۰ نفر
۱۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۲:۱۷

مدیر و اعضای هیات‌مدیره باشگاه ذوب‌آهن برکنار شدند.

مدیرعامل کارخانجات تاب حمایت رئیس هیأت‌مدیره تیم‌های ورزشی کارخانه‌اش از میرحسین موسوی را نیاورد تا با حکم برکناری این چهره سرشناس ورزش و صنعت اصفهان شوکی بزرگ به ورزش کشور وارد شود. مجموعه موفق ذوب‌آهن که امسال برای اولین بار توانستند سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را بدست آورند طی حکمی از سوی حکم‌الله بابایی مدیر کارخانجات معظم ذوب‌آهن از کار کنار گذاشته شدند.

مسعود ابکا، جواد پرورش و حبیب‌الله ناظریان همگی از اعضای شناخته شده هیأت‌مدیره سبزپوشان اصفهانی بودند که این روزها فعالیتی آشکارا در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در اصفهان داشتند و مسعود ابکا، مدیرعامل پیشین کارخانجات ذوب‌آهن و مدیر فعلی شرکت قائم‌الرضا اصفهان که از بزرگترین شرکای تجاری کارخانجات ذوب‌آهن است حتی سمت رئیس کمیته صنعت مهندس موسوی را هم بر‌عهده دارد. اتفاقی که تحمل آن برای کارخانه صنعتی تحت اداره یکی از نزدیک‌ترین وزرا به محمود احمدی‌نژاد یعنی علی‌اکبر محرابیان سخت بود. حمایتی که سرانجامش برکناری ابکا و همکارانش از تیم‌های ورزشی ذوب‌آهن شد.

دستور به برکناری اعضایی که باعث شد تا سعید آذری مدیر جوان و موفق باشگاه ذوب‌آهن هم تصمیم به جدایی از سمتش را بگیرد. قهرمان پیشین وزنه‌برداری آسیا وقتی دید حامیانش در هیأت‌مدیره تیم از کار، کنار گذاشته شدند حتی ساعتی هم دوری آنها را تحمل نکرد و ناگهان از سمتش استعفا داد.

اما این تغییرات ناگهانی یکباره، چگونه در ذوب‌آهن رخ داد؟ حبیب‌الله ناظریان رئیس پیشین فدراسیون تکواندوی کشور در این باره می‌گوید: «به نظر می‌رسد بحث گرایش ما به کاندیداتوری میرحسین موسوی تنها دلیل انحلال هیأت‌مدیره است، زیرا غیر از این دلیل دیگری به نظرم نمی‌رسد. جای تعجب است که چرا با این دستپاچگی و با این سرعت هیأت‌مدیره را منحل کرده‌اند و همان طور که اشاره کردم دلیل دیگری جزء فعالیت برای میرحسین موسوی نمی‌تواند وجود داشته باشد.» ناظریان این جملات را در حالی مطرح می‌کند که به عکس او یکی از نزدیکان به مدیریت کارخانجات ذوب‌آهن داستان برکناری هیأت‌مدیره را به تصمیمات مدیریتی برای ایجاد تغییر در ساختار قدیمی تشکیلات ذوب‌آهن اعلام می‌کند.

این مقام مسئول در کارخانه می‌گوید: «مهندس ابکا خود سال‌ها مدیر کارخانه بودند و با اینکه دیگر مدیریت تشکیلات با ایشان نیست اما هنوز نفوذ زیادی در امور دارند. شاید این احکام راهکاری از مهندس بابایی بود تا به نفوذ بی‌چون چرای ابکا در کارخانه پایان دهد. این بحث ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد و چون در فاصله کمتر از 10 روز تا انتخابات می‌افتد نباید موضوع را مرتبط با انتخابات دانست.»

این گفته‌ها که تأکید بر تغییرات در هیأت‌مدیره تیم دارد را قندی مشاور مدیرعامل کارخانجات ذوب‌آهن تأیید نمی‌کند. او از برگزاری نشست امروز هیأت‌مدیره برای انتخاب مدیر جدید تیم سخن می‌گوید درحالی که آذری دلیل جدایی‌اش از تیم را برکناری ابکا و دیگر اعضای هیأت‌مدیره دانسته بود. قندی در این باره به ایسنا گفت: «علت استعفای آذری را نمی‌دانیم، امروز هم از او برای حضور در جلسه‌ای دعوت شد که در این جلسه حضور پیدا نکرد.

ما علت استعفای آذری از مدیرعاملی باشگاه ذوب‌آهن را انتخاب وی به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی برای ریاست فدراسیون وزنه‌برداری می‌دانیم. هیأت‌مدیره باشگاه کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. قرار است فردا (امروز) در جلسه‌ای مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن انتخاب شود.» پروژه تغییرات در باشگاه ورزشی ذوب‌آهن پس از آن در دستور کار قرار گرفت که قهرمانی این تیم در جام حذفی را سایت قلم نیوز با تیتر: «اولین پیروزی بزرگ سبز‌ها» به نفع مهندس موسوی مصادره کرد. باشگاه ذوب‌آهن که تقریباً تمام اعضای هیأت‌مدیره‌اش را حامیان میرحسین تشکیل می‌‌دادند هم پیراهن سبز، شناسه‌اش بود و هم اینکه از نظر مدیران دولتی کارخانه به ستاد انتخاباتی رقیب رئیس‌جمهور بدل شده بود.

پخش تصاویری از حاشیه بازی ذوب‌آهن و راه‌آهن در فینال جام حذفی که در آن کاورهای سبز میان طرفداران تیم پخش می‌شد این شائبه را که هیأت‌مدیره مشغول به فعالیت در ستاد انتخاباتی میرحسین از این تیم موفق در راستای اهداف انتخاباتیشان استفاده می‌کنند.

این اتهامی است که سعید آذری در گفت و گو با روزنامه خبر آن را به شدت تکذیب می‌کند و می‌گوید: «خارج از فضا و حیطه کاری باشگاه برای من مهم نبود که اعضای هیأت‌مدیره مشغول به چه فعالیتی بودند اما در باشگاه ما همه اتفاقات ورزشی بودند و هیچ فعالیت سیاسی انجام ندادیم.» او همچنین شایعه ادامه فعالیت هیأت‌مد‌یره تیم را که از سوی قندی، مشاور مدیرعامل کارخانه مطرح شده بود را تکذیب کرد و گفت: «همه اعضای قدیم هیأت‌مدیره که میان آنها از دکترای مدیریت ورزش تا مدیران ورزشی موفق و شخص مهندس ابکا حضور داشتند کنار گذاشتند و اعضای جدیدی که شامل آقایان دلیلی، بابایی، علیرضا شوقی، زین‌الدین و عبدالله صالح فروز هستند. اعضایی که من فکر می‌کردم نمی‌توانم با آنها کار کنم به همین دلیل از کارم کنار کشیدم.»

او البته بار دیگر تاکید دارد جدایی‌اش هیچ ارتباطی به سیاست ندارد. او در پاسخ به این سئوال که آیا استعفایش نوعی ادای دین به شخص مسعود ابکا مدیر پیشین کارخانجات ذوب‌آهن است که از هیأت‌مدیره کنار گذاشته شده بود؟ می‌گوید: «نمی‌دانم به دنبال چه موضوعی هستید اما آنچه نمی‌توانم کتمان کنم ارادتی است که نسبت به آقای ابکا دارم. او 8 سال صادقانه برای ورزش ذوب‌آهن تلاش کرد و برای من محترم است.» و اینکه ابکا در ستاد انتخاباتی میرحسین فعالیت داشته و برکنار شده به جدایی آذری رنگ سیاسی نمی‌دهد؟

او در این باره هم می‌گوید: «کاری به دیگر حرف‌ها ندارم. استعفای من سیاسی نبود. من ورزشکارم و ادبیات سیاسی را نمی‌دانم. وقتی دیدم در تیم تغییرات ایجاد شده و با تیم جدید نمی‌توانم همکاری کنم، دلیلی وجود نداشت که بمانم. برای همین استعفا دادم. حالا به من چه ارتباطی دارد که این بزرگواران فارغ از امور ورزشی که بر عهده دارند، در ساعات فراغت​شان چه کاری می‌کنند.»

سعید آذری در پاسخ به این سئوال هم که چرا اینگونه تیمی موفق از هم پاشید؟ گفت: «کاش جواب سئوالتان را مدیرانی که چنین تصمیمی را گرفتند بدهند.» جدایی او از ذوب‌آهن و اتفاقات این تیم موفق با شواهدی که وجود دارد بی‌شک بی‌ارتباط نیست با فعالیت‌های انتخاباتی و درحالی که حسین رضازاده برای حمایت از رئیس‌جمهور از مناصبش برکنار نمی‌شود، گروه مدیران ذوب‌آهن برای دفاع از رقیب احمدی نژاد، برکنار می‌شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =