دیروز یک پلنگ که در روستای آیینه ورزان آبسرد دماوند به اهالی و سپس ماموران یگان حفاظت محیط زیست حمله کرده بود، کشته شد. در جریان این حادثه پلنگ به رییس اداره محیط زیست دماوند حمله و او را به شدت مجروح کرد.

به گزارش خبرآنلاین؛ این درحالی است که دوستداران محیط زیست می گویند پلنگ به ندرت به انسان حمله می کند. حتی رییس اداره محیط زیست دماوند همین نظر را دارد.

عباس میرزا کریمی، رئیس اداره محیط زیست دماوند درباره کشته شدن پلنگ در این حادثه و دلیل وحشی شدن این حیوان گفت: "بر اساس تجارب به دست آمده پلنگ، به ندرت به انسان حمله می کند. اگر مردم محله این حیوان را عصبانی نمی کردند، هرگز به کسی حمله نمی کرد. دلیل دیگر حمله این حیوان می تواند قرار داشتن در فصل جفت گیری باشد.

او در تشریح جزئیات حادثه چنین به مهر گفت: زمانی که برای بررسی موضوع به روستای آیینه ‏ورزان شهر آبسرد رفتم، قبل از اینکه بتوانم تصمیمی بگیرم با حمله ناگهانی حیوان روبرو شدم. فاصله من با پلنگ 20 متر بود. به فاصله سه ثانیه حیوان خود را به من رساند و من را زخمی کرد."

از سوی دیگر، رسول علی اشرفی پور، مدیرکل محیط زیست استان تهران درباره حمله پلنگ به یگان حفاظت محیط زیست دماوند و کشته شدن پلنگ به ایسنا گفت: یک قلاده پلنگ وارد باغات روستای آیینه ورزان آبسرد شد. حیوان به دو نفر حمله و آنها را مصدوم کرد. پس از این موضوع به اطلاع اداره محیط زیست دماوند رسید. مسئول اداره محیط زیست دماوند به اتفاق دو نفر از ماموران محیط زیست استان بلافاصله وارد صحنه شده و با توجه به تجربیات قبلی سعی در آرام و دور کردن حیوان از منطقه داشتند که متأسفانه به دلیل جریح شدن حیوان، غافلگیرانه پلنگ به مسئول اداره محیط زیست دماوند حمله‌ور شده و باعث جراحت شدید وی شد."

او درباره دلیل کشته شدن پلنگ و استفاده نشدن از داروی بیهوشی هم گفت: در پی این حادثه برای نجات مأمور و جدا کردن حیوان، چاره‌ای جز شلیک به حیوان باقی نماند. علیرغم تجهیز ادارات کل محیط زیست به اسلحه بیهوشی، این سلاح‌ها بیشتر جنبه پژوهشی و زنده‌گیری حیوانات در شرایط طبیعی دارد و شرایطی که حیوان به هر علتی جریحه‌دار شده و از فشار خون بالا برخوردار است معمولا نمی‌توان و بعضا نباید از سلاح بیهوشی استفاده شود که شبیه اتفاق افتاده در روستای آیینه ورزان آبسرد دماوند دقیقاً از این جنس است.

به گفته مدیرکل محیط زیست استان تهران اگر حضور بموقع مأموران محیط زیست در منطقه نبود چه بسا حیوان جریحه‌دار شده با توجه به جمعیت قابل توجه منطقه آبسرد و آیینه ورزان به افراد محلی حمله و فاجعه بدتری می‌آفرید.

اشرفی پور، دلیل ورود پلنگ به محیط زیست انسانی، را منقطع شدن زیستگاه‌های طبیعی، محدودیت‌های اکولوژیک و تخریب و گسستگی شبکه غذایی حیات وحش عنوان کرد و گفت: همین باعث پناه آوردن حیات وحش مخصوصاً راسته گربه سانان مانند پلنگ به مناطق روستایی ، باغات و مزارع می شود. البته در قریب به اتفاق موارد به دلیل تجربه خوب محیط بانان معمولا با حضور در صحنه و آرام نگهداشتن محیط، حیوان را از کانون‌های جمعیتی دور می‌کنند اما موارد نادری هم پیش می آید که بیشتر به خاطر عدم برخورد مناسب مردم با حیات وحش ، سبب ناآرامی و جریحه دار شدن حیوان می شود که گاهی حمله حیوان به انسان را به همراه دارد. این در حالی است که در شرایط عادی معمولا حیوانات از تقابل با انسان خودداری می‌کنند.

او گفت: بر اساس بررسی‌های معاونت محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان تهران حداقل 35 قلاده پلنگ ایرانی در برخی از زیستگاه‌های طبیعی دماوند و فیروزکوه وجود دارد که رقم قابل توجهی است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران از شهروندان خواست به محض رویت حیوانات وحشی مانند پلنگ یا خرس سعی کنند از ازدحام اطراف حیوان پرهیز و ضمن حفظ آرامش، بلافاصله مأموران محیط زیست منطقه را در جریان قرار دهند.

4747

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 67
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    فکر کنم از مواد بیهوش کننده استفاده کنند بهتر باشه تا بخوان وادرات این جور حیوانات را داشته باشیم
    • بدون نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
      33 8
      معلومه که اقایون همینجوری بدون تدابیر پیشگیرانه راه افتادن حالا میگه دارو ی بیهوشی جای استفادش اینجا نیست من بارها در تلوزیون دیدم کسایی که در جنگل کمپ میزنن از اسپری گاز اشکاور بسیار قوی برای فراری دادن خرس و حیوانتات وحشی استفاده میکنن دیگه وقتی طرف خرسو اینجور از خودش دفع میکنه لابد پلنگو هم میشد یه تدبیری اتخاذ کنن هم از دور بهش تیر بیهوشی شلیک کنن هم برای دفاع از خود اسپری مخصوص همراه داشته باشن که همچین اتفاقی نیفته. 3 نفر تفنگ شکاری بردارن بخوان برن یه پلنگ عصبانی رو اروم کنن یا اصلا یه ادم عصبانی شماحدس میزنید نتیجه چه باشه دوستان؟
    • بدون نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
      2 1
      اسپری خرس برای اذیت کردن حس بویایی (فوق العاده و قویتر از سگ) خرسه بعد هم پلنگ دو برابر سریعتر از خرسه ضمنا پلنگ با اطلاع قبلی حمله نکرده که بشه بیهوشش کرد.و اخر اینکه حمله پلنگ بسیار نادره به هر حالاز کشته شدنش متاسفم
  • پویا IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    واقعا" خیلی جای تأسف داره که چنین حیوان با ارزشی بدسته محافظان طبیعت کشته بشه!!!! با اینکه رئیس اداره محیط زیست از موضوع خبر داشته و بدون هیچ لباس محافظ و اسلحه بیهوشی به پلنگ بیچاره نزدیک شده و سبب کشته شدنش را فراهم کرده جای بسی ناراحتی است. به نظر بنده باید رئیس اداره جریمه و توبیخ بشه!!
    • سعید IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
      21 74
      چکار میکردن مثلا اولویت اول حفظ جان آدماست تا موقع برن دارو بیهوشی بیارن گلوی طرف رو پاره میکرد این حیوون وحشی شده حالت طبیعی نداشته اگه یه تفنگ خفیف میداشتن خوب بود
    • سینا از شیراز IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
      23 41
      پویا جان در قضاوت عجله نکن. آقای میرزا کریمی خودش دوستدار محیط زیست و حیوانات دوست داشتنی اش است و اصل حضور فوری اش برای حفاظت از حیوان بوده اما پلنگ را قبلا عصبانی کرده بودند و حمله اش غافلگیرانه بوده. تیر بیهوشی هم برای قبل از حمله است چون اثرکردنش زمانبر است .
    • بدون نام IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
      48 9
      وای به روزی که بگندد نمک وای به حال محیط زیست ما که محافظانش یک گونه کمیاب رو اینطور میکشن! لطفا توجیه هم نکنید که جان انسان مهمتره، چون کسی که رئیس سازمان محیط زیست هست وظیفش حفاظت از محیط زیست به هر نحوه، حالا اگه بیهوش کننده نداشتن گناه خودشون بوده نه این موجود زیبا چون " اقتضای طبیعتش این است" مشکل اصلی اینجاست که محافظ محیط زیست باید عاشق طبیعت باشه ولی محافظ های ما بیشتر برای گذران زندگی استخدام شدن اگه اینطور باشه پس آتش نشانها نرن به کمک مردم چون ممکنه کشته بشن
    • بهاره BE ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
      5 1
      توجیه قتل : این پلنگ به دو نفر دیگر هم حملهٔ کرده بوده (بیچاره پلنگ که مرده و نمی تواند این خبر را تکذیب کند) ولی ظاهرا هیچ یک از این دو نفر نه‌ کشته و نه‌ خورده نشده بودند. محیط بان گرامی‌ که از اوضاع خبر داشته تا ۲۰ متری پلنگ رفته تا از جناب پلنگ بخواهد که بی‌ سروسدا ماه را ترک کند شاید هم برای اینکه دیگر کسی‌ نگوید چرا از تفنگ بیهوشی استفاده نکرده. صورت محیط بان عزیز بقدری از ضربه عقب تفنگ ضربه خورده که با پانسمان خراش مورد نظر مقابل دوربین ظاهر شده اگر قرار به کشتن پلنگ بود مگر خود روستاییان شل بودند که محیط بان خبر کنند ؟
  • حسن IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    یعنی یک تیر بیهوش کننده رییس اداره محیط زیست دماوند نداشته واقاً ؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام EU ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    آخه چرا شلیک ؟مثل تمام دنیا با داروی بیهوشی حیوونو از پا در میآوردن بعد از منطقه دورش میکردن .
    • بدون نام IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
      49 4
      چرا ما انقدر از دنیا عقبیم؟؟؟؟ تا کی باید این افراد غیر متخصص مسئولیت داشته باشند؟؟؟؟
  • بدون نام DE ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    95 6
    فقط افسوس ميخورم كه روز بروز اين حيوانات كشته مي شوند - و مردماني از روي جهل از كشتن اينگونه حيوانات مسرورند. ( البته اين مورد يك مورد خاص بود ) - نفرين بر شكارچيان غير مجاز .
  • زرتشت IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    57 46
    توضيحاتشون قانع كننده است،كوچكترين تعلل در يه همچين مواقعي ميتونه باعث پارگي گردن و مرگ آسيب ديده بشه،اگه از تفنگ بيهوش كننده استفاده ميشد بدليل زمان 2تا5دقيقه اي اثر دارو قطعا مرگ محيط بان رقم ميخورد.
    • بدون نام IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
      48 9
      اخه نابغه!!مگه برای استفاده از تفنگ بیهوشی مجبورند برن جلو بچسبن به حیوون بعد شلیک کنند که تو نگران 5 دقیقه طول زمان اثر دارو هستی؟!!اصلا کدوم ادم عاقلی میره 20 متری پلنگ وایمیسته که ایشون همچین جسارتی به خرج داده؟!!مثلا میخواسته زنده بگیرتش یا باهاش کشتی بگیره که رفته 20 متریش وایستاده؟!!مگه نمیگه پلنگ داخل یک باغ شده بوده؟!خوب این جناب عقل کل میتونسته داخل ماشین بشینه و از درون ماشین تیر بیهوشی رو شلیک کنه بعد هم شیشه ها رو بالا بکشه درها رو قفل کنه و به قول شما منتظر اون 5 دقیقه زمان اثر دارو بشینه البته اگه نمیخوای بگی ایشون پیاده رفته بودند و اونجا ماشین گیر نمیومده!
    • بدون نام IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
      31 3
      خواب، نیازی نیست بزاریم حیوان گردن طرفو بگیره بعد بهش تیر بیهوشی بزنیم ...
    • بدون نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
      4 5
      نابغه تر پلنگه رو صندلی نشسته نبوده که برن بیهوشش کنن یهو از یه سوراخی در میاد تا موقع بیهوش بشه چندتا رو میکشته
    • امىر EU ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
      5 4
      دوست عزىز اون داروى خواب آوره که طول مىکشه. داروى بىهوشى فىل رو درجا بىهوش مىکنه چه برسه پلنگ.جاى تاسف داره که مسولىن به جاى عذر خواهى از مردم اشتباهات خودشون رو توجىح مى کنن.در ضمن مسولىن خىر داشتن که پلنگ چه وضعىتى داره بعد مى فرماىىد که حمله پلنگ اتفاقى بوده و به خاطر همىن تجهىزات نداشتند.جاى تاسف داره که اىن حىوون نادرو که در کشور هاى دىگه آرزوى داشتنش رو دارن به راحتى توسط مامور واد حفاظت محىط زىست کشته بشه. متاسفم... همىن
  • بدون نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    89 7
    شد 34 قلاده
  • بدون نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    98 8
    لطفا پس از مشاهده حيوانات وحشي به يگان حفاظت اطلاع داده تا با سلاح هاي جنگي در اسرع وقت نسبت به كشتنش اقدام گردد.
    • بدون نام IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
      6 15
      مدیرکل محیط زیست استان تهران از شهروندان خواست به محض رویت حیوانات وحشی مانند پلنگ یا خرس سعی کنند از ازدحام اطراف حیوان پرهیز و ضمن حفظ آرامش، بلافاصله مأموران محیط زیست منطقه را در جریان قرار دهند.
  • بدون نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    76 7
    " چه بسا حیوان جریحه‌دار شده با توجه به جمعیت قابل توجه منطقه آبسرد و آیینه ورزان به افراد محلی حمله و فاجعه بدتری می‌آفرید ... " اين چه استدلاليه، نميدونم؟
    • بدون نام IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
      4 34
      دکتر جان من هم باکشتن حیوانات مخالفم ولی ج شما هم خیلی غیر منطقی در اون شرایط چاره ای جز این نیست شما وقتی از شرایط چیزی نمیدونی بی زحمت اظهار نظر نکن
    • بدون نام IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
      33 2
      دوست عزيز من مهندسم نه دكتر، شما هم نرو تو آغوش يه حيوون وحشي جريحه دار شده! تا بگيردد و بعد واسه حفظ جونت قلبشو هدف بگيري و بعد بگي واسه حفظ جون مردم منطقه كشتمش! آخه شما مامور حفظ محيط زيستي ...
  • بدون نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    76 6
    بیچاره پلنگ...
  • یاس IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    60 2
    وااااااااااااااااای
  • بدون نام IN ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    76 4
    الان خیلی خوشحاله که پلنگ بدبخت رو کشتن؟؟؟....حداقل یه تیر بیهوشی به این مسئولین نشون بدن ببینن اصلا چی هست و درباره کاربردهاش واسشون کلاس توجیهی بذارن....ده ها هزار سال قبل انسان ها در مقابله با حیوانات اونا رو میکشتن...امروزه نیز در ایران....
  • متاسف IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    76 6
    واقعا چه توجیهات مسخره ای؟! یعنی این مامورهایی که نون حفاظت از این حیوانات رو می خورند نباید به سلاح های بی هوش کننده و نه گشنده مسلح باشند؟!
    • سینا از شیراز IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
      5 27
      متاسف جان همه مون از کشته شدن پلنگ ناراحتیم اما در آن شرائط چاره دیگری نبوده. وقتی که یک گربه سان حمله میکنه زمان طلایی برای نجات جان (مورد حمله) کمتر از یک دقیقه است اما زمان تاثیر تیر بیهوشی بیش از دو دقیقه است. اصولا علت محبوبیت پلنگ به خاطر سرعت عمل بالایش است.
  • بدون نام IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    73 4
    اگه میتونستند دیه هم میگرفتند پلنگ بی زبون را چکارش کردند
  • بدون نام IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    28 1
    عمو ما از پشت كوه نيومديما ميدونيم در اين موقع هم ميتوان از بيهوشي استفاده كرد . من خودم چندين بار در برنامه هاي واقعي تلوزيوني ديدم و حتي نشون داده كه بعد از چند ساعت حيوان سالم به طبيعت برگشته است.
  • بدون نام IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    23 0
    چند سال پیش یه( پلند ) وارد شهر ما شد! بیچاره از ترسش رفته بود تو یه خونه در حال ساخت کارگر ها می ترسند به مامورها خبر میدند ! اونوقت مامورها مثل آب خوردن تو ایکی ثانیه دخل پلند بیچاره رو میارن!! به همین سادگی........خیلی خیلی تاسف باره........................
  • حسين IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    28 1
    اگه اين كار رو آدمهاي عادي ميكردن زنداني و جريمه داشتن اما چون آقا رئيسه رئيس رئيسه
  • بدون نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    29 0
    در آخر مطلب بالا گفته: از ازدحام اطراف حیوان پرهیز و ضمن حفظ آرامش، بلافاصله مأموران محیط زیست منطقه را در جریان قرار دهند. تا این ماموران با شلیک گلوله حیوان را از پای در آورند!
  • بدون نام US ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    31 0
    بی تدبیری و قانون جنگل که بکش تا زنده بمانی همینه دیگه !! میکشن بعد رئیس میاد توجیح میکنه به همین راحتی !!! ؟؟؟؟ اکه یه چوپان که گله اش آسیب دیده بود این کارو میکرد چوب تو آستینش میکردن بازم دم مردم اونجا گرم که فرهنگشون بیشتر بوده با اینکه 2 نفر از اهالی زخمی شدن نرفتن اسلحه بیارن بکشنش خواستن بسپرن به کارشناسان مربوطه حفاظت از محیط زیست !!؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    5 33
    دوستان عزیز ماده بیهوش کننده درجا اثر نمی کند اگه بیه.ش کننده می زدن ممکن بود اون آقا کشته بشه و بعد از پلنگ بیهوش بشه به نظر من جان یک آدم بعضی وقتها از جان یک پلنگ بیشتر است.(البته نه همیشه)
    • دستیار اتاق عمل، مدرک هوشبری IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
      8 1
      این حرفو چرا هی تکرا میکنید ؟ من همش میبینم در مورد بیهوشی حرفای بی سر وته میزنن دوستان میخوام بپرسم شما چقد با بیهوشی سروکار دارید؟ اون مواد بیهوشی که تو این زمان و برای این کار بکار میره اثرش خیلی زود اتفاق میوفته مثلا اگه یه پلنگ رو تیر بزنن بیشتر طول میکشه تا تلف بشه تا اینکه بیهوشش کنن، یعنی تیری که قراره به بدن حیوون بخوره اگه تیر تفنگ باشه شاید 15ثانیه هم طول بکشه که حیوون سست بشه و نتونه اسیب برسونه ولی بیهوشی میتونه تو کمتر از 3-4 ثانیه باشه. چیزی که مشخصه نبود برنامه مشخص و نبود امکانات و افراد حرفه ای باعث شده این حییون کشته بشه والسلام.
  • محسن US ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    24 1
    من واقعا برای این مامور محیط زیست که اتفاقا رئیس هم هست بسیار متاسفم. جناب مامور محض اطلاعتون باید بگم که با شلیک یه تیر حیوان فرار می کرد نیاز به نشانه گیری دقیق نبود که حتما این حیون زبون بسته رو از پای درآری!! در تصویر یکی به آخر نشون میده که شما با خونسردی تمام هدف گیری کردید و عمدا هم جایی زدید که این حیوان زبان بسته کشته بشه!!!
  • فرهاد GB ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    22 1
    یعنی این اتفاق تو یه کشور دیگه غیر از ایران میافتاد 3 روز عزای عمومی اعلام میکردن ! واقعا تاسف آوره که مسولان نمیدونن چیزی به اسم تیر بی هوشی اختراع شده !!
  • بدون نام CA ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    24 0
    اقای رئیس تاوان اشتباه خودش را با کشتن حیوان زبان بسته داده است منطقه ای مثل دماوند که در وسط طبیعت با تنوع جانوران اهلی و وحشی قرار دارد نباید مجهز به صید وهوش با ابزاری جدیدتر باشد ایا 50 قلاده پلنگ در کل ایران وجود دارد؟
  • بدون نام IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    27 1
    ایشون فرمودند مردم حیوان رو جریح کرده بودند وگرنه این اتفاق نمی افتاد!!جالبه که باز هم مثل همیشه مسئولین خودشون رو تبرئه کردند و مردم رو مقصر نشون دادند!!باز هم مثل همیشه خلبان مقصره!!
  • دوستدار محیط زیست IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    3 33
    یادتونه چندی پیش از یه کشاورز مشگین شهری که خرسی رو داخل باغ کشته بود د فاع کردم چقدر برام منفی زدین دوستان شهری وقتی انسان با یک حیوان وحشی روبرو می شود مجبور است بهر وسیله از خودش دفاع کنه والا کشته می شه چون دوربین های هالیود پشت سرت نیستند و مامورا با هلکوپتر در راه نیستند مامور محیط زیست هم بیاد (همینطور که اومد و دیدیم) مجبوره حیوونو بکشه چون تیر بیهوشی حداقل 15 دقیقه طول می کشه تا اثر کنه و تو این مدت حیوان طرفو کشته. اگه بخوان این حیوانات کشته نشن بایستی کاری کنن که این حیوانات مجبور نشن بطرف روستا ها بیان . اینهم کار کارشناسی می خواد وقتی پلنگی یا شیری یا هر گوشتخوار دیگری وارد می شود بایستی چرخه قبلی غذایی مورد استفاده اش تهیه شده باشد و وارد محیط زیست شده باشد
  • حاج مهدی IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    10 0
    آخه..........که
  • بهرنگ IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    17 1
    اولا پلنگ رو نباید مقصر دانست چون طبیعت وحشی بودن رو داره دوما رئیس اونجا هم نباید با این فکر که پلنگ به ندرت حمله میکنه بهش نزدیک میشد سوما در اون شرایط نمیشد از تیر بیهوشی استفاده کرد چون یه مدتی طول خواهد کشید تا دارو اثر کنه پس کار عاقلانه استفاده از گلوله واقعی بوده ولی به هر حال نباید این حیوونارو اذیت کرد و باید تحت حفاظت کامل نگهشون داشت چه از نظر سلامت خود حیوون چه از لحاظ امنیت جون بقیه
    • بدون نام IN ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
      3 0
      آخه پلنگ گربه شهری نیست که رفتن ور جیگرش...والا ما راضی ایم در این موارد از قفسی چیزی استفاده کنند...
  • مريم IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    17 1
    چه بسا حیوان جریحه‌دار شده غلط است . چه بسا حيوان جري شده ......
  • بدون نام MY ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    22 1
    این جناب رئیس چند سال سابقه کار مفید دارند؟
    • ش IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      1 1
      به اندازه سن شما
    • بی نام GB ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
      0 0
      سابقه كار اندازه سن شما دارن ولي كو كار مفيد؟ بالباس محيط باني سر باغ شخصي عكس گذاشتن تو اينستا
  • بدون نام SE ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    15 0
    توحيد گوي او نه بني آدمند و بس
  • لارا IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    3 33
    اگر به من بود باپوستش پالتو درست میکردم
  • بدون نام GB ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    12 1
    حالا روحش میاد سراغتون چکار میکنید ...
  • نیما IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    25 2
    واقعا که حالم بد شد. همین پلنگی که کشته شد، دوتاشو پارسال دادن به روسیه برای احیای پلنگ مازندران، که بجاش دو تا ببر گرفتن و کشتنشون. حالا ببینید اونا چندتا از روی همین دوتا پلنگی که گرفتن زاد و ولد میگیرن. در انتها یه جواب به اون اقای زرتشت که بسیار نظر پیچیده و خیره کننده ایی او بالا دادن. اقای عزیز چیزی که زیاد آدمه. اونم به تعداد 6 میلیارد نفر. بیخیال بابا با این نظرت.
  • بدون نام GB ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    22 1
    پلنگ حیوان منزوی و بسیار در معرض دید کمی هست یه مستند از همین منطقه دماوند تلویزیون نشون داد یک گروه زبده فیلمبرداری با کارگذاری لاشه و دوربین های حساس و مخفی دید در شب بعد از 6 ماه تونستن از یه پلنگ 1 دقیق فیلم بگیرن اونم بصورت غیر حضوری با کار گذاری دوربین حالا خدا میدونه چه کار با پلنگ کردن که اومده تو روستا اونم به رئیس حفاظت محیط زیست حمله کرده ... خدا میدونه طعمه کار گذاشته بودن چیکار کردن ... گرگ هم تو چله زمستون این کارو نمیکنه چه برسه به پلنگ ... هیچ مورد مرگی در اثر این حیوان بسیار زیبا و نادر که مخصوص ایران هست نوعا و با پلنگ های دیگه فرق داره گزارش نشده ... جای تاسف داره ...
  • محمد IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    34 4
    پس چه فرقی بین من بیسواد و ریس محیط وزیست است؟
  • بدون نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    23 0
    ادعا داریم که خیلی متمدن هستیم اونوقت عرضه مدارا با یک پلنگ هم نداریم یعنی تنها راهش کشتن بود
  • علی IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    2 2
    دوست عزیز بدون نام.... اگه پدر و یا برادر خودت در یه چنین موقعیتی بود بازم میگفتی " اقای عزیز چیزی که زیاد آدمه. اونم به تعداد 6 میلیارد نفر. بیخیال بابا با این نظرت"!!!!!! درسته شاید میتونستن کار بهتری انجام بدن ولی تو این موقعیتها اولویت اول نجات جون یک انسان هست، حالا 100 میلیارد هم که باشیم فرقی نداره
  • بدون نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    1 2
    توقع نداشتیم آقای رئیس بیاد اظهار تاسف کنه! اصلا بده شماها اشتباه به گردن بگیرید! بماند که مردم هم فرهنگ همزیستی با وحوش رو ندارند بدبختانه، محیط زیست و منبع تغذیه رو ازش می گیرند بعد هم به محض نزدیک شدن به انسانها و نشان دادن ذات طبیعی خود کشته می شوند.
  • محدثه IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    3 4
    من خودم از اهالی آینه ورزان هسم.پدربزرگم از خاطراتش گفته بود که قبلا توی اون منطقه پلنگ دیدن.امابعید بود توی این شرایط محیطی پلنگ دیده بشه. من خودم رو یک لحظه می ذارم جای بچه های اون محیط بان.اگر پدر من توی اون شرایط بود راضی به زنده موندن پلنگ می شدم؟؟؟؟!!!!!!!!
  • علی IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    4 1
    این آقا را (رییس محیط زیست )ما اهالی دماوند بهتر ازخودش میشناسیم و من درفاصله دورتر از ایشان در محل حاضر بودیم؛ پلنگ تنها به طرف ایشان حمله کرد تا راه فرار پیدا کند ولی همه راهها توسط همین آدم که هیچ شناختی از این گونه مسائل نداشت بسته بود تا بتواند حیوان را زنده بگیرد و ... اگر دوست داران طبیعت بخواهند موضوع را درست بفهمند یک سری به محل بزنند تاحقایق روشن شود ضمناً تمام این شکل درمانی ریس محیط زیست فقط به خاطر اعلام کردن حساسیت موضوع است تا از این طریق بتواند از کوتاهی انجام داده ومجازات آن فرار نماید ( آقای اشرف پور شما که همه چیز را میدانید حداقل به خاطر مسئولیتی که دارید واقع بین باشید ) لطفاً خبر را بنویسید
  • وهاب IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    4 0
    با سلام لطفا"جهت جلوگیری از همچنین حوادثی ماموران اجرائی خودتان را بیشتر مجهز کنید .
  • از اهالي روستاي ايينه ورزان IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    5 0
    اين حادثه ناگوار در همند كوهان از توابع شهر آبسرد كمي پايين تر از روستاي آينه ورزان اتفاق افتاد. اين منطقه داراي باغهايي محصور با ديوار و فنس ميباشد. اين پلنگ و رد پايش چند روزي بود كه توسط اهالي ديده شده بود. به گفته اهالي با وجود گله هاي فراوان گوسفند حتي يك مورد از حمله اين پلنگ گزارش نشده بود. در روز حادثه اين پلنگ در يكي از باغهاي محصور به فنس گرفتار شده بود . و عده از اهالي كنجكاوانه يراي تماشا جمع شدند. و پنگ راه فراري نداشت. آقاي ميرزا كريمي رياست محترممحيط زيست كه خود از شكارچيان ماهر و معروف منطقه ميباشد.به پلنگ نزديك ميشود تا آن را بادست بگيرد . ظاهرا تصور ميكرد اين پلنگ تربيت شده باشد و يا ..... و با شليك 2 تير هوايي با كلت كمري خود پلنگ را عصباني كرد و سپس با چند گلوله آن كشت.
  • مریم IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    6 0
    مرسی از سازمان حفاظت محیط زیست از مردم بخواهید که در این جور مواقع زنگ بزنن شهرداری بیاد شلیک کنه دیگه چرا سازمان کشتار حیوانات محیط زیست رو راه انداختین بابا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11
  • فریبرز IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
    2 0
    برام جالبه اینهمه دوستدار محیط زیست و جاندار نظر نوشتند . این حیوانات متعلق به همه ایرانیان هستند و کارکنان محیط زیست نیز با امکانات حداقل سعی خود را در حفاظت از انها بعمل می اورند این اتفاق باعث تعجبه. امیدوارم سیاسیون خصوصآ نمایندگان مجلس همه طرفدار محیط زیست باشند انوقت میتوان امیدوار بود که محیط زیست ایران و جانداران ان توسط قانون حفظ خواهند شد . بدانید این سومین پلنگ طی یک ماه اخیر بوده که کشته شده بعلاوه دو قلاده خرس . مگه چند تا دیگه از اینها باقی مونده . کاش چندتاشون رو ببرند جایی حفاظت شده برای ازدیاد نسل نگهداری کنند . چون در طبیعت ایران هیچ جانداری در امان نیست برای تفریح انها را میکشند .!!!
  • پیمان US ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
    4 1
    همیشه توجیه! چه کسی گفته وقتی فشار خون پلنگ بالا است نمی‌توان از داروی بیهوشی استفاده کرد؟ مسوولین سازمان محیط زیست؟ برای موجه نشان داند کشتن یک قلاده پلنگ ایرانی در معرض انقراض و بردن مسلسل جنگی کلاشنیکوف به جای دارت زن بیهوشی!؟ لطفا از یک دانشجوی سال ۱ دامپزشک بپرسید تا بهتون بگه «فشار خون» ربطی به داروی بیهوشی نداره.
  • بدون نام IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    4 1
    واقعا" متاسفام این داروی بیهوشی که ماموران دارند برای این مواقع ضروری است چرا اینجور خودتان را توجیی میکنید این پلنگ اصلا" به اهالی حمله نکرده وفقط بی تجربی ماموران بوده است
  • بدون نام IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    4 1
    سلام به رئیسش بگین تورا خدا یه بار دیگه افسر نمونه معرفی ش بکن آخه پلنگ را کشتن واینجور خودشون را تبرکه میکنند
  • ناديا A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    3 1
    شايد شما اين پلنگي رو كه كشته شد نديده باشين ولي من اون روز حادثه فيلمشو ديدم حتي عكسشم دارم پلنگي كه شما ديديداون پلنگ كشته شده نيست اون پلنگي كه كشته شد نادر ترين پلنگ تو ايران بود و رنگ اون پلنگ سفيد سفيد با خالهاي قهوه اي بود و اين پلنگي كه شما دوستان ديديد ي پلنگ ديگست همشون دروغغ گو هستن و تازه 20 ميليون هم مامور منابع طبيعي ديه گرفته از دولت بخاطر جراحت صورتش.وسلام