«هر 20 روز یک سفررفته است.» اینها اطلاعاتی است که احمدتوکلی نماینده تهران با اشاه به آن می گوید مشایی رئیس دفتر پیشین رئیس جمهور در دوران حضورش در نهاد ریاست جمهوری به نقاط مختلف دنیا سفر داشته است.

محمود عزیزی: سفرهایی که علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه درباره اش می گوید میزبان بیشتر سفرها ایرانیان خارج از کشور بوده اند یا اینکه مشایی رئیس جمهور را در یک سفر خارجی مطرح کرده است. مثل  دیدار با پوتین رئیس جمهور روسیه در کاخ کرملین در حاشیه اوپیک گازی و یا دیدار با پاپ بنکدیکت شانزدهم که سال 85  با منوچهر متکی وزیر وقت امور خارجه در آن دوران انجام شد.

دیدار مشایی با پاپ سابق

 

مشایی

 مشایی همراه با رئیس جمهور در دیدار با پوتین

 

مشایی

دیدار با قائم مقام وزیر امور خارجه سوئد

مشایی

همراه رئیس جمهور در سفر به مصر

مشایی

اما این صحبت ها برای احمد توکلی نماینده منتقد تهران قانع کننده نبود و او این سفرها را «قابل تامل» خواند، تا جلسه 4 تیر ماه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی منجر به سوال 9 نماینده مجلس از صالحی شود و آنان از وزیر امور خارجه بخواهند در صحن سبز رنگ بهارستان در حضور همه نمایندگان درباره نقش معاون و رئیس دفتر سابق رئیس‌جمهور در سیاست خارجی توضیح دهد.

اسامی نمایندگان درخواست کننده

شماره

اسامی

نماینده

1

حسین نجابت

تهران

2

غلامرضا مصباحی‌مقدم

تهران

3

الیاس نادران

تهران

4

سیدحسین ده‌دشتی

آبادان

5

محمد دهقان

طرقبه

6

محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی

مشهد

7

علیرضا سلیمی

محلات

8

غلامعلی جعفرزاده

رشت

9

حمیدرضا فولادگر

اصفهان

این سوال توسط شاهین محمد صادقی عضو هیات رئیسه مجلس  اعلام وصول شد تا با حضور علی اکبر صالحی در صحن علنی مجلس مشخص شود در 96 سفر خارجی رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد چه موضوعاتی مطرح شده و آیا نماینده وزارت خارجه در این سفر حضور داشته است یا خیر؟

یک سال قبل در 25 اردیبهشت 90 آیت الله مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی امام خمینی و از حامیان سابق رئیس جمهور در گفت وگو با ارگان حزب موتلفه اظهاراتی را درباره شخص مشایی مطرح کرد.

آیت الله مصباح که می گفت «اخبار دیدار های مشایی در هیچ جا منعکس نشده است»؛ گفته بود:«... قرائن زیادی وجود دارند که ایشان سفرهای متعددی به کشورهای خارجی، اعم از شرق و غرب داشته و با بالاترین شخصیت‌های آن کشورها ملاقات کرده است.»

مقصد یکی از این سفرهای را آیت الله مصباح در همان گفت وگو بیان کرده بود که «بعضی از شخصیت‌هایی که مسئولین سطح بالای کشور هم هستند، می‌گفتند ... او به‌ راحتی از تهران پرواز می‌کند و به لندن می‌رود و با فلان شخص ملاقات می‌کند. یا فرض کنید، از نخست‌وزیر هندوستان، وقت می‌گیرد و به ملاقات او می‌رود.»

مشایی بعد از پایان حضور در دفتر رئیس جمهور با یک نامه که منتقدان دولت آن را بی سابقه خواندند به عنوان رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد منصوب شد و از آن وقت بود که دیدارهای مشایی بیشتر شد و او در نهاد ریاست جمهوری با مقامات خارجی دیدار کرد.

«رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه را کنار می‌گذارد و رسماً می‌گوید که سیاست امور خارجه مرا باید ایشان اداره کند و ایشان نماینده مخصوص من است.» این حرفهای آیت الله مصباح چندی دیگر با توضیحات صالحی می تواند تائید یا رد شود، اما قابل انکار نیست که مشایی مرد مورد اعتماد رئیس جمهور در سیاست خارجی بود چه آنکه 31 مرداد ماه 89 او نماینده ویژه رئیس جمهور در امور خاورمیانه شد. حکمی که در دوران خودش هم خبرساز شد و حاشیه هایی زیادی را برانگیخت.

برخی اظهارات مشایی در دیدار با مقامات خارجی

 تاریخ

سمت

دیدار با

اظهارات

اظهارات مشایی

22 بهمن 88

رییس دفتر و جانشین رییس‌جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور

امیر قطر

روند روابط ایران و قطر در طول تاریخ هیچ نقطه تاریکی وجود نداشته است ، ما هیچ مشکلی در توسعه و تعمیق روابط با ایران نداریم چراکه همه ملتهای مسلمان منطقه با هم برادر هستیم

علایق و مبانی مشترک دینی و همسایگی و اهتمام مسئولین عالی دو کشور یک تکلیف برای توسعه همه جانبه روابط بین ایران و قطر ایجاد می کند

24 آذر 89

 

سفیر قرقیزستان

هیچ مانعی در مسیر افزایش سطح همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای دو کشور وجود ندارد.

 هیچ مانعی در مسیر افزایش سطح همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای دو کشور وجود ندارد.

24 آذر 89

مشاور و رئیس دفتر رئیس جمهور

سفیر سوئیس و

سوئیس بدون توجه به برخی مشکلات، همکاری های مناسبی در بخش انرژی و حوزه اقتصادی با ایران برقرار کرده و به دنبال تقویت آن است، به طوری که در حال حاضر نیز چندین شرکت بزرگ سوئیسی در ایران مشغول فعالیت هستند.

مواضع بی طرفانه و مثبت سوئیس فرصت خوبی است تا پیشقراول اروپا برای جدا کردن مسیرش از آمریکا شده و اروپا را به اتخاذ مواضع مستقل سوق دهد.

7 اسفند 91

رئیس دبیر خانه جنبش عدم تعهد

رانک بلفراگ" قائم مقام وزیر امور خارجه سوئد

 مشروح گفت و گو منتشر نشد 

 

14 اسفند 91

رئیس دبیر خانه جنبش عدم تعهد

سفیر اتریش

بدون تردید جمهوری اسلامی ایران در آینده نقش بسیار مهمی در عرصه بین‌المللی خواهد داشت و موضوعات مختلفی وجود دارد که دو کشور می‌توانند در خصوص آن با یکدیگر همکاری کنند.

سیر تحولات و شرایط کنونی جهان به سمتی است که ملت‌ها و دولت‌ها ناچار هستند، در روابط نزدیک با یکدیگر نسبت به مسایل جهانی تصمیم بگیرند.

14 اسفند 91

رئیس دبیر خانه جنبش عدم تعهد

سفیر بلاروس

بلاروس به عنوان عضو جنبش عدم تعهد از برنامه‌های ایران برای فعال کردن نقش این جنبش در سطح بین‌المللی حمایت می‌کند.

از آنجایی که تحقق اهداف بلند انسانی در سایه همکاری‌های بین‌المللی امکان‌پذیر است، لذا تنها راه پیش روی ملت‌ها این است که همه دست به دست هم داده و در ایجاد مدیریت مشترک جهانی با هم مشارکت کنند.


/27212

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جهان A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    153 7
    حالا كه دوران احمدي نژاد تمام شد اصولگراها يادشون افتاد!!!
  • امیر علی IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    22 1
    سلام جالبه اینا رو باید الان بگید
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    13 1
    درسته که هر چیز سر وقتش تاثیر گذار ه ولی بازم جای شکرش باقی که مردم با شنیدن این اطلاعات بینش سیاسی شون بالا میره و دیگه مثل سال 84 به خاطر لج کردن با آیت الله هاشمی هر کسی انتخاب نمی کنن
  • بی نام A1 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    17 0
    این همه احمدی نزاد داد زد صداشو نشنیدین:احمدی نزاد یعنی مشایی و مشایی یعنی احمدی نزاد...داشت اماده اش میکرد برای جانشینی خودش که همینجوری هی 4 سال این..4 سال اون..ما هم که هیچی...ملت همیشه مظلوم دیگه..
  • باربارا IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    7 0
    وقتی این همه از آقای احمدی نژاد تقدیر و ستایش میشه، این انتقدات دقیقه نودی چه فایده؟!