رئیس شورای شهر پیشنهاد می کند روز اول فروردین به ری و زیارت حضرت شاه عبدالعظیم الحسنی (ع) بروند.

پیشنهاد تهران گردی روز اول فروردین به روایت احمد مسجدجامعی:

روز اول سال نو جا دارد به شاه عبدالعظیم (ع) برویم. در شهر ری، دو سه جای ویژه وجود دارد که باید دید، یکی کاروانسرای دو قلو است که در مسیر بازار به حرم قرار دارد. این کاروانسرا البته ویران شده و در مقابل آن، چای فروشان می ایستند. 

در ری می شود به دیدن چشمه علی رفت که بسیار زیباست. دیدار از بنای برج طغرل در جوار گورستان قدیمی ابن بابویه را هم از یاد نبرید، برج طغرل در دولت آباد، خیلی دیدنی است. نمای بنای تئاتر شهر، از برج طغرل گرفته شده، آنجا هم عده ای از بزرگان مانند آقای محیط طباطبایی دفن است.

در ری یک کاروانسرای دیگر هم هست که در بازار جدید ری واقع شده. برخی جاهای دیدنی مانند باغ طوطی را هم نباید از دست داد.

یادم هست در یکی از تهران گردی ها، به کاروانسرا دو قلو رفتم، وضعیت خوبی نداشت و عکسهای آن زمان نشان می دهد که وضعیتش با امروز قابل مقایسه نیست. بنا به کلی تخریب شده بود. یادم هست کسی چرخ دستی نو گذاشته بود آنجا و نشسته بود. پیش رفتم و گفتم گفتم این چرخ را از کجا خریدی؟ گفت از میدان شوش خریدم. گفتم چه می کنی و کسب و کارت چیست و او هم جواب داد.

در همان مسیر بازار قدیم ری، یک قهوه خانه هست که قهوه چی آنجا دست کم سابقه 40 ساله دارد. خودش به ما گفت زمان قدیم که اطراف ری زمینهای کشاورزی فراوان بوده، کارگرها در فصل کشاورزی برای درو و کاشت محصولات می آمدند و اتاقهای پایین و بالا ساکن می شدند و قیمت اجاره اتاقها را هم حتی گفت. اینجا (کاروانسرای دوقلو) در اصل محل اتراق کارگران فصلی کشاورزی بوده که بعد از فصل کشت می رفتند و حالا اینها رها شده. تنها کسی که از آن سالها مانده، همان قهوه چی است. برخی چیزها از بین رفته و عکسهایی که الان در سفرهای کشف تهران می گیریم، سند خواهد ماند.

موزه شاه عبدالعظیم هم اسناد مهمی را در خود جای داده که ایام نوروز دیدنی است. سند مهمی که در آن وجود دارد، اولین دستور سانسور مطبوعات در ایران است.

47231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =