آیفا ، بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری اروپا، امسال در برلین برگزار شد و تلویزیون‌های اینترنتی و دستگاه‌های دانلود و تماشای محتوای وب بیش از همه چیز مورد توجه شرکت‌ها و علاقه‌مندان به عرصه دیجیتال قرار گرفت.

ابوالفضل کریمی: امسال در نمایشگاه IFA که بزرگ‌ترین نمایشگاه تکنولوژی اروپاست یک مورد مشابه بین تمام شرکت‌های بزرگ الکترونیکی جهان مانند اپل، سونی، سامسونگ و توشیبا به چشم می‌خورد: همه این شرکت‌ها توجه به موسیقی و ویدیو را مهم‌ترین معیار موفقیت ارزیابی کرده و در همین راستا به دنبال ساخت دستگاه‌های الکترونیکی و ارائه سرویس‌هایی برای تماشای محتوای اینترنتی روی تلویزیون‌های خانگی بودند.

به گزارش تلگراف، یکی از این فناوری‌ها، اپل تی‌وی ساخت شرکت اپل است که با هدف دریافت محتوای مورد درخواست کاربر از اینترنت طراحی شده است. این سرویس هم‌اکنون به واسطه استفاده از آی‌پلیر بی‌بی‌سی در انگلستان محبوبیت زیادی هم پیدا کرده است. در همین حال نیز سونی، سامسونگ و پاناسونیک پیشرفت‌های زیادی در سرویس‌های تلویزیونی متصل به اینترنت خود به وجود آورده‌اند، به طوری که کاربران آن‌ها می‌توانند به طور مستقیم فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را درخواست کرده و از اتاق پذیرایی خود به تماشای آن‌ها بنشینند. این بدان معناست که شما دیگر نیاز نیست برای تماشای فیلم مورد علاقه خود به فروشگاه بروید و می‌توانید از طریق تلویزیون و با قیمت کمتر، برنامه‌های مورد نظر خود را تماشا کنید.

افزایش استفاده از کامپیوترهای لوحی و تب‌لت‌ها برای تماشای تلویزیون، فیلم‌ها، موسیقی‌ها و خواندن کتاب‌ها نیز نکته‌ای بود که امسال بیش از پیش مورد توجه شرکت‌ها قرار گرفت. برای نمونه می‌توان به Galaxy Tab ساخت سامسونگ اشاره کرد که توجهات زیادی را به خود جلب کرد. این وسیله دارای همه قابلیت‌های آی‌پد است و پیش‌بینی می‌شود با اندازه‌های مختلف‌ و قیمت ارزان‌تر، علاقه‌مندان زیادی را به سمت خود جلب کند.

به هر حال توجه به تلویزیون مهم‌ترین مرکز توجه در نمایشگاه امسال بود. سر هاوارد استرینگر مدیر اجرایی سونی خبر از سرویس جدیدی به نام Qriocity داد که در اروپا در دسترس است. این سرویس موسیقی و فیلم، ارتباط 54 میلیون کاربر پلی‌استیشن‌های سونی را که از قبل برای استفاده از این سرویس ثبت نام کرده بودند، فراهم می‌کند. این مشتری‌ها می‌توانند با استفاده از این سرویس فیلم‌‌ها، آلبوم‌ها و آهنگ‌های درخواستی خود را اجاره کنند. این شرکت ادعا کرده که این سرویس شیوه استفاده از دنیای دیجیتال را دگرگون خواهد کرد.

پاناسونیک نیز سرویس درخواست فیلم‌های سه‌بعدی را فراهم کرده که در دسترس مشتریانی قرار خواهد گرفت که دارای تلویزیون‌هایی با قابلیت پشتیبانی از سیستم وب Vieracast هستند. البته دسترسی به ارتباط اینترنتی با پهنای باند بالا نیز برای ارسال و دریافت فایل‌هایی با حجم بالا برای استفاده از این سرویس ضروری است. 

گوگل نیز در این بین بیکار ننشسته و قرار است امسال سرویس گوگل تی‌وی خود را به راه انداخته و قدم به دنیای تلویزیون‌های خانگی بگذارد.

اپل تی‌وی
ایده اپل‌تی‌وی که تقریبا از سه سال پیش در ذهن اپل و به خصوص استیو جابز وجود داشت، سرانجام به حقیقت پیوست. این وسیله که یک تلویزیون متصل به اینترنت است، همان کاری را می‌کند که آی‌پاد‌ها برای دانلود‌های موسیقی‌های دیجیتال انجام دادند. البته اپل در این میان رقبای زیادی دارد، چرا که هیچ کس نمی‌خواهد این شرکت همان‌طور که در عرصه موسیقی دیجیتال پیشتاز شد، دنیای تلویزیون‌های اینترنتی را نیز تحت انحصار خود قرار دهد. به همین دلیل است که سازندگان تلویزیون‌های اینترنتی به دنبال امضای قراردادهای انحصاری با شرکت‌ها و استادیوهای تلویزیونی هستند تا بتوانند مشتریان را به سمت محصولات خود بکشانند.

اما از سوی دیگر این کار ممکن است باعث دردسر مشتریان شود. آن‌ها به دنبال ابزاری الکترونیکی هستند که جایگزین تلویزیون خانگی آن‌ها شود، نه این که برای تماشای برنامه‌های دلخواه خود مجبور به امضای قرارداد با چند سرویس مختلف شوند و یا چند دستگاه مختلف را خریداری کنند.

البته اپل هنوز در مورد جزئیات سرویس اپل‌تی‌وی خود در انگلستان چیز زیادی را فاش نکرده است. از ویژگی‌های این سرویس این است که شما باید حتما محتوای دلخواه خود را اجاره کنید و امکان خرید وجود ندارد. به این ترتیب شاید بتوان گفت این سرویس باید با قیمت‌های پایین به مشتریان خود سرویس بدهد. البته اپل تجربه خوبی در مذاکره با هنرمندان، استادیوها و فراهم‌کنندگان محتوای دیجیتال دارد و تاکنون در این بین موفقیت‌های قابل توجهی داشته که می‌تواند به رونق محصول جدید آن یعنی اپل‌تی‌‌وی هم کمک کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 90847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =