تحقیقات کمپانی اف-سکیور نشان می دهد 97 درصد از وویروسها و بدافزارهای موبایل روی سیستم عامل اندروید قرار می گیرد.

 

بر این اساس در سال 2012 کل ویروسهای منتشره روی اندروید 79 درصد بوده که در سال 2013 به رقم بی سابقه 97 درصد رسیده است.

در گزارش 40 صفحه ای منتشره از سوی کمپانی F-Secure همچنین آمده بدافزارهای اندرویدی از 238 مورد تهدید آمیز سال 2012 به 804 مورد تهدید آمیز در سال 2013 رسیده است.

دو نکته ای که اف سکیور به ان اهمیت داده اینکه تهدید های اندرویدی جنبه غیر امریکایی داشته و با توجه به جدول کشورها می توان نام کشورهای غیر امریکا را (دقیقا 75 درصد از کشورهای عربستان سعودی و هندوستان بوده است) در آن مشاهده کرد. در ضمن 5 کشور اروپایی تنها 15 درصد از این تهدیدات بدافزاری را به خود اختصاص داده اند. نکته دومی که اف سکیور روی ان پا فشرده اینکه نباید بگوییم گوگل روی بالا بردن امنیت اندروید تلاش نکرده است.

آشکارگی بدافزارهای اندرویدی برای عربستان 42 درصد، هندوستان 33 درصد، امریکا 5 درصد، فنلاند 5 درصد، آلمان 3.2 درصد، انگلیس 2.8 درصد، هنگ کنگ 2 درصد، سوئد 2.6 درصدریالمصر 1.8 درصد و هلند با 1.6 درصد مهمترین کشورهای آلوده شده به بدافزارهای اندرویدی در سال 2013 بوده اند.

در حالت مقایسه ای همان طور که در نمودار مشاهده می کنید از سال 2000 تا 2013 سیستم عامل سیمبین نوکیا 32 درصد (605 بدافزار) و اندروید 65 درصد از توزیع بدافزارها را داشته اند. این رقم در سال 2013 با توجه به افت سیمبین به 3 درصد و اندروید به 97 درصد رسیده است. جالب اینجاست که ویندوز فون، پالم، بلک بری و آیفون همگی کمتر از 1 درصد در این آلودگی مقصر بوده اند که نشان از امنیت بالای نرم افزاری روی این سیستم عامل هاست. سیستم J2MEبا دو درصد و پاکت پی سی نیز در سالهای 2000 تا 2013 هر کدام به ترتیب 2 و 1 درصد مقصر بوده اند.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که عمده راه ورود بدافزار روی اندروید ، اپلیکیشن هایی است که شرکای نرم افزاری موسوم به third party app stores نوشته و راهی بازار مصرف می کنند.

البته 4 اپ استوربزرگ یا فروشگاه آنلاین فروش اپ که عمدتا در چین وجود دارند شامل Anzhi,Mumayi,Baidu و eoeMarket مورد بررسی این تحقیق قرار گرفته و مشخص شد که کمتر از 10 درصد در زمینه انتشار بدافزار مقصر هستند.(بدلیل عدم دسترسی کاربران چینی به گوگل پلی، این فروشگاهها در چین فعالیت می کنند.)

اما فروشگاه دیگری بنام Android159 مقصر 33 درصد از توزیع بدافزارها در این گزارش شناخته شد.

جالب اینجاست که خود گوگل پلی، که فروشگاه رسمی فروش اپلیکیشن های اندرویدی است کمتر از 0.1 درصد مقصر توزیع بدافزار شناخته شد.

گوگل البته بین توسعه فروشگاه ها و اپ های اندرویدی از یک طرف و توسعه امنیت و ممانعت از توزیع بدافزار باید کوشش بیشتری کند.

منبع: نکس وب

56502

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعيد A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    29 79
    اصلا مگه به غير از "آي او اس اپل" ، سيستم عامل ديگه اي هم وجود داره؟
    • بی نام A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
      13 3
      مگه به غیر از ماه و خورشید سیاره دیگه ای وجود داره ؟
    • بی نام IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
      14 1
      آره: اندروید ویندوز فون سیمبین فایرفاکس ...
    • بی نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
      14 10
      اره اندروید هست که اپل رو به زمین زده
  • دشمن اپل A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    49 12
    برای آدمهای مرفه بی دردی که هیچی از نرم افزار و سیستم عامل سر در نمیارن و فقط به اسم برند توجه مکنن نه..!
    • امير US ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
      13 14
      پس شما ميفرماييد اونايى كه سردرميارن اندرويد استفاده ميكنن؟ فرق آى او اس و اندرويد مثل فرق بنز و پرايده
    • بی نام IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
      13 9
      اره اندروید بنز هست.اپل هم ایران خودرو که فقط مونتاژ میکنه
    • پیک موتوری IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
      9 1
      با عرض پوزش از دوستان گرامی ، آندروید بر پایه لینوکس طراحی شده و لینوکس هم در دسته شبه یونیکس ها جای میگیره که به این راحتی بد افزار بهش نفوز نمیکنه. اگرم باشه از ناشی بازی کاربره که کاملا از آمار که عربستان تو صدر مشخصه. عربا پول دارن میخرن بعد بلد نیستن استفاده کنن آی او اس هم کاملا در برابر ویروس مقاومه به شرطی که قفلشو نشکونن نرم افزار تایید نشده روش نصب کنن
  • بی نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    7 0
    play store امنه، مثل موارد ذکرشده unknown sources نیست
  • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    3 1
    باید دید بودجه تحقیقات این شرکت از کجا تامین می شه در یک کلام فیش حقوقی رو ازکی می گیره تو این دنیا کسی وجود نداره که از کسی فیش حقوقی بگیره و بر علیه اون مطلبی بنویسه
  • مهدی IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    8 1
    در مورد کامپیوترهای اپل در مقابل پی سی ها هم سالها از این صحبتها میشد. به علت فراگیری پی سی خوب ویروس هم روش بیشتر نوشته میشد. خوب مشخصه که سیستم آی او اس با کلی محدویتی که دارده کمتر ویروسی شه. (یک اپ استور بیشتر نداره)
  • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    15 16
    گوشی فقط آیفون. سیستم عامل فقط ios
  • بی نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    13 15
    اندروید حالا کو تا به آی او اس برسه
  • بی نام A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    2 9
    ویروس‌ها در دیگر سیستم عامل‌ها خود را آشکار نمی کنند و قابل شناسایی نیستند
  • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    20 13
    این واقعیت است که اپل در امنیت حرف اول را می زند
  • پیام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    12 1
    یدونه از همین فروشگاه هایی که بد افزار رو به راحتی بین ایرانیان پخش می کنه همین مارکت بازار هست و خیلی ها خبر ندارن درصد بالایی از اپلیکیشن هایی که از اونجا نصب می کنن بد افزار هست میتونه به راحتی اطلاعات و سوابق شون رو مورد تهدید قرار بده
  • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    4 0
    اوه بابا چقدر تو با کلاسی هیچی نمیدونی
  • ایرانیز IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    3 3
    میشه با روت کردن اندروید دسترسی برنامه ها به اینترنت رو قطع کرد اما یکم از مشکلات بد افزار ها رو حل میشه اما این تنهایی مشکلات رو حل نمیکنه...
  • بی نام GB ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    7 1
    علت كمتر بودن ويروس براي سيستم عاملهايي نظير اي او اس، ويندوز فون، سيمبين و.. به علت تعداد كم كاربران آنها در مقايسه با اندرويد است