فردا تکلیف تمام تیم‌های اعزامی به گوانگ‌ژو روشن می‌شود.

بالاخره کاروان ورزشی ایران در بازیهای آسیایی گوانگ ژو تکمیل می شود.با معرفی پنج رشته باقی مانده . کاروان ورزشی ایران در این دوره  با 25 تیم پا به بازیها می گذارد. هرچند حضور کشتی، وزنه برداری، تکواندو، کاراته، بسکتبال، والیبال، فوتبال، جودو، شطرنج، دوومیدانی و شنا  پیش از این حتمی شده بود.با این حال طبق قول و قرارها اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک امروز دور هم جمع شدند تا تکلیف  پنج تیم باقی مانده را روشن  کنند.

البته دراین جلسه علی سعیدلو رئیس سازمان تربیت بدنی هم حضور داشت. اگر چه در دوحه کشتی و کاراته جور کاروان را برای قرار گرفتن در جایگاه ششم آسیا کشیدند اما کمیته ملی المپیک برای این که ایران  مقام بالاتری به دست آورد ،به رشته های دیگر هم فرصت خودنمایی داده است.

کشتی، شمشیربازی، بسکتبال، دوچرخه سواری، قایقرانی (کایاک)، والیبال، فوتبال، هندبال، ووشو، شطرنج، کاراته، تکواندو، کبدی، بوکس و وزنه‌برداری برای ایران در دوحه 2006 مسابقه دادند که نتیجه آن 11 مدال طلا، 15 نقره و 22 برنز بود. در این دوره اما کمیته ملی المپیک با مدال هایی که قایقرانان رشته های روئینگ، دراگون بت، کانوپولو، به دست آورده اند آنها را هم به لیست مسافران گوانگ ژو اضافه کرده اند. اما مثل دوره های قبل بعضی از رشته ها هم به خاطر این که بخت کمی برای مدال آوری دارند از لیست کنار گذاشته شده می شوند. چرا که هنوز سیاست مدال آوری ،سرلوحه اعزام تیم های ایرانی است.

افشارزاده دبیر کل کمیته ملی المپیک هم می گوید: «اعتقادمان به کیفی کردن کاروان است و روی کمیت تاکید نداریم. براساس نظر هیات اجرایی و ریاست سازمان تربیت بدنی فقط رشته‌هایی را که امید به کسب مدال دارند به گوانگ ژو می‌فرستیم.»پینگ پنگ یکی از همین رشته هاست. وقتی قهرمانی جهان پینگ پنگ  هم به اسم آسیای شرقی هاست پس شانسی برای تصاحب مدال ایرانی ها نمی ماند و این شرایط البته با سیاست مدال آوری سازمان و کمیته ملی المپیک همخوانی ندارد و نتیجه اش هم چیزی جز حذف ورزشکاران این رشته نیست.

بهرام افشارزاده دبیرکل کمیته ملی المپیک هم این مساله را تایید می کند: «پینگ پنگ به گوانگ ژو نمی رود. چرا که شانسی برای مدال ندارد. این مساله را هم به سرپرست فدراسیون پینگ پنگ گفته ام.» اما با این که شنا یکی از رشته هایی است که قبل از این در لیست مسافران حتمی قرار داشت اما با صحبت های دبیر کل کمیته ملی المپیک ،رفتن یا نرفتن ملی پوشان این رشته هم به نظر هیات اجرایی ربط پیدا کرد.

انگار مسئولان فدراسیون شنا به رکورد ورودی برای شناگران معترضند اما افشارزاده می گوید:« برای شناگران رتبه ششم دوحه قطر را معیار گذاشتیم. چهار سال گذشته و باید کار می‌شد.» با این حال غلامحسین کریمی مدیر تیم های ملی شنا که بعد از رایزنی ها به اعزام تیمش خیلی امیدوار است می گوید: «جلسه هیات اجرایی همه چیز را مشخص می کند. شنای ما هیچ وقت در بازیهای آسیایی مدال نداشته و حتی درمواد انفرادی هم بچه ها به فینال نرسیده اند. فکر می کنم تعیین رکورد نفر ششم دوحه کار نسنجیده و غیر کارشناسی است.چرا که رکورد المیپک و مسابقه های جهانی پایین تر از بازیهای آسیایی است.با این حال فکر می کنم شنا مجور اعزام را بگیرد.»

هرچند کریمی معتقداست در این شرایط شناگران باز هم می توانند ورودی گوانگ ژو را بگیرند: «در این شرایط بازهم بچه ها ما رکوردهایشان با رکورد نفر ششم بازیهای آسیایی دوحه برابری می کند یا حتی بهتر از آن است. مثل پاشا وحدتی در 50 متر، علیرضایی در50 متر قورباغه، چهار در 200 متر  چهار در 100 متر امدادی  می توانیم شناگر داشته باشیم اما در این مواد باید 6 شناگر اعزام کنیم.»

او با این که در مجمع انتخاباتی فدراسیون سید حمید سجادی قول دو مدال را از آیت اللهی برای گوانگ ژو گرفته اما قول نمی دهد: «به نظر من بچه های ما با حضور شناگران ژاپن، چین و کره مدال نمی گیرند. آنها کار سختی دارند. هرچند دور از دسترس نیست. اگر دراین بازده زمانی ایرانی ها به فینال هم برسند موفقیت محسوب می شود.»

البته این شرایط را ژیمناستیک هم دارد. با این که 6 نفر از ژیمناست ها ورودی بازیها را گرفته اند هنوز معلوم نیست آنها مسافر گوانگ ژو شوند. البته افشارزاده خیلی قطعی می گوید: «دوست داریم ژیمناستیک را اعزام کنیم اما می دانیم که مدال نمی گیریم. یعنی از حالا وضعیت معلوم است.» به هرحال  تصمیم دیشب هیات اجرایی کمیته ملی المپیک امروز اعلام می شود.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 89811

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =