ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، امروز(جمعه) خط لولۀ جدید انتقال گاز به اروپا را افتتاح می کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ لاکروا، این خط لوله که توسط غول بزرگ انرژی روسیه، گازپروم، راه اندازی شده، روسیه را از طریق دریای سیاه به اروپا متصل می کند. خط لولۀ مذکور در ابتدا از آبهای ترکیه عبور می کند و سپس وارد بلغارستان ، صربستان، مجارستان، اسلوونی و تارویزیو می شود. هزینۀ احداث این خط لوله 16 میلیارد یورو برآورد شده است.
گازپروم، بزرگترین استخراج کننده و صادرکنندۀ گاز طبیعی در جهان اطمینان خاطر داده است که نگران کاهش مصرف گاز در اروپا و یا برنامه های این قاره برای استخراج بیشتر گاز شیست(Schist) نیست. سخنگوی گازپروم در این باره گفته است: نیاز اروپا برای واردات تکمیلی گاز از هم اکنون تا سال 2020 نزدیک به 100 میلیارد مکعب است که به روسیه امکان تأمین بخشی از نیازهای تکمیلی اروپا را می دهد.
گفتنی است یک چهارم نیاز فعلی اروپا از پیش توسط روسها از طریق پروژۀ نورث استریم (North Stream) با مساحت 1200 کیلومتر، تأمین می شده که از سال 2011 راه اندازی و از طریق بالتیک، روسیه را به آلمان متصل می کند و پیش بینی می شود ظرفیت آن به دو برابر افزایش و به 55 میلیارد مترمکعب در سال برسد. اما مساحت خط لولۀ سوت استریم 2500 کیلیومتر است و اولین لولۀ آن در سال 2015 با ظرفیت تولید 16 میلیارد مترمکعب گاز در سال به بهره برداری می رسد. گفته می شود از هم اکنون تا سال 2018 سه خط لولۀ دیگر اضافه خواهد شد.
رئیس جمهور روسیه دربارۀ خط لولۀ سوت استریم گفت: آغاز به کار این خط لوله برای سال 2013 پیش بینی شده بود، اما به پایان سال 2012 موکول شد. پروژۀ سوت استریم همانند نورث استریم اهداف سیاسی را دنبال می کند. از نگاه کرملین دو خط لولۀ مذکور به طور مستقیم اهداف سیاسی روسیه و همچنین مصرف اروپایی ها را بدون عبور لوله ها از زمین های بسته و همچنین با کمترین چانه زنی بر سر تعرفه به خصوص با اوکراینی ها تأمین می کند. اوکراین، اصلی ترین کشور منتقل کنندۀ گاز روسیه به اروپا مشکلاتی را بر سر تعرفه گاز طی چند سال اخیر ایجاد کرده بود.
پوتین دربارۀ پروژۀ سوت استریم می گوید: پروژه سوت استریم مشترک و چندجانبه با حضور مشتریان اروپایی ماست که بسیاری از آنها نیز بدان تمایل دارند. برای 900 کیلومتر آفشور(offshore)(خارج از ساحل) که هزینۀ آن 10 میلیارد یورو برآورد شده، گازپروم با برخی شرکتهای اروپایی مشارکت و همکاری داشته است که عبارتند از: شرکت فرانسوی اوداف) EDF) 15% ، وینترشال (آلمانی) 15%، انی (ایتالیایی) 20%. گازپروم نصف دیگر کنسرسیوم مذکور را در اختیار دارد.
گفته می شود این پروژه، تلاش روسیه برای دور کردن شرکتهای بزرگ انرژی اروپایی از پروژۀ ناباکو است. پروژه ای که اتحادیه اروپا تلاش دارد از طریق دریای خزر از میزان وابستگی خود به گاز روسیه بکاهد.
نقشۀ ذیل مسیر پروژه‌ سوت استریم را به تصویر کشیده است:

 

 

ترجمه: زهرا خدایی

 

31263

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =