۰ نفر
۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۲

صنعت نور به دنبال جایگزین کردن لامپ‌های فعلی با لامپ‌های ال.ای.دی کم‌مصرف با نور طبیعی‌تر است.

بهنوش خرم‌روز: نمایشگاه بین‌المللی نور،‌ محل نمایش سالانه محصولات صنعت روشنایی است که در مرکز جاویتز نیویورک برگزار می‌شود. بازدید از نمایشگاه امسال، ‌این فکر را به ذهن می‌آورد که لامپ‌های ساخته شده از دیودهای منتشرکننده نور ‌یا همان ال.ای.دی‌ها،‌ خانه‌ها و دفاتر کاری ما را پر کرده‌اند. نمایشگاه امسال پر از لامپ‌های ال.ای.دی و سایر تجهیزات مرتبط بود.

به گزارش نیویورک‌تایمز، به نظر می‌رسد تنها کاری که حالا باید دنیا انجام دهد،‌ این است که خودش را به این صنعت برساند. اغلب مردم فکر می‌کنند که ال.ای.دی‌ها چراغ‌های چشمک‌زنی هستند که درون دستگاه‌های الکترونیکی به کار می‌روند. با این‌که افراد کمی تاکنون اقدام به استفاده از ال.‌ای.‌دی‌ها در خانه و محل کار خود می‌کنند، استفاده از این چراغ‌های کم‌مصرف به طور افزاینده‌ای در حال افزایش است.

چارلز اف.جرابک،‌ مدیرعامل یکی از بخش‌های زیمنس با عنوان اوسرام سیلوانیا در مورد استفاده از این لامپ‌ها می‌گوید: «در ایالات متحده،‌ 78درصد مردم کاملا بی‌خبرند که ممکن است در سال 2012 / 1391 لامپ‌های سنتی به طور کامل از دور خارج شوند.» بر اساس قانون،‌ ، لامپ‌های موجود در آغاز سال 1391 باید 30 درصد کارآمدتر از لامپ‌های حبابی موجود باشند.

با وجود این‌که محصول جدید لامپ‌های فلورسانت فشرده می‌تواند این هدف را برآورده سازد،‌ اما این صنعت برای بسیاری از کاربردها به لامپ‌های ال.ای.دی روی آورده است. ‌ال.ای.دی‌ها به نسبت لامپ‌های حبابی فعلی و لامپ‌های فلورسانت فشرده، عمر بیشتری دارند و در نهایت مصرف انرژی آن‌ها نیز کم‌تر از لامپ‌های فلورسانت خواهد بود. علاوه بر این‌ها،‌ لامپ‌های ال.ای.دی را می‌توان در شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون ساخت و این مسئله به خوبی در نمایشگاه امسال به نمایش گذاشته شده بود. برخلاف لامپ‌های فلورسانت، در ساخت ال.ای.دی‌ها از جیوه استفاده نمی‌شود. لامپ‌های ال.ای.دی در هوای سرد هم به خوبی جواب می‌دهند و در مقایسه با لامپ فلورسانت،‌ نور دلپذیرتری دارند.
تولیدکنندگان، ال.ای.دی را برای مصرف در تجهیزات روشنایی انبارهای بزرگ،‌ گاراژها و خیابان‌ها،‌ نوارهای نوری انعطاف‌پذیر و نیز به عنوان جایگزینی برای لامپ‌های تزیینی هالوژنی که در دفاتر کاری و آشپزخانه‌ها استفاده می‌شوند، معرفی کرده‌اند.

نوارهای ال‌ای.دی‌ انعطاف‌پذیری که شرکت اوسرام سیلوانیا تولید کرده، ‌برای نوردهی جاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هیچ منبع نوری دیگری برای آن متناسب نیست. قرار است که اواخر سال جاری، این شرکت لامپ‌های ال.ای.دی کوچک و چندشاخه‌ای را به بازار عرضه کند که به جای 15 واتی که لامپ‌های حبابی معمولی فعلی استفاده می‌کنند، تنها با 6 وات روشن می‌شوند. این لامپ‌ها 25هزار ساعت عمر می‌کنند، در حالی‌که عمر یک لامپ حبابی تنها 1500 ساعت است. به علاوه قرار است که پاییز امسال،‌ شرکت‌های اوسرام، لایتینگ‌ساینس و فیلیپس، لامپ‌های ال.ای.دی جدیدی را به بازار عرضه کنند که کاملا شبیه لامپ‌های قدیمی 40 واتی هستند و حتی به همان اندازه نور می‌دهند، اما تنها 8 وات برق مصرف می‌کنند و از آن مهم‌تر این‌که 25هزار ساعت هم عمر می‌کنند.

بیشتر تلاش این صنعت، ‌متمرکز بر تولید ال.ای.دی‌هایی است که به اندازه یک لامپ حبابی 60 یا 75 واتی نور بدهند. کری (Cree) که یکی از پیشتازان تولید ال.ای.دی است و ‌در نمایشگاه امسال، نسخه جدیدی از ال.ای.دی سقفی را به نمایش گذاشته که با مصرف تنها 6.5 وات ، ‌می‌تواند به اندازه یک لامپ حبابی 65 واتی نور تولید کند. نمونه قدیمی این محصول که در سال گذشته عرضه شده بود، 11 وات مصرف می‌کرد.

با وجود تنوع محصولاتی که از ال.ای.دی‌ها استفاده می‌کنند، باز هم طی سال‌های آتی،‌ مردم لامپ‌های فلورسانت فشرده را ترجیح خواهند داد. دلیل این امر هم قیمت بالای لامپ‌های ال.ای.دی است. برای مثال برای لامپی که معادل یک لامپ 40 واتی نور می‌دهد،‌ باید 20 دلار بپردازید؛ تازه این مشکل هم وجود دارد که تولید نور شفاف با آن‌ها دشوار است. مایکل بی.پتراس،‌ مدیر جی.ای.لایتینگ (از بخش‌های جنرال الکتریک) در مقایسه این دو لامپ می‌گوید: « بازار لامپ‌های فلورسانت فشرده (C.F.L.) همچنان رشد بالایی دارد. با این حال، شرکت ما نیمی از بودجه تحقیق و توسعه‌اش (آر اند دی) را به فناوری‌های مرتبط با ال.ای.دی اختصاص داده است.

ظهور لامپ‌های با عمر طولانی به این معناست که شرکت‌های تولیدی دیگر نباید روی درآمد لامپ‌های جایگزین حساب کنند‍‍! در طول‌ سال‌های گذشته،‌ شرکت فیلیپس با درآمد حاصل از راه‌اندازی شرکت‌های متعددی که تجهیزات نوری به منازل و محل‌های کار می‌فروختند، ‌توانست خود را از نو بسازد. این شرکت انتظار دارد که امسال فروش ال.ای.د‌ی‌هایش تنها در ایالات متحده آمریکا به 200 میلیون دلار برسد. به گفته کاج دن.داس،‌ مدیر گروه روشنایی شرکت فیلیپس در ایالات متحده،‌ فروش این شرکت در سال 2008/ 1387 حدود 120 میلیون دلار بوده است.

اما صنعت روشنایی ال.ای.دی امیدوار است که بتواند لامپ‌های بیشتری را با قیمتی بالاتر بفروشد. جرابک از اوسرام سیلوانیا می‌گوید: «‌ قرار است به جای لامپ‌های 1 دلار و 25 سنتی (1200 تومانی)،‌ سیستم‌های 10 تا 20 دلاری بفروشیم.» وی می‌افزاید که خانه‌های بزرگ امروزی بسیار بیشتر از خانه‌های 20 سال پیش به لامپ و روشنایی نیاز دارند. به اعتقاد وی، با ارتقای چشم‌گیر انرژی ال.ای.دی،‌ مردم نسخه‌های قدیمی روشنایی را با ال.ای.دی‌های این شرکت جایگزین خواهند کرد. آقای جرابک سقوط اخیر بازار لامپ‌های فلورسانت فشرده کم‌قیمت را خاطرنشان می‌کند و دلیل این امر را نور غیرطبیعی و اعتبار ضعیف آن‌ها می‌داند که نارضایتی بسیاری را در بین مشتریان به دنبال داشت. وی می‌گوید:« اگر اجازه دهیم که همین اتفاق برای ال.ای.دی هم بیافتد،‌ بی‌عدالتی و عقب‌نشینی بزرگی خواهد بود.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایوب IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۲
    8 2
    سیستم های خیلی خوبی هستند در واقع یک انقلاب هستند اما کو گوش شنوا که مسئولین اجراش کنن کسی هم نیست که یاسین بخونه
  • بدون نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۶
    3 1
    سلام ال ای دی ( پاور ) 1 وات معادل چند وات لامپ رشته ای نور می دهد
    • نام IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      1 0
      5-6 وات
  • خاتم IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۰
    2 1
    لطفاتصاويربيشتري ازرledقراردهيد.باتشكر
  • جرالدو IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۶
    6 1
    لطفا" در مورد لامپ های ال ای دی و نحوه کار آنها توضیحات بیشتری ارائه دهید و طول عمر آنها و مواد تشکیل دهنده آنها را بیان نمایید.
  • احسان IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۲
    2 1
    سلام یکی از شرگتهای تولید کننده محصولات و چراغ LED در ایران را برای دوستان می گذارم اطلاعات خوبی در مورد LED داره www.altonray.com
  • چیت ساز IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۸
    1 0
    با سلام، لطفاً بازه طیف نور ال ای دی ها را و واحد سنجش آن ها را و نیز سایتی که مقالات علمی در این زمینه ارائه نماید معرفی فرمایید. با تشکر. چیت ساز
  • صادقی IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۵
    2 1
    سلام ما از دست اندر کاران صنعت روشنائی میخواهیم که لامپهای هر چه کم مصرف تولید کنند.
  • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۸
    1 1
    خوب
  • یزدان IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۹
    2 1
    سلام متشکرم لطفا برایم بروشور و لیست قیمت ارسال نمائید
  • طیف تکاپو IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۴
    1 0
    یا سلام لطفا در صورت امکان برای اینجانب هم لیست قیمت و برشور و اطلاعات بیشتری ارسال نمایید. متشکرم
  • معارف رضا IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۷
    2 1
    با سلام لطفا براي اينجانب ليست محصولات و قيمت آنها را نيز ارسال نماييد . متشكرم
  • vahid IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۵
    2 1
    سلام من مدار ledهای هتسینک دار ها و قیمت کلی ان را در تعداد بالامیخواهم
  • nasiri IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۵
    1 0
    salam baraye sefaresh LED mitonid ba in shomare hasel farmaeed. 09143122724
  • pouya IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۱
    1 1
    سلام.من یکی از طرفداران ledهستم ودر رابطه باکارایی و موارد استفاده از این لامپ ها تحقیق کردم ودر حال حاضر تمام محصولات ان را برای فروش دارم واگر خواستید در مورد این تکنولوژی برتر اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید با شماره تماس حاصل فرمایید
  • رجا A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
    1 0
    باسلام لطفاً درصورت امکان لیست لوازم مورد نیاز برای ساخت پرژکتور مولتی کالر ال ای دی را برایم بفرستید
  • رستمی IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    2 1
    ایا نمایندگی قبول می کنید?
  • بدون نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    6 1
    سلام لامپ های ال ای دی شرکت ما طول عمرش 60000 ساعت در صورتی که لامپ های فلورسنت 4000 ساعته.شظ لحاظ راندمان لامپ های ال ای دی 95% و لامپ فلورسنت 30% شاید از لحاظ قیمت بالاتر باشه ولی در نهایت خیلی به صرفه تره هزینه انرژی مصرفی توی 5سال با فرض 5ساعت استفاده در روز 16700 تومان در صورتی که لامپ فلورسنت 100000اگه خواستین لامپ ال ای دی سفارش بدین با شماره .... تماس بگیرین
    • حسین IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
      2 1
      شما چجوری استنباط کردی که به این اعداد رسیدی
  • امیر US ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    3 0
    لطفا در صورت امکان برای اینجانب هم لیست قیمت و برشور و اطلاعات بیشتری ارسال نمایید. متشکرم
  • محمد IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۸
    0 0
    سلام لطفا لیست محصولات و لیست قیمت را به =ایمیل اینجانب ارسال نمائید باتشکر
  • علیرضایی IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    3 1
    سلام؛ تولید کنندگان و وارد کنندگان ال ای دی و ای دی ال جهت فروش محصولات خود با اینجانب تماس بگیرند. باسپاس
    • رضوي IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
      0 1
      سلام من شماره ميخواهم ممنون
  • محمد مهدی IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    0 2
    لطفا قیمت ها وبروشور ها و شماره های شرکت رابه همین ایمیل ارسال کنید
  • جعفر IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    1 1
    سلام لطفا برایم بروشور و لیست قیمت ارسال نمائید
  • محمد IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    0 0
    لامپ های ال ای دی عمر بالا و نور زیادی دارند اما شکل ظاهری خوبی ندارند