۰ نفر
۲۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۰

نیمی از غباری که در اتمسفر زمین وجود دارد،‌ هر سال از صحرای بزرگ آفریقا،‌ بزرگ‌ترین غبارپاش زمین، بلند می‌شود و روی آب و هوا،‌ دما و جنگل‌ها تاثیر می‌گذارد. نحوه این تاثیر شاید تا 3 سال دیگر روشن شود

بهنوش خرم‌روز: ماهواره انوی‌ست آژانس فضایی اروپا این منحنی غبار و شن را در حالی به تصویر کشیده است که سوار بر باد رو به سمت غرب در حرکت هستند. در این تصویر لحظه‌ای را می‌بینید که غبار از روی صحرای بزرگ آفریقا می‌گذرد و روی اقیانوس می‌رود.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، هر سال نیمی از غبار موجود در اتمسفر زمین از صحرای آفریقا بلند می‌شود. بدین ترتیب می‌توان گفت که این صحرا بزرگ‌ترین غبارپاش روی کره خاکی ما محسوب می‌شود. در این تصویر، غباری که می‌بینید به سمت غرب آفریقا می‌رود و قبل از این که روانه شمال شود و به جزایر کیپ‌ورد برسد،‌ از بالای  اقیانوس اطلس شمالی عبور می‌کند. غبار صحرای بزرگ آفریقا معمولا به جنوب آمریکا هم می‌رسد و در آن‌جا به باروری جنگل‌های بارانی آمازون کمک می‌کند.

نگاهی به بزرگ‌ترین غبارپاش زمین از فضا

اوائل این هفته، دانشگاه آلاباما واقع در هانتزویل اعلام کرده که می‌خواهد پروژه‌ای سه‌ ساله برای مطالعه تاثیرات غبار صحرای آفریقا بر آب و هوا و دمای زمین داشته باشد. ذرات درشت ماسه‌ای که در غبار وجود دارند از یک طرف می‌توانند نور خورشید را جذب کنند و آن را به گرما تبدیل کنند. از طرف دیگر هم می‌توانند نقش بازتاب کننده نور به فضا را داشته باشند و باعث خنک‌تر شدن هوا بشوند.

به گفته مدیر این پروژه، باید دید قابلیت انعکاس نور ذرات چه قدر است. به علاوه از آن جا که مدل‌های آب و هوایی موجود آن‌قدر پیشرفته نیستند که بتوانند تاثیر ذرات غبار را بسنجند،‌ این پروژه می‌تواند یافته‌های واقعی را جایگزین بسیاری از فرضیات فعلی‌ سازد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 92702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =