بهترین عکس‌های فضایی هفته را با ما مرور کنید: از از قطب شمال فریبنده زحل و دریاچه‌های تیتان گرفته، تا تا فصل‌های مریخی و سیارک‌های عبوری از کنار ستاره‌ای در حال مرگ.

توجه: برای اینکه بتوانید از زیبایی عکس‌ها بهتر لذت ببرید، می‌توانید روی علامت مربع (Maximize) در گوشه پایین-راست منوی گزارش تصویری کلیک کنید.

فصل‌های مریخی
این عکس که از شیب دهانه‌ای برخوردی روی سیاره سرخ گرفته شده است، نشانه‌های بر جای مانده از تابستان و زمستان مریخ را به وضوح به تصویر می‌کشد. این خطوط که به «خطوط شیب بازگشتی» شهرت دارند، روی دهانه‌ای در نزدیکی دره Valles Marineris یافت می‌شوند. علت نامگذاری این خطوط آن است که در فصول گرم بلندتر هستند و با سرد شدن هوا طی گردش فصل‌های مریخ به سمت عقب باز می‌گردند. دانشمندان گمان می‌کنند آب شور یا دی‌اکسید کربن مایع زیر سطح مریخ باعث گرم شدن و رنگ‌آمیزی این خطوط در فصول گرم مریخ می‌شود.

گاز گرفتن خرچنگ
سحابی مشهور خرچنگ که نخستین بار توسط اخترشناسان چینی و در سال 1504 / 883 مشاهده شد، باقیمانده انفجاری ابرنواختری است که در گذشته‌هایی بسیار دور رخ داده است. هفته گذشته اخترشناسان خبر از کشف رد شیمیایی گاز آرگون دادند که از این سحابی به بیرون ساطع می‌شود؛ کشفی که نخستین نشانه از وجود گازی نجیب در فضا (البته غیر از هلیوم) محسوب می‌شود. اگرچه کشف مذکور باعث شگفتی اخترشناسان نشده، چرا که از دهه 1930 / 1310 آنها می‌دانستند که بخش اعظم عناصر موجود در کیهان از انفجارهای ستاره‌ای حاصل شده‌اند، با این وجود تاییدیه دلپذیری برای این موضوع است. چگالی گاز مشاهده شده در سحابی همچنین می‌تواند به شناخت ستاره منشاء ابرنواختر آن کمک کند.

دریاچه‌های تایتان
قمر زحل، تایتان، دنیایی سرشار از دریاچه است؛ موضوعی که در این عکس کاشی‌کاری رنگی از دنیای یخ‌زده مذکور به خوبی مشاهده می‌شود. در این تصویر که با استفاده از عکس‌های مدارگرد کاسینی ناسا گرفته شده است، بزرگ‌ترین دریاچه تایتان به نام Kraken Mare به شکل توده‌ای سیاه و آبی درست زیر قطب شمال قمر (مرکز عکس) دیده می‌شود. اغلب این دریاچه‌ها از جنس متان و اتان مایع هستند که در دمای سطحی منفی 179 درجه سانتی‌گراد این قمر مشغول حمام آفتاب گرفتن هستند. تایتان به عنوان دومین قمر بزرگ منظومه شمسی تنها قمری است که دارای جو ضخیم است. دانشمندان سیاره‌شناس هنوز مشغول رمزگشایی نحوه عملکرد آب و هوایی تایتان هستند، و به دنبال توضیحی برای اجتماع دریاچه‌ها در نیمکره شمالی این قمر می‌گردند.

سیارک‌های عبوری از کنار ستاره‌ای در حال مرگ
در این عکس که توسط کاوشگر نقشه‌برداری فرسرخ میدان گسترده ناسا (WISE) از سحابی مارپیچی گرفته شده، عبور سیارک‌ها از کنار ستاره در حال مرگ منشاء این سحابی ردی نورانی در سیاهی بیکران فضا بر جای گذاشته است. کوتوله‌ای سفید قلب این سحابی دوردست را شکل می‌دهد که به گاز و غبار اطراف خود گرما می‌بخشد. گرم شدن این گازها و غبارها است که باعث ساطع شدن نور و درخشش زیبای سحابی مارپیچی می‌شود. در تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ‌های فضایی که به عکس‌برداری از چنین اجرامی می‌پردازند، عبور سیارک‌های نزدیک‌تر به زمین (و گاهی نیز ماهواره‌ها) به شکل ردی نورانی در آسمان ثبت می‌شود.

قطب شمال فریبنده زحل

مدارگرد کاسینی با پرواز بر فراز قطب شمال سیاره زحل و نوردهی 10 ساعته توانست توانست تصاویر جدید از ابر شش‌ضلعی مرموز قطب شمال این سیاره تهیه کند. با اندازه‌ای بزرگ‌تر از سیاره زمین، این پدیده نخستین بار توسط کاوشگر وویجر و حین عبور این فضاپیما از کنار زحل در اوایل دهه 1980 / 1360 مشاهده شد. این سیستم آب و هوایی شش وجهی مرموز بیش از 25 کیلومتر پهنا دارد، و طوفان‌هایی با اندازه‌های مختلف را در خود جای داده است. مشهورترین این طوفان‌ها، گردابی مشخص است که درست بالای قطب شمال زحل واقع شده است. لکه سفیدرنگ پایین سمت راست نیز بزرگ‌ترین این طوفان‌ها است که 3500 کیلومتر قطر دارد.

53275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    2 0
    باگ داريد. ماكزيمايز مي كنم، بنرهاي تبليغاتي رو روي تصاوير نشون ميده
    • بی نام IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      2 0
      تو کروم فقط اینطوریه! با فایرفاکس مشکلی نیست!
  • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    7 4
    الله نور السموات و الارض...
    • بی نام A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
      7 1
      کفار منفی دادن
  • سعیده IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    4 0
    با تشکر از تصاویر زیبایی که در سایت میذارید اما چرا امکان دانلود این تصاویر وجود نداره؟لطفا این امکان رو بدید چون تصاویر واقعا زیباست بازم ممنون