تیتر سه وبلاگها
-
فرهنگ، مضرب مشترک انسانیت
هفدهم آذر ماه، فرخنده سالروز «فرهنگ هشتگرد شهر» بر همه هشتگردیان و هشتگرد نشینان شهرستان ساوجبلاغ فرخنده و گرامی باد!
-
ما خطا نمیکنیم که خطا کنیم
ذهن و فکر و عقل و هوش و فهم بشری ما در مواجهه با رخدادها و واقعیتها و پدیدارها و مخاطرات و چالشها و سوانح و اتفاقات گوناگون در هر دوره و مرحلهای از تاریخش پاسخهای متفاوت داده است. راهحلهای متفاوت را جسته و یافته است.
-
نامعاصر بودگی با دنیای مدرن
در آدینه روز هفته پایانی مهر ماه پاییزی سال ۱۴۰۱ هجری خورشیدی؛ دو تن از مستندسازان بنام و یک تن از باستانشناسان توانای میهن به عزم و انگیزه و اشتیاق ساختن مجموعه مستندی نو درباره تاریخ و فرهنگ و اقلیم و عالم مدنی و معنوی ایرانی، به منزل تشریف آوردند. ساعاتی در محضر دوربینهای فیلم برداری، چشم در چشم لنزهای دوربین و چهره دلنشین دوستان بسر شد.
-
آگاهی و خودآگاهی تاریخی
پرسش از چیستی آگاهی و خودآگاهی و مسئله خاستگاه و منبع و ماده آگاهی و خودآگاهی و انواع و اطوار آگاهی و خودآگاهی در سپهرکنجکاویها و کششها و کنشها و خیزشهای ادراکی و دستگاه شناختی ما آدمیان یکی از مهم و بنیادیترین شاخصههای انسان بودن و نحوه حضور انسان در جهان است.
-
ما ملت نبوی هستیم
ما ملتی هستیم نبوی. درقرآن شریف نیز در سوره حج بر آن مهر تایید و انگشت تاکید نهاده شده است: انّ الذین آمنوا والذین هادوا والصابئین والنصاری والمجوس والذین اشرکوا وانّ الله یفصل بینهم یوم القیامه انّ الله علی کلّ شئیء شهید (سوره حج/۱۷).
-
دو گونه تجربه دینی
در نوشتار فشرده و کوتاه پیشارو قصد دو پاره کردن دین و تفسیر دوگانه انگارانه یا ثنوی مدارانه مانوی از دین مورد بحث نیست، لیکن برای ایضاح و تصریح و تشریح ملموس و مقبول و معقولتر مسئله از ابزارهای مفهومی متضاد مدد گرفته شده است.
-
انسان مؤمن چگونه انسانی است؟
زندگی در یک جامعه و جهان فوق پیچیده که پیچیدگی اغراق آمیز روان و رفتار انسان را بطرز بی سابقه بدنبال داشته و دامن زده است.
-
انسان اسطورههای آغازین یا انسان سنّتهای دینی؟
پرسش از میراثمندی و ماهیت چند میراثی انسان، پرسش از «چیزیست» که در هر دم زندگی ما در لحظه لحظه زیست جهان بشری ما در هر دم تجربههای رنگارنگ زیسته فردی و جمعی ما حضورش چندسویه و بی واسطه و مستقیم است.
-
باده نظمهای نو در جام و کام هویتهای نو
تاریخ، آوردگاه برآمدن و بدر شدن پی به پی نظمهای کهنه و نو و بر صحنه درآمدن و از صحنه و پرده بازی بدر شدن بازیگران پیشین و پسین است. نظمهای نو، طرحهای نو در تاریخ، تهاجمی درانداخته شدهاند.
-
آیا به پایان تاریخ نزدیک شدهایم؟
مباحث نوشتار پیشارو را با پارهای از کلان پرسشهای ادوارد ویلسون در کتاب «آینده حیات» او آغاز میکنیم و با پارهای دیگر از پرسشهای کلان او در فصل ششم کتاب ذیل عنوانِ «بخاطر عشق به حیات» به پایان میبریم.
-
تأملی در حیث تاریخی، تاریخمندی و ماهیت فرهنگی انسان
زندگی، فرهنگِ زندگیست، خوردن و خفتن یک رفتار طبیعیست. رفتار فرهنگی محسوب، وصف و تعریف نمی شود. آئین و ادب خوردن، رسم و آداب خوابیدن یک رفتار فرهنگیست. چونان بسیاری از رفتارهای طبیعی ما آدمیان، رفتارهای فرهنگی شده اند. فرهنگی عمل می کنند.