سلطان عمان این روزها میهمان رییس جمهور ایران است، کشوری که از دیر باز رابطه تنگاتنگ و دوستانه ای با ایران داشته. عمان همچنین از منظر گردشگری در سال‌های اخیر یکی از موفق ترین کشورهای منطقه بوده است.

سلطان نشین عمان ،کشوری پادشاهی است در شرق شبه جزیره عربستان. پایتخت این کشور شهر مسقط است. عمان از شرق به دریای عرب و از شمال به دریای عمان محدود می شود. این کشور از جنوب با یمن و از غرب با عربستان سعودی و امارت متحده عربی همسایه است. عمان همچنین دارای مرز دریایی با ایران است.
به گزارش عمان آبزرور، مسقط در سال ۲۰۱۲ به واسطه انتخاب به عنوان «پایتخت گردشگری عرب» میزبان ده‌ها جشنواره بود که این امر نقش چشمگیری در جذب گردشگران به این کشور داشت.
عمان در سال گذشته با اتخاذ راهبردهای جدید در جذب گردشگر میزبان یک میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر بود که یک رکورد در جذب گردشگر محسوب می‌شود. در این شرایط دولت عمان قصد دارد با توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، گردشگری الکترونیک را در این کشور رونق داده و برای پذیرایی از ۱۲ میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۰ آماده شود.
در این راستا، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در این کشور توسعه یافته و سایت‌های ویژه‌ای برای معرفی جاذبه‌های گردشگر این کشور از جمله کاخ‌ها، غارها، موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی و طبیعی با استفاده از تصاویری با کیفیت بالا و فایل‌های ویدئویی راه‌اندازی خواهند شد. همچنین در سال‌های اخیر برنامه‌های متنوعی شامل تورهای قایق سواری، اسب‌سواری، صخره‌نوردی، شکار و حضور در جشنواره‌های غذاهای سنتی را برای جذب گردشگران به عمان در این کشور به مرحله‌ اجرا درآمده است.
همانند سایر کشورهای عربی خلیج فارس منبع اصلی درآمد کشور، نفت است. هر چند نسبت به همسایگان، این کشور تولید کننده متوسطی است. کشاورزی و ماهیگیری نیز دو منبع مهم درآمد در عمان هستند. منبع جایگزین دیگر توریسم است.
عمان از مناطق مناسب برای صخره‌نوردی است. بسیاری از صخره‌های سرزمین عمان در کف اقیانوس باستانی تتیس که میان ایران و عمان قرار داشت شکل گرفتند.
غذادر عمان
عموم غذاهای عمانی عربی ، لبنانی ، ترکی و هندی است اما عمانی ها بر این نکته هستند که غذاهای آنها با غذاهای عربی تفاوت دارد و با غذاهایی که از گذشته در سراسر شبه جزیره درست می شده فرق دارد.
عموم غذاهای عمانی دریایی هستند مانند ماهی
شیرینی محلی عمانی مشهوربه حلوای عمان است که نیمه جامد است و با کمی عسل و با قاشق خورده می شود که شبیه بعضی از شیرینی های ترکیه ایی است .
خرمای عمان در جهان مشهور است که در بسیاری از مناطق در دسترس است .
غذاهای آمریکایی نیز راحت در شهرهای بزرگ مانند مسقط و سلاله یافت می شود مانند کی اف سی ، مک دولاند و برگر کینگ
خبز عمانی (نان عمانی) که در خارج از عمان به راحتی یافت نمی شود یک نان ملی عمان است و البته گران است از آرد ، نمک و آب پخته می شود در آتش بر روی صفحات فلزی بزرگ و این نان با انواع غذاهای عمانی مثل شیر داغ و چای برای صبحانه خورده می شود.

47301

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    23 0
    چه هواي تميزي!
    • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      15 4
      میدونستید در زمان ساسانیان وقسمتی از آن در دوره ای دیگر جزئی از ایران بوده؟
    • بی نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      8 1
      خداییش تمیز بود هم هواش هم محیط دور و برش. یه مدت خوب تبلیغ کنن تو ایران و توریست های ایرانی برن اونجا یه حال اساسی به تمیزیش میدن!
  • محمد A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    144 6
    بخدا قسم کشور عمان بهترین کشور عربی خلیج فارس هست با شیعیان و ایرانی ها برخورد خیلی خیلی خوبی دارن
    • سعید A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      7 2
      یه سیاستگذاری مثبت توی بحث گردشگری اینه که نباید هیچ عاملی باعث رنجش گردشگر بشه تا اون بتونه با تبلیغات زبانی، افراد دیگه ای رو به کشور میزبان بکشونه. عمان هم این سیاست رو پیاده کرده؛ به شیعه، غیر شیعه، مسیحی، یهودی، بودایی و... سرویس دهی می کنه و بین هیچ کدوم از گردشگرها فرقی نمی ذاره. جالبه بدونید که تعداد گردشگرای ایرانی که به عمان می رفتن، قبلا سالانه کمتر از پنج هزار نفر بود اما الان به 50 هزار نفر رسیده. این، رقم خیلی خوبیه که عمان تونسته با سیاست خودش، اقدام به جذب گردشگر کنه.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    130 6
    عمان یکی از معدود کشورهای عربیست که مردمانش به ملت ایران احترام میزارن و با ایرانی ها محترمانه برخورد میکنن. شاید دلیلش این باشه که اونجا بر علیه مردم ایران تبلیغ منفی نمیکنند.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    29 48
    اگر قطر نبود می توانست جای دبی را بگیرد ولی بعید می دانم
    • بی نام A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      7 5
      تا حالا انقد نخندیده بودم یه چیزی تو مایه های بعد منچستر اوله گفتی
    • ئاسو IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      5 4
      اگر قطر نبود جای دبی رو می گرفت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خیلی با حال بود شاید اگه اسپانیا هم نیود می تونست جای پاریس رو بگیره
  • محمد تقی پور A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    8 0
    تور عمان هم داریم؟
  • بی نام EU ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    9 1
    علتش کمکهای ایران در جبهه ظفار در جنگ با چپگراهای مسلح ان کشور است که موجب بقای سلطان قابوس20 ساله تا کنون شده است.
  • بی نام IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    18 0
    کلی از این جاذبه ها در کشور خودمون در قشم هست افسوس که یک ریال درآمد زایی ندارند
  • بی نام IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    14 0
    جالبه همه اینا که جاذبه گردش گری عمانه از هر کدوم سه چهارتا مشابهش بلکم بهترش تو ایران هست. غار و قلعه و صخره و دریا و طبیعت و ... اونوقت مقایسه کنید آمار گردشگری دو کشور رو
  • امیر GB ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    20 0
    سلطان عمان شخصیت برجسته ای در دنیای سیاست هستند. انسان بسیار منطقی و صلح دوست و دوستدار ایرانیان میباشند. یکبار نامزد جایزه صلح نوبل هم بوده اند. من چندسالی در عمان زندگی کرده ام ، غالب این مردم بسیار مهربان و با شخصیت و آرام و با ادب هستند. به ما ایرانیها احترام بسیار میگذارند. سلطان قابوس دانش آموزان مستعد را هرساله با هزینه دولت به دانشگاههای امریکا و انگلیس میفرستد هرچند خودشان دو سه تا دانشگاه خوب دارند در سطح دانشگاههای متوسط تهران ولی با امکانات بسیار بهتر و مجهزتر. سلطان عمان خدمات زیادی را به کشورش کرده و عمانیها ایشان را دوست دارند. با همه دنیا هم رابطه خوبی دارند و همواره مخالف جنگ و ستیز هستند. عمان یک کشور در حال توسعه و در بسیاری از زمینه ها از کشور ما پیشرفته تر است..
  • متعجب IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    3 1
    دبی چه ربطی به قطر دارد دوست عزیز؟
    • بی نام A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      2 0
      دوست من قطر در رقابت تنگاتنگ با دبی برای جذب گردشگر در ده سال آینده است در این میان عمان هم تلاشهایی داشته است اگر قطر با ثروت فراوانش و عزمش برای گردشگری نبود بدون شک عمان می توانست جای دبی را بگیرد این کجاش تعجب داره حساب دو دوتا چها رتاست دیگه
  • بی نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    3 11
    عمان به این دلیل با ایران سر صلح و سازش دارد که چون دریایی که باید فارس باشد میگویند دریای عمان!!!
  • بی نام EU ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    7 2
    حالا یه عمانی اومده تو ایران هی به به و چه چه کنید!!!! پادشاه عمان حالا حالاها به خاطر شورشیان ظفار به ما بدهکاره.ضمنا اگه بخوایم جای دبی را بگیریم به کیش و قشم خودمون برسیم
  • علی IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    9 0
    وقتی از کشوری خوشمون اومد همه چیزش در نظرمون خوبه وای به روزی که از کشوری بدمون بیاد ...
  • علیرضا IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    9 0
    رابطه ایران و عمان همیشه خوب بوده .حتی یادمه قبل از انقلاب هم عمان از ایران درخواست نیروی نظامی کرده بود واسه درگیریهای داخلیش ... عموی من هم که سرباز بود یکی از اون نیروها بود.
  • ق IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    11 0
    خیلی زیباست
  • artin A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    9 3
    تازه این که چیزی نیست،اگه پادشاه قطر هم میومد ایران شاید الان قطر از عمان هم بهتر بود!!!
  • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    2 0
    عمان و مردمش ادمهای خوبی هستند و از اینجا میشه فهمید که ما با عربها مشکل نداریم با تفکرات عربستانی ها و اماراتی ها مکل داریم وگرنه عمانی ها هم عرب هستند و بسیار محترم هستند.ارزوی موفقیت برای عمان و ایران