روحانی: گور خوابی از فقر، برای دولت قابل تحمل نیست

رییس جمهور گفت: اگر تخلف، انحراف و جرم بزرگی رخ می‌دهد و مردم احساس کنند تخلف یک مجموعه بوده نه فرد باید برای مردم توضیح داده شود تا مشکل در اعتماد عمومی را ترمیم کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت که در محل سالن اجلاس سران تهران برگزار شد، ‌ گفت: مساله نظارت و بازرسی در نظام جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت ویژه‌ای است. اساسا اگر هرگونه اختیار و قدرت در یک نظام، توام با نوعی بازرسی و نظارت نباشد، احتمال انحراف و فساد در آن بسیار زیاد است.

وی افزود: گرچه در فرهنگ اسلام یک بخشی از کنترل قدرت، کنترل داخلی انسان هاست که به نام تقوی می‌نامیم. تقوی‌‌ همان قدرت و توانی است در نهاد یک انسان که بشر را از انحراف و خطا باز می‌دارد.

اهم سخنان رییس دولت به مقل از خبرگزاری ها به شرح زیر است:

* تقوی یعنی نگهدارنده‌؛ متقی کسی است که دارای توانمندی نفسانی و قدرتی در درون است که می‌تواند او را از انحراف و خطا بازدارد. در آیات قرآن مجید و روایات ما نیز بسیاری از عبادات و اعمال به دلیل تقویت قدرت واقعی تقوی در نهاد انسان بوده است.

*{ با اشاره به یکی از تخلفات رخ داده در دولت قبل} چرا با این همه دستگاه نظارتی در کشور باز هم شاهد تخلفات بزرگ هستیم و می‌بینیم چگونه یک تخلف بزرگ حدود سه میلیارد دلار در کشور ایران در دولت قبل اتفاق می‌افتد.این همه دستگاهای نظارتی وجود داشتند، کدام نظارت دقیق نبوده و یا قوانینش اشکال داشته و یا افرادی با آن سهیم بودند اگر یک نفر به تنهایی سه میلیارد دلار را به جیب می‌زند باید پرسید به کجا وصل بوده چه کسانی شریکش بودند و در چه رده و درجه‌ای قرار داشتند چگونه نفت و اموال در اختیار یک نفر قرار گرفته و صد‌ها میلیارد دلار را به یک نفر داده‌اند.

*دستگاه قضایی رسیدگی کرده به حکمی رسیده من درباره حکم و دستگاه قضا حرفی ندارم، رسیدگی کرده و به حکمی رسیده است. اما سوال مردم همچنان باقی است. فردی اعدام شود. پول چه شد؟ کجا رفت؟ چه کسانی نقش داشتند. از آغاز پرونده گفتم این فرد به جای دستگاه قضا در اختیار وزارت اطلاعات قرار گیرد تا اطلاعات آن آشکار شود بعد در اختیار قوه قضاییه قرار بگیرد. اما به هردلیلی این نظر عملی نشد. ولی انتظار مردم این است که ماجرا برای مردم مشخص و سوال مردم پاسخ داده شود.

* به عنوان نماینده ملت و مسئول اجرای قانون اعلام می‌کنم در پرونده‌های مهمی که اموال عمومی حیف و میل شده باید سوالات مردم پاسخ داده شود وگرنه مهم‌تر از از دست دادن ۳ میلیارد یا ۱۰ میلیارد دلار مساله اعتماد عمومی مردم و سرمایه اجتماعی است. بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که نظام دارد سرمایه اجتماعی است. قدرت ما قدرت مردم است. موشک و هواپیما و نظامی قدرت دوم است قدرت اول قدرت ملی است قدرت نظامی در رده اول نیست قدرت مردمی و سرمایه اجتماعی از قدرت‌های اول است.

* نظارت و بازرسی از وظایف مهم‌شان ترمیم سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است اگر تخلف، انحراف و جرم بزرگی رخ می‌دهد و مردم احساس کنند تخلف یک مجموعه بوده نه فرد باید برای مردم توضیح داده شود تا مشکل در اعتماد عمومی را ترمیم کنیم

*در بازرسی ما نیاز به تخصص‌های گوناگون داریم تا به نتیجه مطلوب برسیم. بازرسی تنها بخش حقوقی نیست بلکه بخش اقتصادی اجتماعی و سیاسی آن هم مهم است. گاهی تخلف یا انحراف به دلیل نقایص در بخش اقتصادی و فنی است و گاهی هم بخاطر نقایص در بخش حقوقی و قضایی است. ما باید بتوانیم به آن نقص رسیده و آن را رفع کنیم. اگر نقایص رفع نشود، نمی‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که به سلامت سیستمی اعتماد و آن را در جامعه تضمین کنیم.

*خیلی مهم‌است که در ارزیابی‌ها دستگاه‌ها پیش‌داوری نداشته باشیم، چرا که این امر ما را به خطا وا می‌دارد. در بسیاری از موارد متاسفانه بخاطر مسائل حزبی ، جناحی ،گاهی قومیتی و یا حتی قیافه ظاهری فرد ما پیش‌داوری می‌کنیم. چرا یک عده در کشور ما حاشیه امنیتی دارند و این از کجا آمده است؟ چرا برخی از خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و روزنامه‌ها حاشیه امنیتی دارند و هرچه بگویند و بنویسند و فحاشی و تهمت کنند گاهی تشویق هم می‌شوند. اگر آن تهمت‌ها به دستگاه اجرایی باشد تشویق می‌شوند اما جرات نمی‌کنند در مورد سایر دستگاه‌ها از این مطالب بنویسند.

*این‌ها را نمی‌گویم تا از دستگاه‌های اجرایی حمایت کنم بلکه ما نباید از وقوع گناه خوشحال شویم. سقوط اخلاقی در جامعه، زمانی است که کسی از گناه و منکر خوشحال شود. ما می‌بینیم که گاهی اوقات برخی افراد افراطی در جناح‌ها می‌گویند اگر این تهمت و توهین علیه جناح ما باشد، بد است اما اگر برای جناح مقابل باشد، خوب است. اسلام آمده تا ما را از این ظلمت و گمراهی نجات دهد.

* نباید خرده حساب‌ها، دعوا‌ها و دشمنی موجب آن شود که ما از عدالت فاصله بگیریم، اظهار کرد: عدالت فوق قومیت و مذهب و جناح‌بندی‌های سیاسی است.

* مسائل جناحی نباید در مسائل بازرسی ما دخالت نکند. من سراغ دارم مواردی که استاد یا معلمی در دادن نمره جناح را در نظر گرفته است. خدا نکند ما به‌آن روزی برسیم که معلم در دادن نمره نگاه کند که فرزند چه کسی است یا حتی فرزند دشمن خونی خودش است. در بازرسی‌ها که نوعی قضاوت اولیه در پایان بازرسی صورت می‌گیرد ولو اینکه قضاوت دادگاهی نیست اما داوری می‌شود خیلی مهم است که ما عدالت را مدنظر قرار بدهیم.

*بازرسی تنها بخش حقوقی نیست بلکه بخش اقتصادی اجتماعی و سیاسی آن هم مهم است. گاهی تخلف یا انحراف به دلیل نقایص در بخش اقتصادی و فنی است و گاهی هم بخاطر نقایص در بخش حقوقی و قضایی است. ما باید بتوانیم به آن نقص رسیده و آن را رفع کنیم. اگر نقایص رفع نشود، نمی‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که به سلامت سیستمی اعتماد و آن را در جامعه تضمین کنیم.

*هنرمندی پس از دیدن یک گزارش برای من نوشته است؛ وقتی دیدم فقیری شب به خاطر فقرش برود در قبر زندگی کند برای اینکه از سرما نجات پیدا کند و جای گرم پیدا کند. بغض در گلویم و شرمساری در سیمایم آشکار شد.چه کسی می تواند در جامعه‌ای بزرگ مثل ایران با این عظمت، دین، فرهنگ، عشق به خاندان رسالت زندگی کند و با این مسائل واکنش نشان ندهد. گور خوابی از فقر، برای مردم و دولت قابل تحمل نیست.

*مردم در ۹ دی احساس کردند که به امام حسین (ع) توهین شده است.۹ دی به خاطر عشق به امام حسین (ع) بود. از آن استفاده جناحی نکنیم. ۹ دی یک حرکت مردمی برای دفاع از امام حسین (ع)، ولایت فقیه و نظام بود و مربوط به این جناح و آن جناح و این دسته و آن دسته نیست

این خبر در حال تکمیل است...

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 617126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    1 0
    با سلام و درود به رییس جمهور محترم روحانی و هنرمند ارجمند فرهادی
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    0 0
    کاش چاره واقعی بشه نه فقط حرف
  • هموطن IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    1 1
    درود بر روحانی.واقعا باید مشخص بشه این ادمها به کجا وصل هستند
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    1 2
    الان رو یه کاغذ نوشتم یک میلیارد تومن گذاشتم تو جیبم به هرکی میرسم میگم یک میلیارد تومن پول دارم اگه اقای روحانی به فکر مردمه و کاری برا مردم انجام داده پس منم الان میلیاردر هستم فقط حرف تای کی؟4سال تموم شد وضع مردم بهتر که هیچ بدتر هم شده
  • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    0 0
    بله دقیقا آقای زنجانی که در دوره قبل جز نخبگان دور زدن تحریم بودن الان یه دفعه حکم اعدام گرفتن و شدن مهره سوخته . حداقل از این به بعد بیاید و فساد رو ریشه کن کنید ولی بازم این کار رو نمیکنید. ر
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    0 0
    ریس جمهور گفته بنا به دلایلی نظر من عملی نشد،حالا شما از مردم نظر میخواین
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    0 0
    کاش همه میفهمیدن قدرت یک کشور مردم هستند ... هر روز معاش را گران نکنید مردم با فقر زندگی میکنند فساد سیاسی و اقتصادی و دروغ اعتماد مردم رو تباه میکنه هر گوشه از کشور فقر بیداد میکنه
  • معلم بازنشسته A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    0 0
    بنابراین بی زحمت به زندگی این مردم رسیدگی کنید . بنده یک معلم بازنشسته هستم با دو فرزند تحصیل کرده ی بیکار . با یک میلیون و پانصد چگونه متأهل شان کنم ؟ چگونه خوراک و پوشاک شان را تأمین کنم ؟ چگونه سرپناه برای شان درست کنم ؟ در حالی که خودم هم مسکن ندارم .
  • شوخ A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    1 0
    این روزها همه احساس شرم میکنند این هم مد شد...اقایانی که احساس شرم میکنند خودشان در کاخهای مرمرین زندکی میکنند و برای ادای انسان بودن این روزها در حال احساس شرم کردن هستند
  • بی نام GB ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    0 0
    بدبخت ها رو از گورشون هم بیرون کردن
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    0 0
    گیرم که به دولت قبل وصل باشه خب چاره کنید
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    1 1
    اقای روحانی چقدر با حرفای قشنگ مردم را میپیچونید
  • مازنی IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    0 0
    احسنت، احسنت
  • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    0 0
    حرف نزنید به دادشون برسید
  • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    0 0
    گور خوابی به غیر از فقر مگه دلیل دیبگه هم داره به آقایون بفرمایید که به غیر از 15 درصد مومنین مابقی ملت نجیب و شریف ایران تو خونه هاشون هم که هستن زندگیشون تو گوره و مثل انسان زندگی نمی کنند .
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    0 0
    سوال این عزیزان قبل از این کجا زندگی می کردند و چرا از شهر و دیار خود کوچ می کنند و به این حقارت تن می دهند به خدا تهران دیگر ظرفیت مهاجر ندارد خواهش می کنم نیایید و مسئولان کشور را به دردسر و خودتان را به ذلت و مردم تهران را به زحمت نیاندازید
  • امیر A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    1 0
    "گور خوابی از فقر، برای دولت قابل تحمل نیست". ما از شما و بقیه مسوولین عذرخواهی می کنیم. شرمنده ایم. می دونیم که برای دولت شما، مردم خوبی نبودیم. ما رو ببخشید.
  • بی نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    0 0
    عالی