روان درمانی یک مداخله درمانی است که بیشتر بر ارتباط کلامی و غیر کلامی استوار است؛ هدف از روان درمانی رهاندن بیمار از عوامل آزار دهنده، گذراندن او از بحران ها، حمایت از او در برابر استرس ها، رهاسازی او از تعارض های قدیمی و ریشه دار و در نهایت، ایجاد تغییرات رفتاری در بیمار است.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «ایدز؛ شناخت و پیشگیری» نوشنه رضا جمشیدی و شهلا داریوشی توسط انتشارات بال منتشر شده است. این کتاب، مجموعه‌ای کامل از تاریخچه، اپیدمی، تظاهرات بالینی، مشاوره و سایر مسائل مرتبط با ایدز و نتیجه تجربیات سایر کشورها و محققان کشور ایران در کنترل ایدز است. با توجّه به اهمیت این بیماری، نگارندگان در 26 فصل دو مقوله «شناخت و پیشگیری» و «عواقب این بیماری» را بررسی کرده‌اند. برخی از عنوان‌های این فصول عبارتند از: شناخت سیر طبیعی بیماری ایدز، اپیدمیولوژی بیماری ایدز در جهان و ایران، مکانیسم‌های بیماری، افرادی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند، نحوه برخورد با افراد اچ‌آی وی مثبت، تظاهرات پوستی، بیماری‌های خونی در افراد مبتلا به عفونت اچ آی وی، تظاهرات قلبی در بیماران مبتلا به عفونت اچ آی وی، کاهش آسیب و مبانی مشاوره. این کتاب حاوی جداول آماری و نمودارهای اطلاعاتی نیز می‌باشد.

در پشت جلد این کتاب می خوانیم:

جهانیان سال 2011 را با شعار نسل آینده نسلی عاری از ایدز، به پایان بردند. سازمان ملل متحد با اعلام اینکه جامعه جهانی در کنترل بیماری موفق و در مورد کنترل ترس از بیماری ناموفق بوده است، اظهار امیدواری می کند تلاش های بشری با نگرشی جامعه محور در ریشه کن کردن این بیماری اجتماعی – پزشکی به ثمر بنشیند. همچنین تاکید دارد که نباید از افراد مبتلا به ایدز ترسید بلکه باید آنان را در آغوش گرفت تا این آغازی باشد بر یک پایان... این کتاب در نهایت با ارائه راهکارهای همه جانبه در جهت پیشگیری و اهمیت آموزش و همچنین راهکارهای مشاوره برای حل مسئله (کاهش آسیب) به تبیین این مسئله می پردازد که ایدز جرم نیست و تنها یک بیماری است که باید با آگاهی و شناخت آن از سرایت و دامنه آن جلوگیری کرد.

 

در بخش هایی از این کتاب می خوانیم:

پندارها و باورهای نادرست

چقدر به شایعات درباره ایدز می توان اعتماد کرد؟ باورهای غلط زیادی در مورد ایدز وجود دارد. این باورها قدرت انتخاب مردم، کنترل زندگی و شرکای جنسی خود را از بین می برد. در حالی که بسیاری از مردم این باورها را خنده دار و بسیاری دیگر آنها را جدی می دانند. البته این باورها همراه با اطلاعات صحیح دیگری در ذهن مردم آمیخته شده اند و اصلاح آنها آسان نیست. در زیر بعضی از این باورها را مشاهده می کنید. این فهرست شامل همه آنها نیست، اما به حساس کردن شما درباره این گونه خرافه ها در جهت حفاظت و هوشیاری بیشتر کمک می کند:

ایدز فقط فعالان جنسی در شهرها را می کشد؟ این ویریس هیچ تبعیضی بین افراد شهری یا روستایی قائل نمی شود.

ایدز عمدتا همجنس گرایان را مبتلا می کند؟ ویروس گرایش جنسی افراد را تشخیص نمی دهد و هرکس با هر گرایش ممکن است به آن دچار شود.

ایدز عمدتا خلافکاران رامبتلا می کند؟ نتیجه پژوهش ها نشان داده است که انتقال آلودگی در مناطق روستایی و شهری و در گروه های اعتقادی و اخلاقی مختلف یکسان است.

فقط مردان خوشگذران مبتلا به اچ.آی.وی می شوند؟ هر کسی که رابطه جنسی محافظت نشده ای با فردی مبتلا داشته باشد، ممکن است به اچ.آی.وی مبتلا شود و تفریحات سالم در پیشگیری از گسترش بیماری نقش مهمی دارند.

اچ.آی.وی به وسیله پشه منتقل می شود؟ این ویروس برای انتقال احتیاج به تماس مستقیم مایعات بدن دو انسان دارد و پشه هیچ نقشی نمی تواند در این جریان داشته باشد.

شنیده ایم برخی داخل خرما خون آلوده تزریق می کنند و به مردم تعارف می کنند، آیا صحت دارد؟ این شایعه نیز نادرست است و در صورت صحت هم را ه انتقال ویروس اچ.آی.وی/ایدز نیست...

*

روان درمانی در بیماران مبتلا به ایدز

در واقع روان درمانی یک مداخله درمانی است که در شرایط مختلف روحی و نیز در اختلال های روانی کاربرد دارد و بیشتر بر ارتباط کلامی و غیر کلامی استوار است. هدف از روان درمانی رهاندن بیمار از عوامل آزار دهنده، گذراندن او از بحران ها، حمایت از او در برابر استرس ها، رهاسازی او از تعارض های قدیمی و ریشه دار و در نهایت، ایجاد تغییرات رفتاری در بیمار است. در روان درمانی درمانگر باید در مصاحبه با بیمار فعالانه و با اشتیاق و همدلی به گفته ها، شکایت ها، نقاط قوت و ضعف او توجه کند. روان درمانی به شیوه سایکو دینامیک و بر اساس تکنیک های روانکاوی و با طرح پرسش هایی موجب شفاف سازی و برانگیختن ضمیر ناخودآگاه بیمارشده و ضمیر ناخودآگاه او را به سوی هوشیاری سوق دهد تا جایی که بیمار مشکلات را درک می کند و با روشی منطقی با آنها مواجه می شود. مدت درمان و درصد موفقیت به میزان همکاری بین بیمار و درمانگر و نیز توانایی درمانگر در تشخیص نیازها، اضطراب ها و مکانیزم های دفاعی بیمار بستگی دارد...

*

تغذیه

تغذیه گرفتاری دستگاه گوارش در کودکان آلوده به HIV شایع است و ارزیابی و مداخله زودرس تغذیه ای اساس مراقبت حمایتی آنان می باشد. بیش از 95 درصد کودکان قبل از مرگ سوء تغذیه شدید خواهند داشت. تغذیه بد به دلیل بی اشتهایی، عفونت های دهان و مری (کاندیدآلبیکنس، هرپس سیمپلکس)، بیماری های دور دهان، سوء جذب گوارشی، عفونت های عود کننده یا مزمن سیستمیک یا گوارشی، افزایش تولید سیتوکین ها یا هیپرمتابولیسم (تب) می باشد. گرچه اسهال مزمن می تواند اولین تظاهر عفونت HIV باشد، طیف گسترده ای از عوامل بیماری زای روده ای نظیر گونه های سالمونلا، مایکوباکتریوم آویوم کمپلکس ویروس سیتومگال و پروتوزو آهای ژیاردیا لامبلیا، گونه های کریپتوسپوریدیوم و گونه های ایزوسپورا بایستی تحت پیگیری قرار گرفته و در صورت مشاهده بایستی درمان شود. عدم تحمل دی ساکارید به خصوص لاکتوز و ساکروز را می توان در هر مرحله ای از عفونت های HIV دید و به خوبی به مداخله تغذیه ای پاسخ می دهند. برخی بیماران مبتلا به اسهال غیرقابل توجیه تکثیر بیش از اندازه باکتری های روده ای را دارند که باعث تجزیه و شکسته شدن اسیدهای صفراوی می شوند و به جنتامایسین و کلستیرامین خوراکی به خوبی پاسخ می دهند...

انتشارات بال این کتاب مفصل را در 443 صفحه و با قیمت 10هزار تومان روانه بازار کتاب کرده است.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

6060

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =