محققان سوئدی با تجهیز فرودگاه کوچکی در شمال این کشور به دوربین‌های دیجیتال، آنتن‌های مخابراتی، انواع مختلف حسگر و میکروفون، امکان یکپارچه‌سازی اطلاعات و کنترل از راه دور پروازها را فراهم کرده‌اند.

فرودگاه کوچک Ornskoldsvik نخستین فرودگاه کنترل از راه دور جهان محسوب می‌شود که کنترل ترافیک هوایی در آن بدون حضور مستقیم نیروهای انسانی در برج مراقبت انجام می‌شود.

با کمک سیستم پیشرفته مخابراتی، داده‌های مختلف جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی می‌شوند و این اطلاعات از برج مراقبت کنترل از راه دور با تأخیر زمانی هشت دهم ثانیه برای مسئول مراقبت پرواز در یک مرکز خارج از فرودگاه یا در فرودگاه دیگری ارسال می‌شود.

در حال حاضر این طرح در مرحله فاز آزمایشی قرار دارد و از سال آینده هدایت مجازی پروازها بطور کامل از فرودگاه دیگری انجام خواهد شد.

داده‌های از طریق کابل‌های فیبر نوری به فرودگاه Sundsvall در فاصله 160 کیلومتر ارسال می‌شوند.

برج مراقبت فرودگاه کنترل از راه دور، یک اتاقک تمام شیشه‌ای بر روی یک برج بلند نیست، بلکه اتاقی بدون پنجره پوشیده از صفحه نمایشی مدور 55 اینچی است.

مسئول مراقبت پرواز از طریق صفحات لمسی، عملکرد دوربین‌ها و حسگرهای مختلف را کنترل کرده و قادر به زوم کردن و بزرگنمایی بر روی تصویر مورد نظر از راه دور است.

2424

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =