طبق آمار سازمان پزشکی قانونی از سال 1385 تا 1389 تعداد 1366 نفر جهت اخذ مجوز برای انجام عمل تغییر جنسیت به سازمان پزشکی قانونی مراجعه کرده اند. که از این میزان 56 درصد مردان متقاضی تغییر جنسیت به زن و 44 درصد زنان متقاضی تغییر جنیست به مرد داده اند.

محمد حسین نجاتی: سالانه بیش از 270 ایرانی جنسیت خود را با اخد مجوز از سازمان پزشکی قانونی تغییر می دهند. بر اساس آمار های رسمی از سال 1385 تا سال 1389 بیش از 1366 نفر مجوز تغییر جنسیت در ایران را دریافت کرده اند که از میان آنها 56 درصد می خواهند زن شوند و 44 درصد قصد دارند با تغییر جنسیت مرد شوند.
آماری که تاکنون از سوی مسئولان پزشکی قانونی در رسانه ها مطرح نشده است , و البته پیش از این مسئولان از تغییر جنسیت سالانه 80 نفر در کشور خبر داده بود در حالی که طبق رسمی ترین آمار موجود کمترین میزان تغییر جنسیت در کشور مربط به سال 1385 با 170 مورد و بیشترین مورد مربوط به سال 1389 با 319 مورد بوده است.
اختلال هویت جنسی به معنای احساس عدم رضایت مستمر فرد از جنسیت خود و احساس تعلق به جنسیت مخالف است. این افراد به لحاظ فیزولوژیکی و جسمی اختلال خاصی نداشته ولی از لحاظ روانی تمایل به انجام رفتار های جنس مخالف را دارند.
طبق آمار سازمان پزشکی قانونی از سال 1385 تا 1389 تعداد 1366 نفر جهت اخذ مجوز برای انجام عمل تغییر جنسیت به سازمان پزشکی قانونی مراجعه کرده اند. که از این میزان 56 درصد مردان متقاضی تغییر جنسیت به زن و 44 درصد زنان متقاضی تغییر جنیست به مرد داده اند.


تعداد کل متقاضیان تغییر جنسیت در ایران طی سال های 1385 تا 1389 به تفکیک نوع تغییر؛

سال 1385 1386 1387 1388 1389 جمع
تعداد 170 297 294 286 319 1366


درصد متقاضیان تغییر جنسیت مرد به زن؛

سال 1385 1386 1387 1388 1389 درصد کل
درصد 59.41 67.67 59.52 46.50 49.52 56.22


درصد متقاضیان تغییر جنسیت زن به مرد؛

سال 1385 1386 1387 1388 1389 درصد کل
درصد 40.59 32.32 40.47 53.49 50.47 43.77


روند قانونی تغییر جنسیت در ایران چگونه است؟
روال تغییر جنسیت در ایران به این ترتیب است که افرادی که دچار ابهام هویت جنسی هستند، مثلاً ظاهر مردانه دارند اما احساسات آن‌ها زنانه است یا بر عکس از دادگاه درخواست انجام عمل تغییر جنسیت می‌کنند و دادگاه برای بررسی موضوع پرونده آن‌ها به سازمان پزشکی قانونی ارجاع می‌دهد.
به گفته مسئولان پزشکی قانونی، معمولاً برای تشخیص این که فردی دچار اختلال هویت جنسی است یا نه ابتدا وضعیت ظاهری، جسمی و هورمونی او بررسی می‌شود و بعد از بعد روانی نیز از طریق یک روانپزشک با وی مصاحبه می‌شود، با خانواده وی نیز صحبت می‌شود و اگر واقعاً محرز شد که فرد مشکل دارد اقدامات قانونی آغاز می‌شود.
در رابطه با مسایل روانی، روند قانونی به این شکل است که ابتدا فرد را به مشاور روان‌پزشکی ارجاع می‌دهند تا بررسی شود آیا با مشاوره روانپزشکی امکان درمان وی وجود دارد یا آن قدر این احساس با او عجین است که قابل برگشت نیست و حتماً باید عمل تغییر جنسیت انجام شود اگر طی مصاحبه‌ها و مشاوره‌های مکرر لزوم این عمل تأیید شد و با نظر به نتایج آزمایش‌های پزشکی و روان‌پزشکی کمیسیون تخصصی مربوطه در پزشکی قانونی مجوز تغییر جنسیت را برای فرد متقاضی صادر می‌کند.
پس از آن مراکز مجاز انجام عمل تغییر جنسیت از سوی وزارت بهداشت تعیین می‌شود و بر اساس آخرین اطلاعات موجود، وزارت بهداشت بیمارستان حضرت فاطمه زهرا(س) را به عنوان مرکز انجام عمل‌های تغییر جنسیت معرفی کرده است.
صدور مجوز تغییر جنسیت در ایران از حدود سال 1380 آغاز شده و هر سال تعدادی مجوز برای این کار صادر می‌شود.


اولین تغییر جنسیت در سال 1365 با حکم شرعی امام خمینی (ره)
در ایران اولین عمل تغییر جنیست مربوط به 26 سال پیش است که در نوع خود روند جالب توجهی را داشته است. به طوریکه طبق فریدون خاتون ملک آرا اولین کسی بود که در ایران در سال 1365 به دنبال تغییر جنسیت بود و با تلاش های متعدد پس از دیدار حضوری با امام خمینی (ره) توانست اجازه شرعی تغییر جنسیت را دریافت و با تغییر جنسیت به مریم ملک آرا تبدیل شود. او پس از مخالفت های زیادی که در جامعه آن زمان نسبت به افراد تراجنسی وجود داشت، تصمیم گرفت با امام خمینی (ره) دیدار کند و مشکلات این دسته از افراد را با ایشان در میان بگذارد، پس از طی مراحل مختلف، مریم ملک آرا همراه با سه تن از پزشکان مورد اعتماد امام خمینی (ره) خدمت ایشان رسید و مشکلات خود را در میان گذاشت. در آن جلسه پس از توضیحات مریم ملک آرا و پزشکان، امام خمینی فتوای صادر و اعلام کردند:"تغییر جنسیت برای این دسته از افراد اشکال شرعی ندارد"».
پس از این فتوا سرنوشت بسیاری از این افراد تغییر پیدا کرد و تا به امروز افراد بی شماری پس از طی مراحل قانونی توانسته اند عمل تغییر جنسیت را انجام دهند.
45237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    اخرالزمان شده دیگه پس میخای چیکار کنن.؟؟
    • بدون نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      بعضی ها هم همه چی رو به دوره آخرالزمان ربط میدن اصلا کی گفته یا ثابت کرده که الآن آخرالزمان است؟؟
  • بدون نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    99 81
    آفرین به خانم ملک آرا و خداوند حضذت امام را رحمت کنید که بی هیچ تعصبی نظر پزشکان را قبول کردند.ما از فقه شیعه همین انتظار را داریم نه جمود و خمودگی و عقب ماندگی.
  • رضا IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    دوره آخر الزمان که میگن اینه....
    • بدون نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      دوره آخر زمان نیست، یک فرآیند طبیعی و فیزیولوژیک در تاریخ تکامل انسان است و قرن هاست که افراد تراجنسی و هم جنسگرا وجود دارند و چیز جدید و متعلق به عصر حاضر نیست....
    • حامد IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      دوست خوبم به نظر شما سرنوشت دنیا بستگی به برداشتن و گذاشتن یک عضو کوچک بدن داره ؟؟؟؟ یک مقدار خوبه که تفکر کنی پیش خودت!!
    • بدون نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      52 20
      دوست عزيز چرا همه چي رو به دنيا ربط ميدين خوب اگه اينجوريه شما هم خيلي كارها را انجام نده چون اب از اب تكون نميخوره مرد نازنين يه نفر از لحاظ جسمي و جنسي و هورموني و ... نياز داره عمل كنه اين كجاش مشكل داره چرا تعصب خشك رو كنار نميذارين چرا تفكر نميكني همش كه نبايد مرتبط با دنيا باشه مگه ادم جزيي از اين دنيا نيست چرا همه چي رو قاطي ميكنين
  • سایت مرکز ملی پاسخگویی دفتر تبلیغات حوزه IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    39 21
    http://askdin.com/thread16609-17.html فتوای امام خمینی(ره) در مورد تغییر جنسیت خانم ملک آرا که بطور رسمی توسط مؤسسه تنظیم و نشر امام خمینی(ره) تأیید و منتشر شده است محتوای آن با آنچه در سایت شما آمده تفاوت اساسی دارد طبق فتوای اصلی منتشر شده توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) ، موضوع فتوای تغییرجنسیت مریم پورملک آرا، فقط مربوط به افراد خنثی(هرمافرودیت دوجنسی) است نه ترانسکشوال طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در مورد آثار امام خمینی (ره) تنها مطالبی معتبر و قابل انتشار است که توسط مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(ره) اعتبار آن رسماً تأیید شود لینک این فتوای اصلی مورد تأیید مؤسسه تنظیم آثار امام خمینی(ره) درباره تغییرجنسیت مریم پور ملک آرا اینجا http://askdin.com/thread16609-19.html
  • سایت رسمی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    36 14
    طبق جدیدترین تحقیقات علمی که توسط محققان دانشگاهی(غیرایرانی) و به زبان انگلیسی صورت گرفته و در سال 2011 میلادی در منابع دست اول و معتبر انگلیسی زبان منتشر گردیده است علّت بروز این مسأله ترانسکشوالیسم تجربیات و مسائلی است که این افراد در بعد از تولّد به آن دچار می شوند [مسائلی مانند انحرافات جنسی یا تربیت نادرست یا...]این تحقیق علمی معتبر (زبان انگلیسی) به همراه ترجمه فارسی آن در لینک زیر در سایت رسمی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم درج شده است http://askdin.com/thread16609-16.html مستندات و رفرنس های این تحقیق(به زبان انگلیسی) نیز در سایت رسمی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم آمده http://askdin.com/thread16609-16.html
    • سحر ES ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      25 34
      دوست عزیز اینکه شما بین همه نظرات و مباحثات علمی نظر یک شخص یا چند محقق رو ملاک قرار بدید کار اشتباهیه. الان در حال حاضر نظر قاطبه روانشناسان و متخصصان علم ژنتیک بر این هست که این مسائل جنسی پیش آمده ساختاری و ریشه در بدو تولد شخص دارد. بخاطر همین هم هست که در برخی مجالس کشورهای اروپایی با استناد به نتایج علمی محققین، این موضوع را در قوانین خود لحاظ کرده اند و برای اینگونه اشخاص حقوق اجتماعی قائل شده اند. اگر غیر از این بود که نخبگان و نمایندگان مردم که برای معدودی منحرفین جنسی حق و حقوق اجتماعی قائل نمی شوند.
    • بدون نام IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      3 15
      این تحقیق مربوط به کسانی است که دچار مشکل جنسی نیستند.
  • بدون نام IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    22 1
    خودتون آمار دادید عدد رقم اعلام کردید بعد می گید افراد بیشماری تغییرجنسیت داده اند؟!
  • نوا IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    14 2
    گروهی دیگر که خواهان تغییر جنسیت اند بیماران روحی هستند که خود را متعلق به جنس مخالف می‌دانند.امروز ما با برخی بیماران روحی و روانی روبروییم که از نظر فیزیکی هیچ‌گونه اختلال جنسیتی ندارند، ولی حاضر به پذیرش جنسیت فعلی خود نیستند.به عبارت دیگر این گروه بیماران روانی، مردانی هستند که خود را زن می‌دانند، و یا زنانی هستند که خود را مرد می‌پندارند و خواهان تغییر جنسیت اند. این بیماری تقریباً در بیشتر کشورهای دنیا مشاهده شده و مخصوص جغرافیای خاصی نیست. گاه این بیماران به خودکشی دست می‌زنند که حداقل سه مورد آن در ایران گزارش شده است. به گفته برخی روانشناسان،برای برخی از این بیماران هیچ راه درمانی جز تغییر جنسیت وجود ندارد.
    • بی نام EU ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
      3 1
      چرا آمار خودکشی کسانی رو که تغییر جنسیت دادن نمیگید؟
  • زهرا IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    10 3
    خوبه فقط چند دقیقه خودتونو جای این افراد بگذارید من برادرم به این بیماری دچار بود دنیا کجاست و ما کجاییم بسه این کوته نگری و جمود.خوبه خدا نیستید