عکسهای ارسالی از سعید آقاعلیخانی

یکى از موضوعات مورد پرسش تعیین محل دقیق قبر مطهر حضرت زینب کبرى علیها السلام است. این سؤال به خاطر انتساب مکان‏هاى مختلفى به آن بانوى بزرگوار در کشورهاى مختلف است.

از قدیم الایام سه مکان به عنوان قبر مطهر این بانوى بزرگوار مطرح است و هرکدام نیز طرفدارانى دارد.

 

1- قبرى که در شهرک زینبیه امروز در نزدیکى دمشق، پایتخت فعلى کشور سوریه وجود دارد. علماى قدیم از این مکان (شهرک زینبیه) به «غوطه‏» یا «راویه‏» تعبیر آورده‏اند. زائران ایرانى که جهت زیارت به سوریه مى‏روند، این مکان را زیارت مى‏کنند.

2- محلى که در شهر قاهره پایتخت مصر به نام «زینبیه‏» مشهور است.

3- شهر مدینه نیز به عنوان محل دفن حضرت زینب علیها السلام معرفى شده است، گرچه در مدینة النبى محلى به این نام مثل دمشق و قاهره وجود ندارد.

 

مرحوم حاج شیخ عباس قمى به نقل از استاد خودش مرحوم محدث نورى(1)، و دیگران احتمال شام را تقویت کرده‏اند. محقق اخیر با روشى عالمانه احتمال مصر را رد کرده و با قرائن و شواهدى اثبات کرده است که حضرت زینب کبرى علیها السلام در شام دفن شده است.

 

 

الف: احتمال مصر
براى این احتمال دلایلی بیان شده است که مهمترین آنها دلیل روایی است:

نسابه عبیدلى در کتاب «اخبار الزینبات‏» 6 روایت نقل کرده است که بر اساس مضمون آن‏ها باید حضرت زینب (علیهاالسلام) درمصر دفن شده باشد.

 

نقد و بررسی:

اما این روایات از نظر سند و محتوا قابل اعتماد نیست. محمد حسنین سابقى نویسنده کتاب مرقد العقیله زینب علیها السلام اشکالاتى را براین احادیث وارد کرده و می‌گوید اکثر راویانى که عبیدلى این روایات را از آنان نقل کرده است، مجهول هستند و پس از بررسى و تتبع فراوان در کتب رجال وتراجم و نسب هیچ اثرى از آنان به دست نیامد. مفاد این روایات نیز خالى از تناقض و اشکال تاریخى نیست.

 

زینب مدفون در مصر کیست؟

اکنون این پرسش پیش مى‏آید که اگر حضرت زینب علیها السلام دختر على علیه السلام در مصر دفن نشده است پس قبرى که در محله «قناطر السباع‏» قاهره است متعلق به کیست؟ در پاسخ به این پرسش باید یادآورى کنیم که از بررسى و تتبع در تاریخ روشن مى‏گردد که زینبى که در مصر (قاهره) دفن شده است، زینب بنت ‏یحیى المتوج بن الحسن الانور بن زید بن حسن بن على بن ابى طالب است. ولى از آنجا که ذهن انسان با شنیدن نام مشترک بین چند نفر، متوجه مشهورترین آنها مى‏گردد، بسیارى از مردم تصور کرده‏اند که این همان زینب مشهور یعنى زینب دختر على بن ابى‏طالب علیهما السلام است (2)، در حالى که این تصور کاملا بى‏اساس است. البته نسبت دادن افراد به جد بزرگ آنان معمول است، چنانکه امامان ما را پسر پیغمبر مى‏خوانند. بنابراین اگر زینب بنت‏یحیى را زینب بنت على علیهما السلام بخوانند، هیچ اشکالى نخواهد داشت.

منبع مطلب: تبیان

 

قدیمی‏ترین کتابی که ادعا شده مدفن زینب کبری را در مصر ذکر کرده، کتاب اخبار الزینبات تألیف ابوالحسین یحیی بن حسن معروف به عُبیدلی (214 ـ 277 ق) است. این کتاب اولین بار توسط سید حسن محمد قاسم مصری به ضمیمه کتاب سیده زینب در سال 1333 ق چاپ شد. براساس گفته او نسخه خطی آن را از شام یافته و متن کامل را در کتاب مذکور آورده است. پس از آن چند بار دیگر این کتاب چاپ شد و همه چاپها به کتاب سیده زینب باز می‏گردد.

البته ایرادات زیادی بر کتاب وارد شده و بسیاری آنرا نادرست می دانند.


56/62

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    4 1
    پس چرا یک گلدسته داره؟
  • بدون نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    3 1
    مرقد حضرت زینب س در قاهره و روایات درست و دقیق است شهید قاضی طباطبایی شهید محراب در کتاب اربعین مبسوط بحث کرده و از نظر سیاسی آن زمان پیروان علی ع در مصر حضور داشتند در شام با لای منبر سب حضرت میکردند معزی
  • ش ه IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    4 1
    دلیلی هم نیاورده که قبر حضرت زینب در شام درست است
  • بدون نام IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
    0 1
    آیت الله بهجت هم اعتقاد به دفن حضرت در مصر دارند http://www.mtb.ir/index.php/2011-09-08-10-59-52/15-2011-09-06-08-12-19/981-2012-06-04-19-30-45.html
  • مسعود A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    15 0
    بعد از وفات ، تـربـت مـا در زمیـن مجـوى در سینه‏ هاى مردم عارف مزار ماست
  • امیررضا عطری A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    1 4
    زینبى که در مصر (قاهره) دفن شده است، زینب بنت ‏یحیى المتوج بن الحسن الانور بن زید بن حسن بن على بن ابى طالب است. ولى از آنجا که ذهن انسان با شنیدن نام مشترک بین چند نفر، متوجه مشهورترین آنها مى‏گردد، بسیارى از مردم تصور کرده‏اند که این همان زینب مشهور یعنى زینب دختر على بن ابى‏طالب علیهما السلام است
  • مجید محسنی IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    این طور که من شنیدم باید در شام باشه