۰ نفر
۱۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۲۹

گزارشی از تبلیغات انتخاباتی روی خودروها.

هادی نیلی:

12روز به انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده اما بیش از دوره‌های گذشته می‌توان خودروهایی را در خیابان‌های شهرهای عمده کشور دید که تصویری از نامزدهای مورد حمایت صاحبانشان به بدنه، شیشه‌ها، درها و روی صندوق عقب آن‌ها چسبانده شده است. به این ترتیب در کنار بنرهای بزرگ و چشم‌گیر که بر سر چهارراه‌های اصلی و پرتردد شهرها دیده می‌شوند و در کنار اقلام تبلیغی دیگری که علاوه بر پوسترها و بروشورهای سنتی، که این دوره به گستردگی به کار گرفته شده‌اند، می‌توان خودروهایی را دید که رأی راننده‌شان را علناً تبلیغ می‌کنند؛ ولو با یک پوستر 20×30 چسبانده شده به شیشه عقب آن‌ها. این شیوه تبلیغی، پیش‌تر هم به کار گرفته شده است اما این‌بار گستردگی استفاده از آن زمزمه منع چسباندن پوستر نامزدها به خودروی هواداران‌شان حتی به اندازه آن دو روزی که فیس‌بوک به محاق فیلترینگ رفته بود، طول نکشید و خیلی زود از جانب پلیس راهنمایی و رانندگی تکذیب شد.

 توقیف به جرم پوستر
هفته پیش شنیده‌هایی مبنی بر برخورد پلیس با خودروهایی که عکس یکی از نامزدها به آن‌ها چسبانده شده بود، مطرح شد. از جمله وب‌سایت خبری «خرداد نو»، نوشت که تعدادی از هواداران کاندیداها با مراجعه به ستادهای نامزدها، از توقیف خودروهایشان توسط پلیس بزرگراه، تنها به دلیل داشتن عکس و پوستر تبلیغاتی بر بدنه خودروها، شکایت داشته‌اند.

پس از این خبرهای غیررسمی و تأییدنشده، رئیس مرکز فرماندهی کنترل ترافیک پلیس راهور تهران از مردم خواست روی خودروهای خود پوسترهای انتخاباتی نصب نکنند. سرهنگ سعید اسماعیلی گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در راستای افزایش حضور مردم در عرصه انتخابات، از شهروندان می‌خواهد تا از نصب پوستر انتخاباتی روی خودروها خودداری کنند. این مقام انتظامی در گفت‌وگویش با فارس استدلال کرده بود: نصب پوستر و یا نوشتار روی خودرو به ویژه شیشه‌ها، کاهش دید راننده را در پی خواهد داشت که این امر خود احتمال وقوع تصادف را افزایش می‌دهد. این قانون به منظور حفظ سلامت رانندگان تهیه شده و ربطی به زمان انتخابات یا مباحث دیگر ندارد. رئیس پلیس مرکز فرماندهی ترافیک راهور تهران گفت: ماده 207 آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی در این زمینه تصریح دارد و می‌گوید نصب هر گونه علائم، پلاکارد، نقوش یا هر نوع آگهی، عکس و نوشتار روی شیشه‌ها، بدنه درونی و یا بیرونی وسایل نقلیه به منظور تجارت، تبلیغ و نمایش ممنوع است. با این حال سرهنگ اسماعیلی گفته بود با توجه به فضای انتخابات، مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی سعی می‌کنند با درنظر گرفتن اصل ارشاد و راهنمایی به رانندگان این خودروها برای حفظ سلامت‌شان در حین رانندگی یادآوری کنند.

 دستور همکاری داده‌ایم
اما از سوی دیگر رئیس پلیس راهور ناجا برخورد با خودروهایی را که به آن‌ها پوستر تبلیغاتی چسبانده شده، تکذیب کرد. محمد رویانیان، رئیس پلیس راهور ناجا، با تکذیب برخورد با خودروهای دارای پوستر تبلیغاتی گفت: هر چند این حرکت از نظر قانون راهنمایی و رانندگی جرم است اما برای بالا بردن شور انتخاباتی مردم، به تمام گشت‌های راهنمایی و رانندگی دستور همکاری داده شده است.

این مقام انتظامی تأکید کرد: در این باره تنها از ستادهای تبلیغاتی کاندیداها خواسته شده است که از نصب پوستر روی خودروها خودداری کنند اما برخوردی با آنان صورت نمی‌گیرد.

رویانیان با اشاره به دستور فرماندهی ناجا و ابلاغ آن به رؤسای پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در خصوص همکاری کامل با ستادهای انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: حتی اگر تجمع خودروهای ستاد انتخاباتی خاصی مانع از رفت‌وآمد مردم شود و تخلفاتی از این دست، توسط مأموران راهور به ستادهای انتخاباتی کاندیداها اعلام می‌شود.

او با تأکید بر این که هیچ برخوردی در ارتباط با تبلیغات انتخاباتی قانونی از سوی مأموران پلیس راهور ناجا صورت نگرفته است، تصریح کرد: ناجا خواستار برقراری آرامش کامل برای برای تبلیغات کاندیداهاست و تمام تلاش خود را نیز در این خصوص انجام می‌دهد.

سردار رویانیان در عین حال تأکید کرد: هرگونه برخورد با تبلیغات انتخاباتی کاندیدی خاص توسط پلیس راهور کذب است.

سردار سرتیپ دوم پاسدار رویانیان پیش‌تر و قبل از آن‌که فهرست چهارنفره نامزدهای انتخاباتی اعلام شود، از ستادها و طرفداران نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خواسته بود نسبت به موضوع ترافیک در زمان تبلیغات توجه کنند.

اما فردای این اظهارات رئیس پلیس مرکز فرماندهی ترافیک راهور تهران و رئیس پلیس راهور ناجا، فرمانده نیروی انتظامی گفت که نصب پوستر تبلیغاتی روی خودروها، غیرقانونی است. سردار اسماعیل احمدی مقدم گفت: این کار طبق قانون خلاف مقررات راهنمایی و رانندگی است.

به همین علت به ستادهای انتخاباتی گفته شده است تا به حامیان خود تذکر دهد اما پلیس هم تنها درصورت مشاهده به تذکر بسنده خواهد کرد.

توقیف در قانون نیست
در عین حال روز جمعه از قول سرپرست دادسرای راهنمایی و رانندگی گفته شده توقیف خودروهایی که پوستر تبلیغاتی روی آن الصاق شده در قانون نیامده است. حسین یزدانی چراتی که هم‌ زمان معاون دادستان تهران نیز هست، در گفت‌وگویش با ایسنا تصریح کرد که مأموران در صورت مشاهده خودروهایی که به آن‌ها پوستر چسبانده شده، صرفاً می‌توانند اقدام به جریمه نقدی راننده کنند. سرپرست دادسرای راهنمایی و رانندگی درباره برخورد با خودروهایی که اقدام به نصب پوستر تبلیغاتی می‌کنند، گفت: در آیین نامه راهنمایی و رانندگی موارد توقیف وسیله‌ نقلیه، محدود شده است و توقیف یا هدایت به پارکینگ خودروهایی که در آن اقدام به الصاق و نصب پلاکاردهای تبلیغاتی شده در این قانون نیامده است. او در تشریح ماده‌ 207 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی که در این باره به آن ارجاع داده شده است، گفت: طبق این ماده نصب هرگونه علائم و پلاکاردهای متفرقه و الصاق یا نصب یا نقش هرگونه آگهی، نوشته، عکس و نوشتن عبارات و ترسیم نقوش روی شیشه‌ها یا بدنه بیرونی و درونی وسیله نقلیه به منظور تجارت، تبلیغ، نمایش و مانند آن ممنوع است؛ مگر براساس ضوابطی که به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به تصویب وزیر کشور برسد و در مورد جاده‌ها با تصویب وزارت راه و ترابری امکان‌پذیر است.

سرپرست دادسرای ناحیه 32 ویژه رسیدگی به جرایم راهنمایی رانندگی در مورد تخلفات کد 1066 و 1081 گفت: در این کد آمده است که نصب این گونه علائم، پلاکاردها، جریمه نقدی به مبلغ 70 هزار ریال دارد و اصلاً توقیف وسیله نقلیه در این قانون نیامده است. معاون دادستان تهران در پاسخ به این سؤال که آیا پلیس می‌تواند با توقیف خودرو دستور به امحای پوسترهای تبلیغاتی بدهد، گفت: وظیفه مأموران راهنمایی و رانندگی جریمه است و ما موظف به عمل به قانون هستیم. مردم در صورت مشاهده افراط و تفریط مأموران در حین انجام وظیفه یا سوء استفاده از موقعیت شغلی می‌توانند موضوع را به دادسرای 32 تهران، ویژه رسیدگی به جرایم راهنمایی و رانندگی اعلام کنند و این موضوع قابلیت پیگیری دارد.

با این همه با توجه به اظهارات رئیس پلیس راهور ناجا، سردار رویانیان، درباره دستور به نیروی انتظامی برای همکاری با ستادهای تبلیغاتی، این انتظار می‌رود که در روزهای باقی‌مانده به انتخابات، برخورد عملی با خودروهای تبلیغاتی نشود و همان اغماضی در حق آنان روا داشته شود که در حق دیگر خودروهایی که در طول سال و به مناسبت‌های دیگری عکس یا نوشته‌ای روی خودروی خود نقاشی می‌کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =