به گزارش ایسنا:

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: فضای فیزیکی زندان‌ها متناسب با تعداد زندانیان نیست به گونه‌ای که این فضای فیزیکی کمتر از یک دوم ظرفیت زندانیان را جوابگوست.

غلامحسین اسماعیلی در حاشیه سومین سالانه شورای هماهنگی پیشگیری از وقوع جرم مشهد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما در زندان‌ها صنفی طبقه‌بندی نمی‌کنیم، اظهار کرد: طبقه‌بندی ما بر اساس نوع جرم است.

وی در خصوص علت افزایش ورودی زندان‌ها گفت: در دوره جدید قوه قضائیه همکاران قضایی احساس می‌کنند باید با مسائل با جدیت بیشتری برخورد کنند و این در حالی است که طرح‌های مختلف و متعددی از سوی ناجا اجرا می‌شود که آن نیز منتهی به دستگیری و صدور حکم می‌شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: البته به طور طبیعی در هر سال نسبت به سال گذشته آمار جرایم افزایش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مجازات‌ها باید برای فرد مرتکب بازدارنده و برای دیگران عبرت آموز باشد، افزود: ما در اجرای مجازات حبس سه موضوع عبرت آموزی برای دیگران، بازدارندگی و اصلاح و تربیت برای شخص مرتکب را به طور ویژه مدنظر قرار داده‌ایم.

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور همچنین به اصلاح آیین‌نامه مرخصی زندانیان اشاره کرد و گفت: در آیین‌نامه جدید برای اعطای مرخصی معیار و هدف گذاشتیم تا حبس اثر بازدارندگی داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا پیرامون تراکم جمعیت در زندان‌ها عنوان کرد: فضای فیزیکی زندان‎ها متناسب با تعداد زندانیان نیست.

اسماعیلی با اشاره به این که در زندان‌ها با تراکم شدید زندانی مواجه هستیم، افزود: در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب به دنبال زندان سازی برای نگهداری زندانیان نبودیم.

وی عمر زندان‌ها را 50 سال دانست و اظهار کرد: در قبل از انقلاب درصد زندانیان جرایم مواد با کل زندانیان حدود 5 درصد بود در حالی که اکنون حدود 50 درصد زندانیان را زندانیان جرایم مواد مخدر تشکیل می‌دهد.

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: اگر جرایم مواد مخدر در کشور نبود، نیازی به زندان جدید نداشتیم.

وی ایجاد اردوگاه‌ها را از جمله تدابیر برای مقابله با کمبود فضا در زندان‌ها دانست و افزود: بر اساس قانون برای ایجاد اردوگاه‌ها و نگهداری محکومان مواد مخدر، دولت و ستاد مبارزه با مواد مخدر باید اعتبارات لازم را در اختیار قوه قضائیه قرار می‌دادند اما این امر از سال 80 به بعد متوقف شد و اردوگاه‌ها نیمه تمام ماند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: اگر اردوگاه‌هایی که در قانون دیده شده بود فعال می‌شدند، دیگر گرفتار این موضوع نبودیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 87951

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام PL ۰۸:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۶
    0 0
    پیشنهاد میکنم چند تا از کارخانه های تازه تعطیل شده رو تغییر کاربری بدین به زندان. اینجوری آمار بیکاری هم کمتر میشه