تیتر سه وبلاگ‌ها

  • فرهنگ، مضرب مشترک انسانیت

    فرهنگ، مضرب مشترک انسانیت

    هفدهم آذر ماه، فرخنده سالروز «فرهنگ هشتگرد شهر» بر همه هشتگردیان و هشتگرد نشینان شهرستان ساوجبلاغ فرخنده و گرامی باد!

  • ما خطا نمی‌کنیم که خطا کنیم

    ما خطا نمی‌کنیم که خطا کنیم

    ذهن و فکر و عقل و هوش و فهم بشری ما در مواجهه با رخدادها و واقعیت‌ها و پدیدارها و مخاطرات و چالش‌ها و سوانح و اتفاقات گوناگون در هر دوره و مرحله‌ای از تاریخش پاسخ‌های متفاوت داده است. راه‌حل‌های متفاوت را جسته و یافته است.

  • نامعاصر بودگی با دنیای مدرن

    نامعاصر بودگی با دنیای مدرن

    در آدینه روز هفته پایانی مهر ماه پاییزی سال ۱۴۰۱ هجری خورشیدی؛ دو تن از مستندسازان بنام و یک تن از باستان‌شناسان توانای میهن به عزم و انگیزه و اشتیاق ساختن مجموعه مستندی نو درباره تاریخ و فرهنگ و اقلیم و عالم مدنی و معنوی ایرانی، به منزل تشریف آوردند. ساعاتی در محضر دوربین‌های فیلم برداری، چشم در چشم لنزهای دوربین و چهره دلنشین دوستان بسر شد.

  • آگاهی و خودآگاهی تاریخی

    آگاهی و خودآگاهی تاریخی

    پرسش از چیستی آگاهی و خودآگاهی و مسئله خاستگاه و منبع و ماده آگاهی و خودآگاهی و انواع و اطوار آگاهی و خودآگاهی در سپهرکنجکاوی‌ها و کشش‌ها و کنش‌ها و خیزش‌های ادراکی و دستگاه شناختی ما آدمیان یکی از مهم و بنیادی‌ترین شاخصه‌های انسان بودن و نحوه حضور انسان در جهان است.

  • ما ملت نبوی هستیم

    ما ملت نبوی هستیم

    ما ملتی هستیم نبوی. درقرآن شریف نیز در سوره حج بر آن مهر تایید و انگشت تاکید نهاده شده است: انّ الذین آمنوا والذین هادوا والصابئین والنصاری والمجوس والذین اشرکوا وانّ الله یفصل بینهم یوم القیامه انّ الله علی کلّ شئیء شهید (سوره حج/۱۷).

  • دو گونه تجربه دینی

    دو گونه تجربه دینی

    در نوشتار فشرده و کوتاه پیشارو قصد دو پاره کردن دین و تفسیر دوگانه انگارانه یا ثنوی مدارانه مانوی از دین مورد بحث نیست، لیکن برای ایضاح و تصریح و تشریح ملموس و مقبول و معقول‌تر مسئله از ابزارهای مفهومی متضاد مدد گرفته شده است.

  • انسان مؤمن چگونه انسانی است؟

    انسان مؤمن چگونه انسانی است؟

    زندگی در یک جامعه و جهان فوق پیچیده که پیچیدگی اغراق آمیز روان و رفتار انسان را بطرز بی سابقه بدنبال داشته و دامن زده است.

  • انسان اسطوره‌های آغازین یا انسان سنّت‌های دینی؟

    انسان اسطوره‌های آغازین یا انسان سنّت‌های دینی؟

    پرسش از میراثمندی و ماهیت چند میراثی انسان، پرسش از «چیزیست» که در هر دم زندگی ما در لحظه لحظه زیست جهان بشری ما در هر دم تجربه‌های رنگارنگ زیسته فردی و جمعی ما حضورش چندسویه و بی واسطه و مستقیم است.

  • باده نظم‌های نو در جام و کام هویت‌های نو

    باده نظم‌های نو در جام و کام هویت‌های نو

    تاریخ، آوردگاه برآمدن و بدر شدن پی به پی نظم‌های کهنه و نو و بر صحنه درآمدن و از صحنه و پرده بازی بدر شدن بازیگران پیشین و پسین است. نظم‌های نو، طرح‌های نو در تاریخ، تهاجمی درانداخته شده‌اند.

  • آیا به پایان تاریخ نزدیک شده‌ایم؟

    آیا به پایان تاریخ نزدیک شده‌ایم؟

    مباحث نوشتار پیشارو را با پاره‌ای از کلان پرسش‌های ادوارد ویلسون در کتاب «آینده حیات» او آغاز می‌کنیم و با پاره‌ای دیگر از پرسش‌های کلان او در فصل ششم کتاب ذیل عنوانِ «بخاطر عشق به حیات» به پایان می‌بریم.

  • تأملی در حیث تاریخی، تاریخمندی و ماهیت فرهنگی انسان

    تأملی در حیث تاریخی، تاریخمندی و ماهیت فرهنگی انسان

    زندگی، فرهنگِ زندگیست، خوردن و خفتن یک رفتار طبیعیست. رفتار فرهنگی محسوب، وصف و تعریف نمی شود. آئین و ادب خوردن، رسم و آداب خوابیدن یک رفتار فرهنگیست. چونان بسیاری از رفتارهای طبیعی ما آدمیان، رفتارهای فرهنگی شده اند. فرهنگی عمل می کنند.