در چند روز گذشته، درخواست حکم اعدام شیخ «نمر» توسط دادستان عربستان از دادگاه، تظاهرات و اعتراض شدید شیعیان این کشور را در پی داشته است.

به گزارش خبرآنلاین، شیخ «نمر باقر النمر» روحانی سرشناس شیعی عربستان است که در سال 1379 هجری قمری در شهر "العوامیه" در استان القطیف در شرق عربستان در خانواده‌‌ای اهل علم و دین به دنیا آمد. او که 10 سال سابقه تحصیل در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) تهران را دارد، از جمله معروف‌ترین مدرسان علوم مذهبی و دینی در حوزه‌های علمیه به شمار می‌آید که  در حوزه‌های علمیه ایران و سوریه به تدریس کتاب‌هایی همچون کتاب "اللمعة الدمشقیة" و کتاب "جامع المدارک" و "مستمسک عروة الوثقى" و "الحلقات" شهید سید محمدباقر صدر پرداخته است.
شیخ نمر همواره در خطابه‌‌هایش رژیم سعودی را به اعمال "سیاست‌‌های تبعیض‌آمیز طایفه‌ای سازمان‌یافته و منظم به‌ویژه در مناطق شرقی عربستان" و به‌خصوص در دو منطقه "الاحساء" و "القطیف" متهم می‌کرد که حدود یک قرن است، بر این مناطق حاکمیت دارد.
شیخ نمر باقر النمر، 9 ماه پیش به دنبال انتقاد از عملکرد رسانه های وابسته به رژیم آل سعود بازداشت شد.
رژیم آل سعود پیش از این چندین بار دیگر به بهانه های مختلف او را متهم و بازداشت کرده بود.
در یکی از بازداشت ها، شیخ نمر متهم شده بود که در همایش بین المللی قرآن کریم در عریضه ای از رژیم سعودی خواسته بود به "قبرستان بقیع" رسیدگی کرده، مذهب "تشییع" را به رسمیت شناخته و شیوه‌‌های آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند.
در بازداشتی دیگر، اتهام شیخ نمر بنابر ادعای رژیم سعودی درخواست از شیعیان مناطق شرقی عربستان برای آماده‌شدن به منظور دفاع از خود و جامعه خویش بود که رژیم ادعا می‌‌کرد، این سخنان نمر به معنی تحریک شیعیان عربستانی برای جدایی از حکومت مرکزی است. البته رژیم سعودی از بیم قیام مردمی و خشم و غضب شیعیان مناطق شرقی عربستان شیخ نمر را 24 ساعت پس از بازداشت آزاد کرد.
اکنون شیخ نمر، روحانی شیعی عربستان، به درخواست دادستان دادگاه عربستان به جرم «کمک به تروریست ها» ، «تحریک به اغتشاش» و «محاربه» به اعدام محکوم شده است.
پس از خبرانتشار درخواست حکم اعدام شیخ نمر، آیت الله مکارم شیرازی ، آیت الله علوی گرگانی و آیت الله سبحانی این اقدام دادگاه آل سعود را محکوم کردند. در جدول زیر می توانید قسمتی نظر این سه مرجع تقلید را بخوانید.
 
 
 
 
 
آیت الله مکارم شیرازی
-رژیم سعودی با این توطئه و به بهانه کشف تیم جاسوسی، تعدادی از بزرگان شیعه را دستگیر کرده است که حتی از سوی دادستان برای یکی از علمای معروف شیعه به نام شیخ نمر تقاضای اعدام شده است؛ این توطئه جدیدی است. البته علما و اساتید دانشگاه‌های این کشور اعلامیه‌هایی منتشر کرده‌اند و این کار را توطئه‌ خوانده و انتقاد کرده اند.
-حکومت سعودی از داخل و خارج تحت فشار است؛ از داخل تحت فشار اصلاحات است؛ چرا که مردم بیدار شده و سطح آگاهی آنها افزایش یافته است و بر برپایی حکومت مردمی که حق مسلم آنها است، اصرار دارند.
-حاکمان سعودی باید بدانند شیعیان این کشور تنها نیستند و هر خطری که متوجه آنها شود، یقینا شیعیان دنیا و مسلمانان غیر شیعی سکوت نخواهند کرد. تصور نکنید که می توانید اینها را در یک دادگاه فرمایشی محکوم کنید.
 
 
 
آیت الله علوی گرگانی
اینجانب این اقدام را خلاف مصالح عمومی مسلمانان جهان از شیعه و سنی می دانم و این حرکات راکه به سفارش استکبار جهانی دیکته شده زمینه ساز قلع و قمع علماء اسلام و نگهبانان دین خدا میدانم و لذا این اعمال را محکوم نموده و از مسلمانان و آزادی خواهان جهان بالخصوص مردم مسلمان عربستان تقاضا می کنم که مراتب اعتراض خود رانسبت به عملکرد هیأت حاکمه عربستان به گوش جهانیان برسانند.
 
 
 
  
آیت الله سبحانی
در قدیم، انبیا را ساحر و کافر می‎خواندند و در زمان پیامبر گرامی اسلام نیز ایشان را به ساحر بودن متهم کردند. دلیل چنین اتهاماتی این است که چون در برنامه زندگی آنها نتوانستند نقطه ضعفی پیدا کنند و بگویند فساد اخلاقی یا فساد مالی دارند؛ پس به ناچار سراغ اتهام افکنی رفتند.

 سران سعودی نیز به شیخ نمر که یک گوینده روشن، نگهبان دین و البته علاقمند به وطن است، اتهامات نادرستی وارد کردند. اتهام شیخ نمر شبیه اتهام پیغمبر به سحر است. عربستان باید در تهمت وارده به این عالم شیعه عذرخواهی کند. 

 62303/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • استخربادی A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    0 0
    شیعه همیشه مظلوم غریبه