آزادراه نمای ارومیه به تبریز چوب بی خیالی و بی توجهی دستگاه‌های دو استان آذربایجان‌غربی و آذربایجان شرقی را می‌خورد و هیچ مدیر و مسئولی بنایی برای اتمام رساندن و حل خروارها مشکل و نواقصات متعدد آن را ندارد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، آزادراه‌نما یک صد و خرده‌ای کیلومتر ارومیه به تبریز یکی از عجیب ترین آزادراه‌های کشور محسوب می‌شود.

این آزادراه‌نما که طرح‌های آزادراهی شمال غرب کشور آن را آزادراه نمی‌داند، اتمام آن سالهاست در گیرودار بروکراسی اداری گیر کرده، عوارض دوگانه آن نرخ بسیار گرانی دارد و بخشی از آن بوی نامطبوعی دارد که هیچ کس گردن نمی‌گیرد و بخشی نیز ورودی به چندین روستایش مشکلات فراوانی برای مردم ایجاد کرده، به تازگی بخشی از آن به دپوی زباله تبدیل شده است.

یکی از مهم ترین مشکلات این آزادراه‌نما، حل مشکل ورودی شورکند به عنوان ورودی ده‌ها روستای شهرستان ارومیه بود (اینجا) که بعد از دو سال به شکلی همینطوری و سرهم‌بندی شده حل و فصل شد و البته بابت آن باید خوشحال از کاهش بارندگی در این منطقه باشیم که مشکلات را دوباره عیان نکرده است.

این آخرین مصاحبه مدیرکل راه و شهرسازی درخصوص آزادراه‌نما است / تیرماه ۱۴۰۱

محسن حمزه لو در خصوص وضعیت پروژه احداث آزادراه ارومیه - تبریز گفت: این پروژه به طول کلی ۱۵١ کیلومتر و ساخت آن در شش قطعه تعریف شده که قطعه ١ و ۲ در حوزه آذربایجان‌غربی و قطعه ٣ تا ۶ در حوزه آذربایجان شرقی است.

وی با تأکید بر اینکه اتصال شهر ارومیه به شبکه آزادراهی کشور مستلزم اتمام قطعات باقی‌مانده پروژه به خصوص دو دستگاه تونل در قطعه ٣ پروژه احداث آزادراه ارومیه-تبریز است، گفت: علاوه بر اینکه اصلی‌ترین راه ارتباطی شهر ارومیه با مرکز کشور با تکمیل قطعه ٣ این پروژه راهسازی از نظر مهندسی اصلاح می‌شود، تصادفات جاده‌ای کاهش می‌یابد و مهم‌تر از همه ١٣ کیلومتر از مسیر کوتاه‌تر می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی ادامه داد: برای اینکه ارتباط کریدور بزرگراهی غرب کشور و همچنین بزرگراه بین المللی ارومیه- سرو با مرکز کشور تسهیل یابد، باید قطعه‌های باقی مانده آزادراه ارومیه- تبریز تکمیل شود و با توجه به نقش پدافندی غیرعامل این پروژه می‌توان گفت اتمام قطعه ٣ آزادراه ارومیه- تبریز نیاز حیاتی توسعه و زیرساخت لازم بخش‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری آذربایجان غربی قلمداد می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی یادآور شد: مراحل ساخت قطعه ١ و ٢ آزادراه ارومیه-تبریز در حوزه آذربایجان‌غربی به بهره‌برداری رسیده که پل میانگذر دریاچه ارومیه بخشی از قطعه ٢ این آزادراه است.

آخرین اطلاع رسانی راهداری در خصوص این آزادراه‌نما / تیر ۱۴۰۱

صفحه رسمی راهداری آذربایجان‌غربی آخرین خبر و اطلاع رسانی‌اش در خصوص آزادراه‌نمای ارومیه به تبریز را در تیرماه در خصوص جمع آوری گاردریل منتشر کرده است.

نزدیک‌ترین دهیار به این وضعیت از آزادراه‌نما هم احتمالا بعد از حل نصفه و نیمه ورودی شورکند، این مشکل را جزو اولویت‌ها ندارد.

با گذر از به اتمام نرسیدن این پروژه که البته با افزایش گاه و بی‌گاه هر دو عوارض این آزادراه‌نما صد کیلومتری، وجود زباله در قسمتی از آن برای ماه‌های متوالی و بوی نامطبوع در کیلومترهای نخستین ورودی به استان آذربایجان‌غربی بعد از پل میان‌گذر برای سال‌ها که در بی تفاوتی و بی خیالی مسئولین تبدیل به یک موزه بی‌عملکردی مدیران شده خودنمایی می‌کند.

مشکل اینجاست که هیچ نهاد یا مسئولی بطور کامل پیگیر اتمام آن نیست، یکی یک بزرگراه را بین‌المللی می‌داند و به آن می‌رسد، یکی درگیر پایین آوردن جمعیت مرکز استان آذربایجان‌غربی است، نمایندگان درگیر احتمالا مسائل مهم‌تر از مسائل شهر خود و استان مجاور هم هیچ تلاشی برای اتمام آزادراه ندارد و شرکت متولی ساخت هم چون وزارت راه تنها گران کردن عوارض را بلد است تا رسیدگی و اتمام این پروژه مهم، می‌شود آزادراه‌نمایی که تنها شبیه به محل دپوی زباله دارد و این استان از پروژه‌های مهم غریب.

پ‌ن ۱: این آزادراه مسیر خروجی دو فاز شهرک صنعتی، مسیر اتصال دو مرکز استان، مسیر مهم ترانزیتی از ترکیه به کشور، مسیر انشعابات به ده‌ها روستای پرجمعیت، مسیر منتهی به دریاچه ارومیه و ... است.

پ‌ن ۲: سابق بر این توجهی نداشتم، ولی تصاویر ۳ ماه قبل در آرشیوم با این تصاویر جدید تفاوت چندانی ندارد.

پ‌ن ۳: با محاسبه عوارض آزادراه‌های مختلف کشور و بدون فرض پایان نیافتم عملیات احداث آزادراه‌نمای ارومیه-تبریز، از لحاظ میانگین (طول مسیر و تعداد عوارض و نرخ عوارض) بدون شک این آزادراه یکی از گرانترین عوارض را دارد.

گزارش: سینا افشاریان

46

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =