چندیست که مصوبه دولت مبنی بر خصوصی سازی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری جنجالهای فراوانی را درآخرین روزهای دولت محمود احمدی نژاد به وجود آورده است.

هادی معیری نژاد- محمدشریف ملک زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی اخیرا اعلام کرده بدون توجه به نظر رسانه ها این کار را انجام خواهد داد و رسانه ها بیهوده خود را خسته نکنند در گام آخر هم اعلام کرده است کارشناسانی که با این خصوصی سازی موافق نیستند را از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیرون خواهد انداخت.

گرچه علت عصبانیت و این اقدامات فاقد کارشناسی آقای ملک زاده معلوم نیست اما توجیحات ایشان در مورد مفید بودن خصوصی سازی برای صنعت گردشگری جای بحث فراوان دارد.
در بین کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری کمتر کشوری را می توان یافت که امور توریسم آن به بخش خصوصی واگذار شده باشد.
گردشگری به دلیل در آمد بلا و مهم بودن این بخش در اقتصاد کشورهای صنعتی گرچه در بدنه خصوصی است اما در عرصه مدیریت کاملا دولتی و حتی در بسیاری از کشورها دارای وزیر مخصوص در هیات دولت است.
در جدول زیر به برخی کشورهای موفق جهان و منطقه در عرصه گردشگری اشاره شده و وضعیت رسمی امور گردشگری در آن کشورها مشخص شده است.


آمارها بر اساس گزارش بانک جهانی از درآمد توریسم در کشورهای جهان آورده شده است.

ردیف کشور وضعیت گردشگری در آمد (میلیارد دلار)
1 آمریکا خصوصی 185.8
2 چین دولتی وزیر دارد 53
3 اسپانیا دولتی ، وزارت صنعت انرژی و توریست 67.5
4 فرانسه دولتی وزیر دارد 65.2
5 آلمان دفتر ویژه در وزارت امور خارجه 53.4
6 انگلیس دپارتمان فرهنگ رسانه و ورزش 45
7 استرالیا دولتی وزیر دارد 34
8 هند دولتی وزیر دارد 17.5
9 مالزی دولتی  وزیر دارد 19.5
10 کانادا دولتی وزیر دارد 19.9
11 ایتالیا دولتی وزارت اقتصاد فرهنگ و توریسم 45
12 روسیه دپارتمان توریسم 17
13 تایلند وزارت ورزش و توریسم 31
14 ترکیه وزارت فرهنگ و توریسم 28
15 مصر دولتی وزیر دارد 9.4

47301

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    26 2
    من مدیریت گردشگری خوندم و الان خیلی پشیمونم . هیچ جا واسم کار نیست . مخصوصا برای ما آقایون
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    22 3
    والا دلمون برا یه مسافرت لک زده اما با این هزینه های گرون هیچ جا نمی شه رفت
    • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
      15 1
      گل گفتی... :(
  • arash IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    16 2
    ایران : 1 (میلیون دلار) ☺
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    19 0
    گردشگری تنها را ه حل سریع ایجاد شغل و کاهش وابستگی به در آمد نفت می باشد. طی هشت سال آینده آمریکا در زمره صادر کنندگان نفت در جهان خواهد بود و از نظر استراتژیک نفت خاورمیانه اهمیت خود را از دست خواهد داد. بنابراین می بایست با ایجاد بستر های مناسب گردشگری در آمدی جایگزین نفت ایجاد نمود. یکی از مناطقی که می توان بر آن تکیه کرد جزیره کیش می باشد که در آن می توان با ایجاد امکاناتی در جذب گردشگر خارجی و کسب در آمد مانند کشور های اسلامی دیگر مثل امارات و ترکیه عمل نمود.
  • کارشناس گردشگری (البته از نوع دانشگاهی!) A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    6 0
    بحث خصوصی سازی آنهم با این عجله و سرعت در سازمانی که اگر بررسی اجمالی هم در مورد آن صورت پذیرد متوجه خواهید شد که درصد کارکنان با تحصیلات مرتبط با گردشگری در آن چیزی نزدیک به صفر است جای بحث فراوان دارد. اینکه آقای ملک زاده با کدام کار کارشناسی به این نتیجه رسیده است مانند سایر اقدامات سازمان بر همگان پوشیده است. سازمانی که هنوز در درک تعریف گردشگر و گردشگری مانده است و هر سال به یک شیوه و با یک شاخص من درآوردی مثل نفر سفر! فقط قصد ارایه ارقام درشت تر را دارد حالا و در یک ماه مانده به پایان دوره، مدیران آن به دنبال راهکاری هستند تا شاید بتوانند به شکل دیگری بر سلطه خود بر این بخش ادامه دهند.
  • شروین IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    3 1
    یک سوال دارم. بحث خصوصی سازی یک طرف و بحث وزیر داشتن در کابینه یک چیز دیگر است. چون در خیلی کشورها گردشگریوزیر دارد که دلیل نمی شود بگوییم دولتی است. متن خبر می گوید که انگار خصوصی سازی کار بدی است. بنده بعنوان یک کارشناس در صنعت حمل و نقل می گویم که مگر ما در این صنعت در همه جای دنیا خصوصی سازی نشده؟ شده و خیلی هم خوب جواب داده (خدا رو شکر که در ایران دولتی مونده و جواب هم نداده). اتفاقا در همه کشورهایی که خصوصی سازی هم کرده اند وزیر حمل و نقل (تحت هر عنوانی) دارند ولی دلیل نمی شود که خصوصی سازی وجود ندارد. وزیر و وزارتخانه اش وظیفه دارندکه راهبرد های کلان را مشخص کنند نه اینکه در کوچکترین مسائل هم دخالت کنند که اگر بکنند نتیج اش می شود آنچه در ایران رخ داده.
    • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      1 0
      چیزی که در ایران اتفاق می افتد خصوصی سازی نیست بلکه تسلط گروهی خاص بر سازمانی پر درآمد است که از نظارت های دولتی هممعاف می شوند ...وضعیت کشورهای اروپایی به دلیل نظارت قوی بر بخش خصوصی و خپحضور بخش خصوصی( واقعی) فرق می کند.....توریسم یک صنعت استراتژیک است هیچ دولتی آن را به امان خدا رها نمی کند