باستان‌شناسان بریتانیا مراحل حفظ و ترمیم نقاشی‌های دیواری نادری را در نزدیکی شهر پترا در اردن که دو هزار سال قدمت دارد به پایان رساندند.

به گزارش خبرآنلاین، منطقه «میراث جهان» به واسطه شهرش که در دل صخره رُس ساخته شده شهرت دارد، اما باستان‌شناسان معتقدند این نقاشی‌ها نشان می‌دهد این شهر روزگاری با نقاشی پوشیده شده بوده است.

گفته می‌شود این نقاشی‌ها که هفته پیش پس از سه سال ترمیم رونمایی شدند تنها نمونه باقیمانده از هنر الانباط است، مردمی که بین قرن اول تا پنجم میلادی در کوهستان‌های این منطقه زندگی می کردند.

الانباط از جمله موفق‌ترین تاجران زمانه خود بودند و شهر زیبای پترا را به عنوان پایتخت خود انتخاب کردند.

به گفته متخصصان انجمن هنر کورتالد در لندن نقاشی‌های آنها بیانگر تاثیرپذیری آنها از فرهنگ مناطقی بوده که برای تجارت به آنها سفر داشته‌اند.

لیزا شکده، متخصص ترمیم و حفظ آثار باستانی و یکی از اعضای گروه ترمیم این نقاشی‌ها گفت: «در پترا تاثیرات بسیاری می‌بینیم. تاثیر مصر، رم و یونان باستان. البته نشانه‌های معماری خاص النباط هم دیده می‌شود. تاثیرات یونان باستان در شیوه نقاشی و طبیعت‌گرایی کشیدن پرندگان کاملا مشخص است.»

الانباط برای جلوه دادن به قسمت‌هایی از نقاشی‌هایشان از طلا استفاده می‌کردند. این نقاشی‌ها در مجموعه غارهایی در تنگه‌ای در بیضا کشف شده‌اند. این منطقه با نام «پترا کوچک» شناخته می‌شود و در پنج کیلومتری شهر اصلی واقع شده است.

این نقاشی‌ها اغلب دیوار اتاق‌هایی را پوشانده‌اند که گفته می‌شود حکم غذاخوری را داشته‌اند.

گروه ترمیم کورتالد نقاشی‌ها را در وضعیتی بسیار بد کشف کردند. نقاشی‌ها پوشیده از دوده آتش بودند، بدویان این منطقه از این غارها به عنوان سرپناه استفاده می‌کردند. این نقاشی‌ها همچنین از خراش تیغه و نقاشی‌های بدویان آسیب دیده بودند.

استفن ریکربی، متخصص ترمیم درمورد وضعیت اولیه این نقاشی‌ها می‌گوید: «واقعا دردناک بود.» او افزود اولویت گروه ترمیم حفظ این آثار بود و احتمال پاکسازی آنها را بسیار ضعیف می‌دانستند، اما نقاشی‌هایی که ترمیم شده‌اند «واقعا منحصربه‌فرد هستند و به شکلی غریب زیبا. نمونه کیفیت هنری و تکنیکی این آثار کمتر دیده می‌شود.» ریکربی در خاتمه گفت این آثار نشانگر فرهنگ غنی الانباط است.

سی‌بی‌سی نیوز / 3 سپتامبر

کد خبر 89750

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =