رئیس شورای شهر تهران توصیه می کند روز چهارم فروردین سری به یک میدان قدیمی در جنوب تهران بزنید؛ میدان راه آهن که از دیرباز در بین اهالی تهران به همین نام معروف بوده.

پیشنهادهای تهران‌گردی احمد مسجدجامعی در روز چهارم فروردین؛

میدان راه آهن از دیدنی های تهران است. بخش اعظمی از این زیبایی، متعلق به بنای راه آهن تهران است. این بنا، خیلی زیبا و ارزشمند ساخته شده است. طراح آن یک آلمانی است و هنوز دقت کنید SS های آلمانی را روی دیوار آن می توانید ببینید. دور و بر این میدان قهوه خانه دیدنی آذری قرار دارد که دیدار آن خیلی دلچسب است. پدر نقاش معروف، آقای کاظم چلیپا، آنجا بوده و نقاشی می کشیده. این قهوه خانه نقاشی دیواری دارد، حیاط، بالکن و فضای سنتی بسیار دیدنی دارد. این بنا، زمان آقای کرباسچی بود که شناسایی شد. کنار این قهوه خانه هم دو سه تا کبابی و فروشگاه صنایع دستی قراردارد که خانواده ها می توانند بروند تفریح و خرید کنند.

آنجا حتی جای نشستن نقاش "چلیپا"ی پدر هم بوده سالها "چلیپا"ی بزرگ می نشسته و نقاشی می کشیده، پیشنهاد کردم خوب است اینجا را دوباره احیا کنند، مثلا یک صندلی بگذارند یا یک هنرمند دیگر را بنشانند تا پرتره مردم را بکشند. قهوه خانه های ما یک بخش از فرهنگ عامه تهران را شکل می دهند. الان دوباره می بینیم مردم به بازگشت به قهوه خانه ها هستند و سنت قهوه خانه نشینی و گپ زدن در این فضا را می پسندند. قهوه خانه آذری را یک روز جمعه رفتم، دیدم چه صفی است، طیفی که می روند، آن طیف قدیم نیست، بلکه جوانها هم به قهوه خانه می روند.

فرض کنید چلیپا الان از آنها نقاشی بکشد، مقداری فضا باعث استقبال مردم می شود، ولی روز جمعه هم به دلیل تعطیل بودن شلوغ تر است، قهوه خانه های معمولی هم حتی می بینیم شلوغ می شود. البته قهوه خانه ها قبلا مردانه بود؛ الان خانوادگی شده.

در میدان راه آهن، موزه راه آهن هم داریم و باشگاه راه آهن که دیدنی است، ساختمان دخانیات خیلی مهم است. البته اینجا ممکن است مردم نتوانند بروند، ولی قدیمی ترین قطاری که در تهران است در موزه راه آهن نگهداری می شود.

عکسها: ایسنا

47231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =