نخستین جشن «سینما و کتاب» در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نخستین جشن «سینما و کتاب» شنبه 21 شهریور با حضور هنرمندانی هم چون بهروز افخمی، مسعود رایگان، رویا تیموریان، سیروس ابراهیم زاده، مرجان شیرمحمدی، اشکان خطیبی، سیروس الوند، لیلا اوتادی، اندیشه فولادوند، بهاره رهنما، کاظم هژیر آزاد، شمس لنگرودی و تعداد دیگری از هنرمندان سینما و هم چنین استاد «غلامحسین امیرخانی» در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر «مجید سرسنگی» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با توجه به اهمیت توجه به فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: بی اغراق باید ادبیات را روح یک ملت بدانیم که از یک نسل به نسل دیگر منتقل می‌شود، اما متاسفانه در کشور ما فرهنگ کتابخوانی جایگاه مناسبی ندارد. ملت توسعه‌یافته ملتی است که با کتاب انس گرفته باشد. وقتی شرایط نشر کتاب، مطالعه و به‌طور کلی ارزش نهادن به کتاب را می‌نگریم، فاصله زیادی بین وضعیت کنونی و وضعیت مورد انتظار از یک کشور صاحب فرهنگ و تمدن وجود دارد.

وی در ادامه افزود: جشن امروز که از نتایج تفاهمنامه خانه هنرمندان ایران و خانه کتاب است، حرکتی نمادین برای قدردانی از هنرمندانی است که در عین انجام فعالیت‌های هنری، از کتاب و نوشتن نیز غفلت نورزیده‌اند. این هنرمندان هم‌زمان که هنر خود را متاثر از عرصه نوشتن می‌بینند، تاثیری بزرگ نیز بر مخاطبین خود دارند.

 سرسنگی در بخش پایانی صحبت‌های خود و در نقل قولی گفت: فقر لزوما به بی‌پولی مربوط اشاره ندارد بلکه روزنامه‌های برگشتی یک شهر و کتاب‌های خاک گرفته کتاب‌فروشی‌ها نیز نشان از فقر دارد. تبدیل شدن کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب به فلافل‌فروشی فقری تاسف‌برانگیز است.

در ادامه این نشست «مجید غلامی جلیسه» مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به اهمیت نقش سینما در در توسعه کتاب و کتابخوانی در کشور گفت: دارم که سینما نقش مهمی در توسعه کتاب و کتابخوانی در کشور دارد و سینماگران نیز به طور بالقوه می‌توانند تاثیر مهمی در پیشرفت و گسترش کتاب و کتابخوانی داشته باشند. این جشن قرار است به سینماگران یادآوری کند که چه نقش مهمی در توسعه کتابخوانی دارند. من از این هنرمندان عاجزانه درخواست می‌کنم بیشتر به کتاب بپردازند، بیشتر بنویسند، بیشتر درباره کتاب صحبت کنند و بیشتر در فیلم‌های خود به کتاب بپردازند.

او در پایان افزود: این نخستین جشن «سینما و کتاب» است و آرزو دارم در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند. همچنین امیدوارم برپایی این جشن باعث پیوند هرچه بیشتر کتاب و سینما شود.

در بخش تجلیل از هنرمندان، ابتدا از داریوش تجلیل به عمل آمد. این کارگردان سینما در این مراسم حضور نداشت،اما در پیامی ویدیویی که پخش شد،اظهار کرد: سینما و کتاب به ویژه سینما و رمان در سراسر دنیا از یکدیگر تغذیه می کنند و این موضوع در ایران نیز در حال روبراه شدن است.

در ادامه این مراسم از مسعود رایگان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، تقدیر شد. وی تلاش خانه هنرمندان و خانه کتاب برای ارتقای سطح مطالعه در ایران را بی وقفه اما ناکافی دانست و یادآور شد: باعث تاسف است که رسانه ملی به رغم ظرفیت بسیار بالایی که برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی در کشور دارد اما از این ظرفیت استفاده نمی کند؛ من طرحی برای ترویج کتاب خوانی دارم و قول می دهم که بعد از اجرای آن هر ایرانی دست کم در سال 5 کتاب مطالعه کند.

سیروس ابراهیم زاده بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز که در این مراسم لوح تقدیر دریافت کرد با بیان این که نوشتن برای هنرمندان تفنن نیست بلکه یکی دیگر از ابعاد خلاقیت آنهاست، گفت: کتاب از قدیمی ترین رسانه ها و سینما یکی از ستون های مدرنیته است و تلفیق این دو با یکدیگر بسیار مبارک است.

کاظم هژیر آزاد که چهارمین هنرمند نویسنده ای بود که از وی تقدیر شد، در سخنانی کوتاه تصریح کرد که نوشتن را از طریق نگارش بیوگرافی فراگرفته و برای نگارش بیوگرافی ناچار به مطالعه بسیار زیاد کتاب شده است.

بهاره رهنما بازیگر و نویسنده سینما، تئاتر و تلویزیون نیز بعد از دریافت لوح تقدیر خود از انتشاراتی هایی که آثار وی را چاپ کرده اند، تشکر کرد.

نرگس آبیار کارگردان فیلم شیار 143 پس از دریافت لوح تقدیر در این مراسم ابراز امیدواری کرد اقتباس های بیشتری از آثار نویسندگان ایرانی در سینما شود.

او تاکید کرد: نویسندگان سخت گیری های کمتری درباره اقتباس از آثارشان داشته باشند و کارگردانان نیز به جای مولف بودن به سمت اقتباس از آثار نویسندگان بروند.

شمس لنگرودی شاعر و نویسنده که به تازگی در یکی از فیلم های سینمایی بازی کرده است و لوح خود را از سیروس الوند کارگردان سینما در این مراسم دریافت کرد نیز در این مراسم، گفت: یکی از دوستان کارگردان چندی پیش با من تماس گرفت و گفت نمایشگاه نقاشی برگزار کرده است؛ سوال کردم چرا؟ گفت چون وضع سینما خراب است. گفتم پس ببین وضع شعر تا چه اندازه خراب است که من وارد سینما شده ام.

سیروس الوند نیز در سخنانی با مقایسه کتاب خوانی در ایران و ژاپن اظهار کرد: در ژاپن دانستن و آگاهی یک ارزش است و اگر این ارزش در کشور ما نیز حاکم شود، همه رسانه ها می توانند به مقوله کتاب و کتاب خوانی بپردازند.

در نخستین جشن «سینما و کتاب» از بهروز افخمی، داریوش مهرجویی، شمس لنگرودی، مسعود رایگان، اندیشه فولادوند، کاظم هژیرآزاد، سیروس ابراهیم زاده، مرجان شیرمحمدی، بهاره رهنما، نرگس آبیار، لیلا اوتادی و اشکان خطیبی، به دلیل حضور فعالانه در عرصه کتاب با اهدای لوح و یک جلد کتاب نفیس از مجموعه آثار استاد محمود فرشچیان تقدیر شد.

 این مراسم به منظور تجلیل از سینماگرانی که در سال 94-93 مؤلف کتاب بوده‌اند و با حضور اهالی سینما، هنرمندان حوزه‌های مختلف و علاقه‌مندان به هنر و با هدف تشویق و ترغیب اهالی سینما به نوشتن کتاب و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه، برگزار شد.

۵۷۲۴۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    5 0
    اصلا ما چیزی به نام ادبیات نداریم. اگه داریم کو؟ وضعیت کتابها هیچ خوب و جالب نیستند. اگر هستند نام ببرید و معرفی کنید.
  • رضا IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    8 0
    در کشور ما حرف اول و آخر را پول می زند یاد دهه چهل و ادبیات فاخرش به خیر