سیزدهمین نمایشگاه هوایی دبی با حضور بیش از هزار شرکت از 50 کشور برگزار شد و با شکستن رکورد سفارش 200 میلیارد دلاری عنوان داغ‌ترین بازار هواپیمایی آسیا را از آن خود کرد

محمدحسین جهان‌پناه: سیزدهمین نمایشگاه هوایی دبی هفته پیش با حضور بیش از هزار شرکت مختلف از 50 کشور برگزار شد. نمایشگاه امسال با شکستن رکورد سفارش 200 میلیارد دلاری رسما عنوان داغ‌ترین بازار هواپیمایی آسیا را از آن خود کرد. با این حال برگزارکنندگان نمایشگاه امسال در پایان پنجمین روز برگزاری قطعاً آن قدرها خشنود نبودند، چراکه گذشته از فاصله بسیار دور محل برگزاری این دوره نسبت به شهر وضعیت آب و هوایی هم چندان با شرایط سازگار نبود.

نمایشگاه امسال دبی با طوفان شن غیرمنتظره‌ای شروع شد و با باران سیل‌آسا نیز نیمه کاره خاتمه یافت. شدت بارندگی در روز پایانی به حدی بود که به علت آب گرفتگی باند و آسیب دیدن بخشی از سالن اصلی درهای نمایشگاه به روی تمامی بازدیدکنندگان خصوصاً خبرنگاران بسته شد. با این حال در نمایشگاه امسال حضور تقریبا تمامی هواپیماهای تجاری و نظامی مهم غربی در غیاب رقبای شرقی مثل چین و روسیه حال و هوای نمایشگاه را به خصوص در روزهای دوم و سوم حفظ کرده بود. ضمن آنکه برخلاف گذشته نمایشگاه امسال بر روی عموم باز نبود و تنها خبرنگاران و بازدیدکنندگان حرفه‌ای اجازه تردد به داخل سالن‌ها را می‌یافتند. این موضوع به همراه فاصله بسیار دور محل برگزاری واقع در شهرک دبیورلد‌سنترال (Dubai World Central) مزید بر علت شده بود. تقریبا بیشتر ساختمان‌ها و تأسیسات محل جدید در فاصله تنها دو سال اخیر ساخته شده‌اند و از این رو خیلی تلاش شده بود تا مشکلات دسترسی به حداقل ممکن برسد با این وجود دردسرهای محل جدید بسیار بیشتر از پیش بینی‌ها بود.

در ادامه با برخی از برترین هواپیماهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه آشنا شوید.

A380
ایرباس 380 بی شک غیر منتظره‌ترین خبر نمایشگاه امسال را به خود اختصاص داده بود. اینکه خطوط هوایی امارات به طور غیر منتظره خبر از خرید 50 فروند هواپیمای غول آسای A380 را در کنفرانس خبری مشترک خود با ایرباس اعلام کرد. تا پیش از این قرار داد بویینگ با گرفتن سفارش بیش از 150 فروند 777X برای خطوط هوایی امارات و 75 فروند دیگر برای خطوط هوایی قطر و اتحاد به ارزش بیش از 130 میلیارد دلار دست برتر را داشت.

پیکان‌های سرخ
گروه مشهور پیکان‌های سرخ امسال نمایش دیدنی را در آسمان بیابانی نمایشگاه به اجرا در آوردند. نمایشی آنقدر دیدنی که بسیاری از عکاسان را مجبور کرد تا برای داشتن میدان دید بهتر مدت‌ها زیر آفتاب داغ نزدیک باند منتظر بمانند. ظاهرا طی هماهنگی نانوشته تقریبا تمام هواپیماهای شرکت کننده در نمایش‌های هوایی کمتر به سمت محل برگزاری پرواز می‌کردند. علت این موضوع تا حدودی به فراهم کردن میدان دید مناسب برای بازدیدکنندگان اختصاصی نمایش‌های هوایی خارج از نمایشگاه باز می‌گشت.

تایفون
امسال برای اولین بار کنسرسیوم یوروفایتر ماکت مقیاس کاملی از مدل به‌روز رسانی شده تایفون را به نمایش درآورد؛ نمونه‌ای با کابین کامل مجهز به مخازن سوخت تطبیقی و سیستم تسلیحاتی یکپارچه که پیش از این به هند نیز پیشنهاد شده بود. یوروفایتر به خصوص در رقابت با داسو رافال به دنبال جلب نظر امارات برای سفارش این هواپیماست. ضمن آنکه ظاهرا مذاکراتی با طرف سعودی به منظور پیشنهاد قراردادی برای اصلاح تایفون های سعودی بر اساس این بسته پیشنهادی هم در جریان بود.

بی1 و اف22
در حاشیه نمایش‌های هوایی امسال بمب افکن بال متحرک بی1 و جنگنده پنهان‌کار اف22 نیز به صورت عبوری در نمایش‌های هوایی شرکت داشتند. این دو هواپیما هر یک تنها 3 دقیقه پرواز نمایشی داشتند که در این میان اف22 رپتور با به نمایش گذاشتن توان هواپیما در مانورهای ارتفاع پایین با زاویه حمله بالا بسیار زیبا ظاهر شد. خصوص آنکه پیش از رپتور جنگنده های اروپایی پرواز کرده بودند و به خوبی تفاوت میان دو نسل هواپیما قابل مشاهده بود.

JF-17
جنگنده چینی/پاکستانی JF-17 مثل همیشه پای ثابت نمایشگاه بود. این جنگنده که این روزها نام ارزان‌ترین جنگنده را نیز در بازار هواپیماهای نظامی با خود یدک می‌کشد به شدت در پی یافتن مشتری در بازارهای بین‌المللی است. در طول نمایشگاه JF-17 نمایش‌های هوایی ملایم ، زیبا اما بسیار محتاطانه‌ای را به نمایش گذاشت. خلبان در طول پرواز ارتفاع پایین خود تقریبا از هر ریسکی در به نمایش گذاشتن توانایی هواپیما در زوایای تند خود داری کرد هرچند با این حال نمایش هوایی هواپیما در نهایت به حدکفایت زیبا بود.

V-22
تیلت‌روتور وی22 میهمان ویژه امسال بود خصوصا اینکه این بار دو فروند وی 22 در بخش ثابت و نمایش هوایی نمایش ها حاضر بودند. وی22 در فهرست نمایش های هوایی مستقیما حضور نداشت. خصوصا اینکه ظاهرا بل و بویینگ شرکای سازنده هواپیما عجله چندانی برای عرضه وی22 در خاورمیانه ندارند. با این وجود بل و یوروکاپتر رقابت تنگاتنگی در منطقه برای گرفتن سفارش های بیشتر از سوی شیخ‌نشین‌ها یا شرکت های نفتی دارند. رقابتی که بالگردهای تجاری این دو شرکت در مرکز توجه آن هستند.

5353

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    8 2
    فقط همین از این نمایشگاه عظیم؟!
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    66 2
    حقش بود از یک نمونه پراید جدید ایرانی هم در این نمایش رونمایی می شد ، مثلا با این شعار پراید 888 وسیله ای برای پرواز ابدی!
  • ایمان20 IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    16 3
    جنگنده چینی رو نوشته خلبان از از هر ریسکی در به نمایش گذاشتن توانایی هواپیما در زوایای تند خود داری کرد ، خوب اره دقیقا مثل ماشین های چینی زیبا و دارای ظاهر و اما بایست از هرگونه گاز دادان ، و رفتن روی دست انداز و ... خوداری کنی و در کل باید آسه بری آسه بیای که چچی شاخت نزنه؟
  • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    19 1
    نمیشه به پراید دوتا بال بست فرستادش هوا .به نظرم ایده خوبی باشه ! .بعد اسمشو بزاریم پراید گرایدل .
  • بهمن IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    30 0
    مقایسه کنید این نمایشگاه را با نمایشگاه هوایی ایران که در کیش برگزار می شود داخل یک سالن که چند تا هواپیمای ملخی و ماکت داخل آن گذاشته اند و هیچ پروازی انجام نمی گردد و هیچ قراردادی هم بسته نمی شود . آنوقت در دوبی که همش بیابان است و یا طوفان شن میاید یا باران سیل آسا این نمایشگاه با استقبال هزار شرکت از 50 کشور دنیا برگزار می شود . فقط بایستی افسوس خورد !؟
  • بی نام A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    30 1
    راستی از قاهر313 خودمون چه خبر خبری ازش دارید؟؟؟
  • امیر A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    22 1
    واقعا جای تاسف داره که دوبی که روزی یک بیابون بود داره این چنین در اقتصاد صعود میکنه ولی ما در 8 سال این چنین بدبخت شدیم.
  • واقع بین IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    1 2
    هزار شرکت از 50 کشور دنیا اونوقت 6 تا هواپیما به نمایش درآمده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام GB ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    4 0
    نكته اي كه هست خيلي ها مي گن هواپيماهاي نظامي غربي مختص انجام عمليات در ارتفاع بالا هستند ولي حالا معلوم شد كه در ارتفاع پايين هم بخوبي ارتفاع بالا مي باشند