مسئولان وزارت بهداشت ادعا دارند هیچ موردی از انتقال بیماری از پاکستان به ایران مشاهده نشده، با این حال، اخباری از آلوده شدن مردم به خاطر پس لرزه های عفونی سیل پاکستان منتشر می شود.

امید سلیمی بنی: هر چند برخی منابع از شیوع بیماریهای واگیر در استانهای جنوب و جنوب شرقی کشور خبر می دهند، مسئولان وزارت بهداشت با تکذیب این اخبار، ادعا دارند هیچ موردی از انتقال بیماری از پاکستان به ایران گزارش نشده، با این حال، نمایندگان مجلس و روسای شبکه بهداشت برخی شهرستانها همچنان بر آلوده شدن مردم از پس لرزه های عفونی سیل پافشاری می کنند.

مشاهده موارد شبه وبا
هفته گذشته، نماینده مردم زاهدان در مجلس، اعلام کرد مواردی از شبه وبا (التور) که نوعی عفونت روده ای است در استان سیستان و بلوچشتان شده است. به گفته دکتر حسینعلی شهریاری رفت و آمد ایرانی‌ها به پاکستان باعث افزایش عفونت‌های روده‌ای مانند التور که نوعی شبه‌وبا محسوب می شود، شده.

این نماینده مجلس که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان نیز هست، با اشاره به اینکه مسئولان سازمان وزارت بهداشت باید جلوگیری از شیوع این بیماری چاره‌اندیشی کنند، افزوده متکدیان پاکستانی، ناقل این بیماری  نیستند، بلکه ایرانیانی که به پاکستان می روند، این بیماری را با خود به سوغات آورده اند.

شهریاری با تاکید بر اینکه شبه وبا همیشه در ایران وجود داشته، از مسئولان وزارت بهداشت خواست تا برای جلوگیری از همه گیری بیشتر این بیماری، چاره ای بیندیشند.

ورود مالاریا به لیست بیماریهای پاکستانی
در همین حال اخبار نگران کننده دیگری درباره شیوع بیماری عفونی مالاریای سوغات پاکستانیها در ایران شنیده شد. مدیر مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشتدر این باره گفت: "مواردی از بیماری مالاریا مربوط به افرادی که به صورت غیرقانونی از پاکستان به کشور وارد شده بودند در شهرهای مرزی مشاهده شده است."

هر چند بنا بر اظهارات دکتر محمد مهدی گویا، تمامی موارد شناسایی شده، تحت درمان قرار گرفتند، ولی برخی منابع دولتی دیگر از شیوع بیماریهای دیگری در استانهای جنوبی کشور خبر داده اند.

در همین راستا، رئیس بهداشت شهرستان جاسک واقع در استان هرمزگان، خبر داده بود اتباع پاکستانی که به دلیل سیل پاکستان وارد شهرستان جاسک شده‌اند٬ ناقل بیماری‌های مالاریا و سرخک در استان هرمزگان هستند.

به گفته دکتر رسول احمدی، مهم‌ترین عامل رشد و انتقال بیماری‌های مسری در این شهرستان آب شرب ناسالم بوده و با نمونه‌گیری از مهاجران پاکستانی در جاسک و ساخت یک منبع آب شرب کلرزده٬ برای آنها بیماری‌های انتقالی "تحت کنترل" قرار گرفته است.

با این حال، شهردار جاسک نیز به حضور متکدیان پاکستانی در این شهر اعتراض کرده و زندگی این افراد در جاسک را موجب انتقال بیماری‌های مسری٬ خراب کردن فضاهای سبز و ایجاد مزاحمت برای شهروندان دانسته است. به گفته بهزاد نجفی احتمال دارد متکدیان بیش‌تری از پاکستان وارد این شهر شوند و مشکلاتی که آنها با خود می آورند نیز افزایش یابد.

پیش از آن، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، گفته بود 15 مورد مالاریای مثبت و 16 مورد سرخک از پاکستانیها آواره در منطقه شرق جاسک شناسایی شده اند.

چند روز پیش از انتشار اخبار سیل ویرانگر در پاکستان نیز، نماینده مردم زابل از حضور هزاران آواره پاکستانی در پشت مرزهای این شهر خبر داده بود. بلافاصله رئیس پلیس این شهرستان در گفتگو با خبرگزاریها اعلام کرد هزاران نفر از آوارگان غیر مجاز پاکستانی را از این شهر اخراج کرده، ولی اخبار ضد و نقیضی از مشاهده پاکستانیهای سیل زده در استانهای مختلف کشور در روزهای گذشته، همچنان به گوش می رسد.

قبل از آزمایش، درمان می کنیم
با وجود هشدار نمایندگان مجلس، اعضای کمیسیون بهداشت و درمان و مقامات بهداشتی محلی در استانهای جنوبی کشور، مسئولان وزارت بهداشت، همچنان اعلام می کنند هیچ بیماری واگیری از اتباع پاکستانی که به صورت غیر مجاز از سیل به همسایه غربی گریخته اند، به ایرانیها منتقل نشده.

بنا به اظهارات دکتر محمد مهدی گویا تاکنون هیچ بیماری از پاکستان به ایران منتقل نشده که بتواند فرد دیگری را در کشور مبتلا کند. در صورتی که فردی مشکوک به بیماری بوده قبل از هرگونه انتقال بیماری به دیگری به سرعت توسط تیم‌های بهداشتی - درمانی به ویژه در استان سیستان و بلوچستان تشخیص و بلافاصله درمان شده است.

وی که پیش از این به مشاهده مواردی از بیماری مالاریا در کشور در میان پاکستانیهایی که غیر مجاز وارد ایران شده بودند،‌اشاره کرده بود، در توضیح سخنانش گفته: این موارد بلافاصله شناسایی و درمان شدند و به این ترتیب بیماری به فرد دیگری منتقل نشد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در رابطه با برخی اظهارنظرها مبنی بر افزایش موارد شبه وبا در کشور در پی بروز سیل در پاکستان، تاکید کرده است: "موارد شبه وبا در کشور نداریم. در مورد هر فردی که کوچک‌ترین تردیدی داشتیم بلافاصله آزمایش‌های لازم صورت گرفته و حتی قبل از مشخص شدن نتایج آزمایش‌ها، اقدامات درمانی لازم صورت گرفته است."

4 ماه آماده باش
با وجودی که مقامات وزارت بهداشت می گویند هیچ موردی از ابتلای ایرانیها به سوغات عفونی پاکستانیهای سیل زده، مشاهده نشده، مسئولان بهداشت جهانی از خطر بالقوه شیوع بیماریهای عفونی در پاکستان خبر داده اند. بنا به گزارش های سازمان جهانی بهداشت طی هفته های گذشته موارد شیوع مالاریا در استان بلوچستان واقع در جنوب پاکستان افزایش یافته است. پیش از این نیز WHO با اشاره به وضعیت نامطلوب بهداشت عمومی پس از سیل فراگیر این کشور، از مشاهده موارد وبا در شمال غرب این کشور خبر داده بود.

به دلیل این هشدارها، مقامات وزارت بهداشت ایران گفته اند نظام مراقبت بهداشت مرزی کشور به شدت نسبت به این مساله حساس شده تا این مسئله، مشکل بهداشتی جدی در کشور به وجود نیاورد. به گفته دکتر گویا، نظام مراقبت بهداشتی در مرزهای کشور حداقل تا چهار ماه آینده در آماده باش کامل خواهد بود تا از وضعیت شیوع بیماریهای واگیر دار را تحت کنترل خود بگیرد.

وی همچنین کنترل بیماری مالاریا و بیماری‌های اسهالی را در درجه اول اهمیت در مرز کشور با پاکستان عنوان کرده است. گویا همچنین گفته در مورد بیماری سرخک و فلج اطفال هنوز نگرانی‌هایی در پاکستان وجود دارد؛ هرچند هیچ یک از موارد شناسایی شده از این بیماری‌ها پس از بروز سیل در نزدیکی مرزهای ایران نیست، اما ایران آمادگی لازم برای مقابله با این بیماری‌ها را دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 94861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهمان IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۳
    0 0
    سلام حضور گداهان پاکستانی در رفسنجان موج میزند قابل توجه بهداشت شهرستان رفسجان
  • بدون نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۳
    0 0
    البته منظورتون همسایه شرقی هست دیگه!