دیپلمات پیشکسوت کشورمان پیامدهای مذاکرات کره شمالی و آمریکا را برای خبرآنلاین بررسی و تحلیل کرده است.

زهره نوروزپور: کره شمالی و آمریکا پس از 65 سال اولین گام صلح را برداشتند. مذاکرات رهبران آمریکا و کره شمالی روز سه شنبه 12 ژوئن سال جاری پشت درهای بسته در سنگاپور صورت گرفت، سندی که از سوی واشنگتن به رسانه ها اعلام شد، از خلع کامل سلاح هسته ای کره شمالی حکایت دارد، مسئله ای که روشن نیست در آینده این کشور پر سر و صدا تا چه اندازه به آن پایبند باشد. در این باره با دکتر حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت خارجه و سفیر پیشین کشورمان در فرانسه گفتگو کرده ایم که از نظر می گذرانید:

ارزیابی شما در نگاه اول نسبت به این دیدار تاریخی چیست؟
این دیدار بعد از مدتها بالا پایین شدن و فراز و فرود بالاخره صورت گرفت؛ دیداری که ابتدا لغو شد و بعد در دستور کار قرار گرفت. مسئولین دو کشور در کره مشغول مذاکره بودند تا امکان گفتگو صورت بگیرد.

دیدگاه امریکایی ها برای مذاکره به صورت خیلی روشن از سوی پمپئو اعلام شد؛ خلع سلاح کره به گونه ای که قابل راستی آزمایی باشد و غیر قابل بازگشت. هم خلع سلاح شود، هم امکان برگشت دست یافتن به سلاح هسته ای را پیدا نکند، کره ای ها با بند اول مشکل نداشتند و اعلام کرده بودند، خلع سلاح در کره؛ اینکه کره شمالی منظورش چیست، شبه جزیره است یا کل کره با اطراف آن و تفسیر مسئولین دو کشور از این بند چیست باید گذشت زمان آن را نشان دهد.

آیا می توان به این مذاکره امید داشت؟
آمریکایی ها کاری کردند که نشان دادند نمی توان به گفتگو با نتیجه مثبت به آمریکا دل بست به خاطر اینکه امریکایی ها نتیجه مذاکرات را پیش شرط مذاکرات تفسیر کردند. یعنی اگر امریکا قرار باشد که در یک مذاکره ای وارد شود نمی تواند آن نتایج را به عنوان مذاکرات مطرح کند، یعنی قبل از ورود به جلسه شرطی گذاشتند که می خواهند آن را به عنوان نتیجه جلسات داشته باشند. لذا نمی شود به این مذاکرات خیلی امیدوار بود.

از چه لحاظ؟ لطفا کمی توضیح دهید.
نکته اول خودشیفگتی ترامپ کاملا مشهود است و علاقه به دیده شدن دارد و این نوع تیپ شخصیتی باعث می شود که او هر توافقی و لو بد را به نام خودش ثبت کند. این اصل کلی است که در مورد ترامپ باید در نظر گرفت. نوع کلامش مانند واکنشی که به دیدار با کیم جونگ اون داشت و گفت: « اگر یکی را ببینم میفهمم که این مذاکره نتیجه خوب دارد یا خیر »  اینها همه حاکی از خودشیفتگی او دارد.

نکته دوم ترامپ استاد تخریب توافق است. نمونه های ان را دیده ایم، برجام، توافق اب و هوایی پاریس، گفتگوی های اتلانتیک در مورد تجارت همه را بهم زده است یعنی می توانیم بگوییم که در بداخلاقی و هنجار شکنی نمره قبولی می گیرد.  ولی ترامپ تا کنون توافقی را به دست نیاورده است که ببینم می توانیم روی توافق حساب کنیم یا نه؟! تا ارزیابی بشود که آیا اصلا می تواند توافقی به دست آورد یا نه؟ در این مدت که ما ندیده ایم ! ترامپ تخریب گر خوب و توافق گر بد است.

نکته سوم روز به روز امریکا را در انزوای بیشتر برده است. سابقه نداشته که امریکا ملاقات خود را با رهبران انگلیس، شریک دیرینه و سنتی خود لغو کند و بگوید که خانم می مانند معلم های درس اخلاق است و بگوید ترزا می معلم اخلاق است. احتمالا خانم ترزا می مثل معلم، اصول دیپلماسی را به ترامپ یاد داده است! چنین ادبیاتی میان آمریکا با همسایه خود که پیوند عمیقی دارند، سابقه نداشته است. امریکا در زمان ترامپ بیش از هر زمانی بدون رفیق مانده است، اگر هم رفیقی داشته باشد، دورش را نوکر صفت ها گرفته اند که بقای خود را در حمایت از امریکا می دانند.

با این تعریف از ترامپ باید دید سند جامعی که امضا شده شامل چه مفادی است، این را باید دید. من تصور نمی کنم فرمولی که امریکایی ها می خواهند پیش ببرند، کره شمالی به آن تن دهد. چرا که کره شمالی درس لیبی و ایران را در کنار خود دارد. درباره ایران، آمریکا به عنوان کشور ناقض برجام و توافق بین المللی معرفی شده است.

ولی ظاهرا در سند امضا شده میان طرفین، کره شمالی خلع سلاح را پذیرفته است..
بله در مفاد اعلام می شود اما ما نمی دانیم جزئیات آن به چه صورت است و قرار است طرفین با چه شرایطی آن را اجرایی کنند. اگر آن طور که آمریکا می خواهد، کره شمالی خود را خلع سلاح کند لیبی را باید ببیند، اینطور نیست که روابطش با کره به روابط اقتصادی، پایدار و خوب شود و حتی احتمال دارد در بلند مدت  موجودیت کره شمالی از بین برود.  لذا کره هم درس لیبی را دارد هم درس ما را.  چرا که ایران با حسن نیت وارد مذاکره شد و آمریکا نقض عهد کرد. باید دید این سند چگونه سندی است چه طور تنظیم شده است؟ جزئیات آن چیست؟ می گویند کره شمالی خلع سلاح را پذیرفته است اما باید تحلیل شود کره شمالی آن را به چه صورت پذیرفته است؟ و جزئیات توافق چیست؟ ما به صورت شفاف نمی دانیم که بتوانیم ارزیابی کنیم. برخی برای اینکه دیده بشوند حتی توافق بد را می گویند خوب، حتی اگر همه بگویند بد است می گویند عالی است! ترامپ از ان دسته از افراد است.

نکته مهمتر اینکه دموکرات ها در کنگره امریکا اعلام کردند با هر توافقی که بین ترامپ و اون صورت بگیرد باید به تایید کنگره برسد، این حاکی از بدبینی امریکا به ترامپ است یعنی کنگره هم به اعمال ترامپ مطمئن نیست.

البته اظهارات پوتین در هفته های پیش مبنی بر اینکه اگر کره شمالی به خلع سلاح تن دهد اول باید تحریم ها برداشته شود، این علامتی است که طرف مقابل یعنی کره شمالی یا حتی روسیه چه موضعی گرفته اند، گام ها چگونه برداشته می شود؟ گام اول را چه کسی بر میدارد؟ در اینده باید بررسی شود نمی توان ارزیابی اقای ترامپ را تایید کرد و باید منتظر آینده ماند.

برخی مذاکره ایران و امریکا خصوصا در مورد خلع سلاح هسته ای و برجام را با مذاکره پیونگ یانگ و واشنگتن مقایسه می کنند. نظر شما چیست؟
موضوع ایران با کره شمالی با هم تفاوت بسیار دارد. مقایسه این دو کشور اشتباه راهبردی است. مشکلات ما با امریکا مشکلات هسته‌ای نیست، مشکلات ما همان هایی است که خودشان دارند اعتراف می کنند، لذا به گمان من نمیتوان به هیچ وجه مقایسه کرد. مشکل امریکا با کره می تواند تنها تسلیحاتی باشد و من اعتقاد دارم فقط تسلیحات نیست، تسلیحات مقدمه ای است برای ورود به موضوع ایدئولوژی و نگرش کره شمالی به دنیا. لذا موضوعات و مشکلاتی که کره دارد کاملات متفاوت است. در خصوص کره شمالی ابتدا باید دید مذاکره تا چه مدت طول می کشد؟ و چه اتفاقاتی در امریکا خواهد افتاد، در انتخابات مجلس نمایندگان امریکا و کنگره باید دید که ترامپ اکثریت را از دست خواهد داد یا خیر؟ وضعیت داخل آمریکا را باید بررسی کرد که چگونه خواهد بود. و در نهایت تاکید می کنم روندی که به عنوان خلع سلاح شروع کرده اند جزئیات آن باید معلوم شود، اینکه زمان این توافق به چه صورت است و همه جزئیات باید روشن شود تا بتوانیم ارزیابی دقیق داشته باشیم.

برخی تحلیلگران مذاکرات کره شمالی و آمریکا را با برجام مقایسه می کنند. نظر شما چیست و اینکه در نهایت با برجام چه باید کرد؟ 
درباره برجام باید اشاره کنم به مقاله آقای فیشر، وزیر خارجه سابق آلمان؛ که در تیم مذاکره کننده هسته ای در زمان وزارت اقای دکتر خرازی حضور داشت؛ او در این مصاحبه گفته است: «۱- آمریکا با خروج از برجام باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود. ۲- به آقای ترامپ گفته است از گذشته ها درس بگیر، جرج بوش حرف های شما را می زد ولی نتیجه نگرفت، سختگیری بوش بر ایران کمتر از تو نبود ولی ایران قدرتمندتر شد و کاری که تو میکنی نتیجه آن قدرتمند شدن ایران است. البته او می گوید روش مقابله با ایران را قبول نداریم اما حضور ایران در منطقه را هم قبول نداریم، برای مقابله با ایران فشار جواب نمی دهد.  آقای ترامپ به گذشته و به بوش نگاه کند که نتیجه نگرفت و ایران قدرتنمند تر شد.» نکته سوم می‌گوید که «چه بخواهیم چه نخواهیم، استیلای غرب تمام شده است. آینده دنیا بدون سلطه غرب خواهد بود.  افول غرب را به روشنی می بینم.»

از این مقاله وام گرفتم که بگویم ؛ آمریکا از برجام خارج شد ولی خودش متضرر اصلی شد. کافی است که ایران یکی دو سال نگران نباشد و کمر همت را سفت ببندد،  فرض کنیم دوره جنگ است، همه دنیا سر ایران ریخته اند، برای برجام به وحدت و انسجام داخلی نیاز داریم، دفاع از دیپلماسی و حمایت از مذاکره کنندگان بیشتر از  هروقت دیگر لازم است. ما باید نوک انتقاد را به سمت آمریکا بگیریم نه به داخل. باید روزی برجام موضوع تدریس در ورک شاپ و محافل  علمی ما شود، می توان بحث و بررسی کرد که کجای توافق بد بود کجا نقطه قوت بود و چه طور می توان بهتر انجام داد.

الان وقت توجه به دشمن خارجی است، باید از دستاوردی که به دست آمده دفاع شود، اگر دو سه سال کشور ساختارسازی کند و بپردازد به اینکه در داخل خودش را ایمن کند، و اینکه چگونه از این زمان عبور کنیم خیلی اتفاقات خوب خواهد افتاد البته امریکا در خصوص برجام خیلی طول نخواهد کشید که صداهای مختلف را از پیشیمانی امریکا میشنویم.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • enayat UA ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    آره بدبخت‌ها میشوند مثل کره جنوبی....
    • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
      161 8
      جناب آصفی شما که تحلیلگری بگو بین روسیه و آمریکا کی بیشتر به ایران ظلم کرده؟؟؟چرا یکی شده کعبه آمال بعضیا اونیکی شده دشمن ابدی؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
      130 3
      این بنده خدا هم جامانده از دوران مشعشع پاک ترین دولت در کهکشان خخخخخخخخ والا خوب روییی دارن هنوز حرف میزنن نظر میدن
    • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
      80 6
      جناب تبریز اغلی این کشورهایی که نام بردی اولا جملگی حکومت دیکتاتوری داشته یا دارند، مثل قذافی در لیبی که اعتراض مردمش را با توپ جواب داد..البته سرنوشت دیکتاتورها جز این نیست شما بهتره نام کشورهای دیگر را تکرار کنید از ترکیه تا مالزی کره جنوبی و صدها کشور دیگر
    • امیر تبریز اوغلی A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
      5 48
      اسمی از ترکیه نببر. ترکیه و امپراطوری عظیم عثمانی و تات تورک به کسی وابسته نبوده
    • بی نام A1 ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
      4 8
      سلام. در مورد مقایسه با کره جنوبی، بنظرم این دید خوش بینانه یه مقدار باید اصلاح بشه. کره جنوبی مردم سختکوشی داره که بالاترین ساعت کاری را داشتند، معذرت ولی چطور افرادی که آمار کار مفیدشون خجالت آور هست، چنین ادعا و مقایسه ای را دارند؟ اگر خوب کار کردن و درستکاری و تعهد سرلوحه امور عموم جامعه ما قرار می گرفت خیلی از مشکلات می تونست حل بشه.
    • قاسم IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      5 61
      بدبخت اونایی که به قول آمریکا امیدوارند.
    • بی نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      19 5
      امیر تبریز اوغلی ۲۳:۵۰:۳۷ در مورد ترکیه چرا اینطور در این قسمت واکنش نشون دادی؟نکته بعد اینکه رابطه آمریکا با ترکیه بهتره یا با ایران؟و ترکیه با آمریکا رابطه برقرار کنه خوبه؟ و ایران با آمریکا رابطه برقرار کنه بده؟علت اینکه اونطور نوشتی "امپراطوری عظیم عثمانی"چیه؟ و دقیقا چه ربط منطقی به موضوع این خبر و نوشته بی نام۲۰:۰۲:۴۰ در این بخش داشت؟نظرت در مورد جنگ های ایران و عثمانی در زمان سلسله صفویه در ایران چیه؟
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    دیگه پیش بینی نکنید لطفا، نابود شدیم، مردم ناراضی‌اند، لطفا اصلاح کنید
    • مومیایی A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
      102 4
      اصلاح پذیر نیستند
  • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    فقط مذاکره مستقيم همه جانبه با امريکا و يا رفراندم و دريافت نظر مردم که بيشترين اثر تحريم بر زندگي آنان استد
  • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    منظور از اینکه ایران پرقدرت تر شد چیست ؟ تعریف قدرت از منظر شما چیست ؟
    • حامد A1 ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      12 0
      تعريف از قدرت بطور واضح تو بودجه امسال ديده شد ديگه اى بابا
  • چکیده A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    تاکی توهم لطفا ازپیله خودتان بیرون بیان خواهشا یک سال با حقوق حداقل کارگری و تو جنوب تهران زندگی کنید تمام این اوهام وخیالات برطرف میشه امتحان کنید
  • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    شما اصلاح طلبها هم نگاهتان به سیاست خارجی عین دلواپسان است.
  • کی هان IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    اتفاقا نتیجه خوبی داره..... اگه دلواپسها گذاشته بودن ایران هم الان این وضعیت رو نداشت. تحریم های جدید یک طرف و جو بازار رو یک عده که معلوم هست کی هستن رو بهم ریختن یک طرف دیگر و در واقع اینها فقط میخام این دولت رو خراب کنند و بس
    • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
      51 5
      خوشبحال مردم کره شمالی که هم اون رو دارن و بیشتر خوشبحالشون که دلواپس ندارن
  • بی نام A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    به جای اینکه مدام لیبی را مثال بزنید یکبار هم کره جنوبی یا مالزی را مثال بزنید..انگار از صلح کره شمالی که قبله عالمتان بود بسیار هراسان و ناراحت هستید..
    • بی نام A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
      52 2
      لیبی مردم برعلیه فذافی شورش کردن چه ربطی به بمب اتمی داره
  • بی نام DE ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    240 8
    چرا فقط مردم باید احساس کنند که زمان جنگ است؟ مسئولان به جز رجز خواندن کاری می توانند انجام دهند؟ چند سال احساس کنیم جنگ است؟ ۴۰ سال کافی نیست؟
  • سجاد A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    اقای اصفی می گوید باید نوک حمله به امریکا باشد و نه دولت و تیم دیپلماسی ، که تا حدودی این حرف درست است اما مشکل انجاست که دولت هم مشکلات را به جای اینکه بیندازد گردن امریکا و غرب نوک حمله اش سپاه و وبخشی از حاکمیت است . چطور دولتی هاز از دیگران انتظاری چنین دارند ولی خودشان عکسش عمل می کنند ؟ اقاس اصفی می گوید باید احساس کنیم جنگ است و این سخن ایشان کاملا درست است و فراتر از احساس، جنگ مدتهاست که شروع شده و تنها راه مقابله با ان اتحاد کامل است . در زمان جنگ چه معنی دارد به جای اظهار قدرت مرتب نشان بدهیم که ضعیفیم کاری که مرتبق دولت روحانی می کند . چرا در حالی که امریکا خروج کرده فراتر از برجام محدودیتها را اجرا می کند ؟
  • بی نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    132 5
    محو یعنی با بمب هسته ای انجا را بزنند؟یا اینکه کره یاغیگری را کنار بگذارد؟
  • بی نام GB ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    64 1
    به فرض هم اگر بخواهیم حرف های شما رو قبول کنیم باید ببینیم ایا ایا سیستم های ایرانی قادر به ساختار سازی هستند اصلا؟ این همه سهمیه ای که به نا حق فرستادیم دانشگاه اصلا سواد و دانش این رو دارن که بخوان اقتصاد و صنعت و فرهنگ و جامعه رو به سمت تعالی پیش ببرن؟ چشم باز کنید ببینید یکی یکی شرکت ها در حال ورشکستی و بدبختی هستند. چشم باز کنید و ببینید که سالهای سال هستش ما در شرایط جنگی زندگی میکنیم.
  • بی نام IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    75 2
    بسه دیگه . هدف همه دنیا نابودی همه ست فقط شماها خوبید و هدفتون آرامش
  • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    44 1
    وقتی انتظارات همیشه فقط یک طرفه باشه، فقط انتظار بستن کمربندها از طرف مردم باشه و در عوض هیچگونه همیاری و همکاری در کار نباشه شاید برای مدتی جواب بده ولی به قطع در مقطعی که معمولا حساسترین مقطع تاریخی است دیگه کسی کمربندشو نمی بنده بلکه برعکس. متاسفانه رفتار دولتمردان همسو با مردم نبود.
  • مهرداد A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    45 1
    نمیشه فقط مردم فکر کنند دوران جنگ، مسیولین هم فکر کنند خوب. خیلی از مشکلات جامعه از فقر و بی کاریه، سیل عظیم بودجه ها الکی فرهنگی رو بریزن داخل بازار کار
  • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    23 4
    لا اله الا الله
  • بی نام IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    46 3
    چین کره شمالی رو فروخت روسیه هم ایران رو.
  • بی نام A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    44 1
    با احترام به نقطه نظرات ايشان، بايستى صادقانه گفت اكثريت مطلق مردم از ادامه وضع گرگ وميش فعلى به ستوه نه به سرحد مرگ رسيده اند صلح وثبات واشتى ورونق اقتصادى ، گزينه اول انهاست ، بياييم اول خانه خود را اباد قدرتمند بسازيم ، بعد با زبان منطق وقدرت در فكر حمايت ساير دول باشيم
  • بی نام A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    17 2
    جدا از هر گونه حاشیه، یک نفر به تنهائی‌ و با سن ۳۵ سال به این نتیجه رسید که بدون تعامل با دنیا نمی‌شه حتا در کره شمالی‌ قدرت رو حفظ کرد... اما این همه سیاست مدار با تجربه ما هنوز فکر می‌کنن اگر به دور خودمون پیله ببافیم و منزوی باشیم یعنی اقتدار داریم و دنیا حتما به ساز ما میرقصد... ایکاش فقط یک نفر از این آقایون واقعا متوجه بود که دلار ۷۰۰۰ تومان چه به سر مردم میاره، ایکاش به این عدد‌ها عادت نکرده بودیم... ایکاش اینقدر شکاف بین مردم و حکومت نبود و مسئولین میدانستند قدرت یعنی اول رضایت و حمایت توده مردم و بعد توپ و تانک...
  • بی نام A1 ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    12 1
    بالاترین مقام کره با ترامپ نشستو امضا کرد اول خلع سلاح اتمی شود و تهدیدات را برطرف کند ان وقت آمریکا تحریم را از انها بر میدارد و کمکی هم بخواهد صورت گیرد توسط آسیایی ها باشد آمریکا تمام مسیر را بسته و کره هم میداند هیچ راهی ندارد و در جنگ اقتصادی هیچ حامی نخواهد داشت و خدش هم حرفی برای گفتن ندارد . آمریکا بازی را برده جایی که رقبا حرفی برای گفتن ندارند حتی چین آمریکا این بار روی جنگ اقتصادی برنامه ریزی کرده و می تواند هر کشوری را له کند
  • بی نام A1 ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    15 1
    ونزوئلا را ببینید که تا الان تسلیم نشده و چیزی ازش نمانده و نابود شده کره را ببینید که تسلیم شد ایران هم تازه شروع شده. برای ایران هم به نظرم راه فراری نخواهند گذاشت جنگ اقتصادی برای سیستمی مریز و در حال احتضار از نظر اقتصادی مگر اینکه ایران بتواند جنگ نظامی یا قواعد حاص دیگر را بر فضای موجود حاکم کند