در حال حاضر مهاجرت نیروهای کار ایران به یکی از اصلی ترین دلمشغولی های فعالان اقتصادی بدل شده است.

آرش پورابراهیمی: ناپدید شدن هواپیمای خطوط هوایی مالزی و حضور دو پناهجوی ایرانی در آن باعث شد باردیگر موضوع مهاجرت نیروی کار ایرانی برای فعالان اقتصادی جذابیت پیدا کند. در حال حاضر یکی از اصلی ترین نگرانی های پیش روی اقتصاد ایران مهاجرت نیروهای متخصص و با انگیزه کار و متخصصان است.  

پناهجویان و نیروهای کار ایران چند نفرند؟

بنابر داده هایی که  کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل (UNHCR) به تازگی منتشر کرده، در سال 2013 میلادی معادل 612700 درخواست پناهندگی در 44 کشور صنعتی جهان ثبت شده که این میزان نسبت به سال 2012 رشدی 28 درصدی را نشان می‏دهد. در واقع تعداد درخواست های پناهندگی در این سال نسبت به سال گذشته افزایشی 133 هزار موردی را تجربه کرده است. سال 2013 از منظر تعداد درخواست پناهندگی دومین سال در میان 20 سال اخیر محسوب می‏شود و گفتنی است که طی سه سال اخیر درخواست پناهندگی در جهان روندی صعودی به خود گرفته است.

نیروهای کاریبه چه کشورهایی می‏روند؟

58 درصد نیروهای کار ایرانی راهی 5 کشور آلمان، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، سوئد و ترکیه می‏شوند. در سال 2013 منطقه اروپای جنوبی بیشترین رشد را از نظر مقاصد پناهجویان داشته و تعداد پناهجویانی که راهی این منطقه شده اند 49 درصد رشد کرده است. در این منطقه ترکیه اصلی ترین مقصد پناهجویان محسوب می‏شود.

ایرانی ها در میان پناهجویان جهان

در میان هشت کشوری که بیشترین تعداد پناهجویان را به خود اختصاص داده اند، ایران دومین کشور از نظر درآمد سرانه محسوب می‏شود. تعداد پناهجویان ایرانی در حالی نزدیک به تعداد پناهجویان پاکستانی و سومالیایی است که از منظر اقتصادی می‏توان گفت که ایرانی ها وضعیت به مراتب بهتری دارند. برای مثال از کشور پاکستان با درآمد سرانه تقریبا 10 هزار دلار کمتر از ایران و جمعیتی حدود 180 میلیون نفری تقریبا هر سال همانقدر پناهجو راهی دیگر کشورها می‏شود که از ایران.

در سال 2013 تعداد 23900 پناهجوی ایرانی راهی کشورهای صنعتی شده اند و این درحالی است که در سال تعداد پناهجویان نزدیک به 2000 نفر بود. در واقع می‏توان گفت که تعداد پناهجویان ایران در سال 2013 نسبت به سال 2012 رشدی 20 درصدی را تجربه کرده است. ترکیه، آلمان و استرالیا با به تریتب 5897، 4424 و 4370 مورد، اصلی تری مقصد پناهجویان ایرانی محسوب می‏شوند و پس از آن ها نیز کشورهای انگلستان، آمریکا، سوئد و هلند قرار می‏گیرند. اگر توزیع فصلی درخواست پناهندگی ایرانیان در دیگر کشورها در نظر گرفته شود، فصل بهار پرترددترین فصل پناهجویان ایرانی خواهد بود و اواخر پاییز و اوایل زمستان نیز کم تردد ترین فصل سال. همچنین باید گفت در میان پناهجویانی که در سال 2013 وارد استرالیا شده اند، بیشترین پناهجویان ملیت ایرانی داشته اند.

3535

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیما A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    پس دلیل مهاجرت همش اقتصادی نیست...چیزای دیگه ای هم برای مردم مهم هستند غیر از پول که باعث میشه مملکتشونو ترک کنن
  • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    از کی تا حالا پناهنده ها نیروی کار به حساب میان؟ اونی که نیروی کار متخصص هست نیازی نداره پناهنده بشه و مهاجرت می کنه. این آماری که شما ارایه کردید آمار پناهندگان است و نه مهاجران.
  • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    یعنی مردم فقط به خاطر پول مهاجرت می کنند؟؟؟؟
  • قلی IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    دلواپسان عزیز کجائید ؟ دلواپس این نیروهای کاری که شرایط کاری براشون فراهم نیست و مجبور به مهاجرت میشن هستید ؟ آیا ؟
  • بی نام RS ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    12890؟سالی حدود 39 میلیون سرانه ایران؟با مدرک مهندسی ماهی 850 حقوقمه
  • سینا A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    من خودم سال گذشته عازم سوئد شدم هرچند دلم نمیخواست و چون در یک شرکت خارجی کار میکردم و اونها پس از تحریم منو به سوئد منتقل کردن این کارو انجام دادم دلیل مهاجرت صرفا مشکل اقتصادی نیست چه اینکه اکثرا ایران رو بهترین کشور برای دراوردن پول از طرق قانونی و یا غیر قانونی میدونن که میشه توش یک شبه پولدار شد بدون مالیات و جواب پس دادن مباحث دیگه ای که در مهاجرت مطرحه یکی امنیت و اسودگیه به این معنی که نگرانی برای فردا وجود نداشته باشه دوم بحث سلامته سوم بحث ازادی های فردیه یه کوچولوش اینترنته چهارم بحث در ارتباط بودن با جهان خارج و کسب اعتبار جهانیه و الا اگه بخوایم صرفا بحث اقتصادی رو در نظر بگیریم به هیچ عنوان به جایی نمیرسیم هرچند در نگاه اول تمام موارد بالا با پول قابل تهیه است
  • کوروش A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    همیشه مهاجرت به خاطر اقتصاد نیست......
  • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    من که خودم به شدت پیگیر این موضوعم که از ایران خارج شم،خوشبختانه برای حرفه من موقعیتای خیلی بهتری هست،اینجا نهایتا ٣ میلیون میدن،دوبی همین کار ١٥٠٠٠ درهم پیشنهاد کردند بهم
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 0
    همه ما در اینده مهاجرت خواهیم چون بیکاریم