استفاده از واکسن‌های فصلی برای پیشگیری از آنفولانزا تقریبا میزان ابتلا به حمله‌های قلبی را تا 25 درصد کاهش می‌دهد.

دانشمندان معتقدند افرادی که در برابر آنفولانزاهای فصلی ایمنی‌سازی می‌شوند با احتمال کم‌تری به عفونت‌های ریوی دچار می‌شوند که خود ممکن است احتمال حمله قلبی را افزایش دهد.
تقریبا مطالعه‌ای روی 80 هزار بیمار بالای 40 سال انجام شد که نیمی از آن‌ها در برابر آنفولانزاهای فصلی واکسینه شده بودند. این مطالعات نشان داد افرادی که واکسینه شده‌اند با احتمال 19 درصد کم‌تر دچار حمله قلبی می‌شوند.
بررسی‌های بیش‌تر نشان داد افرادی که زودتر واکسن زدن را آغاز کرده‌اند حتی کم‌تر به حملات قلبی دچار می‌شوند و احتمال حمله قلبی در آن‌ها تا 21 درصد کاهش پیدا می‌کند.
پزشکان توصیه می‌کنند افراد در معرض خطر مانند سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی حتما از تزریق واکسن‌های آنفولانزای فصلی غفلت نکنند چرا که در صورت ابتلا به آنفولانزا این افراد در معرض خطر جدی قرار می‌گیرند.
سال گذشته نزدیک به 12 هزار نفر در انگلستان بر اثر ابتلا به آنفولانزا جا خود را از دست دادند.
دکتر نیروشان سیری واردنا از دانشگاه لینکولن در این باره گفت: ما می‌دانیم که بین ابتلا به آنفولانزاهای فصلی، عفونت‌های ریوی و حملات قلبی رابطه مستقیم وجود دارد. قبلا هم ما متوجه شده بودیم افرادی که آنفولانزا یا عفونت‌های ریوی می‌گیرند با احتمال بیش‌تری دچار حملات قلبی شوند.
دانشمندان معتقدند آنفولانزا باعث تورم در رگ‌های خونی می‌شود که به نوبه خود خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد. ویروس آنفولانزا مرتبا جهش پیدا می‌کند و هر سال انواع جدیدی از آن شیوع پیدا می‌کند. به همین دلیل این واکسن باید در ابتدای هر فصل تجدید شود چرا که دانشمندان بر اساس شیوع بیماری‌های جدید، آن را اصلاح می‌کنند.
دانشمندان امیدوارند روزی بتوانند واکسنی بسازند که انسان‌ها را در برابر همه انواع آنفولانزاها محافظت کند.

دیلی میل، 21 سپتامبر

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 94269

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =