابات خبر داد و به «ایسنا» گفت که امروز نمایندگان اصولگرای مجلس با رئیس ستاد مردمی حمایت از احمدی‌نژاد دیدار خواهند داشت. اسماعیلی هم در خصوص محور مذاکرات نمایندگان با سیدمجتبی ثمره هاشمی در این جلسه گفت: قرار است هماهنگی‌های لازم با نمایندگان صورت گیرد تا کسانی که می‌خواهند در حوزه انتخابیه‌شان فعالیت انتخاباتی کنند، مشخص شوند. علاوه بر این اعضای فراکسیون زنان مجلس نیز که پیش از این حمایتشان از نامزدی احمدی‌نژاد را مطرح کرده‌اند، در نظر دارد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم با محمود احمدی‌نژاد دیدار کرده و مجموعه‌ای از مطالبات و درخواست‌های زنان از رئیس‌جمهور آینده را به او ارائه دهند تا در برنامه‌هایش برای انتخابات آتی و دور بعد ریاست جمهوری لحاظ کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =