پیچیده‌ترین طرح فناوری ایران: ساخت 4 هواپیمای مسافربری 150 نفره با هزینه 2,000,000,000 دلار

طرح کلان ملی ساخت هواپیمای مسافربری 150 نفره، پیچیده‌ترین طرح فناوری کشور است. ساخت این هواپیما شامل شش میلیون قطعه، 220 کیلومتر کابل و بیش از 75 هزار نقشه است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایسنا و مهر، پروژه ساخت هواپیمای مسافربری از مصوبات هیات وزیران است که مدیریت کلان طرح در سطح ملی بر عهده مهندس منطقی (مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع) است و مسوولیت دستیابی به فناوری‌های کلیدی مورد نیاز پروژه از سوی شورای عالی عتف در قالب طرح کلان ملی به دانشگاه ‌ها محول شده است.

این طرح کلان ملی با محوریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همکاری سایر مراکز علمی کشور در حال پیگیری است، به طوری‌که طراحی بدنه و بال‌های هواپیما با همکاری پارک علم و فناوری فارس در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، طراحی موتور در دانشگاه علم و صنعت و مطالعات اویونیک در دانشگاه صنعتی اصفهان در حال پیگیری است. 

این هواپیما که مشابه هواپیماهای ایرباس خواهد بود، برای ظرفیت 168 مسافر و با ابعاد 38.5 متر طول، 12.28 متر ارتفاع، 37.5 متر عرض و مساحت بال 126 متر مربع طراحی شده است. وزن برخاستن این هواپیما 76.7 تن، وزن عملیاتی آن 42.3 تن، وزن بار آن 17.6 تن و بیشینه وزن بار هواپیما 20.5 تن است و برد آن 3850 کیلومتر خواهد بود.

این پروژه کلان از 14 ماه پیش آغاز شده و طبق برنامه‌ریزی قرار است طراحی مفهومی آن تا پایان امسال به پایان برسد. پیش‌بینی می‌شود با اتمام این طرح تا سال 94 فناوری‌های کلیدی ساخت هواپیماهای مسافربری 100 تا 150 نفره فراهم آید و نخستین پرواز آزمایشی این هواپیما در سال 96 انجام شود.

ساخت چهار نمونه اولیه این هواپیما حدود دو میلیارد دلار هزینه دارد و در صورت تولید انبوه، قیمت هر فروند از این هواپیماهای مسافربری حدود 90 میلیون دلار خواهد بود.

دکتر جهانگیریان که اجرای پروژه طراحی هواپیمای مسافربری را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برعهده دارد، در گردهمایی طرح کلان ملی توسعه فناوری‌های کلیدی هواپیمای مسافربری 100 تا 150 نفره که صبح امروز در تالار فارابی این دانشگاه برگزار شد، گفت: «با توجه به ابعاد پیچیدگی‌ها و تنوع فناوری‌های مورد استفاده در این طرح و استانداردهای بین‌المللی مورد نیاز، به جرات می‌توان گفت تنها پروژه‌ای که شاید از لحاظ پیچیدگی‌ها فناوری، سطح استانداردها با این طرح قابل مقایسه باشد، پروژه نیروگاه اتمی بوشهر است. تا کنون هفت رساله دکتری، 24 پایان‌نامه کارشناسی ارشد و سه پروژه کارشناسی در راستای این طرح در دانشگاه امیرکبیر تعریف شده و 39 نرم‌افزار استفاده و 9 نرم‌افزار در پروژه توسعه داده شده است.»

توجه: عکس آغاز مطلب تزئینی است
5353

کد خبر 320087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 151
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • بی نام EU ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    پرايد دوم درراه است
    • خزاعي A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      تلفات جاده كم بود ، ركورد تلفات هوايي در دنيا را نيز بايد داشته باشيم
    • علی IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      چرا منفی ها رو حذف کردین
    • طولابي NL ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      براي اين جوركارها و امثالهم و صحت و سقم آن و توانايي و كاربردي آن ... بودجه خوب رديف ميشه ، اما به رفع مشكلات و گراني و سير كردن خيل عظيمي از مردم كه ميرسيد دائم از نداري و بي پولي و مقاومت اقتصادي و .... صحبت ميكنيد ، كم كم به اين نتيحه ميرسم كه ظاهرا ً از سير بودن شكم مردم ميترسيد و راه خودتان را در گشنه نگهداشتن خلق الله ميدانيد
    • بی نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      متاسفم براي بعضي از ماها كه به خودمون اعتماد نداريم و ميترسيم از انجام كارهاي بزرگ.
    • بی نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      92 26
      خیلی خنده داره، کشوری که نمیتونه خودرو به روز و رقابتی بسازه و خودروساز هنوز پیکان وانت و کیا پراید تولید میکنه، میخواد هواپیما بسازه. دوستان نگویند پراید دیگر در راه هست. بگویند بخور بخور و اتلاف بودجه دیگری در راه هست. مثل نیروگاه هسته ای 500 مگاواتی بوشهر میمونه که خرج ساختش از 20 میلیارد دلار رد شده، در حالیکه همین نیروگاه را خارجی ها با 2 میلیارد دلار میسازند.
    • بی نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      85 35
      مطمئن باشید که کشوری که وارد کننده گندم هست و قیمت ماست و شیر و کره به صورت هفتگی در آن بالا میرود و در خیابان به پوشش و لباس مردم تذکر میدهند، نخواهد توانست مثل کشورهایی مانند چین، فرانسه و آمریکا هواپیمای پهن پیکر بسازد.
    • میلاد A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      47 15
      اگه جرات دارن برای تست پروازش سازنده هاش سوار بشن و تستش کنن... من که عمرا" سوار هواپیمای وطنی بشم ،حاضرم پیاده برم.... اصلا" هم ربطی به اعتماد به نفس نداره ،چون ما امکانات ساخت هواپیما رو نداریم فقط قصد داریم جمعیت کم کنیم
    • علیا IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      40 27
      آقای بی نام اولا نیروگاه بوشهر 500 مگاواتی نیست. دوما اگه قرار بود با 2 میلیارد بسازند که دستشون درد نکنه ما هم حرفی نداشتیم. موضوع اینه که نمیسازند. سوما ساخت خودرویی با استانداردهایی مشابه بالاترین استانداردهای اروپایی جزو سیاست های کلان هیچ کشوری به حساب نمیاد. اما ساخت یه هواپیمای 150 نفره جزو سیاست های کلان هر کشوری میتونه باشه. دقت کنید همین آمریکا که به هرحال سطحی از فقر (حالا هرچقدر که میخواد باشه) توی کشورش وجود داره میلیاردها دلار برای یه کاشگر توی مریخ خرج میکنه. چرا؟ چون موضوع هزینه برای طرح های استراتژی معنا نداره.
    • بی نام SE ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      23 17
      انگیزه این پروژه ها ... مجادله و روابط خراب با اکثر کشورهای دنیاست. هیچ کشوری نمی تونه تمام احتیاجات تکنولوژی خودش رو به تنهایی تامین کنه! از لحاظ اقتصادی هم مثل اکثر پروژه های قبلی فاجعه آمیزه! بجای این کارها به سیاست منطقی و سیاست مداران کار آزموده نیاز داریم!
    • بی نام A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
      9 11
      متاسفم برات
  • بی نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    42 50
    آفرين به دولت احمدي نژاد كه در اين دولت بسياري از طرح هاي ملي در دانشگاه ها تعريف شد و در حال اجراست.
    • بی نام A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      چرا نمیشه منفی داد
    • بی نام A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      حیف که خبرآنلاین، منفی رو حذف کرده
    • نظري A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      87 16
      خبرآنلاين كم كم داره سمت اونور غش ميكنه
  • بی نام A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    221 8
    خدا رحم کنه. شما که بلدین بسازین، پس چرا بلد نیستین تعمیر کنین و قطعه یدکی تولید کنید؟ حتی فرد معلوم الحالی که به راستگویی شهره بود و از گفتن راست دریغ نمیکرد هم بارها در مصاحبه های بین المللی گفته بود چرا قطعه یدکی هواپیما به ما نمیدین؟..حالا حواستون باشه در نهایت هر گوشه هواپیما را میبینیم یه made in china ننوشته باشه
    • بی نام A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      11 1
      خیلی ببخشید کسی که نظر داده را دوباره نظرش را بخونید. نوشته رییس جمهور این مملکت هم جا گفته ما چرا تحریم قطعه هواپیماییم؟ چرا قطعه به ما نمیدین؟ به نظرتون ایشون که اینقدر راحت راست نمی گفتن واسشون کاری داشت جار بزنن که ما خود کفا شدیم؟ .... واقعا این جور ژست روشنفکری گرفتن تاسف بارِ . اتفاقا نظر اول کاملا منطقی و مبتنی بر واقعیته.
    • بی نام A1 ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      37 4
      بی نام دوم: واسه همین هواپیماهامون یه ریز از اسمون سقوط میکنند.. توهم پیشرفت با جون مردم بازی میکنه. ای وای بر جهل مرکب( ندانی که نمیدانی)..ای وای ای وای ای وای
    • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      38 2
      خب مشکل حل شد. اون دوست خود نباختمون هم اعلام آمادگی کردن که در پرواز های آزمایشی داخل هواپیما بشینن. یه دقیقه سکوت کنیم به احترامش..اشک دیگه مجال نمیده..جوون خوبی بو ههههق ههق
    • بی نام A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      17 2
      این یه مشتی که این آقا گفت خود باختن بیشتر از یه مشت به نظر میانا. شما یه نگاه کن ببین چند نفر تایید کردن
    • بی نام A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      8 0
      پاسخ به " استاد فک کردی چطوری هواپیمای " : شما خوبی؟
    • بی نام A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      17 1
      من واقعا فکر میکنم هواپیماهای 40 سال پیش با نذر و صلوات میپرن. نفهمیدم چرا باید حالا هرکی اینطور فکر کنه از خود باخته باشه
    • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      29 0
      گفتن پروژه عظیم یاد پروژه عظیم سینمایی لاله افتادم. خوب برادر من سنگ بزرگ علامت نزدنه. حتما باید کلی بیت المال حیف و میل بشه تا یه سری مثل شما به راحتی نتونن به بقیه بگن دل باخته. دلت واسه خودت بسوزه
    • بی نام A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      26 1
      خدمت استاد بزرگ و عضو هیئت علمی آکسفورد دوم عرض کنم که: نکن عزیز. با خودت نکن اینقدر به خودت بد نکن. چی میزنی اینقدر متوهمی.... چنان گفتی 40 ساله پرواز میکنند فکر کردم روزی دو تا عملیات دارن
    • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      19 1
      چرا قطعه یدکی میخوان. ولی فکر کنم از هم بر میدارن. اتفاقا بابا منم همین کارو میکنه. ماشین من برای ماشینش کلا حکم زاپاس داره. تو جاده هم خراب بشه از ماشین من بر میداره. میگه من رفتم تو وایسا امداد بیاد. منم اصولا چون امداد نمیاد ماشین را رها میکنم
    • آرش A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      12 3
      دوست دوم اگه خواستن بمیرن از نظر من ایراد نداره. بالاخره مختارند خودشون. ولی لطفا جمعی نظر ندن. من نمی خوام بمیرم. ماشالا 4 خط نوشتن 40 تا توهین کردن
    • مراد A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      19 2
      این صنعت با این چیزا متحرک نمیشه. جنازه را از قدیم گفتن با پول زنده میکنن. اخه با این وضع دلار صنعتمون کجا بود
    • ایرانی IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      13 10
      در جواب اونیکه گفته هواپیماهامون یه ریز سقوط میکنن! یا شما یه کره دیگه زندگی میکنی یا توهم زدی! نمیگم سقوط نداشتیم تا حالا ولی تو این دو سه سال اخیر که خیلی کم بوده اولا! ثانیا بهتره معنی یه ریز رو بدونی بعد نظر بدی! نهایتا این که ما به تکنولوژی این کار دست پیدا کنیم بهتره چون: حتما تو تکنولوژی های مرتبط هم به کارمون میاد-- اشتغال ایجاد میشه --- در طولانی مدت از خروج ارز به شدت جلوگیری میشه -- به مرور بعد از مدت ها میتونه ارز آور باشه برای کشور با صادرات --- حرف آخرم: ما نباید مصرف کننده ی صرف باشیم البته در مورد خودرو سازی این بحث واقعا فرق داره و انحصار باید برداشته بشه اما در این مورد ما باید به سمت تولیدش بریم به علت تحریم و اون دوستی هم که گفته پارس جنوبی و قطر و فلان! ما وقتی ....
    • ایرنی IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      16 1
      .... تحریم هستیم روزی 10 میلیون بشکه هم در بیاریم فرقی به حالمون نداره! باید به سمت صادرات محصولات جنبی نفت و صادرات غیر نفتی باشیم- مثل پتروشیمی،صنایع دستی،توریسم، صنایع های تک . ووو!!!
    • بی نام IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      19 4
      بینام دوم اگه چین هم به حرف اینا و امثال اینا گوش کرده بود هنوز داشت از ژاپنی ها تو سری میخورد. یه طوری حرف میزنن انگار هواپیمای ایرباس اروپا هلپی از آسمون تکمیل و بدون هیچ اتفاق و حادثه ای اومده دستشون. حالا هنوز ساخته نشده که شماها نگران سوار شدنشین. بزارین 4 تا دانشجوی این مملکت که ک سال جون کندن رفتن شریف و امیرکبیر و ... دلشون خوش باشه رو پروژه ملی دارن کار میکنن. فک نمیکنید امثال همین دانشجوها یا صنعت کارایی که دارن با علاقه کار میکننو یه رویایی برای خودشون ساختن رو خراب میکنید؟ شاید این دوستمون هم یکی از همونا باشه. هیچی هم که نباشه این پروژه میتونه تو مذاکرات امتیاز باشه. همین که پول خرج تجربه 4 تا جوون بشه بهتر از خیلی از خرجای دیگه ست
    • بی نام IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      18 1
      الناس اکثرهم لا یعلمون
    • عضوی از پروژه A1 ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      14 1
      با توجه به این نظر میشه گفت نظر اولی درست بوده. نیازی به دست به دامان حدیث و روایت و آیه هم نیست. هر چیزی شان نزول یا شان بیان داره. :سلام دوستان. به عنوان عضوی از پروژه عرض می کنم زیاد جوش نزنید. این قضیه دو میلیار دلار از این پولهاست که کی داده کی گرفته! در این مدت یک ساله هم تنها پول کمی به دانشگاه ها داده شده است. پروژه تعریف شده در دانشگاه ها هم ساخت هواپیما نیست. عنوان آن دستیابی به فناوری های کلیدی هواپیماست. اصلا ساخت هواپیما کار دانشگاه نیست. ساخت هواپیما آرزوی مسئولین است که با وضعیت فعلی دانشگاه ها می توانند در حد نهایت 10 درصد در آن موثر باشند. پس زیاد جوش نزنید. صرفا بیان یک ایده و خبر بود.
    • بی نام A1 ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      13 1
      پاسخ به :"الناس اکثرهم لا یعلمون " : ممنون مچکر. کلا انتخابات را هم دیگه تعطیل میکنیم. شما بگو کی رای میاره. اصلا تو خوب تو فهمیده ما بد ما نفهمیده. هر چی باشه ما خودمونو جز ناس میدونیم. تازه شجریان هم گوش میدیم
    • بی نام A1 ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      10 0
      برادری که آیه نوشته اند. با توجه به نوع کاربردتون منظورتون این بوده که بقیه نمیفهمن. لطفا تفسیر آیه را هم بخونید. متاسفانه اینجا لینک تفسیر را نمیشه گذاشت. خودتون سرچ کنید
  • آرمان A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    با اين پول ميشه ٢٥ ايرباس ٣٢٠ نو خريد !! و مطمئن بود سالها پرواز ميكنن. چرا اين توهم كه بايد همه چيز رو خودمون بسازيم دست از سر مسئولين بر نمي داره. آخه منطقي تا حالا بالون هم ساخته كه ميخوان هواپيما بسازه؟!!!! دوران ايران خودرو رو هم از ياد نبرديم.
    • بی نام A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      58 8
      وقتی تحریم هستیم،چه باید کنیم؟! حتی فبل از برنامه اتمی هم ما تحریم هواپیما بودیم! درسته که باید با دیپلماسی درست،تحریم ها رو به حداقل برسونیم،اما نباید فکر کنیم روزی آنها تمام تحریمها را برخواهند داشت.
    • لیسانسیه IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      69 11
      آیا شما توی غار زندگی میکنی؟؟برای اگاهی شما باید بگم که کشور ایران چند سالی است دچار چیزی به نام "تحریم" شده و حتی فروش یک صندلی هواپیما به کشور ایران ممنوعه,چه به برسه به فروش هواپیمای کامل.اونم 25 تا!!!!راستی از چه اینترنتی در غار استفاده میکنی؟
    • بی نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      198 4
      لیسانسیه بی ادب عوض تلاش برای برداشتن تحریم ها باید پول بیت المال رو حروم کنیم اینا اگه بساز بودن چرا این همه سال نتونستن یک خودروی با کیفیت داخلی تولید کنن.
    • آرمان A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      53 1
      دوست عزيزي كه اسم خودت رو گذاشتي ليسانسيه. جهت اطلاع شما درحال حاضر ورود هواپيماي بالاي ١٠ سال به ناوگان هوايي ممنوعه. اين يعني اينكه هواپيماي ١٠ ساله رو به ما ميفروشن. حالا با اين پول چند تا هواپيماي ده ساله كه تو خيلي از ايرلاين هاي اروپايي هم پرواز ميكنن ميشه خريد؟ و ناوگان ٢٢ ساله هوايي رو حداقل ١٠ سال جوان كرد. ضمن اينكه شما پول رو كه نشون بدي خود ايرباس صد تا راه ميذاره جلوت كه هواپيماش رو بفروشه. راه هاي ديگه شم براي تو و زود باورايي مثل تو زوده كه ياد بگيرين. ضمنا من از اينترنت ٢ مگابايتي استفاده مي كنم. و توي غار ما اولين چيزي كه به بچه ها ياد ميدن ، شعور اجتماعي و ادب و نحوه برخورد با ديگرانه. مخصوصا تو محيط هاي اجتماعي.
    • بی نام IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      47 2
      کاشکی میتوانستند بسازند. کشوری که بودجه دانشگاه های خودش را قطع کرده و چسبیده به دستاوردهای عقیدتی و سیاسی، آخه چطور میخواد هواپیمای مسافربری بسازه؟ هواپیمای مسافربری را فقط 2 کشور در جهان میتوانند بسازند، یکی آمریکا که اولین دموکراسی جهان بود که 300 سال پیش بنیان گذاشته شد و دیگری فرانسه هست که حدود 200 سال پیش انقلاب کرد و اولین جمهوری (کامل و غیرمشروط) جهان را بنیان گذاشت. انگلیس با آن همه دانشگاه طراز اول و تکنولوژی پیشرفته خود هواپیمای کنکورد را ساخت، که به خاطر مشکلات فنی و به صرفه نبودنش از رده خارج شد.
    • بی نام IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      35 2
      وقتی تنها کشور تحریم تو 200 کشور دنیا هستیم، یعنی سیاست ما مشکل داره و اول باید سیاست حل بشه. مطمئن باشید شدید ترین تحریم ها باعث نخواهد شد ما برویم عقب ماندگی تکنولوژی خود را جبران کنیم. کشورهایی مثل چین و ژاپن و حتی اروپایی با واردات و بومی سازی تکنولوژی با آمریکا رقابت میکنند. وقتی ارتباط با منشا تکنولوژی قطع هست، نمیتوان تکنولوژی را بدست آورد. مثل ساختن موبایل با امکانات و ابزار عصر حجر میمونه، که چیزی هست نشدنی.
  • بی نام IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    69 1
    خواهشا همین هزینه رو واسه طراحی یه ماشین بکنید شاید زبونم لال تونستید یه چیزی تو مایه های پراید کره بسازید.(خواهشا چاپ کن)
    • بی نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      49 0
      دقیقا وقتی یه دفعه میخوان بپرن رو پله اخر هزینش میشه 2 میلیارد دلار یا 6000 میلیارد تومن که دو برابر رقم اختلاس سال گذشته هست
    • بی نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      13 1
      تعرفه واردات را صفر کنند، خودروساز با آن امکانات طویل و درازش، خودش فکری به حال پیشرفت خواهد کرد. ولی الان که بازار انحصاری هست، شما 10 میلیارد دلار هم به خودروساز بده، 5 سال هم وقت بهش بده، هیچ چیز از توش در نمیاد.
  • روحيه A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    88 2
    در حالي كه خيل عظيمي از مردم در گذران و معيشت زندگي ماندند و درگير خريد و يا عدم توانايي خريد شير و تخم مرغ و گوشت و ... هستند ، خواهشا ً بگيد تاثير و اولويت اين طرح ها و يا حتي انرژي هسته اي ( تاكيد ميكنم اولويت ) تا اين لحظه در زندگي مردم كجا قرار دارد ؟
    • بی نام A1 ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      20 2
      بخدا کامنتت رو باید با طلا بنویسن
  • بی نام A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    82 2
    ما باید همیشه تو این مملکت چرخ را دوباره اختراع کنیم. پیشنهاد میکنم به یه سری بچه دبستانی هیچی یاد ندین ازشون بخواهید از کشف آتش شروع کنند به کشف و اختراع. ایشالا یه 7 8 هزار سال دیگه میرسیم به دنیا
    • بی نام IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      16 1
      خود آمریکا که قدرت موشکی و هواپیمایی هست، پس از فروپاشی آلمان نازی، تمام دانشمند های آلمانی رو جذب کرد و تکنولوژی هسته ای، موشکی، هواپیمایی، فیزیک نوین، ارتباطات و الکترونیک را در کشور بومی سازی کرد. ولی در ایران به قول شما چرخ را دوباره اختراع میکنند. ضمن یادآوری این نکته در کشورهایی که حداقل آزادی های رسانه ای و فرهنگی وجود نداره، و تکنولوژی با قراردادهای بزرگ دولتی پیشرفت میکنه، حتی در صورت دستیابی به تکنولوژی در نهایت نظام علمی و صنعتی فرو خواهد پاشید. مثال تابلوی آن هم شوروی هست که قبلا هواپیما میساخت، ولی الان دیگر نمیسازد.
  • بی نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    84 0
    خودروی ملی، سیستم عامل ملی و.... حالا هم هواپیمای ملی ببین کیا برای بودجه مملکت تصمیم گیری می کنن. تو دنیای امروز پیشرفته ترین کشورها هم به تنهایی تو پروژه های بزرگ سرمایه گذاری نمی کنند. ببینید مزیت کشور تو چه زمینه ای هست به طور اصولی تو همون زمینه سرمایه گذاری کنید نه اینکه به همه شاخه ها سرک بکشید و بعد از حیف و میل بیت المال نتیجه قابل ملاحظه ای هم برای کشور حاصل نشه.
    • بی نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      10 0
      دقیقا ... به این کار میگن همه کاره ی هیچ کاره شدن
  • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    64 2
    توليد انبوه تازه ميشه 90 ميليون دلار ! مگه پوئينگ مشابه الان چنده ! پوئنگ 747 حدود 60 ميليون دلاره كه تازه 390 تا مسافر ميبره و قاره پيما هم هست !
  • اميد IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    98 0
    عمرا بسازيد.فقط ميخوايد پول بيت المال رو حيف و ميل كنيد.مگر اينكه بخواهيد مونتاژ كنيد اينم با هفت برابر قيمت
    • مهندس شرکت مس A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      15 0
      عزیزانی که میگن ما داریم قطعه یدکی میسازیم برا هواپیما.من یه خاطره دارم واسشون من کارم طوریه که با یک دستگاه بزرگ که ازقبل از انقلاب توسط امریکایی ها اورده شده است یک روز این دستگاه از کار افتاد بعد از عیب یابی که حدود 1ماه به طول انجامید یک قطعه که از یک لیوان هم کوچیکتر بود خراب تشخیص داده شد وبه تهران برای تعمیر منتقل شد خلاصه بعد از 2-3ماه نتوانستند تعمیر کنند و به صورت قاچاقی از کشوره ثالثی با 10برابر قیمت تهیه شد فقط یک قطعه به اندازه لیوان با چند هزار سوراخ نانویی
  • بی نام A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    125 7
    چرا ديگه نميشه منفي داد ؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بیرانوند A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      14 2
      خبر جان یعنی مخاطب های شما اونقدر ارزش ندارن که تو یک نوشته رسما پاسخ پرسش خودشونو بگیرن که به چه دلیل منفی از نظرات حذف شده؟ نکنه در راستای سیاست القایی دوستان بالاتر این کار انجام شد.قبلا هم که مشابه این کار در سایت الف انجام شد.لطفا با مردم صادق باشید.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    68 3
    تمام قطعات دست دوم و سوم رو از اکراین و بلاروس میخرن با قیمت چند برابر میخواهند سر هم کنند. مگر هواپیما کار هر کسی هست درست کردنش؟ اونم مسافربری؟ کشورهایی مثل ژاپن و آلمان با اون قدرت صنعتی و علمی نمی تونن بسازن.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    96 0
    سایپا ایرلاین
  • ارتش سرخ آسیا IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    130 0
    یا حضرت عباس.بعد از قتل عام شدن ملت توسط پراید باید اینبار منتظر فجایع سفرهای هوایی باشیم
  • بی نام DE ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    17 0
    این هم راه بهینه استفاده از منابع محدود ما از نظر آقایان.
  • متخصص IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    33 0
    عاقلی میگفت دوباره اختراع کردن چرخ را فقط می توان ...... نامید و علاوه بر آن آزموده را دوباره آزمودن خطاست
  • بی نام IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    36 0
    زحمت می کشید واقعا.حتما باز می خواین موتور f4 سوارش کنید
  • بی نام A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    39 0
    معمولا ساخت هواپیما چند ملیتی است شروع این طرح بطور مستقل نشان از چیست؟
  • شهرور IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    27 1
    شکر خدا بعد از اصلاح خودروهای معیوب دو خودرو ساز مطرح با درایت وزیر محترم صنایع هم اکنون پرده برداری از آخرین تکنولوژی فضائی.....
  • بی نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    86 0
    موتور هواپيما! آن هم دانشگاه علم و صنعت! بنده عضو هيئت علمي علم و صنعت هستم! به خدا كسي تو اين دانشگاه اينكاره نيست. پول بيت المال را دور نريزيد.
    • بی نام A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      13 5
      واقعا با اين ادبياتت عضو هيئت علمي علم و صنعت هستي؟!!!!! چه طوري عضو هيئت علمي شدي؟ ضمنا مگه اولين ماهواره دانشجويي را مركز تحقيقات علم و صنعت نساخت؟
    • بی نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      4 6
      من هم دانشجوی این دانشگاهم! شما که عضو هیئت علمی هستید باید اطلاع داشته باشید که طرح های ملی (مثل ماهواره نوید علم و صنعت) توسط متخصصین کشور و با محوریت دانشگاه طراحی میشه! دانشجویان هیچ دانشگاهی در دنیا به تنهایی قادر به تکمیل چنین پروژه هایی نیستند! آوردن این پروژه ها در دانشگاه جهت بالا بردن سطح علمی و کسب تجربه برای دانشجویان است! در ضمن اکثر پروژه هایی که به علم و صنعت سپرده شده نتایج خوبی رو در پی داشته
    • بی نام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      15 3
      مگه از ادبيات اقاى احمدى نژاد بدتره؟ ايشان هم استاد دانشگاه علم وصنعت هستند در ضمن اون ... رو لولو برد
  • دانشجویان دانشگاه تهران IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    81 2
    بعلت بی احترامی به شعور مخاطب و حذف رأی منفی کامنت ها، بنده و تمام همدانشگاهی ها، همکاران، اقوام و سایر دوستان و آشنایان خبرآنلاین را تحریم کرده و تا زمان برگرداندن این گزینه به این خبرگزاری غیرمحترم بر نخواهیم گشت.
    • بی نام A1 ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
      9 0
      پس چطور میخواهید بفهمید منفی ها برگشتند؟؟؟
  • علی FI ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    44 1
    چه طوره چرخ رو هم از اول اختراع کنیم؟
  • یوسف A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    59 8
    منفی ررو چرا برداشتین ای بابا !!!!!!!!!ترسوها!!!!البته میدونم تایید نمیشه
  • بی نام A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    27 4
    عمرا کسی سوارش بشه
  • بی نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    34 3
    کی جرات سوار شدن تو این هواپیما رو داره؟
    • محسن IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      8 11
      من !! با افتخار تمام حاضرم سوار،دستاورد فرزندان کشورم شوم با افتخـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــار
  • بی نام US ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    40 1
    بعد از تولید خودرو ملی که برای مردم غیر از تحمل خودروهای بی کیفیت و قیمتهای سرسام اور نتیجه ای نداشته حالا باید منتظر فاجعه در هوا باشیم بیش از سی سال است که خودروهای تولید داخل به سه تا پنج برابر قیمت خودروهای با کیفت تر خارجی بدست مردم داده می شود و بعد از سی سال هنوز سود این صنعت به مردم نرسیده می ترسم برای دارا شدن صنعت هواپیما سازی مردم مجبور شوند سی سال بلیط هواپیما را به چند برابر قیمتهای جهانی بخرند برای کمک به تولید ملی، !!!خدایا ما را از این بلیه تولید ملی خلاص بفرما ، امین ، اخه یکی نیست بگه اقایان یه کم رفتارتان را درست کنید و کم شعار بدید تا مثل همه کشورها بتونید چند تا هواپیما از دارندگان این صنعت بخرید مگر ژاپن و کره هواپیما می سازند؟
  • وحید IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    44 0
    اگر کمی با دنیا آشتی می کردیم .... با این پول میشد خطوط ایران ایر رو با بویینگ 747 و 767 کلا عوض کرد
  • بی نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    41 2
    طیاره ی مرگ در راه است
  • بی نام A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    53 1
    بابا همین خودرو ملی بس است ! دست از سر مردم بردارید پول رو بین خوتون تقسیم کنید هواپیما نخواستیم!
  • بی نام A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    59 1
    ... چرا منفی ها رو حذف کردید نکنه شما هم ... من دیگه به این سایت نمی ایم
  • بی نام A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    53 3
    احتمالا بدنه هواپیما رو روی موتور پیکان قرار می دهند البته 4 موتور 2 تا سمت راست 2 تا چپ!
  • بی نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    23 0
    فکر می کنم ما اساسا مشکل داریم ما اصلا متوجه دنیای تکنولوژی نیستیم یه چیزهایی از شیخ بهایی شنیدیم تو همون مایه ها مانده ایم معمولا این طرحهادر ایران پخش پول بین یه عده ای است آنچه که در خبر هست عالی است اما اگر دانشگاههای ما اینهمه توانایی دارند چرا صنعت ما با یک تحریم لنگ می زند خوب آقایان همین طرحهارا در مقیاس کوچک وصنعتی برای شرکتها انجام دهند محتاج چینی ها نشویم قدرت قطعه سازی صنعتی ایران هم افزایش یابد هواپیما هم می سازیم چرا ما همیشه طرحهای عجیب وغریب و بزرگ که نشانه مجموعه ای از صنایع قوی است را انتخاب می کنیم بخدا این خبرها فقط می گوید ما اینکاره نیستیم ما نمی دانیم صنعت چیست
  • محمد A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    29 0
    فقط تواسمون ازدست سایپاوایران خودرو درامان بودیم که اونم به مشکل خورد.دیگه ترجیح میدم باالاغ مسافرت کنم!.
  • رضا.ب IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    10 1
    خبرآنلاين عزيز. حذف منفي از كامنت ها كار خيلي ... ست. ميدونم چه منطقي پشت سر اين تصميمه، ولي بدونيد، دنياي ارتباطات و ژورناليسم و رسانه مطمئنا با محافظه كاري مفرط و ترس و حذر، هيچ سنخيتي نداره. اين كار واقعا تفريطه. مطمئن باشيد كه متضرر ميشيد از اين تصميمتون. ابتدايي ترين ضررش اينه كه در ذهن مخاطبان و خوانندگان پر و پا قرصتون افت محسوسي ميكنيد. راستي واسه يه رسانه و خبرگزاري، چيزي مهمتر و بزرگتر و كليدي تر از نگاه مخاطب وجود داره؟!
  • خلیج فارس A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    19 0
    میگن بهترین نوع مرگ با هواپیما ست !!خوب دوستان زحمت کشیدن برای کم کردن فشار با اقتصادی و ... بهترین امکاناتو در اختیارمان بزارن
  • بی نام A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    11 2
    طراحی مفهومی فقط کلیات سیستمه که 2 سال طول کشیده(تا آخر سال)، بعدش میشه طراحی سیستمی که جزئی تر مشخص میشه که قراره هر زیرسیستمی چه ویژگی هایی داشته باشه و بعدش میشه طراحی تفصیلی که همه چیز دقیقاً مشخص میشه بعدش هم طراحی، شبیه سازی و ساخت نمونه اولیه هست که بدون شک بدون عیب نیست و چند مرحله اصلاح نیاز داره و چون هر مرحله بیشتر از مرحله قبلش طول می کشه به هیچ وجه نمیتونه تا آخر سال 96 ساختش تموم بشه. بودجه خوبی براش پیش بینی شده ولی به شرطی که مدیریتش خوب باشه و زیاد حیف و میل نشه که زیاد خوشبین نیستم.
  • علی A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    16 3
    نگران نباشید. با مدیران لایق این حوزه، هیچ وقت پرواز نمیکنه که نگران باشید!
  • عضوی از پروژه IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    8 3
    سلام دوستان. به عنوان عضوی از پروژه عرض می کنم زیاد جوش نزنید. این قضیه دو میلیار دلار از این پولهاست که کی داده کی گرفته! در این مدت یک ساله هم تنها پول کمی به دانشگاه ها داده شده است. پروژه تعریف شده در دانشگاه ها هم ساخت هواپیما نیست. عنوان آن دستیابی به فناوری های کلیدی هواپیماست. اصلا ساخت هواپیما کار دانشگاه نیست. ساخت هواپیما آرزوی مسئولین است که با وضعیت فعلی دانشگاه ها می توانند در حد نهایت 10 درصد در آن موثر باشند. پس زیاد جوش نزنید. صرفا بیان یک ایده و خبر بود.
  • بی نام A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    14 0
    بعد از ارابه مرگ اینبار نوبت به طیاره مرگ رسیده است....
  • نون خالی خور A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    12 1
    265 روز پیش گوشت خوردیم حالا این همه هزینه برا چی اونم با دستان مبارک و میمون آقای منطقی تازه اگه اون مدیر بود لااقل به پای مالزی می رسیدیم
  • محسن A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    14 0
    متوسط قیمت هواپیمای ارباس a320 که ظرفیتش 150 نفراست ، در سایت http://www.airbus.com ساعت یازده و نیم 8 آبان 92 معادل 88.3 lمیلیون دلار ثبت شده است . با این حال چه نیازی به این کار است و آنهم قیمت 90 میلیون دلار باشد . این پروژه اگه برای ما ما آب ندارد برای خیلی ها نون خواهد داشت .
  • بی نام A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    14 0
    برای 2.000.000.000 دلار نقشه دیگه ای بلد نبودین بکشین؟ میگفتین باید خرجشه ما هم خیلی راحت قبول می کردیم مثل بقیه پولا
  • بی نام IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    8 0
    سوارشدن دست خودمونه پياده شدن دست خدا
  • بی نام IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    7 0
    من یه بار با فوکر 100 پرواز کردم برای تمام عمرم کافیه عین اتوبوس قدیمیای بنزه بدون ترمز خدا بهمون رحم کنه
  • بی نام IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    8 0
    2 میلیارد دلار که پولی نیست. خوبه تو این زمینه هزینه بشه بهتر از اینه که کمک کنیم به چند تا کشوری که فقط واسه ما دردسر بودن! اما نیازی هم نیست همه چیز رو خودمون بسازیم. مگه تونستیم بعد از سی سال سرمایه گذاری تو صنعت خودرو به خداقل استانداردهای دنیا برسیم؟ چه تضمینی داره بعد از سالها وقت و صرف هزینه های زیاد بتونیم هواپیمای با کیفیت بسازیم؟ شاید بهتره سرمایه گذاری کنیم رو ساخت چیزایی که بقیه نمیتونن بسازن یا صرف نمیکنه که بسازن. تجارت بین المللی واسه همین بوجود اومده. پتروشیمی ما خیلی جا واسه رشد داره. اصلا نباید یه بشکه نفت خام صادر کنیم. کل دنیا میتونن مشتری فراورده های نفتی ما بشن. هواپیما هم بهتریناش رو میخریم (اگه تابلو صداقت آمریکایی نزنن و از این کارا نکنن!!)
  • بی نام A1 ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    20 0
    سمند هم میگفتند خودروی ملی ولی حلا میبینی قیمتش با دلار کم و زیاد میشه . تورو خدا دیگه مردم رو فریب ندید
  • بی نام IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    7 0
    قیمت مرغ بیاد پایین بهتره
  • بی نام A1 ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    15 1
    خبرآنلاين لطفا تو يه مطلب رسمي توضيح بده که چرا منفي ها رو از نظراتت حذف کردي. اگه به دلايلي مجبور شدي اين کار رو بکني لااقل بيا به کاربرا بگو اين موضوع رو. اينجوري حس مکينم يه جورايي داره به کاربر بي احترامي ميشه
  • بي نام A1 ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    8 0
    اقا پرايد در در راه است
  • پراید IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    6 0
    یعنی چی چه وضعشه ... اصلا برنامه ریزی نداره وسیله مرگ من هستم چرا میخواد یک وسیله دیگه بیاد رو دستم بزنه بازار منو دارند خراب میکنند.
  • دایی IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    16 2
    چرا منفی رو حذف کردین چرااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟حداقل یک توضیح حق ماسسسسسسسسستتتتتتتتتت.
  • بی نام IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    3 0
    دوستان مدتی از نزدیک ساخت،طراحی و تست هواپیمای رادار گریز نیروی هوایی رو از نزدیک دیدم.پیمانکار سازنده شرکتی است در شهرک شمس آباد که یه هواپیمای دو نفره هم گذاشته رو سقف سوله اش.خدا به دادمون برسه احتمالن از همین آقایون مجدداً دعوت به همکاری میشه.
    • بی نام IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      0 1
      آره تو خوبی!
  • بی نام A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    4 3
    با 2 ميليارد دلار ميشه 14-13 تا هواپيماي بوئينگ787 جديد رو خريداري كرد كه لااقل مطمئن هستي اون بالا چرخش پنجر نمي شه!!!
  • رضا A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    5 0
    اي كاش وقت و هزينه دانشگاه و سازمان ها و اساتيد و بسياري چيزها ديگر را در راهي مصروف شود كه به اصطلاح از مزيت هاي نسبي كشور است مثلا اثار باستاني يا كشاورزي اين مثل اين است كه بگوييم مثلا كشور امارات طرح توليد بنز را در دستور كار دارد
  • قدم A1 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    8 0
    بعد از ساخت خودرو ملی !؟ و ماهواره ملی و هواپیمای ملی ، قدم بعدی می تواند ساخت آسانسور فضایی برای سفر به ماه باشد . که ان شاء ا... با مدیریت و تلاش شبانه روزی عزیزان به کوری چشم دشمنان محقق خواهد شد .
    • بی نام IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      2 2
      شما مشغول باش...
  • سعید A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    7 2
    چندنفربایدکامنت بذارند تابگین منفی هاروچراحذف کردین
  • عباس IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    5 0
    سلام، تجربه تولید خودرو در ایران را مرور کنیم وبعد تصمیم بگیریم .اقدام به ساخت خودرو در داخل سالها مردم ایران را از استفاده از امکانات رفاهی وایمنی خودروها محروم کرد وصدها هزار نفر را به گوشه قبرستانها فرستاد.سالی سی هزار نفر بدلیل نداشتن امکانات ایمنی در خودروهای تولید داخل کشته می شوندوبهای خودروساز شدن که نه خودرو مونتاژکن شدن را هموطنان ماخیلی سخت می پردازند.هموطنان ما محکوم به استفاده از خودروهای بدون کیفیت داخل هستند چراکه خودروسازها وزارت صنایع وبازرگانی راهم تحت سلطه ورانت خود دارندوقوانین وتعرفه های ورودخودروهای خارجی راآنچنان سخت می کنندکه دیگربرای هیچکس صرف نکندازخارج خودرو واردکنندومجبوربه استفاده از خودروهای بی کیفیت داخلی بشوندلذادرموردساخت هواپیماها هم این قصه تکرار می شود.
  • فخرالدین A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    6 1
    یکم: آقای خبر آنلاین چرا منفی ها حذف شده؟! دوم : دوستانی که به خودکفایی هنوز اعتقاد دارن بهتره از این خواب بیدار بشن این پروژه یک بار قبلا توسط متخصصین ایرانی و به دست کارشناسان اوکراینی!!!! در اصفهان اجرا شد و بعد از یک پرواز آزمایشی دیگه خبری ازش پخش نشد. این بار هم حتمن یه عده کسر بودجه دارن یا دلشون سفر مجانی به خارج می خواد که این سناریو رو دوباره دارن تکرار می کنن
  • بی نام IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    5 1
    افسوس برای ملتی که اولویتهای خود را گم کرده است.
  • حمید IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    7 2
    قابل توجه دوستانی که موافق ساخت هواپیما هستند، اگر این کار با مشارکت و تحت لایسنس یک شرکت معتبر باشد امیدی به نتیجه هست در غیر اینصورت فاجعه در راه ات، فراموش نکنیم که خودرو که از نظر تکنولوژی خیلی پایین تر از هواپیماست بدون شرکایی مثل پژو و کیا این نمی شد.
  • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    5 3
    جمع اروپا با اون همه تکنولوژی هواپیما میسازه موتورش رو از جنرال موتورز آمریکا میگیره. خواهشا یه پراید در حد پرایدهای اصل کره بسازید.
    • بی نام A1 ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
      3 3
      اروپا خودش موتور توربو جت میسازه و بوینگ امریکا هم ازش میخره اونم شرکت رولز رویس انگلستان یکی از دوشرکت معتبر تولید توربو جت جهان هستش
  • بی نام RO ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    4 0
    مثل پرو‍‍‍ّ‍‍زه هاي برره ميمانه
  • بببببب A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    7 2
    سال 96: کارسناسان علت سقوط هواپیمای 150 نفره را وزن اضافی مسافران و انحراف به چپ و خواب آلودگی خلبان اعلام کرد.
  • پراید سوار A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    6 0
    چون این هواپیما وطنی هستش توالت فرنگی نداره و باید با نصب انواع کمر بند ایمنی رو دستشویی سنتی رفع حاجت کنیم
  • بی نام CN ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    9 2
    یک بودجه هم بدهند به ما برای اختراع چرخ
  • اشکان IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    5 1
    ما نیاز نیست پول نفت رو بدیم و ماشین و هواپیما بسازیم اگه سیستم منظم و پایدار داشته باشیم، بهترین شرکت های دنیا میان در کشور و کارخانجات قوی تولید ماشین و هواپیما درست می کنن.
    • بی نام IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
      0 0
      اگه خودمون بتونیم تولید کنیم خیلی خوبه.مگه کشور های غربی برای اولین بار که هواپیما تولید کردن مثل الان بود .بجای این کارا اگه بتونیم دست مدیران فاسدو از صنعت کشورمون کوتاه کنیم خیلی زود پیشرفت میکنیم
  • takpar IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    9 1
    حالا که دارین میسازین هاچ پک بسازید.من هاچ پک دوست دارم!
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    3 0
    اگر این کار اصولی باشه که فعلا یک مورد هم در مقیاس کوچکتر در ایران انجام نشده ، می تونه باعث پیشرفت زیادی بشه چون بواسطه ساخت هواپیما تکنولوژی ها و تکنیک های زیادی بومی میشه و در سایر صنایع قابل استفاده هستند. بیشترین بودجه رو صنایع دفاعی آمریکا داره که هدفشون ساخت هواپیمای جنگی و بمب هست ولی در کنار اون خدمت زیادی به به صنعت آمریکا و دنیا انجام می دهند.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    4 2
    دروغ
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    4 3
    هروقت خودرو ساخت ایران داشتیم که متراز پورشه باشه اونوقت باور میکنیم هواپیما ساز هستیم
  • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    5 1
    خبرآنلاين لطفا توضيح بده که چرا منفي ها رو از نظراتت حذف کردي!؟ تا الان که من نظرات رو میخوندم بیش از ده بار کاربران این سوال رو پرسیده بودن . چرا در این باره توضیحی نمیدی؟؟مثل اینکه کاربران برات اهمیتی ندارن که اصلا توجه نمیکنی؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    4 0
    جناب بی نام چهارشنبه 8 آبان 1392 - 21:40:28 وقتي آمريكا هواپيماي پوئينگ 747 ايران رو روي خليج فارس ساقط كرد من چند وقت بعدش توي روزنامه خوندم كه آمريكا در دادگاه محكوم شده و 55 ميليون دلار بابت هواپيما به ايران داده و 65 ميليون دلار هم بابت ديه سرنشين هاش اون سايتي هم كه مراجعه كردي قيمت رو يا اشتباه زده يا شما اشتباه ديدي !
  • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    7 0
    سلام آقاي منطقي!!!راستي از پروژه پژو آر دي چه خبر!!؟؟ از روآ چه خبر؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    6 0
    کوچیکتر می ساختید بشه تو جاده ازش استفاده کرد
  • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    8 1
    حداقل یه توضیح کوچک درباره علت حذف منفی ها بدید.
  • بی نام IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    7 1
    من میگم دیگه کامنت نذارید تا خبرآنلاین دکمه منفی رو برگردونه. این چه وضعشه آخه؟
  • abbas IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    6 7
    وقت کسی لذت درست کردن یه محصول رو به دست خودش نداشته باید تلاش بقیه رو مسخره کنه؟؟ من قبول دارم تولیدات داخلی ایران کیفیت ندارن ولی بالاخره باید از یک جایی شروع کرد همیشه که نمیشه دستو گردنمون جلو بقیه کج باشه.
    • جیم جارموش IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      7 5
      دوست عزیز حس میهن پرستی شماقطعا تحسین برانگیز و موجب افتخار هم میهنان است ولی در نظر داشته باشید با مبلغ 2.000.000.000 دلار میتوان حدود 30 فروند ایرباس 319 مدل 2013 خرید ! به نظر شما هزینه کردن این مبلغ برای ساخت 4 فروند هواپیما منطقی تر است یا خرید 30 فرونداز به روز ترین و ایمن ترین هواپیما آنهم از غول های این صنعت...
  • مسعود IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    13 5
    من نمي دونم چرا بايد در همه چيز خودكفا بشيم؟! الان مثلا سالهاست در خودرو خودكفا شديم خوب شد؟! بابا به چه زبوني بگيم از نظر اقتصادي . خيلي از اين خودكفايي ها به صرفه نيست مثل صنعت خودرو كه ما مزيت نداريم و بي جهت به سمت خودروساز شدن رفته ايم بعد از اين همه سال هم هنوز بيشتر مردم ايران از كيفيت خودروهاي داخلي نگرانند. تو را به خدا رحم كنيد به بيت المال و باز هم دهها و صدها ميليارد دلار بيت المال اين مردم مظلوم را صرف توليد در صنعتي كه مزيت در آن نداريم نكنيد. چه خوب مي شد كه در تمام اين سالها به جاي توليد خودروهاي داخلي. خودروهاي با كيفيت و كم مصرف خارجي وارد مي كرديم مطمئنا بيت المال خيلي بهتر حفظ مي شد و تلفات و كشته ها و تصادفات و خسارتهاي مادي و معنوي بسيار كمتر بود.
  • دکتر IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    10 6
    من مدتیه کاربران خبر آنلاین رو رصد می کنم...متاسفانه هر خبری که در مورد صنعت و علم درباره ایران مطرح میشه یا می گن محکوم به شکسته یا می گن نمیشه یا می گن پولشو خرج شکم کنید یا می گن ما باید مثل قبایل افریقایی فقط دام داری و کشاورزی کنیم!! معلوم هست شما چتونه!!؟ الآن همین اماراتی که شما مسخره می کنید بزرگترین مرکز تعمیر هواپیماهای پهن پیکر در خاورمیانه رو داره... واقعا در تعجبم..........
  • علی IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    10 2
    شمایی که می گی ایران باید بره دنبال توریست!! و کشاورزی میشه لطف کنی بگی با کدوم آب و هوا؟؟ ایران یک کشور بیابانی و نیمه بیابانی هست که خود ناسا گفته یک دهه هست وارد یک دوره 30 ساله خشک سالی شده کشاورزی و توریسم مزیت نسبی فعلا در اکثر مناطق ایران نداره...... ایران با این همه نفت و گاز و معادن و منابع اولیه دنبال صنعت نره بعد خام فروشی کنه به امثال ترکیه و چین و هند و پاکستان بعد کالاهای صنعتی همین ها رو چند برابر بخریم؟؟ نخبه ایران هم بره توی همین کشورها مشغول بشه... پول باد اورده نفت که تمام بشه آن وقت به....کردن می افتیم خوب....
  • کارشناس سازمان فضایی IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    9 2
    دوستان این موضوع رو زیاد جدی نگیرید...خیلی نمی تونم موضوع رو باز کنم..اما هدف اصلی بیشتر کاربری نظامی هست تا تجاری چون حتی دوستان شرقی ما هم چندان در این زمینه با ما همکاری نکردند و نخواهند کرد..... صنعت هوایی ایران تقریبا از اول انقلاب تحریم بوده.....
  • بیثواد SE ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    10 2
    این هواپیماها هرقدرهم بد باشند از پایین آمدنشان باید مطمئن بود!
  • بی نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    6 3
    يا ابالفضل
  • علی A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    10 2
    بسازید خوبه
  • جیمبو IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    5 4
    حالا دوست دارم بدونم کی داوطلب مشه خلبانش بشه کیم مسافرش بشه کیم مهماندارش بشه....
    • بی نام A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
      1 1
      من
  • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    5 7
    من دوست ندارم این کار صورت بگیره چون واقعا کی میخواد این هواپیمارو سوار بشه تازه بودجه خیلی زیاد هم میخواد که با این بودجه میتونیم چندین فروند هوایمای مسافربری بخریم
  • محبوب A1 ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    9 4
    تعجب میکنم از بعضیها بجای اینکه اینگونه برنامه هارا تشویق کنن نق میزنن وایراد میگیرند واقعا چنین طرحی بسیار جسورانه وباارزش است اگر دانشمندان ما موفق به ساخت این هواپیما شوند کار بسیار بزرگی انجام داده اندونیاز مارا نسبت بدنیای کفر واستکبار قطع کرده اند واین میتواند تو دهنی بزرگی برای امریکای وحشی وشکنجه گر باشد
  • کورش A1 ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    9 2
    باید صنعت کشور راه بیفته.این همه جوان باید مشغول یه کاری بشن
  • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    7 2
    با سلام به همگی اونهایی گه دائما میگن ما نمیتونیم نمی شه بهتره بگن نمیتونم و خودشون را با بقیه قیاس نکند اگه به حرف بعضی از این اشخاص باشه ما هوا را هم باید از کشور های دیگه بخریم که یوقت جنابان بهشون سخت نگذره و لیاقتشون اینه که دائما برن آنتالیا و دبی و هی بیان به عرب ها قبطه بخورن ..............
  • آرش IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    4 1
    آقایانی که مایوسید ایران 6ششمین کشور دنیا در ساخت هواپیما انقدر پیشرفته لست
  • مثبت اندیش IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    0 0
    با این وضعیت خرید هواپیمای خارجی و اختصاص بودجه به کارهای دولتی سالی یه میلیاردم بدن به این بودجه 100سال دیگه اولین پرواز اونم با هزار دنگ و فنگ انجام میشه که اونم نمیدن فقط مرغ همسایه غازه ما هیچی نیستیم
  • ات A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    1 0
    سایپا رسما وارد تکنولوژی فضایی شد. امیدوارم گازسوز نباشه. در ضمن یادش بخیر هواپیمای ایران 141 بالش رو هوا کنده شد. بعدا معلوم شد اسمش انتونوف 141 بود
  • هعاه IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    2 0
    الان سال 1397 هستش و حتی یک قطعه هم ساخته نشده ؟؟؟؟؟زمان دروغ رو نشون میده
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
    0 0
    به قول دوستمون زمان دروغ رو نشون ميده. اين نظر را قرار ميدم فقط بخاطر اينکه اين خبر بازخواني بشه
  • محرم میرزایی A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
    0 0
    اغلب آقایانی اظهار نظر نموده اند وبه هر نحوی از انحا اجرای پروژه را تقبیح نموده اند از نظر بنده منفی بافانی بیش نیستند چرا که تناقض در بطن آنان کاملا مشهود است بطوریکه وقتی در جایی سخن از نبوغ کاردانی ومغز پیش می آید این افر اد با بوغ و کرنا از عدم توجه به نواغ وعلت فرار مغز ها را مطرح میکنند اما در چنین مواردی نبوغ منفی بافی های آقایان گل میکند بنده باوجود مخالف بودن باسیاستهای اقتصادی و علوم فناوری دولت درخصوص واگذاری امتیاز علوم هسته ای وازبین بردن دستاوردهای آن هستم اما احساس میهن پرستی بنده ،مرا خوشحال میکند که متخصصین کشور ما تلاش میکنند اما درمورد شکستهای قبلی باید عرض کنم شرکتهای هواپیما سازی جهان مانند شرکت ایرباس ویا بویینگ ویا رولز رویس ازهمان یکبار بدون تلفات به فناوری هواپیما
  • محرم میرزایی A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
    0 0
    سازی دست یافته اند بنده با اطلاعاتی که از چندین هواپیما های ساقط شده ایرباس وبویینگ تاکنون قربانیان سقوط هواپیما به چند صد هزار نفر میرسد پس با این حساب باید آنها خیلی وقت پیش شرکت خود را تعطیل میکردند بنده در یک مستند ی که نگاه میکردم چندین هواپیما به یک نقطه که میرسیدند دچار سانحه میشدند که کارشناسان کارخانه درمورد این سوانح تحقیقات مفصلی را شروع کرده وپساز ده سال به نتیجه رسیدند ودرخلال ده سال تحقیقات همچنان در اثر سانحه هوایی در آن نقطه مدام تلفات میدادند تا اینکه دریافتند تمام علل سانحه فقط یخ زدگی هیدرولیک سکان هواپیما بوده که آن را مرتفع ساختند هیچ تکنولوژیی به سادگی وبدون شکستها بدست نمی آید