پادشاه فصل‌ها دامن‌کشان از راه رسیده ولی از این پاییز برگریز هزار رنگ، تنها نصیب خاک گرم و تشنه جنوب‌غربی ایران؛ گرد و غبار راه دور است. با آغاز اولین بارندگی‌ها، نفس اهوازی‌ها باز هم تنگ شد و خاک و باد و باران و هوای دم‌کرده، مردم اهواز را روانه اورژانس کرد.

دکتر شهریار میرخشتی، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خوزستان با اشاره به وقوع گرد و غبار و باران دیروز جمعه به ایسنا گفت: آمار بیمارانی که به دلیل گرد و خاک دیروز اهواز و بروز مشکلات تنفسی به اورژانس و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، از صبح امروز رو به کاهش است.

او گفت: امید است با اقدامات کنترلی و انجام مراقبت‌ها از سوی شهروندان، میزان ابتلا به مشکلات تنفسی در هنگام پدیده گرد و غبار در استان خوزستان همچنان کاهش یابد؛ هرچند نمی‌توان انتظار داشت که آمار مراجعه‌کنندگان مشکلات تنفسی به صفر برسد.


ارایه آمار بیماران تنگی نفس برعهده استانداری است

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خوزستان در خصوص تعداد مراجعه‌کنندگان مشکلات تنفسی به اورژانس به دلیل وقوع پدیده گرد و خاک شدید در اهواز گفت: بر اساس بخشنامه‌ای که به دستگاه‌های مرتبط ارایه شده، ما نمی‌توانیم در این زمینه آماری ارایه کنیم و اعلام این موارد بر عهده استانداری خوزستان گذاشته شده است.

میرخشتی گفت: از آنجا که در روزهای تعطیل، مردم معمولا در خانه هستند؛ در پی وقوع پدیده گرد و خاک در ظهر دیروز جمعه، طبیعتا مراجعه‌کنندگان با علایم مشکلات تنفسی نسبت به روزهای عادی هفته کمتر بوده‌اند.

او گفت: همچنین اولین بارندگی در اهواز که با حساسیت و نگرانی بیشتری همراه بود، شب‌هنگام اتفاق افتاد و مردم در آن ساعات شب در خیابان‌ها نبودند و خوشبختانه تعداد مراجعه‌کنندگان با مشکلات تنفسی در هنگام اولین باران بالا نبود.


آغاز مشکلات تنفسی امسال از 26 مهر ماه
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خوزستان گفت: امسال بحران مشکلات تنفسی از 26 مهر ماه آغاز شد. با بارش اولین باران پاییزی آمار مراجعه‌کنندگان با علایم مشکلات تنفسی افزایش یافت؛ در این شرایط، کلیه مراکز درمانی و اورژانس اهواز و خوزستان از 5 روز قبل از زمان بحران، در حالت آماده‌باش قرار داشتند.

وی با اشاره به بروز مشکلات تنفسی در شهروندان اهوازی در هنگام بارندگی، عنوان کرد: در بارندگی‌های اول که معمولا حساسیت بیشتر است، بهتر است شهروندان جز در موارد ضروری از خانه خارج نشوند. همچنین استفاده از ماسک‌های مناسب به خصوص برای اقشار آسیب‌پذیر از جمله سالمندان، کودکان و خردسالان و همچنین بیماران قلبی و تنفسی و یا افراد دچار حساسیت‌های فصلی توصیه می‌شود.

میرخشتی گفت: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با توجه به بروز ناگهانی و بی‌سابقه بحران تنگی نفس پس از باران در سال گذشته، در این زمینه تجربه مناسبی کسب کرد و علی‌رغم این که در سال گذشته ده‌ها هزار نفر مراجعه‌کننده با مشکلات تنفسی داشتیم، آمار فوتی‌ها صفر بوده است. امسال نیز دانشگاه پیش از وقوع این بحران با آمادگی کامل وارد عمل شده است.

عکسها: ایسنا و ایرنا

47282 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مردم ایرانی IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    121 7
    چه بلایی سر محیط زیست آوردیم که باران رحمت الهی تبدیل به نغمت شده ؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام EU ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
      46 2
      خبر انلاین باید دعا کنیم این گردوغبار به تهران هم برسه تا اون موقع مسئولین این فریادهایی که اینجا زده میشه رو بشنون.
    • صالح A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
      6 64
      بی حجابی بی حیایی بی عفتی
  • آذری A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    70 4
    متاسف شدم برای هموطن اهوازیم.با این که تامین کننده انرژی ایرانن اما با این مشکلات باید دست و پنجه نرم کنن.حقشون این نیست..
  • نسیم A1 ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    41 1
    واقعا دم اهوازی ها و همه جنوبی ها گرم که با وجود این همه مشکلات که بعد از پایان جنگ تحمیلی براشون به وجود اومده باز هم صبورانه زندگی می کنند و همه سختی ها و نامهربانی ها رو تحمل میکنن......اهواز،آبادان و خرمشهر سه شهری که هر وقت پدر و مادرم به آنجا سفر می کنند فقط اشک میریزن و دلشون میسوزه که شهرهایی که یک زمانی از هر جهت از سایر شهرهای ایران حتی تهران نیز برتر بودن باید چنین حال و روزی داشته باشند.شهرهایی که در سال های جنگ هم آسیب شدید و خسارت های زیادی رو متحمل شدن و مردمانش مظلومانه اما شجاعانه جنگیدند،اما متاسفانه بعد از جنگ هیچکس کاری اساسی برای دوباره ساختن این شهرها انجام نداد و وضع بدتر شد....
  • اهوازیم IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    22 1
    خدا پدر و مادرت رو بیامرزه خبرآنلاین که اخبار آلودگی اهواز رو به اطلاع هموطنانمون می رسونی. متاسفانه مسولین شهر ما دوست دارن در خفا و سکوت مساله مختوم بشه. دریغ از توزیع یک ماسک رایگان و اگر روز تعطیل نبود به احتمال 99 درصد استانداری از تعطیل کردن ادارات و سازمان ها و مراکز علمی خودداری می کرد. بابا کف کردیم تو این شهر به کی بگیم. ان شااله به حق امام حسین و اولادش همه مشکلات بلاد اسلامی بخصوص ایران عزیز ما حل و فصل بشه. ما از اینکه تهران و اصفهان هر روز آبادتر از دیروز بشه ناراحت نیستیم از این ناراحتیم که مثلا ساخت یک پل روگذر 300 یا400 متری در این کلان شهر بعد از گذشت سه سال حدود 65درصد تکمیل شده ولی در جای دیگه مثلا شاهین شهر اصفهان کیلومتر ها پل و جاده روگذر در همین زمان احداث میشه.
  • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    1 8
    بذار اهوازی ها هم بفهمن ما در تهران چه می کشیم.
    • بی نام A1 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
      6 0
      شما اگر هوای آلوده در تهران تنفس می کنید امکانات تهران رو هم دارین امکاناتی که سایر شهر ها ندارن اونوقت اهوازیا در قبال این هوا چی دریافت می کنن