۰ نفر
۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۹

درحال حاضر تنها به کشور آمریکا اثری را امانت نداده‌ایم. زیرا آن‌ها سابقه خوبی در امانت‌داری آثار ما ندارند

محمود شالویی، مدیر اداره کل هنرهای تجسمی، با بیان این جملات یادآور شد که آنان در موزه هنرهای معاصر مشغول تدوین آیین‌نامه‌ای برای خروج آثار هنری از ایران هستند و در این میان تصمیم گرفته شده که اثری به کشور آمریکا امانت داده نشود. شالویی که به بهانه برگزاری نمایشگاه جلوه‌هایی از آثار هنرمندان بزرگ جهان، کارگاه نقاشی خیابانی به مناسبت سالروز فتح خرمشهر و دیگر برنامه‌های موزه هنرهای معاصر تهران در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، خرداد ماه را زمان فعالیت گسترده هنرمندان در زمینه هنرهای تجسمی عنوان کرد. همزمان با هشتم خردادماه نمایشگاه هنرمندان معاصر ایران در پاریس افتتاح می‌شود و تا اواسط ماه ژوئن ادامه دارد. همچنین نهم خردادماه دوسالانه سفال و سرامیک در شهر سمنان آغاز به کار می‌کند و بعد از آن به همت رایزنی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لبنان نمایشگاه عکس امام آفتاب در بیروت برپا خواهد شد. او در ادامه گفت: «شانزدهم خردادماه بزرگ‌ترین دوسالانه هنری در ونیز با حضور سه هنرمند برجسته ایران در حوزه‌های حجم، نقاشی‌خط و نقاشی افتتاح می‌شود و کشور ایران در کنار 77 کشور دیگر این رویداد بزرگ جهانی را رقم می‌زند و این دوسالانه تا اول آذرماه سال جاری ادامه خواهد داشت.»

حبیب آیت‌اللهی نیز که پیش از این کارشناس قیمت‌گذاری این آثار برای امانت‌دادن به دیگر کشورها بود اضافه کرد: «رسم امانت‌دادن در همه موزه‌های هنرهای معاصر دنیا رواج دارد و ایران نیز هیچ ممانعتی برای این کار ندارد. چه بسا که پیش از این اثر گلدان گوگن را به کشور سوئیس، یکی از آثار پیکاسو را به کشور اسپانیا، تعدادی از آثار هنرمندان انگلیس را به این کشور امانت دادیم و حتی اثر جاودانه «عصر طلایی دورن» را با وجود برخی از اختلافات سیاسی به کشور فرانسه امانت دادیم و همه این آثار به دلیل بیمه شدن و رعایت ضوابط و قوانین امانت‌دادن صحیح و سالم به گنجینه بازگشت اما متأسفانه برخی به‌دنبال شایعه‌پراکنی و انتقال اطلاعات نادرست در این زمینه هستند.»

آیت‌اللهی همچنین به عدم تأثیر مسائل سیاسی در روابط موزه‌ای در دوران گذشته اشاره کرد و گفت: فرانسه خواستار یکی از گرانترین آثار «دورن » با عنوان «عصر طلایی » که در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود، بود. همان زمان مسئله‌ای سیاسی پیش آمده بود و کشور فرانسه قصد داشت حکم امام خمینی ره را درباره سلمان رشدی لغو کند که معاون ارشاد با امانت دادن این تابلو به فرانسه به تأثیر مسائل سیاسی در روابط فرهنگی اعتراض کرد.

آیت‌اللهی در خاتمه تأکید کرد:‌تاکنون سابقه نداشته است که اثری از موزه هنرهای معاصر تهران خارج شده و به امانت داده شده باشد و بازنگشته باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =