خدا مراد احمدی معاون وزیر صنایع ومعادن بازهم بر رکود 16 درصدی حاکم در شهرک‌های صنعتی تاکید کرد و گفت: « حرف مرد یک کلام است. »

نرگس رسولی

 

اگر واردات مدیریت شود تا هر جنس بنجلی وارد کشور نشود در آن شرایط صنایع کوچک هم می توانند روی پای خود بایستند. این گفته خدا مراد احمدی، معاون وزیر صنایع  است که در جمع خبرنگاران به آن تاکید دارد. او حتی از مسوول مربوطه خواست تا  مدیریت بر واردات کشور حاکم کنند.

 

معاون وزیر صنایع و معادن با تشریح عوامل مشکل ساز در راستای توسعه صنعت کشور، مهمترین مشکل صنعت بحث نقدینگی و مسائل مالی و پولی دانست و تصریح کرد: « پیش از این چند بار گفته‌ام که سیاست انقباضی بانک مرکزی خسارت هنگفتی به صنعت زده البته تغییر رویه در شبکه بانکی کشور مشهود است و بانک‌ها همکاری بهتری را انجام می‌دهند. »

خدا مراد احمدی معاون وزیر صنایع ومعادن بازهم  بر رکود 16 درصدی حاکم در شهرک‌های صنعتی تاکید کرد و گفت: « حرف مرد یک کلام است. »  

وی  درخصوص ساخت نیروگاه در شهرکهای صنعتی تصریح کرد: « برای ساخت نیروگاه اعلام عمومی شده و طبق قانون جدید وزارت نیرو موظف است تا خدمات را تا درب ورودی کارخانه ببرد.  با توافق انجام شده با وزارت نیرو آمادگی ساخت نیروگاه‌های کوچک در شهرک‌های صنعتی را با کمک بخش خصوصی داریم و حاضریم دو هزار متر مربع زمین رایگان و 80 درصد تسهیلات بانکی برای ساخت نیروگاه‌ها در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهیم. »

 

خدا مراد احمدی همچنین اعتقاد دارد که تعدد قوانین و مقررات که با برداشت‌های خاص از سوی مسوولین موجب خسارت به صنعت می شود ازمشکلات بخش صنعت است، مثالی آورد و گفت: « مباحث گمرکی و مالیاتی جزء این دسته از قوانین هستند که برای این مسائل پیشنهاداتی در قالب برنامه پنجم با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به کمیسیون تلفیق داده شده که در نهایت با برگزاری جلسات متعدد با وزیر بازرگانی تفاهمنامه‌ای جهت همکاری بیشتر برای جلوگیری از واردات انجام شده است. »

 

وی همچنین خواستار اصلاح قوانین و تغییر نگرشها شد و تصریح کرد: « برای قوانین و مقررات در برنامه پنجم مسائلی را باید در نظر گرفت تا در کنار مسائل نقدینگی و نگاه انقباضی تغییر نگرش به بخش صنعت انجام شود که البته این موضوع در نگاه رئیس‌کل بانک مرکزی وجود دارد. »  

خدا مراد احمدی در ادامه به مشکلات صنعت در برنامه های توسعه اشاره داشت و یادورآور شد: « طبق برنامه بحث واگذاری شهرک‌ها به بخش‌خصوصی در مجلس مطرح بوده اما با توجه به مسائل مرتبط شهرک‌ها و همچنین قرارگیری اغلب شهرک‌های صنعتی در مناطق محروم از دولت و کمیسیون صنایع و کارگروه تلفیق خواستیم تا شهرک‌ها از شمول واگذاری ساقط شوند که این امر در دستور کار کمیسیون تلفیق قرار دارد. »

وی تاکید کرد: « بر این اساس تا پایان برنامه پنجم شهرک‌ها از شمول واگذاری خارج شده و وظایف تصدی‌گری و حاکمیتی توسط وزارتخانه انجام خواهد شد. »  

معاون وزیر صنایع از در جهت تقویت  صنایع کوچک هم گفت: « این قانون در کارگروه تشکیل شده با اندیشگاه صنعت و معدن در حال نهایی شدن تا در ستاد وزارت صنایع و معادن مورد بررسی و تصمیم‌گیری نهایی قرار گیرد. »

وی همچنین در مورد بحث همیشگی‌اش در خصوص ایجاد بانک و بیمه صنایع کوچک گفت: « همانطور که بارها اعلام کرده‌ام وظیفه حاکمیت نهادسازی است و برای کمک به صنایع کوچک باید نهادسازی انجام دهیم که تاسیس نهادهای مالی و پولی و بیمه در دستور کار قرار دارد. »

معاون وزیر صنایع و معادن تصریح کرد: « برای ایجاد بانک صنایع کوچک و بیمه صنایع کوچک مذاکرات و توافقات خوبی با بیمه مرکزی و بانک مرکزی انجام شده و در حال معرفی هیات موسس هستیم. »

خدامراد احمدی در ادامه به موضوع تخصیص 30درصد درآمد هدفمند کردن یارانه‌ها به بخش صنعت و معدن اشاره کرد و گفت: « بر این اساس هر صنعتگری که در سامانه وزارت صنایع و معادن ثبت‌نام کرده باشد حمایت شده و از این 30درصد درآمد استفاده خواهد کرد. »  

رئیس سازمان شهرک صنعتی همچنین به اقدامات بین‌المللی این سازمان اشاره کرد و گفت: « توجه به تاسیس شهرک‌های مرزی با کشورهای همسایه یکی از اقدامات خوبی بود که در سازمان انجام شد و در 7 نقطه مرزی در حد سران کشورها مورد توافق قرار گرفت. »

وی در این‌باره طولانی شدن بحث تاسیس شهرک صنعتی ایران و ترکیه را به دلیل تغییر فرد هم‌تراز در ترکیه خواند و گفت: « به زودی طرح تاسیس شهرک‌های صنعتی با عراق، آذربایجان، پاکستان، کویت مورد تصویب قرار خواهد گرفت. »  

 

 خدامراد احمدی شناسایی هزار صنعت موفق و تشکیل برند در داخل کشور را از دیگر مزایای اجرای این طرح خواند و گفت: « در قالب این طرح توافقی با بانک ملی صورت گرفته تا تسهیلات لازم از محل وجوه اداره شده به صنعتگران داده شود البته در این طرح صندوق صنایع کوچک فعال خواهد شد. »

 

رئیس سازمان شهرک‌های صنعتی زمان اجرای این طرح را 5 سال و در دو فاز 3 و دو ساله خواند.

خدامراد احمدی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص علت اعطای لوح حامی محیط زیست به شهرک‌های صنعتی گفت: « هرکسی هر چیزی می‌گیرد از وی تشکر می‌کند اما ما تازه باید بگوییم برای چه لوح گرفته‌ایم.

وی کاشتن 15میلیون اصله نهال و ایجاد 130تصفیه‌خانه در شهرک‌های صنعتی را علت دریافت لوح دوستدار محیط زیست از سوی سازمان محیط زیست خواند. »  

خدامراد احمدی همچنین در خصوص جبران خسارت به صنایع از قطع برق در تابستان سال جاری گفت: « سال گذشته با وزارت نیرو توافق کردیم تا یک هفته قبل از قطع برق این موضوع را به صنایع اعلام کنند اما در سال جاری این اتفاق نیفتاد و بنا به گفته خود وزیر نیرو امیدواریم وزارتخانه خسارت ناشی از قطع برق صنایع را پرداخت کند. »

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 88407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =